Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ah, tiedän tunteen.
Aikanaan minulla oli kaksi niitä säätöyksiköitä siitä ledien takaa. Vein molemmat elektroniikkaan elämänsä kadottaneelle ropelipäälle, joka viikon verran niitä tutki todeten "mittaamalla ja tutkimalla ei löydy mitään vikaa ja kaikki pelaa mallikkaasti".
Alettiin sitten tutkimaan auton sähköjä. Sähkö tulee, ok. Sähkö menee, ok. Edelleen paloi kaikki ledit ja mikään säätö ei toiminut. Tutkittiin päivän ajan kytkentäkaaviota, mitattiin maat, mitattiin plussat, vaihdettiin (varmuuden vuoksi) johtoja ym....eikä tullut kuntoon.
Kaaviossa jota tutkittiin, oli maapiste keskellä tulipeltiä, mutta ei me sitä sieltä löydetty. Monta muuta kylläkin.

Lopulta alkoi jo väsyttämään, oli nälkä, kotia oli ajomatka ja vitutti. Etsin jo raivopäissäni lasipulloa, johon olisin laittanut sinolia ja rätin, ajanut auton soramontulle ja videoinut juutupevideon. Kaveri sai rauhoiteltua ja ajettiin sitten kotiin nukkumaan.

Normaalisti Lancia Y10 on "Lankinen Yrjö". Tämä p*ska oli "Lankinen Airi", koska ledipaneelin "Air" -säätö loisti kuin joulukuusi, aina.

Alkoi lopulta toimimaan laittamalla vipukutkin kojelaudan alle. Sinne semmoisen oli edellinenkin omistaja viritellyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei anna luonne periksi patenteille. Olen vasta 3kk syventynyt asiaan. Jatkan taistelua. Se maapiste on melkolailla suoraan eteenpäin siitä paneelista. Vaatii kojetaulun irroituksen.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Omassa yksilössä en muista ihmeempiä ongelmia olleen tuon kanssa. Taisi tarvita vain liittimien putsauksen konehuoneen puolelta, ja sitten pelasi vuosia ilman ongelmia. Todennäköisesti ledit sammuu sitä mukaa, kun vastus anturilla pienenee, eli kun vastus on liian iso tai peräti ääretön, palaa kaikki ledit. Testauksissa kannattanee joku vastus laittaa väliin, jos kokeilee maahan kytkeä jotain linjaa, ettei käräytä mitään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Minulla on kuva Ykän sellaisesta ykkössarjan kojetaulusta, jossa on perinteinen lämmityksen säätöpaneeli. Hulluinta tuossa on, että varsinaisessa mittaritaulussa on vaikka mitä näyttöä, mutta ei sitten sitä elektronista ilmanvaihtosysteemien ohjausta. Mitenkähän mahtoi mennä tuo varustelupolitiikka ja mallien tunnukset peräluukussa? Meillehän Suomeen tuli vain LX-versiosta, nimensä mukaisesti silkkaa luxusta, mutta ei siinä noin monipuolista mittaristoa ollut, vaikka ne ledihärpäkkeet…

Noinkohan jostain saisi tuollaista lämppärinohjausta purkuosana vaijereineen tykötarpeineen?!?! Tosin signore Huikon tuntien hän sellaisen vaikka rakentaa/modifioi "tuskissaan" aamuyön pimeinä tunteina...

HUOM! Lisäys: kun tuota manuaalista lämppärisäädintä katsoo, niin taitaa muistaakseni aika samanlainen toteutus olla ykkössarjan Pandassa, mutta "Nallukassa" se on vain pystyasennossa eli ikään kuin 90 astetta tuo Ykän vivusto/monivalinta-asetelma vasemmalle kierrettynä.
IMG_8941[1].JPG
IMG_8941[1].JPG (90.91 KiB) Katsottu 3397 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Minulla on kuva Ykän sellaisesta ykkössarjan kojetaulusta, jossa on perinteinen lämmityksen säätöpaneeli. Hulluinta tuossa on, että varsinaisessa mittaritaulussa on vaikka mitä näyttöä, mutta ei sitten sitä elektronista ilmanvaihtosysteemien ohjausta. Mitenkähän mahtoi mennä tuo varustelupolitiikka ja mallien tunnukset peräluukussa? Meillehän Suomeen tuli vain LX-versiosta, nimensä mukaisesti silkkaa luxusta, mutta ei siinä noin monipuolista mittaristoa ollut, vaikka ne ledihärpäkkeet…

Noinkohan jostain saisi tuollaista lämppärinohjausta purkuosana vaijereineen tykötarpeineen?!?! Tosin signore Huikon tuntien hän sellaisen vaikka rakentaa/modifioi "tuskissaan" aamuyön pimeinä tunteina...

