Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vielä lisää kuvia
Liitteet
Yleisilme kohtuullisen siisti myös matkustajan sivulla.
Yleisilme kohtuullisen siisti myös matkustajan sivulla.
00C355BA-B042-4050-A8C4-CD2814102BB1.jpeg (145.93 KiB) Katsottu 1617 kertaa
Lampun läheltä saumaa on joskus fiksattu.
Lampun läheltä saumaa on joskus fiksattu.
588E79FD-BF5F-416D-B376-D1C47A86772C.jpeg (87.74 KiB) Katsottu 1617 kertaa
Konepellin aukaisu on tehnyt naarmuja maalipintaan.
Konepellin aukaisu on tehnyt naarmuja maalipintaan.
2A526DBC-0465-4B38-8063-CECD90598065.jpeg (88.2 KiB) Katsottu 1617 kertaa
Verot on aikoinaan maksettu.
Verot on aikoinaan maksettu.
7A48A0C2-8C77-44E9-95EE-5E33D1F5BBC1.jpeg (130.07 KiB) Katsottu 1617 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin tuuletusikkunoiden kromikehykset uudet Ilsorpassolta Firenzestä eBayn kautta.
Liitteet
Tuuletusikkunan kehykset molemmin puolin olivat pahasti syöpyneet joten uudet oli hommattava.
Tuuletusikkunan kehykset molemmin puolin olivat pahasti syöpyneet joten uudet oli hommattava.
D96FB25B-7334-43A8-92A6-C3EDCAC77BD9.jpeg (92.16 KiB) Katsottu 1574 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Irroitin vanhan bensaletkun ja totesin sen kovettuneen ettei siitä lyhentämällä enää saanut kestävää.
Etsin hyllystä lähinnä vastaavaa kokoa ja valitsin Gates letkua jonka pinta on mustaa kangaspunosta. Leikkasin lyhyemmän pätkän koska mielestäni edellinen oli liian pitkä, siten painava ja siksikin oli rasittunut juuresta. Uusin alapään lemmarin. Yläpäähän laitoin alkuperäisen lemmarin joka oli muuten hyvä mutta patinoitunut. Siitä saa kirkkaan happokäsittelyllä jos tarpeen. Uusi lemmari on Motonetin myymää hyllytavaraa. Saa nähdä kelpaako museotarkastuksessa. Ylempi bensaletku bensapumpun ja kaasuttimen välillä on myös liian pitkä ja kumipintaista. Annoin sen olla vielä tässä vaiheessa mutta suunnitelmissa on uusia se myöhemmin samanlaiseksi kuin alempi nyt uusittu letku.
Liitteet
Uusi bensaletku asennettuna ja kiinniys varmistettu nyt myös molemmista päistä.
Uusi bensaletku asennettuna ja kiinniys varmistettu nyt myös molemmista päistä.
D315B9EA-E328-4CAE-8FF5-88C525D05C64.jpeg (144.38 KiB) Katsottu 1512 kertaa
Gatesin letkua uudeksi bensaletkuksi.
Gatesin letkua uudeksi bensaletkuksi.
B754EE88-1099-4043-92EA-621A927ADD07.jpeg (136.43 KiB) Katsottu 1512 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.09.2020 07:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Uusi ongelma: katsoin öljyn ja jäähdytysveden tason ja vettä ei ole kennojen yläpuolella ollenkaan. Täytyy laittaa valmista pakkasneste-vesi seosta ja katsoa kuinka paljon sinne menee.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Eihän sitten ollutkaan hyllyssä yhtään pakkasnestettä joten laitoin pelkkää vettä litran. Pystyn sillä jo starttaamaan ettei ole aivan kuiva kone. Täytyy muistaa nyt hakea pakkasnestettä kun on seuraavan kerran kylillä.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Noin 30 starttiyritystä... ei mitään elon merkkiä...
Puhdistan kärjet jarrupuhdistusprayllä, säädän kärkivälin.
Irroitan yhden tulpanjohdon ja pistän pakkostartin päälle asettamalla jakoavaimen starttiavaimen painoksi... menen auton konehuoneeseen ja kipinä tulee! Yes! Otan pakkostartin pois...

