Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Vielä lisää kuvia
- Liitteet
-
- Yleisilme kohtuullisen siisti myös matkustajan sivulla.
- 00C355BA-B042-4050-A8C4-CD2814102BB1.jpeg (145.93 KiB) Katsottu 1617 kertaa
-
- Lampun läheltä saumaa on joskus fiksattu.
- 588E79FD-BF5F-416D-B376-D1C47A86772C.jpeg (87.74 KiB) Katsottu 1617 kertaa
-
- Konepellin aukaisu on tehnyt naarmuja maalipintaan.
- 2A526DBC-0465-4B38-8063-CECD90598065.jpeg (88.2 KiB) Katsottu 1617 kertaa
-
- Verot on aikoinaan maksettu.
- 7A48A0C2-8C77-44E9-95EE-5E33D1F5BBC1.jpeg (130.07 KiB) Katsottu 1617 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Tilasin tuuletusikkunoiden kromikehykset uudet Ilsorpassolta Firenzestä eBayn kautta.
- Liitteet
-
- Tuuletusikkunan kehykset molemmin puolin olivat pahasti syöpyneet joten uudet oli hommattava.
- D96FB25B-7334-43A8-92A6-C3EDCAC77BD9.jpeg (92.16 KiB) Katsottu 1574 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Irroitin vanhan bensaletkun ja totesin sen kovettuneen ettei siitä lyhentämällä enää saanut kestävää.
Etsin hyllystä lähinnä vastaavaa kokoa ja valitsin Gates letkua jonka pinta on mustaa kangaspunosta. Leikkasin lyhyemmän pätkän koska mielestäni edellinen oli liian pitkä, siten painava ja siksikin oli rasittunut juuresta. Uusin alapään lemmarin. Yläpäähän laitoin alkuperäisen lemmarin joka oli muuten hyvä mutta patinoitunut. Siitä saa kirkkaan happokäsittelyllä jos tarpeen. Uusi lemmari on Motonetin myymää hyllytavaraa. Saa nähdä kelpaako museotarkastuksessa. Ylempi bensaletku bensapumpun ja kaasuttimen välillä on myös liian pitkä ja kumipintaista. Annoin sen olla vielä tässä vaiheessa mutta suunnitelmissa on uusia se myöhemmin samanlaiseksi kuin alempi nyt uusittu letku.
Etsin hyllystä lähinnä vastaavaa kokoa ja valitsin Gates letkua jonka pinta on mustaa kangaspunosta. Leikkasin lyhyemmän pätkän koska mielestäni edellinen oli liian pitkä, siten painava ja siksikin oli rasittunut juuresta. Uusin alapään lemmarin. Yläpäähän laitoin alkuperäisen lemmarin joka oli muuten hyvä mutta patinoitunut. Siitä saa kirkkaan happokäsittelyllä jos tarpeen. Uusi lemmari on Motonetin myymää hyllytavaraa. Saa nähdä kelpaako museotarkastuksessa. Ylempi bensaletku bensapumpun ja kaasuttimen välillä on myös liian pitkä ja kumipintaista. Annoin sen olla vielä tässä vaiheessa mutta suunnitelmissa on uusia se myöhemmin samanlaiseksi kuin alempi nyt uusittu letku.
- Liitteet
-
- Uusi bensaletku asennettuna ja kiinniys varmistettu nyt myös molemmista päistä.
- D315B9EA-E328-4CAE-8FF5-88C525D05C64.jpeg (144.38 KiB) Katsottu 1512 kertaa
-
- Gatesin letkua uudeksi bensaletkuksi.
- B754EE88-1099-4043-92EA-621A927ADD07.jpeg (136.43 KiB) Katsottu 1512 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.09.2020 07:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Uusi ongelma: katsoin öljyn ja jäähdytysveden tason ja vettä ei ole kennojen yläpuolella ollenkaan. Täytyy laittaa valmista pakkasneste-vesi seosta ja katsoa kuinka paljon sinne menee.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Eihän sitten ollutkaan hyllyssä yhtään pakkasnestettä joten laitoin pelkkää vettä litran. Pystyn sillä jo starttaamaan ettei ole aivan kuiva kone. Täytyy muistaa nyt hakea pakkasnestettä kun on seuraavan kerran kylillä.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Noin 30 starttiyritystä... ei mitään elon merkkiä...
Puhdistan kärjet jarrupuhdistusprayllä, säädän kärkivälin.
Irroitan yhden tulpanjohdon ja pistän pakkostartin päälle asettamalla jakoavaimen starttiavaimen painoksi... menen auton konehuoneeseen ja kipinä tulee! Yes! Otan pakkostartin pois...
Vika on siis bensapuolella... otan ilmanputsarin auki ja reilu ruiskaus jarrupuhdistussprayta kaasuttimen ja kurkkuun...starttaus... alkaa kuulua käynnistymisyritystä muistuttavaa ääntä! Kymmenisen put-put-ääntä.