HUOM! Lisäys: kun tuota manuaalista lämppärisäädintä katsoo, niin taitaa muistaakseni aika samanlainen toteutus olla ykkössarjan Pandassa, mutta "Nallukassa" se on vain pystyasennossa eli ikään kuin 90 astetta tuo Ykän vivusto/monivalinta-asetelma vasemmalle kierrettynä.
IMG_8941[1].JPG
Yhden tuollaisen laitoin paaliin kun auto ei kellekkään kelvannut ja taka-akseli repesi korista irti liikenneympyrään ajaessa (tainno, keskinivel jäi kiinni lattiaan, mutta pitkittäistuet repesi).
Toimi muuten hyvin tuo säätö. Sai lämmintä, kylmää tai puhallusta heti kun pyyti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tämä korjataan alkuperäisen kaltaiseksi. Jos se on toiminut uutena, niin sen saa toimimaan. Rasittavaa vaan juuttua yhden asian pariin kuukausiksi. Autossa olisi muutakin tekemistä, mutta tyyli on että yksi kohta kerrallaan. Aloitin tästä viasta koska aavistus oli, että sen parissa saa viettää aikaa. Loput jakopäät, iskarit, jouset, kaasari jne menee sitten lauleskellen rutiinilla.

Motivaatiota koettelee vain kun ei ole edistystä, eikä oikein kenelläkään ole korjaukset auttaneet.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuossa vipulämppärissä on oma lämppärin kotelo, kojetaulu, hana ja melkein kaikki lämmityslaitteeseen liittyvä. Hankala olisi saada vaihdettua kaikki ilman purkuautoa.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Joskus vuosituhannen alussa oli varaosa-autona -85 Regata 100S. Muistikuvan mukaan siinä olisi myös ollut aika samannäköinen "ledilämppäri." Ei nyt tässä auttane tieto mitään, tulipahan vain mieleen.

Jos arvata pitää, niin antureiden maapiste lienee yhteinen, ja siinä nyt vikaa. Kysymys vain on, että missä tämä maapiste sijaitsee.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pitipä ihan vilkaista tuota kytkistä. Eihän siinä ole kuin yksi maapiste koko lämppärille. Saman maapisteen takana pitäisi olla sytkärin valaistus ja ryypyn merkkivalo. Sekä tietysti puhaltimen moottori. Ottaisin ehkä tässä vaiheessa puhaltimen moottorista johdon irti. Sehän nappaa virtaa aikalailla, ja jos jossain on huono kosketus, saattaa osa virrasta mennä väärää reittiä aiheuttaen kaikennäköistä.

Sittenhän tässä on sekin ongelma, että systeemiä on jo saattanut sepittää joku toinen. Ei siis välttämättä ole luottamista siihen, että johdot ja osat on niillä paikoillaan, joilla niiden kuuluisi olla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Virta systeemiin tulee kahta kautta, joista toinen on releytetty, sulake välissä. Ruskea/valkoinen johto. Toinen tulee virtalukon kautta, sulake välissä, sinipunainen johto. Tämä ruokkii myös sytkärin ja osan kojetaulun valaistusta. Näiden välillä ei saisi olla jännite-eroa juuri ollenkaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Nämä on mittailtu jo aika aikaisessa vaiheessa. Kokeiltu parilla lämppärin moottorilla ja ilman. Eri akullakin.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Croman lämppäri oli aikanaan sekaisin kuin seinäkello ja kaikki liitokset näytti hyvälle. Ilmeisesti puhaltimen ja sen nopeussäätimen pistoke ei mennyt täysin pohjaan, koska kun pistokkeen rakensi uudelleen, niin alkoi toimimaan.
Tässä aparaatissa varmaan jo kaikki johdot tutkittu ja kuormitettu läpeensä?
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Parikin kirjoittajaa jo edellä ehdotti liitosten puhdistamista, ja niin teen minäkin. Jos jonkinlaista outoutta on autosähköissä tullut vastaan, ja ylivoimaisesti suurin osa vioista putoaa joihin näistä:
- hapettunut liitin
- osittain tai kokonaan katkennut johdin tai muu mekaaninen vika
- veden pääseminen sähkölaitteen sisään
- palanut polttimo tai muu "maallinen" ongelma
(- läpilyönti sytytyslaitteissa, mutta se ei nyt tässä kohtaa ole vaihtoehto)

