Sivu 3/4

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 15:17
Kirjoittaja väisänen
Atkinssonin ajattelu ja käytännön toteutuksetkaan niin ei ne oikein pelaa. Hyötysuhteen nosto pitää tehdä palamisrosessissa ei pumppaushäviöhöpötyksissä.
Eniten moottori vastustaa kun se siirtää ilmaa. Ei se pienemmillä ilmamäärillä mitään häviötä aiheuta. Nolla ilman siirrolla pumppuamishävikki on nolla :mrgreen:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 15:54
Kirjoittaja wellu
väisänen kirjoitti: Nolla ilman siirrolla pumppuamishävikki on nolla :mrgreen:
Periaatteessa noin muttei käytännössä.
Jos venttiilit pidetään kiinni, ilma "ei liiku" mihinkään. Mäntä menee vain ylösalas välillä luoden ylipaineen ja alipaineen. Näidenhän pitäisi periaatteessa kumota toisensa. Puristuksen jälkeen ylipaine työntää mäntää alaspäin, ja taas AKK:n jälkeen alipaine imee mäntää ylöspäin.
Kuitenkin ilma puristuessaan kuumenee ja täten laajenee. Lopulta ollaan tilanteessa, että sylinterissä on aina ylipaine. Toki tällöin mäntä liikkuu alas kevyesti, mutta puristaminen vie voimaa.

En ole kokeillut, mutta epäilisin moottorin jossa kaikki venttiilit on auki olevan kevyempi pyörittää, kuin moottorin jossa kaikki venttiilit ovat kiinni.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 16:07
Kirjoittaja väisänen
Nyt wellu jalostat ajattelua ja lisäät siihen käsin pyöritettävään ilmapumppuusi kierroksia. Kuinkahan käy kun rpm kasvaa.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 16:45
Kirjoittaja wellu
väisänen kirjoitti:Nyt wellu jalostat ajattelua ja lisäät siihen käsin pyöritettävään ilmapumppuusi kierroksia. Kuinkahan käy kun rpm kasvaa.
Niin tuota en tiedä.
Jos veikata pitää, niin epäilisin sisäisten kitkojen kasvavan suuremmiksi kuin ilmajousen vastuksen. :mrgreen:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 19:15
Kirjoittaja väisänen
No atkinssin idea on että puristustahti laitetaan lyhyeksi eli ilmaa puristetaan mahd lyhyen ajan kasaan ja sehän toki auttaa kun mäntään ei vaikuta niin pitkään kaasun paine ja että palonopeus nopeutuu koska lämpöä ei ehdi puristustahdissa karata niin paljoa. Atkins moottorissa imukanavien koko on minun ymmärtääkseni myös aika iso.

Omaan kysymykseeni vastaten molemmissa tapauksissa vastus kasvaa. Mitä enempi kierroksia sen enemmän ilmaa menee läpi ja edestakaisin lutkatus myös luo hukkalämpöä enemmän kierrosten noustessa. Edestakaisin lutkatukseen löytynee kaava myös netistä.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 20:21
Kirjoittaja Luigi
Nettihän on täynnä aineistoa edestakaisesta lutkutuksesta.

Onhan noita lepuutuksella toimivia koneita tehty jo vuosikymmeniä. Ensin Cadillac vähemmän menestyksekkäästi, sitten Chrysler kai paremmin. Bemarilla oli sisäisten häviöiden minimoimiseen pyrkineet eta-koneensa.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 29.08.2020 22:19
Kirjoittaja väisänen
Juu ei varmaan neli ja kolme pyttyisiä kannata alkaa lepuuttamaan että tota. Bemarin eta ei kerro ainakaan minulle mitään. Liekö jotain kasarivouhotusta :mrgreen:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 31.08.2020 11:02
Kirjoittaja VTO
väisänen kirjoitti:Juu ei varmaan neli ja kolme pyttyisiä kannata alkaa lepuuttamaan että tota. Bemarin eta ei kerro ainakaan minulle mitään. Liekö jotain kasarivouhotusta :mrgreen:
Eikös VAG lepuuta 4-pyttyisessä kahta pyttyä jossain versiossa?

Talodellisuutta tavoiteltaessa en pitäisi Atkinsonia ihan höpöhöpönö, sillä se näyttää työkierroltaan PV-koordinaatistossa olevan lähimpänä teoreettista Carnot-prosessia. Ei se silti tarkoita, että se olisi autokäytössä taloudellisin. Ainoastaan yksi muuttuja konseptissa.

Lataushybridejä kun katsoo, niin niissä näyttää olevan melko pienet autoverot. Akkupaketti tietty maksaa, mutta ainakin minun silmissäni kalliissa autoluokassa(50-100k€) hinnat ovat kilpailukykyisiä perinteisiin ratkaisuihin nähden. Hyvin kallissa sitten selvästi halvempia, sillä korkeat CO2-päästöt nostavet veroja erittäin jyrkästi.
Monet varmasti valitsevat lataushybridin myös ruudikkaan suorituskyvyn perusteella. Edellyttäen tietysti, että akku on latingissa.

Aika kaukana ollaan alkuperäisestä aiheesta....

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 31.08.2020 17:27
Kirjoittaja Sämpy
Eipä ole topikin aloittaja kirjoittanut mitään sen koommin, joten tuskin haittaa?

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 31.08.2020 21:16
Kirjoittaja nainenratissa2
Kiitos ehdotuksista GP:n seuraajaksi.

Monet tutut ovat kehuneet tuota Toyota Yarista, joten täytynee se koeajaa.
Kiinnostaisi myös Kia Rio sekä Seat Ibiza. Onko niistä kokemuksia ?
Entä Daciat, joita nyt aktiivisesti markkinoidaan ? Kannattaako edes vaihtoehtona harkita ?

Joku heitti, että kaikki haluaa automaattivaihteisen, no minä haluan manuaalivaihteisen, joten taidan olla sitten poikkeus joukossa.
Kiva olisi jos tavaratila olisi suht saman kokoinen kuin Grande Puntossa ja takapenkit saisi kaadettua samaan tapaan kahdessa osassa...
Tietysti edulliset vakuutusmaksut ja autovero olisi plussaa.
Onkohan jo liikaa vaatimuksia...

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 31.08.2020 22:17
Kirjoittaja VTO
Yariksen hinnoittelu suosii automaattia mutta kannattaa tutkia kun koeajaa. Jos hyväksyy
VAG tekniikan niin Ibiza , VW T Cross ja sen sisarmallit lienee järkeviä kun takuu on voimassa. Noista vaihtoehdoista jättäisin Rion ja Daciat kauppaan

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 01.09.2020 06:13
Kirjoittaja wellu
Sanoisin noista kaikista, että käy tutustumassa ja ihmettelemässä. Minusta tämä uusin Rio on aika kivan tuntuinen auto. Takuu on markkinoiden paras ja perustekniikka melko varmaa.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 01.09.2020 06:50
Kirjoittaja väisänen
Itse myös Rion kannalla ja jätetään ne volkkarien tuotteet kauppaan, harmeja riittää.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 01.09.2020 22:42
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Itse myös Rion kannalla ja jätetään ne volkkarien tuotteet kauppaan, harmeja riittää.
Pyh kyllä ne korealaiset saa unohtaa ongelmia ovat täynnä.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 02.09.2020 12:07
Kirjoittaja VTO
Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.