Vika on siis bensapuolella... otan ilmanputsarin auki ja reilu ruiskaus jarrupuhdistussprayta kaasuttimen ja kurkkuun...starttaus... alkaa kuulua käynnistymisyritystä muistuttavaa ääntä! Kymmenisen put-put-ääntä.

Lupaavaa. Nyt täytyy saada bensaa nousemaan kaasarille asti niin kyllä se tästä lähtee vielä käymään...
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kaadan reilummin pienkonebensaa kaasarin kurkkuun ja vähän jarrupuhdistusspreitä jatkoksi ja lähtee käymään vaivalloisesti noin 20 sekunniksi. Sama uusiksi ja käy noin 30 sekuntia. Sitten jo minuutin... mutta ei ala käymään juuri tätä pitempään ilman uutta ryyppyä.

Tuumaustauko

Katsoin moottoriöljyn tilkua. Öljyn taso noussut yli max merkin... onko mennyt bensaa öljyn sekaan? Lopetan starttauksen koska voi posahtaa kampikammiossa...

Tuumaustauko

Päätän lopettaa tältä päivältä. Täytyy hommata uusi bensapumpun kalvo tai koko pumppu. Sehän voi rikkoontuessaan vuotaa bensaa öljypohjaan. Tiedän sen koska isäni Stella teki teki sen tempun joka onneksi huomattiin ajoissa.

Tuumaustauko

Etsin netistä pumppua ja/tai kalvoa. Näkyy olevan monenlaisia pumppuja 600ssa. Tässä on 6-ruuvisella kannella. Täytyy huomenna irroittaa ja avata pumppu. Myös kaasuttaja täytyy avata koska ryyppyläppä ei toimi oikein.

