Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Olen nyt korjannut tuota lämppäriä viikon verran todetakseni, että joku on jo tehnyt samanlaisia juttuja aiemmin turhaan. Joku oli ottanut irti tuon säätöpaneelin ja tutkinut sitä, sekä joku on vaihtanut puhaltimen sekä esivastuksen turhaan.

Kun tutkin tuon toimintaperiaatetta, niin huomasin että paneeli ei ohjaa suoraan esivastuspakettia. Jos säädän paneelin puhaltamaan täysillä ja otan koko paneelin irti johdoista, niin puhallin on täysillä sen jälkeen. Jos taas säädän sen pienemmälle nopeudelle (jotka eivät toimi) ja otan paneelin taas irti, niin puhallin ei pyöri lainkaan.

Eli LED-ohjauspaneeli ohjaa jotain yksikköä, joka sitten vasta ohjaa etuvastuspakettia. Koitin seurailla johtosarjaa ja ryömiä kojetaulun alla. En löytänyt mitään "boksia" joka voisi olla tämä lämmityslaitepaneelin älyboksi.

Apuja kaivataan...
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Laitettu YV:tä huoltomanuaaliin liittyen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Itselläni oli y10 vuosia sitten ja lämppäri häröili urakalla ja otin kone huoneesta tulipellin läheltä sen ison mustan ns releboxin käteen jossa kupariliuskapinnat niin olivat hapettuneet..hiekkapaprua näytin ja prob solved..tästä aikaa n 20v.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jep. Siellä se paha todennäköisesti asuu. Aika hölmö systeemi. Sähkömoottorin päässä on pieni "nokka-akseli" jonka pyöriessä akselin nokat kytkevät eri nopeuksien katkaisijat päälle/pois. Ja koko komeus on suojaamattomana konehuoneessa.

Selkä hajosi pari viikkoa sitten. Se pysäytti tämän projektin.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Löysinpäs ihan uudet nuo katkaisijat konehuoneen puolelle kaikki 6kpl.
Maksoi reilun satasen.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Innostuin kuitenkin purkamaan vanhat ensin.

Lämppärin nopeussäädöt korjattu. Lämppärin uumenissa on muovinen "nokka-akseli", jota pyörittää sähkömoottori. Pyöriessään nokat kytkevät päälle tällaisia upeita hässäköitä, joiden sisällä on kolmet kärjet. Sähkö kiertää näiden kaikkien kolmen tällaisen läpi ja jos yhdetkin kärjet ovat huonolla koktaktilla, niin tapahtuu mitä sattuu...

Avattu, puhdistettu, kasattu -> toimii.

Kuva
Kuva
Kuva
Olihan tuo nyt vähän huonon näköinen. Kaikki näytti samalta.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hienoa jotta pelaa.

Jos joku hajoaa kokonaan, niin näyttää äkkiseltään ihan standarditavaralta. Noita myydään hiukan erilaisilla päillä ja liitännöillä.

Tietty voi olla että on just jotain erikoista mallia. Tuossa yksi mallikappale standardikytkimestä, vipu taitaa olla hiukan lyhyempi.

https://www.elektrolinna.fi/kauppa/inde ... =MW010BB1D

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mulle on tulossa näitä uusia Italiasta jo.

Ainoa ongelma on enää lämpötilansäädön indikaattoriledit.
Ne näyttää täyttä lämpöä (kaikki kuusi lediä palaa) koko ajan.
Säätimestä naksuttelemalla lämpötila säätyy kuitenkin oikein laidasta laitaan.

Syvennyn tähän myöhemmin. Kävin jo kaikki juotokset läpi piirikortilta.
Säätömoottorille menee vain kolme johtoa, mutta kai se on mahdollista että ledit saavat tiedon sieltä moottorilta saakka missä asennossa se on. Kaikki ledit palaa, vaikka moottori on kokonaan irti.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Toimikohan tuo niin päin, että irrallaan nimenomaan palaa kaikki. Jonnekin ei ole kosketusta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Itse piirikortille en ole löytänyt kytkistä. Mutta säätö siis toimii, jos moottori on kytkettynä, ne ledit vaan palaa kaikki riippumatta siitä missä asennossa itse säätömoottori on.

Purin sen säätömoottorin. Siellä ei ole mitään kärkiä tai stoppareita tms. Se vain pyörii joko myö- tai vastapäivään, riippuen kumpaa nappulaa pitää pohjassa. Johtojakin on vain kolme, joista yksi on maa.

Jatkamme tutkimuksia.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Nyt muistankin, että minullahan oli samaa vaivaa, mutta vähän toisinpäin eli alkuledit kylmässä päässä eivät toimineet, kunnes sitten yks kaks hyppäsivät kaikki päälle, kun pääsi "kuumimpaan" asti. Tuo vika hävisi sitkeästi vaan lämpötilaa muuttamalla edes ja takaisin, jolloin näyttö elpyi toimimaan ledi kerrallaan. Voisiko olla niin, että tunnistin onkin lämppärin kennon hanassa, joku sellainen vanhan autoradan kaasukahvan tai auton polttoainetankissa olevan liukuvan mittarin tyylinen vastukseen perustuva eli ihan mekaaninen kontakti? Siis täysin villi arvaus, en ole ikinä purkanut noin pitkälle.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Thema/Croma lämppäreissä läppien asentotieto tulee moottoreilta ja käyttöyksikkö tulkitsee kiertymän asteiksi. Tässä tapauksessa ei niin kaiketi ole, koska kolmella johdolla vain ajetaan moottoria eri suuntiin.
Jos ei hanan/läpän asennosta tule mitään asentotietoa ja moottori liikkuu oikein laidasta toiseen, voi tietysti olla niin, että ledit vain askeltavat napin painallusten mukaan. Ja olettavat, että moottori liikkuu.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ilmansuuntien läpille menee kuusi johtoa,siellä on potentiometrissä kärjet säätömoottorin sisällä. Purin nekin ja putsasin -> toimii taas. Tällä on joku ajellut lämppäri jumissa kylmälle ja puhallus lattialle vuosikausia. Narissut kun ei tarkene.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Löysin puolasta uudehkon ledilämppäripaneelin. Kohta alkaa olemaan lämppäriin osat. Uuden kennonkin ostin.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noniin. Vaihdettu kokonaan toinen ledilämppärin säätöyksikkö. Ei vaikutusta. Tässäkin palaa kaikki ledit. Heitän ihan kohta mäkeen koko paskan ja laitan vaijeritoimisen mallin tilalle. Ilmeisesti kaikki elektroniikka on vain huikeaa laadultaan. Toissa viikolla korjaamani potentiometrit eivät enää tänään toimi. En usko, että tästä saa luotettavaa millään. Hienoa lähteä vesikelillä reissuun, kun lämppäri joko puhaltaa tai ei, lämpötila säätyy tai ei, puhalluksen suunta säätyy tai ei...

Ladan osto tuntuu taas hyvältä ajatukselta.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Vastaa Viestiin