Fiat linea kolina
Fiat linea kolina
Oikealta edestä ruvennut kuulumaan kolahtelua. Kurkkaus auton alle, öljyä vuotaa vaihteiston oikeanpuolen vetoakselin stefasta. Lisäksi vetoakselin se maljakiinitys vaihteistoon tuntuu oudon eläväiseltä, heilutettaessa ylösalas tuntuu klappia,ehkä enemmän verrattuna vasempaan. Oliko näissä 5vaihteisissa askeissa vaihteiston sisällä jonkinlaista vetoakselin tukilaakerointivikaa/holkkia esiintynyt vai liittyikö se kuluneisiin booreihin? Vai voisiko klappi johtua sisemmän vetoniveltripodin välyksestä ja stefa lisäksi ruvennut vuotamaan?
Auton veto on kuitenkin ok, ei kolise eikä mitään muutakaan. Tuli kyllä kesällä vedeltyä sepelikuormia oisko ottanut siipeensä.
kokoonpanohan on siis tuollainen:
https://aijaa.com/00j4uS" onclick="window.open(this.href);return false;
Auton veto on kuitenkin ok, ei kolise eikä mitään muutakaan. Tuli kyllä kesällä vedeltyä sepelikuormia oisko ottanut siipeensä.
kokoonpanohan on siis tuollainen:
https://aijaa.com/00j4uS" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat linea kolina
Tarkistithan koiranluut ym. etupään nivelet samalla?
Kolisevia vetoakseleita tai niiden maljoja ei ole itelle tullut vastaan. Noita punton/bravx/stilo ym. "löysiä maljoja" paljonkin ja yleensä ne vuotaa öljyä ulos. Äiteen puntossa on esimerkiksi toinen vetoakselin malja (olikohan kuljettajan puoli) semmoinen löysä, jossa pieni klapi. Stefan kun vaihtaa kerran vuoteen niin pysyy öljyt laatikossa, mutta ole jaksanut asiasta murehtia.
Yleensä vetonivelissä tuntuu aina pieni klapi, eikä siitä pidä murehtia. Tuo esimerkki äitini puntosta on semmoinen, että koko malja heilahtaa ihan vähän vetarista heiluteltaessa (eli antaa myöden sieltä laatikon pään booreista).
Kolisevia vetoakseleita tai niiden maljoja ei ole itelle tullut vastaan. Noita punton/bravx/stilo ym. "löysiä maljoja" paljonkin ja yleensä ne vuotaa öljyä ulos. Äiteen puntossa on esimerkiksi toinen vetoakselin malja (olikohan kuljettajan puoli) semmoinen löysä, jossa pieni klapi. Stefan kun vaihtaa kerran vuoteen niin pysyy öljyt laatikossa, mutta ole jaksanut asiasta murehtia.
Yleensä vetonivelissä tuntuu aina pieni klapi, eikä siitä pidä murehtia. Tuo esimerkki äitini puntosta on semmoinen, että koko malja heilahtaa ihan vähän vetarista heiluteltaessa (eli antaa myöden sieltä laatikon pään booreista).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat linea kolina
Vetoaksel nyt pöydällä ja on ok. Irroitusrumbassa huomasin kallistuksenvakaajan yläpään olevan rimpula.Ihmetyttää tuo originaali vaihteiston stefa kun tuli ulos palasina. asennuspohjassa on tiukassa vanhoja silikonijäämiä, ilmeisesti uuteen stefaan kannattaa sipaista ulkokehälle hieman moottorisilikonia?
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat linea kolina
Jotkut laittavat tiivistesilikonia stefoihin. Ite olen ihan vain vaseliinilla voidellut (silikonipohjainen vaseliini olisi paras kumiosien kanssa, eli valkoinen jarruvaseliini) ja asentanut paikoilleen.woimasavu kirjoitti:Vetoaksel nyt pöydällä ja on ok. Irroitusrumbassa huomasin kallistuksenvakaajan yläpään olevan rimpula.Ihmetyttää tuo originaali vaihteiston stefa kun tuli ulos palasina. asennuspohjassa on tiukassa vanhoja silikonijäämiä, ilmeisesti uuteen stefaan kannattaa sipaista ulkokehälle hieman moottorisilikonia?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat linea kolina
Metallikuorisiin stefoihin piti aikanaan laittaa jotain "tiivistenestettä." Kumikuoriseen ei mitään liimoja tms
Re: Fiat linea kolina
Hei kerrothan sitten mikä oli korjauksen lopputulos ja diagnoosi. Saitko väljyyden pois vetoakselista jne. Itselläni havaitsin renkaita vaihdettaessa kuskin puolelta juuri saman asian. Kun vetää vetoakselista vaakatasossa siis pyörän suuntaisesti on havaittavissa liikettä. Napamutterin löystymistä epäilin. Stefa on jo tiedossa, kun joutuu jonkun desin joka vuosi lisäämään vaihteistoöljyä. LIekö sitten vielä vaihteenvalitsimestakin vuotaa vähän.
Kolahtelua ilmenee yleensä märillä keleillä ja kun pakastuu. Taitaa pusliin kertyä kosteutta ja sitten jäätyvät.
Mikäs hihnapyörä tms näihin piti myös vaihtaa jossain vaiheessa? Viathan näissä on samat kaikissa tietyssä vaiheessa.
Kolahtelua ilmenee yleensä märillä keleillä ja kun pakastuu. Taitaa pusliin kertyä kosteutta ja sitten jäätyvät.
Mikäs hihnapyörä tms näihin piti myös vaihtaa jossain vaiheessa? Viathan näissä on samat kaikissa tietyssä vaiheessa.
Re: Fiat linea kolina
Etuvetoisissa autoissa kuuluukin olla välystä tuossa kohtaa...eli akselista kiinniotettaessa ja pyörän suuntaan/lootan suuntaan liikuteltaessa akseli liikkuu.....Toki, jos napamutteri on reilusti löysällä, niin silloin liikkuu myös murrosnivel mukana....Mutta napamutteri saa olla kyllä aika reilusti löysällä, jos itse murroskin liikkuumauricio kirjoitti: Kun vetää vetoakselista vaakatasossa siis pyörän suuntaisesti on havaittavissa liikettä. Napamutterin löystymistä epäilin.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat linea kolina
Stefan vaihdollahan tuo korjaantui, ei ainakaan viellä ole ruvennut vuotamaan uudestaan. Laatikkoöljyiksi pistin tällä kertaa tätä, ja hyvin tuntuu pelaavan vaikka orkkis Tutelat vanhoina öljyinä olikin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590013/TO ... ljy-GL4-1l" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590013/TO ... ljy-GL4-1l" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat linea kolina
Itse käytän tätä, koska sillä on Fiatin hyväksyntä.
Hyvin toimii vaihteet kovallakin pakkasella ja ei lainkaan ongelmia.
https://tarviketori.fi/fin/champion_new ... p-103875-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvin toimii vaihteet kovallakin pakkasella ja ei lainkaan ongelmia.
https://tarviketori.fi/fin/champion_new ... p-103875-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fiat linea kolina
Jatketaan kolinasta lisää. Etuiskarit 36-40% takana 37-42% testissä ja ero edessä 10% ja takana 12% viime kesänä. Nyt kesärenkailla kuuluu kummaa kumimaista koputusta gong gong gong ja ääni on kuin iskari pohjaisi tai rengas löisi tiehen pienemmässäkin epätasaisuudessa. Moottoritiellä auto kyllä keinui vähän ja vuosi sitten kuului jo kovaa kolinaa pidemmän ajon jälkeen harvoin. Katsastuksessa ei mitään ongelmia, kun ei vielä turvallisuuteen vaikuta.
Liekö kolinan lähde selvä, eli iskarit ja jouset vaihtoon. Liekö Marelli hyvä merkki? Jouset varmaan pitää ottaa nuo GP:n vastaavat, kun taisivat olla yhteensopivat.
Koiranluut vaihdettu vuosi sitten eikä sieltä mitään löysää saanut tuntumaan. Kaikesta huolimatta tuntuma on kyllä melko jämäkkä kolinoista huolimatta, vaikka kaikkeen kyllä tottuu. Liekö lukemista huolimatta iskarit silti heikot.
Liekö kolinan lähde selvä, eli iskarit ja jouset vaihtoon. Liekö Marelli hyvä merkki? Jouset varmaan pitää ottaa nuo GP:n vastaavat, kun taisivat olla yhteensopivat.
Koiranluut vaihdettu vuosi sitten eikä sieltä mitään löysää saanut tuntumaan. Kaikesta huolimatta tuntuma on kyllä melko jämäkkä kolinoista huolimatta, vaikka kaikkeen kyllä tottuu. Liekö lukemista huolimatta iskarit silti heikot.