Lupaavaa. Nyt täytyy saada bensaa nousemaan kaasarille asti niin kyllä se tästä lähtee vielä käymään...
Puhdistan kärjet jarrupuhdistusprayllä, säädän kärkivälin.
Irroitan yhden tulpanjohdon ja pistän pakkostartin päälle asettamalla jakoavaimen starttiavaimen painoksi... menen auton konehuoneeseen ja kipinä tulee! Yes! Otan pakkostartin pois...
Vika on siis bensapuolella... otan ilmanputsarin auki ja reilu ruiskaus jarrupuhdistussprayta kaasuttimen ja kurkkuun...starttaus... alkaa kuulua käynnistymisyritystä muistuttavaa ääntä! Kymmenisen put-put-ääntä.
Lupaavaa. Nyt täytyy saada bensaa nousemaan kaasarille asti niin kyllä se tästä lähtee vielä käymään...
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Kaadan reilummin pienkonebensaa kaasarin kurkkuun ja vähän jarrupuhdistusspreitä jatkoksi ja lähtee käymään vaivalloisesti noin 20 sekunniksi. Sama uusiksi ja käy noin 30 sekuntia. Sitten jo minuutin... mutta ei ala käymään juuri tätä pitempään ilman uutta ryyppyä.
Tuumaustauko
Katsoin moottoriöljyn tilkua. Öljyn taso noussut yli max merkin... onko mennyt bensaa öljyn sekaan? Lopetan starttauksen koska voi posahtaa kampikammiossa...
Tuumaustauko
Päätän lopettaa tältä päivältä. Täytyy hommata uusi bensapumpun kalvo tai koko pumppu. Sehän voi rikkoontuessaan vuotaa bensaa öljypohjaan. Tiedän sen koska isäni Stella teki teki sen tempun joka onneksi huomattiin ajoissa.
Tuumaustauko
Etsin netistä pumppua ja/tai kalvoa. Näkyy olevan monenlaisia pumppuja 600ssa. Tässä on 6-ruuvisella kannella. Täytyy huomenna irroittaa ja avata pumppu. Myös kaasuttaja täytyy avata koska ryyppyläppä ei toimi oikein.
Päivän saldo vahvasti positiivinen.
Tuumaustauko
Katsoin moottoriöljyn tilkua. Öljyn taso noussut yli max merkin... onko mennyt bensaa öljyn sekaan? Lopetan starttauksen koska voi posahtaa kampikammiossa...
Tuumaustauko
Päätän lopettaa tältä päivältä. Täytyy hommata uusi bensapumpun kalvo tai koko pumppu. Sehän voi rikkoontuessaan vuotaa bensaa öljypohjaan. Tiedän sen koska isäni Stella teki teki sen tempun joka onneksi huomattiin ajoissa.
Tuumaustauko
Etsin netistä pumppua ja/tai kalvoa. Näkyy olevan monenlaisia pumppuja 600ssa. Tässä on 6-ruuvisella kannella. Täytyy huomenna irroittaa ja avata pumppu. Myös kaasuttaja täytyy avata koska ryyppyläppä ei toimi oikein.
Päivän saldo vahvasti positiivinen.
- Liitteet
-
- Pörisee jo vähän aikaa kun laittaa bensaa suoraan kaasarin kurkkuun.
- 2FD16C6D-C183-47F5-94C2-87325B40556E.jpeg (147.57 KiB) Katsottu 1480 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Etsin aika laajalti netistä bensapumppua joka olisi mahdollisimman saman näköinen kuin autossa oleva. Lopulta päädyin Ricambin bensapumppuun ja samalla tilasin tuuletusikkunan alaklipsut, joissa on myös hieman liikaa patinaa.
- Liitteet
-
- D1DE5657-1C0B-4270-A170-02E396D634B4.jpeg (182.13 KiB) Katsottu 1441 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Purin ilmansuodattimen kopan pois ja avasin kaasuttimen yläkannen jolloin paljastui täysin kuiva uimurikammio, jonka pohjalla on sakkaa.
- Liitteet
-
- Kaasupolkimella on ilmeisesti palautusongelmaa koska näyttävä lisäjousi asennettu. Ei hyvä.
- 84025818-BBB0-4BB2-8301-ACADA5234999.jpeg (119.02 KiB) Katsottu 1397 kertaa
-
- Kaasuttimen ja ilmanpuhdistajan kopan väliä on tiivistetty eristysnauhalla. Ei hyvä.
- E1C03F39-762D-4D17-9135-06FFEE3EF6A1.jpeg (106.31 KiB) Katsottu 1397 kertaa
-
- Uimurikammio on kuiva ja pohjalla on sakkaa.
