Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Aero kirjoitti: 08.11.2021 18:51 Äh, tuossa osui ajatukset ristiin. Toinen kaveri kehuskeli tehneensä levyyn sivuttaiskäännön työntövarrella, siitä ajatussekoilu työntövarren ja levyn kääntämisen yhdistämisestä.
Tuossa on sitten se vaara, että työntövarsissa käytetään lukkoventtiiliä. Eli se sylinteri ei anna periksi, vaan joku muu antaa. Levyn nurkka jos ottaa napakammin kiveen, niin päässee oikomaan ja hitsailemaan. Siksi laittaisin sen painerajan. Tuokin pitää olla se tankkilinjallinen (eli kolme letkua..) eikä vain kammiot yhdistävä. Jos isku tulee niinpäin, että painaa sylinteriä sisään, niin öljyä pitää saada pytystä pois jotta vartta mahtuu sisään.

Sehän se näissä on hyvä, ettei ole pakko kaikkea heti tehdä. Onhan sitä ennenkin tehty isojakin töitä hyvinkin periaatteessa alkeellisella kalustolla. Nykyään vaan nuo lisäsysteemit alkaa olla ihan hyvin tavallisenkin harrastetallaajan ulottuvilla ja sitä kautta helpottaa elämää kivasti. Kun on joskus ajankohtaista noita näpräillä niin voin tarvittaessa konsultoida ja jotain tarpeitakin saatan saada kun alalla toimin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, tuo kyseinen heppu on sellanen rakentelija, että on varmasti itte ottanu nuo vaaranpaikat huomioon.

Tuli pakkasta ja hento huntu lunta. Koheilin fiiattia tulille. Roikotettuna lähti kyllä nätisti käymään ja lämpiää kivasti. Valot toimii, kuormaaja toimii ja takanostolaite toimii. Ainoa mikä ei toimi, on sellanen sivuseikka kuin ohjaus :D. Ruori ei vaan pyöri, liekö päässyt jäätymään jotenkin vithumaisesti. Pitänee penkoa esille koko akselin matka ja tutkia syvällisemmin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Aero kirjoitti: 28.11.2021 16:35 Ruori ei vaan pyöri, liekö päässyt jäätymään jotenkin vithumaisesti.
Kyllä, oli päässyt jäätymään jotenkin vithumaisesti. Ilmeisesti kesäinen ongelma ohjauksen kanssa ja siitä seurannut säiliön vaihto ja öljyjumppa ei ollut tarpeeksi kattava, vaan öljyn seassa oli vielä kosteutta. No, minkä sähkö lämmittää, sen lämpö sulattaa - ei muuta kuin pressuista teltta keulan alle ja oikean kyljen eteen ja 3kW pöhnötin pukkaamaan täyyyyysillä lämpöä tupaan.Kaveriksi kabiiniin 2kW pöhnötin, niin kotvan päästä alkoi ruori pyörimään. Pistin toki astiaa alle ja raottelin ohjaussylinteriltä molemmat liitokset, saatuani systeemin niin tyhjäksi kuin suinkin valuttelin siitä vielä pari litraa läpi ja sitten täytin tuoreella öljyllä. Katotaan huomenna, vieläkö kääntyy vai onko vielä jossain piilossa lisää kosteuksia...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, tuon jumpan jälkeen on ohjaus pelannut pakkasillakin ongelmitta. Takahytikka vähän naukuu, eli yksi öljysatsi pitää kuitenkin vielä vaihtaa. Sähkölämmitystä tarvii pakkasella, mutta kun kotvan roikottaa niin tömähtää nätisti tulille ja toimii kuten kuuluukin.

Pakko vähän fiilistellä tämän päivän lumitöitä. Keula kohti kotia:
Kuva

Kolan täydeltä lunta, ei tunnu missään:
Kuva

Yksi pihaposeerauskin piti ottaa:
Kuva
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Nätti kuin sika pienenä!

-Tazio
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sehän otti ja pöläytti tänään maahan pari senttiä pakkaslunta. Aattelin, että tuolla ei oo kiire, mutta nyt ois hyvä hetki kokeilla lumilinkoa, kun kesällä tuli alfistitoveritla ostettua hällä ylijäämäsenä ollut Esko232.. Levy pois perästä ja pakitus lingon eteen. Vielä tarttee reenata työkaluun pakitusta, kun piti ottaa pari kertaa tarkennusta, mutta ei kai kukaan ole seppä syntyessään.

Linko kiinni ja nivelakselia turaamaan. Tää olisi kannattanut tehdä niin päin, että enste akseli kiinni linkoon ja vasta sitten linko kiinni raktoriin - olisi ollut paremmin tilaa turata sitä akselia. Lukitus oli jotenkin jumissa eikä meinannut mennä paikoilleen ei niin millään. Yhtään ei helpota se, että akseli (ja lingon päässä akselia oleva lukitusmöykky) painaa varmaan parikymmentä kiloa (pitänee punnita, tuo on vaan arvio) eikä hyvää asentoa temuamiselle meinaa löytyä millään. No, leuka rintaan ja rohkeesti perse maahan (täähän on just hyvä idea collegehousuilla tähän aikaan vuodesta) ja selälleen makaamaan lingon alle ja lopulta akseli muljahtaa paikalleen. Kone tulille, PTO päälle ja ahh, komeesti pyörii linko. Persustakaan ei palella, koska jossain vaiheessa aiemmin tajusin, että mullahan on tälläinen ylimääräsenä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/482407/ ... mmitin-12V - on muuten aika herkku lisävaruste Fiattiin!