Päivän saldo vahvasti positiivinen.
Liitteet
Pörisee jo vähän aikaa kun laittaa bensaa suoraan kaasarin kurkkuun.
Pörisee jo vähän aikaa kun laittaa bensaa suoraan kaasarin kurkkuun.
2FD16C6D-C183-47F5-94C2-87325B40556E.jpeg (147.57 KiB) Katsottu 1480 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Etsin aika laajalti netistä bensapumppua joka olisi mahdollisimman saman näköinen kuin autossa oleva. Lopulta päädyin Ricambin bensapumppuun ja samalla tilasin tuuletusikkunan alaklipsut, joissa on myös hieman liikaa patinaa.
Liitteet
D1DE5657-1C0B-4270-A170-02E396D634B4.jpeg
D1DE5657-1C0B-4270-A170-02E396D634B4.jpeg (182.13 KiB) Katsottu 1441 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Purin ilmansuodattimen kopan pois ja avasin kaasuttimen yläkannen jolloin paljastui täysin kuiva uimurikammio, jonka pohjalla on sakkaa.
Liitteet
Kaasupolkimella on ilmeisesti palautusongelmaa koska näyttävä lisäjousi asennettu. Ei hyvä.
Kaasupolkimella on ilmeisesti palautusongelmaa koska näyttävä lisäjousi asennettu. Ei hyvä.
84025818-BBB0-4BB2-8301-ACADA5234999.jpeg (119.02 KiB) Katsottu 1397 kertaa
Kaasuttimen ja ilmanpuhdistajan kopan väliä on tiivistetty eristysnauhalla. Ei hyvä.
Kaasuttimen ja ilmanpuhdistajan kopan väliä on tiivistetty eristysnauhalla. Ei hyvä.
E1C03F39-762D-4D17-9135-06FFEE3EF6A1.jpeg (106.31 KiB) Katsottu 1397 kertaa
Uimurikammio on kuiva ja pohjalla on sakkaa.
Uimurikammio on kuiva ja pohjalla on sakkaa.
363FCF40-AA01-4F71-B7AE-65CB766F392C.jpeg (136.89 KiB) Katsottu 1397 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vihreää eristysnauhaa on näköjään ollut paljon jossain vaiheessa koska konehuoneen johtosarja on kokonaan peitetty sillä. Ei hyvä. Täytyy etsiä netistä kuvaa millainen suoja johtosarjan päällä on ollut alunperin. Jos jollain on alkuperäisestä valokuvaa, nyt olisi hyvä syy jakaa se tai lähettää yv.
Liitteet
58CB6FD7-74AA-42BD-9166-670FF8413EB7.jpeg
58CB6FD7-74AA-42BD-9166-670FF8413EB7.jpeg (82.28 KiB) Katsottu 1390 kertaa
286AC597-0C02-4720-A269-AB7F3B1540DC.jpeg
286AC597-0C02-4720-A269-AB7F3B1540DC.jpeg (105.37 KiB) Katsottu 1390 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.09.2020 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Purin irti kaasuttajan irti autosta. Kaasuttimen rungossa on lisää ongelmia, koska kiihdytyspumppu on täysin jumissa ja kaasuläppä pääsee kääntymään vain hyvin vähän. Epäilen että kaasuläpän akseli on asennettu joskus väärin. Sakka on varmaan tullut vanhasta bensasta eli lyijyä, joten pitää olla varovainen ettei hengitä siitä irtoavaa pölyä. Puran nyt ensin sen verran että näkee saako tästä vielä toimivaa vai pitääkö hommata parempi jostain. Tiivistesarjaa saa italian ebaystä 15 euroon. Koko kaasaria saa 40 eurosta alkaen käytettyjä.
Liitteet
Räjäytyskuva
Räjäytyskuva
22774453-D20A-4EA8-963F-9C8AE4F63D6C.jpeg (113.68 KiB) Katsottu 1343 kertaa
Kaasarin tyyppimerkinnät.
Kaasarin tyyppimerkinnät.
8E0A9DD2-ED8F-4423-BD87-D30FAC074B47.jpeg (113.55 KiB) Katsottu 1344 kertaa
Kiihdytyspumpun mekaniikka on täysin jumissa, eli pystyssä oleva litteä vevy joka nousee liitospinnasta.
Kiihdytyspumpun mekaniikka on täysin jumissa, eli pystyssä oleva litteä vevy joka nousee liitospinnasta.
762BD49F-045A-49F2-80E1-6C0F1A70E9E8.jpeg (116.59 KiB) Katsottu 1344 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Aloitin kaasarin purkamisen mutta tyssäsi heti alkuunsa. Ensimmäinen iso suutin sivussa ei lähtenyt ruuvimeisselillä aukeamaan kohtuullisellä voimalla joten siirryin rungon päällä kohokammion ja kurkun välissä olevan pikkusuuttimen avaamiseen. Sekään ei suostunut aukeamaan joten lisäsin voimaa. Yhtäkkiä messinki murtui ja poskeen silmälasini viereen nasahti messingin pala voimalla että tuntuu vielä jälkeenkin päin. Vaikuttaa siltä että kaikki kierreosat ovat hartsiutuneet kiinni lujasti. Päätin lopettaa tällä erää purkamisen ja laittaa yöksi likoamaan osittain puretun kaasuttimen osat pienkonebensaan.
Liitteet
Yöksi kaasarin osat majoittuvat pienkonebensakylpyyn.
Yöksi kaasarin osat majoittuvat pienkonebensakylpyyn.
C54285A2-37C3-4374-A8A9-EA726E3034B6.jpeg (122.71 KiB) Katsottu 1329 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse olen lilluttanut vanhoja homeisia kaasareita ultraäänessä useamman päivän. Sitten jos ei aukea niin lasikuulilla puhaltaa kierteen kohdalta valun ulkopintoja ja kokeilee taas aukoa plus liotusta vuorokausi tolkulla. Joskus auttaa toholla lämmitys joskus taas ei. Paljoa suuttimet ei tosiaan kestä vääntää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Selasin lisää ebay.it myynnissä olevia kaasuttimia ja yksi löytyy ihan identtinen hintaan 29.99 + rahti 29.99. Tein siitä tarjouksen 20 eur. Tuskin se huonompi ainakaan on kuin tuo omani joten siitä saisi osia.

Edit: myyjä hyväksyi tarjouksen ja tein kaupat.
Liitteet
Tarjosin tästä italialaiselle 20 eur
Tarjosin tästä italialaiselle 20 eur
B5D6C9AB-D2A6-4376-B6AC-995F377CC775.jpeg (28.27 KiB) Katsottu 1303 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ultraääni on tehokas irroittaja.
Mekaanisista menetelmistä paras on irroitusöly, vasara ja iskumeisseli/pieni vääntiö+kärki. Eli irroitusöljyä suuttimeen sen mitä sinne saa, tasainen vääntö meisselillä ja vasaralla meisselin päähän napakoita iskuja/naputtelua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin