Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Atkinssonin ajattelu ja käytännön toteutuksetkaan niin ei ne oikein pelaa. Hyötysuhteen nosto pitää tehdä palamisrosessissa ei pumppaushäviöhöpötyksissä.
Eniten moottori vastustaa kun se siirtää ilmaa. Ei se pienemmillä ilmamäärillä mitään häviötä aiheuta. Nolla ilman siirrolla pumppuamishävikki on nolla
Eniten moottori vastustaa kun se siirtää ilmaa. Ei se pienemmillä ilmamäärillä mitään häviötä aiheuta. Nolla ilman siirrolla pumppuamishävikki on nolla
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Periaatteessa noin muttei käytännössä.väisänen kirjoitti: Nolla ilman siirrolla pumppuamishävikki on nolla
Jos venttiilit pidetään kiinni, ilma "ei liiku" mihinkään. Mäntä menee vain ylösalas välillä luoden ylipaineen ja alipaineen. Näidenhän pitäisi periaatteessa kumota toisensa. Puristuksen jälkeen ylipaine työntää mäntää alaspäin, ja taas AKK:n jälkeen alipaine imee mäntää ylöspäin.
Kuitenkin ilma puristuessaan kuumenee ja täten laajenee. Lopulta ollaan tilanteessa, että sylinterissä on aina ylipaine. Toki tällöin mäntä liikkuu alas kevyesti, mutta puristaminen vie voimaa.
En ole kokeillut, mutta epäilisin moottorin jossa kaikki venttiilit on auki olevan kevyempi pyörittää, kuin moottorin jossa kaikki venttiilit ovat kiinni.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Nyt wellu jalostat ajattelua ja lisäät siihen käsin pyöritettävään ilmapumppuusi kierroksia. Kuinkahan käy kun rpm kasvaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Niin tuota en tiedä.väisänen kirjoitti:Nyt wellu jalostat ajattelua ja lisäät siihen käsin pyöritettävään ilmapumppuusi kierroksia. Kuinkahan käy kun rpm kasvaa.
Jos veikata pitää, niin epäilisin sisäisten kitkojen kasvavan suuremmiksi kuin ilmajousen vastuksen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
No atkinssin idea on että puristustahti laitetaan lyhyeksi eli ilmaa puristetaan mahd lyhyen ajan kasaan ja sehän toki auttaa kun mäntään ei vaikuta niin pitkään kaasun paine ja että palonopeus nopeutuu koska lämpöä ei ehdi puristustahdissa karata niin paljoa. Atkins moottorissa imukanavien koko on minun ymmärtääkseni myös aika iso.
Omaan kysymykseeni vastaten molemmissa tapauksissa vastus kasvaa. Mitä enempi kierroksia sen enemmän ilmaa menee läpi ja edestakaisin lutkatus myös luo hukkalämpöä enemmän kierrosten noustessa. Edestakaisin lutkatukseen löytynee kaava myös netistä.
Omaan kysymykseeni vastaten molemmissa tapauksissa vastus kasvaa. Mitä enempi kierroksia sen enemmän ilmaa menee läpi ja edestakaisin lutkatus myös luo hukkalämpöä enemmän kierrosten noustessa. Edestakaisin lutkatukseen löytynee kaava myös netistä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Nettihän on täynnä aineistoa edestakaisesta lutkutuksesta.
Onhan noita lepuutuksella toimivia koneita tehty jo vuosikymmeniä. Ensin Cadillac vähemmän menestyksekkäästi, sitten Chrysler kai paremmin. Bemarilla oli sisäisten häviöiden minimoimiseen pyrkineet eta-koneensa.
