Lybraa käytin leimalla, löytyi OBD-vikakoodi helikopterivalon häiriöstä ja hylky. Päästömittaus hyvillä tuloksilla läpi. Katsastusmies osoitti rengasraudalla ruostunutta kohtaa pakoputkessa, että tuosta puhkeaa kohta. Mikäs siinä, kuntoonhan se laitetaan.
OBD-vika korjaantui avaamalla mittariston ja ECU:n liittimet ja laittamalla takaisin kiinni. Uusintatarkastukseen lähimmälle (siis eri-, kun se nykyään on mahdolista) asemalle. Äijä alkaa mittaamaan pakokaasuja, mitä ihmettelin, kun ei niissä vikaa ollut, mutta enpä alkanut neuvomaan toista työnsä tekemisessä. No, se sitten hyppää ulos autosta ja sanoo ettei mene läpi, kun putki vuotaa. Hylky lambda-arvosta (1.046.) Kuulemma kuuluu mitata päästöt uudelleen OBD-vian korjauksen jälkeen??? Moisesta kun ei ollut tietoa, niin putken paikkaaminen jäi odottamaan parempia ilmoja, olihan läpäisty pakokaasutesti jo alla.
No, asemalta lähtiessä huomasin, ettei konekaan ollut lämmin, joten ei uudellakaan putkella olisi ollut edellytyksiä läpäisyyn.
Menikös tämä nyt ihan oikein, ainakin takavuosina ei tehtailtu hylkyjä uusista vioista?
Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
Näkyy olevan sellainen ohjeistus, että OBD ja pakokaasut pitää tarkistaa aina yhdellä kertaa:
https://www.a-katsastus.fi/infoa-autoil ... n-pikaopas
Jos olisi tuon tiennyt, niin vähintään olisi koneen ajanut lämpimäksi. Eipä tuo mittaajankaan vastuuta silti poista, jos lämpömittari on vasta ensimmäisen neljänneksen alueella.
No, onneksi on näissä asemissa jatkossa, mitä valita.
https://www.a-katsastus.fi/infoa-autoil ... n-pikaopas
Jos olisi tuon tiennyt, niin vähintään olisi koneen ajanut lämpimäksi. Eipä tuo mittaajankaan vastuuta silti poista, jos lämpömittari on vasta ensimmäisen neljänneksen alueella.
No, onneksi on näissä asemissa jatkossa, mitä valita.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
Peukutus tälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
Minä tekisin valituksen aseman johtajalle. Jälkitarkastuksessaa tarkastetaan vain hylkyvika. Muutenhan menisi koko katsastus uusiksi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Jälkitarkastus, hylkäys uudesta viasta
Kyllä tuo ohjeistus päästöjen mittaamisesta kokonaisuutena on aika yksiselitteinen, ja sen kyllä hyväksyn.
Aloin paukuttelemaan peltiä putken päälle, niin aukesi saumasta - enpä nyt tiedä, olisiko sille tullut kolmessa päivässä ja n.50-60km:n aikana niin iso laajentuma reikään, että olisi siitä ollut kiinni, kun oli noinkin huonossa kunnossa. Tai voinut olla, sen tiedän, että tuon koneen pitää olla käyntilämpöinen, että päästöt menee kohdalleen. Näkyi aikoinaan päästölappua hakiessa, kun ykskaks päästöt putosi rajoihin, ja mittaajan mukaan niillä kieppeillä lämpömittari siirtyi keskialueelle. Onhan se mahdollista, että tuossa välissä olisi joku lastu tipahtanut pois reiän päältä. Läpi menneessä pakokaasumittauksessa happiarvo oli jossain parin prosentin tienoilla, eli onhan siinä voinut olla muukin reikä, kuin näkyvissä ollut tulitikun pään kokoinen?
No, hitsailemaan tuota en ala, ei maksa vaivaa. 60° 51mm mutkalla saisi kyllä huonon osan putkesta kokonaan pois. Muuten menee ulkomailta tilailuksi. Äänenvaimentimen päässä vain on paholaisen keksintö nimeltä muhviliitos, joka on vuosia saanut tarttua kiinni...
Aloin paukuttelemaan peltiä putken päälle, niin aukesi saumasta - enpä nyt tiedä, olisiko sille tullut kolmessa päivässä ja n.50-60km:n aikana niin iso laajentuma reikään, että olisi siitä ollut kiinni, kun oli noinkin huonossa kunnossa. Tai voinut olla, sen tiedän, että tuon koneen pitää olla käyntilämpöinen, että päästöt menee kohdalleen. Näkyi aikoinaan päästölappua hakiessa, kun ykskaks päästöt putosi rajoihin, ja mittaajan mukaan niillä kieppeillä lämpömittari siirtyi keskialueelle. Onhan se mahdollista, että tuossa välissä olisi joku lastu tipahtanut pois reiän päältä. Läpi menneessä pakokaasumittauksessa happiarvo oli jossain parin prosentin tienoilla, eli onhan siinä voinut olla muukin reikä, kuin näkyvissä ollut tulitikun pään kokoinen?
No, hitsailemaan tuota en ala, ei maksa vaivaa. 60° 51mm mutkalla saisi kyllä huonon osan putkesta kokonaan pois. Muuten menee ulkomailta tilailuksi. Äänenvaimentimen päässä vain on paholaisen keksintö nimeltä muhviliitos, joka on vuosia saanut tarttua kiinni...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.