- 363FCF40-AA01-4F71-B7AE-65CB766F392C.jpeg (136.89 KiB) Katsottu 1397 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Vihreää eristysnauhaa on näköjään ollut paljon jossain vaiheessa koska konehuoneen johtosarja on kokonaan peitetty sillä. Ei hyvä. Täytyy etsiä netistä kuvaa millainen suoja johtosarjan päällä on ollut alunperin. Jos jollain on alkuperäisestä valokuvaa, nyt olisi hyvä syy jakaa se tai lähettää yv.
- Liitteet
-
- 58CB6FD7-74AA-42BD-9166-670FF8413EB7.jpeg (82.28 KiB) Katsottu 1390 kertaa
-
- 286AC597-0C02-4720-A269-AB7F3B1540DC.jpeg (105.37 KiB) Katsottu 1390 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.09.2020 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Purin irti kaasuttajan irti autosta. Kaasuttimen rungossa on lisää ongelmia, koska kiihdytyspumppu on täysin jumissa ja kaasuläppä pääsee kääntymään vain hyvin vähän. Epäilen että kaasuläpän akseli on asennettu joskus väärin. Sakka on varmaan tullut vanhasta bensasta eli lyijyä, joten pitää olla varovainen ettei hengitä siitä irtoavaa pölyä. Puran nyt ensin sen verran että näkee saako tästä vielä toimivaa vai pitääkö hommata parempi jostain. Tiivistesarjaa saa italian ebaystä 15 euroon. Koko kaasaria saa 40 eurosta alkaen käytettyjä.
- Liitteet
-
- Räjäytyskuva
- 22774453-D20A-4EA8-963F-9C8AE4F63D6C.jpeg (113.68 KiB) Katsottu 1343 kertaa
-
- Kaasarin tyyppimerkinnät.
- 8E0A9DD2-ED8F-4423-BD87-D30FAC074B47.jpeg (113.55 KiB) Katsottu 1344 kertaa
-
- Kiihdytyspumpun mekaniikka on täysin jumissa, eli pystyssä oleva litteä vevy joka nousee liitospinnasta.
- 762BD49F-045A-49F2-80E1-6C0F1A70E9E8.jpeg (116.59 KiB) Katsottu 1344 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Aloitin kaasarin purkamisen mutta tyssäsi heti alkuunsa. Ensimmäinen iso suutin sivussa ei lähtenyt ruuvimeisselillä aukeamaan kohtuullisellä voimalla joten siirryin rungon päällä kohokammion ja kurkun välissä olevan pikkusuuttimen avaamiseen. Sekään ei suostunut aukeamaan joten lisäsin voimaa. Yhtäkkiä messinki murtui ja poskeen silmälasini viereen nasahti messingin pala voimalla että tuntuu vielä jälkeenkin päin. Vaikuttaa siltä että kaikki kierreosat ovat hartsiutuneet kiinni lujasti. Päätin lopettaa tällä erää purkamisen ja laittaa yöksi likoamaan osittain puretun kaasuttimen osat pienkonebensaan.
- Liitteet
-
- Yöksi kaasarin osat majoittuvat pienkonebensakylpyyn.
- C54285A2-37C3-4374-A8A9-EA726E3034B6.jpeg (122.71 KiB) Katsottu 1329 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Itse olen lilluttanut vanhoja homeisia kaasareita ultraäänessä useamman päivän. Sitten jos ei aukea niin lasikuulilla puhaltaa kierteen kohdalta valun ulkopintoja ja kokeilee taas aukoa plus liotusta vuorokausi tolkulla. Joskus auttaa toholla lämmitys joskus taas ei. Paljoa suuttimet ei tosiaan kestä vääntää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Selasin lisää ebay.it myynnissä olevia kaasuttimia ja yksi löytyy ihan identtinen hintaan 29.99 + rahti 29.99. Tein siitä tarjouksen 20 eur. Tuskin se huonompi ainakaan on kuin tuo omani joten siitä saisi osia.
Edit: myyjä hyväksyi tarjouksen ja tein kaupat.
Edit: myyjä hyväksyi tarjouksen ja tein kaupat.
- Liitteet
-
- Tarjosin tästä italialaiselle 20 eur
- B5D6C9AB-D2A6-4376-B6AC-995F377CC775.jpeg (28.27 KiB) Katsottu 1303 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ultraääni on tehokas irroittaja.
Mekaanisista menetelmistä paras on irroitusöly, vasara ja iskumeisseli/pieni vääntiö+kärki. Eli irroitusöljyä suuttimeen sen mitä sinne saa, tasainen vääntö meisselillä ja vasaralla meisselin päähän napakoita iskuja/naputtelua.
Mekaanisista menetelmistä paras on irroitusöly, vasara ja iskumeisseli/pieni vääntiö+kärki. Eli irroitusöljyä suuttimeen sen mitä sinne saa, tasainen vääntö meisselillä ja vasaralla meisselin päähän napakoita iskuja/naputtelua.
Minkä huollan, sen korjaan...