Onhan noita lepuutuksella toimivia koneita tehty jo vuosikymmeniä. Ensin Cadillac vähemmän menestyksekkäästi, sitten Chrysler kai paremmin. Bemarilla oli sisäisten häviöiden minimoimiseen pyrkineet eta-koneensa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Juu ei varmaan neli ja kolme pyttyisiä kannata alkaa lepuuttamaan että tota. Bemarin eta ei kerro ainakaan minulle mitään. Liekö jotain kasarivouhotusta
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Eikös VAG lepuuta 4-pyttyisessä kahta pyttyä jossain versiossa?väisänen kirjoitti:Juu ei varmaan neli ja kolme pyttyisiä kannata alkaa lepuuttamaan että tota. Bemarin eta ei kerro ainakaan minulle mitään. Liekö jotain kasarivouhotusta
Talodellisuutta tavoiteltaessa en pitäisi Atkinsonia ihan höpöhöpönö, sillä se näyttää työkierroltaan PV-koordinaatistossa olevan lähimpänä teoreettista Carnot-prosessia. Ei se silti tarkoita, että se olisi autokäytössä taloudellisin. Ainoastaan yksi muuttuja konseptissa.
Lataushybridejä kun katsoo, niin niissä näyttää olevan melko pienet autoverot. Akkupaketti tietty maksaa, mutta ainakin minun silmissäni kalliissa autoluokassa(50-100k€) hinnat ovat kilpailukykyisiä perinteisiin ratkaisuihin nähden. Hyvin kallissa sitten selvästi halvempia, sillä korkeat CO2-päästöt nostavet veroja erittäin jyrkästi.
Monet varmasti valitsevat lataushybridin myös ruudikkaan suorituskyvyn perusteella. Edellyttäen tietysti, että akku on latingissa.
Aika kaukana ollaan alkuperäisestä aiheesta....
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Eipä ole topikin aloittaja kirjoittanut mitään sen koommin, joten tuskin haittaa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 10.08.2020 22:53
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Kiitos ehdotuksista GP:n seuraajaksi.
Monet tutut ovat kehuneet tuota Toyota Yarista, joten täytynee se koeajaa.
Kiinnostaisi myös Kia Rio sekä Seat Ibiza. Onko niistä kokemuksia ?
Entä Daciat, joita nyt aktiivisesti markkinoidaan ? Kannattaako edes vaihtoehtona harkita ?
Joku heitti, että kaikki haluaa automaattivaihteisen, no minä haluan manuaalivaihteisen, joten taidan olla sitten poikkeus joukossa.
Kiva olisi jos tavaratila olisi suht saman kokoinen kuin Grande Puntossa ja takapenkit saisi kaadettua samaan tapaan kahdessa osassa...
Tietysti edulliset vakuutusmaksut ja autovero olisi plussaa.
Onkohan jo liikaa vaatimuksia...
Monet tutut ovat kehuneet tuota Toyota Yarista, joten täytynee se koeajaa.
Kiinnostaisi myös Kia Rio sekä Seat Ibiza. Onko niistä kokemuksia ?
Entä Daciat, joita nyt aktiivisesti markkinoidaan ? Kannattaako edes vaihtoehtona harkita ?
Joku heitti, että kaikki haluaa automaattivaihteisen, no minä haluan manuaalivaihteisen, joten taidan olla sitten poikkeus joukossa.
Kiva olisi jos tavaratila olisi suht saman kokoinen kuin Grande Puntossa ja takapenkit saisi kaadettua samaan tapaan kahdessa osassa...
Tietysti edulliset vakuutusmaksut ja autovero olisi plussaa.
Onkohan jo liikaa vaatimuksia...
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Yariksen hinnoittelu suosii automaattia mutta kannattaa tutkia kun koeajaa. Jos hyväksyy
VAG tekniikan niin Ibiza , VW T Cross ja sen sisarmallit lienee järkeviä kun takuu on voimassa. Noista vaihtoehdoista jättäisin Rion ja Daciat kauppaan
VAG tekniikan niin Ibiza , VW T Cross ja sen sisarmallit lienee järkeviä kun takuu on voimassa. Noista vaihtoehdoista jättäisin Rion ja Daciat kauppaan
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Sanoisin noista kaikista, että käy tutustumassa ja ihmettelemässä. Minusta tämä uusin Rio on aika kivan tuntuinen auto. Takuu on markkinoiden paras ja perustekniikka melko varmaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Itse myös Rion kannalla ja jätetään ne volkkarien tuotteet kauppaan, harmeja riittää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Pyh kyllä ne korealaiset saa unohtaa ongelmia ovat täynnä.väisänen kirjoitti:Itse myös Rion kannalla ja jätetään ne volkkarien tuotteet kauppaan, harmeja riittää.
Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?
Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.