Tokihan elektroniikkapurkitkin voivat joskus hajota. Kaikkiin muihin sähkövikoihin nähden se tuntuu silti olevan todella harvinaista ellei kyseessä ole jonkinlainen suunnitteluvirhe ja sen seurauksena tyyppivika. Parin automallin moottorinohjaimet tulevat mieleen esimerkkinä näistä.

Vahvasti suosittelen nyt ottamaan auki kaikki lämmittimeen vaikuttavat liittimet, suihkimaan niihin kontaktisprayta, härkkimään kiinni ja auki useamman kerran ja sen jälkeen vielä kuivattamaan huolella. Tällä keinolla olen häätänyt aika monta sähköhaamua. Tuon kuivattamisen merkitystä ei pidä aliarvioida: auto lämpimään talliin, liittimen kuivaus rätillä tms. ja liitin auki vähintään yön yli.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nyt en muista, onko noita lämppärin säätömoottoreita mahdollista sekoitella eri paikoille. Nehän on kaikki erilaisia, ja väärän tyyppisen käyttö voi tehdä kaikenlaista mielenkiintoista ilmiötä. Systeemi on lopulta varsin yksinkertaista analogista elektroniikkaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Isola kirjoitti:Parikin kirjoittajaa jo edellä ehdotti liitosten puhdistamista, ja niin teen minäkin. Jos jonkinlaista outoutta on autosähköissä tullut vastaan, ja ylivoimaisesti suurin osa vioista putoaa joihin näistä:
- hapettunut liitin
- osittain tai kokonaan katkennut johdin tai muu mekaaninen vika
- veden pääseminen sähkölaitteen sisään
- palanut polttimo tai muu "maallinen" ongelma
(- läpilyönti sytytyslaitteissa, mutta se ei nyt tässä kohtaa ole vaihtoehto)

Tokihan elektroniikkapurkitkin voivat joskus hajota. Kaikkiin muihin sähkövikoihin nähden se tuntuu silti olevan todella harvinaista ellei kyseessä ole jonkinlainen suunnitteluvirhe ja sen seurauksena tyyppivika. Parin automallin moottorinohjaimet tulevat mieleen esimerkkinä näistä.

Vahvasti suosittelen nyt ottamaan auki kaikki lämmittimeen vaikuttavat liittimet, suihkimaan niihin kontaktisprayta, härkkimään kiinni ja auki useamman kerran ja sen jälkeen vielä kuivattamaan huolella. Tällä keinolla olen häätänyt aika monta sähköhaamua. Tuon kuivattamisen merkitystä ei pidä aliarvioida: auto lämpimään talliin, liittimen kuivaus rätillä tms. ja liitin auki vähintään yön yli.
Kaikki johtosarjat on purettu, viilattu kontaktipinnat kiiltäviksi ja kasattu. Ne eivät moottoritilan puolella olevia osuuksia lukuunottamatta olleet kovinkaan pahat. Parista johdosta otin pistokokeet kuormitustestien aikana, että miltä kupari näyttää. Ihan kirkasta ja hyväkuntoisen näköistä.

Sähköhommat ovat mun vahva osaamisalue. Aloitin sähkölaitoksen kWh-mittarikorjaamolla työurani 1987. Isä löi kolvin käteen ennen kuin menin kouluun.

Tässä on jotain hämärää. Ehkä joku noista harvoista piireistä mitä ohjauselektroniikassa on, on vain susi laadultaan?
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Vastaa Viestiin