Sivu 4/4

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 02.09.2020 17:07
Kirjoittaja Wesulius
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 02.09.2020 17:35
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Ottamatta nyt kantaa kuin seulana öljyä vuotaviin 100tkm ajettuihin ätsiiheihin ym paskaan, niin tuo on tullut kyllä kans huomattua.
Kia(t) ovat tuntuneet hyvin tehdyiltä ja toimivilta vehkeiltä, mutta on iso ero jos vertaa kahta samanlaista, joista toisella on ajettu vaikka 70tkm ja toisella 170tkm.
Se 7v/150tkm on aikalailla niiden järkevä käyttöikä. Ei ne hajoile sen jälkeenkään ihmeellisesti, mutta erilaiset nitinät ja auton yleiskunnon väsähtäminen siellä yli 150tkm on todella nopeaa.

Tosin, onpahan nykyään melkeinpä kaikki autot ihan paskaa siellä 150tkm jälkeen. Jotkut oikeasti kalliimmat dieselautot voivat olla vielä toimivia jopa yli 400tkm asti muttei nekään sinne remontoimatta mene.

Topicin aloittajalle sanoisin, että käy kokeilemassa erilaisia autoja. Ford, Opel, Kia, Hyundai, VAG (volkswagen, audi, seat, skoda), Peugeot, Renault, Citroen, Toyota, Honda. Noilta kaikilta pitäisi ainakin löytyä Grande Punton koko- ja hintaluokkaan sopiva vekotin. Ota auto ajoon vaikka viikonlopuksi ja pyydä "agressiivinen" tarjous (eli tingi). Kirjoittele sitten vaikka tänne mistä tykkäsit niin kokeillaan saataisiinko jotain järkevää vinkkiä aikaan.

Jos itse mietin niin tulee yksi merkki heti mieleen jota välttelisin ja se on nissan. Nissan ei ole enään edes varjoa siitä mitä oli tekniseltä toteutukseltaan vielä 1990 luvulla. Erilaiset pikkuviat ja laadun heittely aika rajua.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 02.09.2020 17:41
Kirjoittaja väisänen
Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Tässä tipahti sellanen paskapökäle nyt kyllä että.
Saksalaisten käteen sopimisesta olen vto:n kans samoilla linjoilla, kivoja ovat.

300tkm veivattu saksalainen paskapökäle on niin täysin loppu mutta rahaa siihen työnnetään silti tonnitolkulla niin kai se saatana vielä liikkuu. Jos korealaiseen 300tkm ajettuun laittas samat rahat mitä 300tkm ajettuun sakemanniin niin saisi uuden koreankoristimen!

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 02.09.2020 23:27
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Tässä tipahti sellanen paskapökäle nyt kyllä että.
Saksalaisten käteen sopimisesta olen vto:n kans samoilla linjoilla, kivoja ovat.

300tkm veivattu saksalainen paskapökäle on niin täysin loppu mutta rahaa siihen työnnetään silti tonnitolkulla niin kai se saatana vielä liikkuu. Jos korealaiseen 300tkm ajettuun laittas samat rahat mitä 300tkm ajettuun sakemanniin niin saisi uuden koreankoristimen!
Kyllä näitä korealaisia on ikäväkyllä jouduttu korjailemaan ovat kuin tuulahdus 80 luvulta ruoste jarru + muineen vikoineen.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 03.09.2020 11:40
Kirjoittaja väisänen
Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 03.09.2020 16:16
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 03.09.2020 16:58
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.
Kuten myös Fordiin, Volvoon, Fiattiin, Renaultiin, Citroeniin, Opeliin, Volkkariin, nissaniin...
Mikäli on jumissa, niin lähes aina menee satula. Ja takaa siis. Etusatuloita en muista milloin olisi ollut tarve vaihtaa, tappeja joskus. Toyotan vikaantuvia jarruja ei ole juurikaan tullut vastaan, tai Hondan, tai Suzukin.