Re: Fiat linea kolina
Voisiko kallistuksenvakaajien koripuslissa olla väljää? Ainakin VAG autoissa melko yleinen kolinan syy.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Re: Fiat linea kolina
Vakaajantanko on ihan jämäkkä ja puslat mulla oli uudet valmiina, mutta ei olekaan niin yksinkertainen asennettava kuin alunperin luulin kun apurunko taitaa olla irroitettava edestä pois.
Tuli nyt mieleeni kääntölaakeri, kumisuoja ja pohjaanlyöntikumi, jotka on alkuperäiset edelleen ja olleet yleisiä vikoja näissä. Sama työ toki vaihtaa uudet iskarit ja jouset samalla, mutta kun eivät kuitenkaan rikki ole.
Tuli nyt mieleeni kääntölaakeri, kumisuoja ja pohjaanlyöntikumi, jotka on alkuperäiset edelleen ja olleet yleisiä vikoja näissä. Sama työ toki vaihtaa uudet iskarit ja jouset samalla, mutta kun eivät kuitenkaan rikki ole.
Re: Fiat linea kolina
Kääntölaakerit ja yläkiinnikkeet hommasin, mutta en vaihtanut.
Kun laskin rengaspaineet 2,2-2,3 tasolle, hävisi kolinat lähes täysin. Ainoastaan epäilen takajousien koripuslista lähtevän harvakseltaan kolinaa.
Onpa ainakin varaosat valmiina. Myös katsastuksessa kehuivat iskareita, joita olin epäillyt huonoiksi hiukan liian kovilla rengaspaineilla aiemmin.
Todennäköisesti kolina palaa talvella.
Kun laskin rengaspaineet 2,2-2,3 tasolle, hävisi kolinat lähes täysin. Ainoastaan epäilen takajousien koripuslista lähtevän harvakseltaan kolinaa.
Onpa ainakin varaosat valmiina. Myös katsastuksessa kehuivat iskareita, joita olin epäillyt huonoiksi hiukan liian kovilla rengaspaineilla aiemmin.
Todennäköisesti kolina palaa talvella.
Re: Fiat linea kolina
Koiranluut saa Lineaan vaihtaa vuosittain kun tarvikeosia käyttää eikä välystä näistä huomaa ellei ole toinen pää irti. Muistaakseni itelle vaihdoin oik. alatukivarren joskus 120tkm kohdilla kun alapallossa oli välystä ja kolahteli. Alatukivarren vaihdossa kannattaa kääntä takimmaisen puslan pultti kasatessa toisinpäin niin helpottaa avaamista seuraavalla kerralla.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat linea kolina
Meyle hd merkin koiranluut tuli laitettua ja kori ei enää kallistele sivuille. Aiemmat oli kai trw, liekö alkuperäiset, kovin ohuet ja löysät, tosin eivät olleet rikki.
Pitää rajoittaa osienvaihto intoa, koska alkuperäiset osat tulevat kestämään kuitenkin pidempään kuin siihen vaihdettu tarvikeosa. Ohjauksessa ei vielä tunnu merkkejä alatukivarren väljyydestä ja kulkee suoraan.
Kolina on sen verran epämääräinen, eikä ole vielä palannut. Voi olla pikkukivi vanteessakin. Yläpuolen tukilaaakeri kiinnikkeineen voi olla seuraava kohde. Ei ole siitäkään nyt ollut merkkejä kesällä. Joskus voinut rattia kääntäessä ääni paikallaan onkin sitten kuulunut takajarrusta kun käsijarru on puoliksi ylhäällä.
Pitää rajoittaa osienvaihto intoa, koska alkuperäiset osat tulevat kestämään kuitenkin pidempään kuin siihen vaihdettu tarvikeosa. Ohjauksessa ei vielä tunnu merkkejä alatukivarren väljyydestä ja kulkee suoraan.
Kolina on sen verran epämääräinen, eikä ole vielä palannut. Voi olla pikkukivi vanteessakin. Yläpuolen tukilaaakeri kiinnikkeineen voi olla seuraava kohde. Ei ole siitäkään nyt ollut merkkejä kesällä. Joskus voinut rattia kääntäessä ääni paikallaan onkin sitten kuulunut takajarrusta kun käsijarru on puoliksi ylhäällä.