Ajoprofiili vaikuttaa varmaan ensimmäisenä jarruihin. Kaupungissa nussutettu koppimopo niin jarrut on aivan varmasti jumissa merkistä riippumatta.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 03.09.2020 23:36
Kirjoittaja Wesulius
wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.
Kuten myös Fordiin, Volvoon, Fiattiin, Renaultiin, Citroeniin, Opeliin, Volkkariin, nissaniin...
Mikäli on jumissa, niin lähes aina menee satula. Ja takaa siis. Etusatuloita en muista milloin olisi ollut tarve vaihtaa, tappeja joskus. Toyotan vikaantuvia jarruja ei ole juurikaan tullut vastaan, tai Hondan, tai Suzukin.

Ajoprofiili vaikuttaa varmaan ensimmäisenä jarruihin. Kaupungissa nussutettu koppimopo niin jarrut on aivan varmasti jumissa merkistä riippumatta.
Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 03.09.2020 23:40
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti: Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.
Sielläpäin on pakko olla eri ilmasto, koska niin rajusti näkemykset poikkeaa.

Mutta samapa tuo. Ihmisen kasaamia ne saksalaisetkin on ja ihan samanlaista paskaa samoilta alihankkijoilta kuin muillakin. Vähän ikävämmin kasattuna vaan. :mrgreen:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 05.09.2020 15:10
Kirjoittaja Wesulius
wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti: Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.
Sielläpäin on pakko olla eri ilmasto, koska niin rajusti näkemykset poikkeaa.

Mutta samapa tuo. Ihmisen kasaamia ne saksalaisetkin on ja ihan samanlaista paskaa samoilta alihankkijoilta kuin muillakin. Vähän ikävämmin kasattuna vaan. :mrgreen:
Se saatta ollakin , viime talvi ajettiin kokonaan suolapaskassa , lumesta ei tietoakaan.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 05.09.2020 18:37
Kirjoittaja väisänen
Niin. Mikä se oli korealaisten vuosimalli. Ite veikkaan että vanhempia ovat. Meillä on toi firma niin seo entinen hyndai paja ja koreankoristeita siellä liikkuu aika kivasti. Samaa paskaa ne o ku saksanlaadutkin. Uudempiin koreankikottimiin mitään satuloita ole vaihdettu ekassa jarrurempassa. Toisessa saa sitten uusia kaikki sen wellun luettelon mukaan. Itseasiassa on tyhmää jättää taakse vaihtamatta satuloita, kalliiksi tulee ja perästäpäi kuuluu jumissa neo kaikissa. Mutta niin tehdään mitä herra aaasiakas haluaa eli vitu halvalla :lol:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 07.09.2020 13:16
Kirjoittaja VTO
Toyotan jarruremppaa saattaa karsia niiden huolto-ohjelma. Palat käytetään pois 2v / 30tkm välein ja samalla uusitaan jarruneste. Näin ainakin perinteisillä moottoreilla olevissa malleissa. Toyotan asiakkaat ovat vielä mielestäni aika merkkiuskollisia, joten autot saavat huoltoa ainakin alkutaipaleellaa. Harvassa autossa jarrujen puhdistus / herkistys on huolto-ohjelmassa.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 10.10.2020 02:49
Kirjoittaja juha66
Tarttis jotain Grande Punton seuraajaksi. Toi uusi Tipo olis kiinnostava, muttei nykyään myynnissä. :? Kävin Keminmaassa koeajamassa 201?, ja tykästyin, vaikka oli perus versio 1.4-16V 95hv. :mrgreen:

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Lähetetty: 10.10.2020 08:11
Kirjoittaja Sämpy
Ai niin yhdellä tutulla oli ainakin pari viikkoa sitten 75tkm ajettu Grande Punto, johon oli jakohihnakin vaihdettu jo kolme kertaa vuosien, ei kilometrien takia. vm. taisi olla 2008.
Oli ostanut tyttärelleen kolmella tonnilla mutta ei oltu sitten huolittukaan kun keksivät että pitää olla maasturi. Joten etsii uutta kotia.