Joten ei muuta kuin persgrilli paahtaen Esko töihin ja siivoomaan kujaa:
Kuva

Lumi lentää, that's what counts.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Maailma muuttuu, mutta Eskot toimii..

Ei aiemmista kuvista ihan selvinnyt, mutta tässä pikkumallissako ei ollut irroitettavia niveliä vetotankojen päässä? Siis joihin työvälineen tapit kiinnittyy.

Onhan noi pikakoukut sun muut hienoja nykyään, mutta on vanhan kiinteetankoisenkin jälkeen ollut ihanaa kun on ne liukuvat nivelpäät. Riittää että pysäköi likimain kyytiin otettavan koneen lähelle, niin saa tapit kiinni ja sitten vaan peruuttaa vetovarret lukkoon.

Ai niin omassa ei ole myöskään muttereita, vaan nostovarret on vetovarsissa sokkakiinnityksellä. Ei mitään tietoa mikä on alkuperäistä kun tätä yksilöä lienee remppailtu reilusti elämän polulla.

Nytten kun piha-alue alkaa itsellä hahmottua, on tullut ilmi että tartteis jonkin pienemmän ja näppärämmän pihatöihin. Olisipa rahaa ostaa Avantti tai vastaava... Joku oli rakentanut itse sellaisen ja oli tullut ihan näppärän näköinen:

https://www.nettikone.com/muu-merkki/pi ... ja/2115654
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ej oo irtoniveliä eikä liukutankoja, ei, vaan melekosen kohalle tarttee osua. Mutta paree se on enste opetella tämmösellä ja sitte tutustua liukutankoon tai irtoniveleen, toistepäin oppii huonommin :D

Tuolla vekottimella olisi epäilemättä oiva kuormata pikeä :mrgreen:
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sämpy kirjoitti: 18.01.2022 05:46 Nytten kun piha-alue alkaa itsellä hahmottua, on tullut ilmi että tartteis jonkin pienemmän ja näppärämmän pihatöihin. Olisipa rahaa ostaa Avantti tai vastaava... Joku oli rakentanut itse sellaisen ja oli tullut ihan näppärän näköinen:

https://www.nettikone.com/muu-merkki/pi ... ja/2115654
Pieni myynti-ilmoitus sallittaneen. Joskus suunnittelin jotain tuollaista ja itsellä sattuisi olemaan tallin nurkassa linkkurunko kavennetuilla Patrollin akseleilla, Rellun 1,6 dieseli (sianpäästä) jonka perässä tuplapumput, orbitrolli, vetomoottori, sylinterejä, jne. Puomin mitoitukset laskettu tuhannelle kilolle ja hydraulikaavio piirretty. Jos moinen puolivalmis setti kiinnostaisi, niin voisin kohtuudella luopua.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Aero kirjoitti: 18.01.2022 09:06 Ej oo irtoniveliä eikä liukutankoja, ei, vaan melekosen kohalle tarttee osua. Mutta paree se on enste opetella tämmösellä ja sitte tutustua liukutankoon tai irtoniveleen, toistepäin oppii huonommin :D
Itsellä on Jortikassa nuo liu'ut, mutta kun ne lukot on ylöspäin ja varmaan olleet 40 vuotta täynnä vettä, niin viime kesän lievä väkivalta ei tuottanut mitään liikettä. Jos on toinen jeesaamassa, niin nopeuttaa tuota kytkemistä julmasti. Mutta kyllähän sen yksinkin tekee, tosin muutaman kerran saa yleensä koppiin kiivetä.

Itsellä Jortikka järjesti yllätyksen kun vasta 40-vuotias takapyörä päätti olla tyhjänä yksi päivä. Kun sen täytti, niin ei se pihan linkouksen aikana silminnähden vajentunut, mutta taitaa rengaskaupat olla edessä. Tyhjänä se on nytkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Itellä oli yksi rengas neljästä vielä uusimatta. Alettiin ajamaan kattotuoleja parin kilometrin päästä työmaalle, niin ihmettelin puolessamatkaa säännöllistä tsup-tsup-tsup -ääntä.

Hiukan myöhemmin ymmärsin, että aina kun sama kohta takarenkaasta ohittaa raolla olevan takaikkunan, kuuluu tuo ääni. Eli rengas vuotaa, joten lisää kaasua ja äkkiä kattotuolinippu perässä kotipihaan ennen kuin tyhjenee täysin.

Se oli sitten ajot siinä, timpuri muihin hommiin ja itsellä puhelin kouraan. Puuppola oli ainut paikka mistä sai siihen hätään järkihintaan uutta rengasta, vanha olikin kyljistä ruvella ja arvatenkin hiertänyt sisärenkaan puhki.

En edes harkinnut alkaa 38" takarengasta vanteelle itse vaihtamaan. 28" etuset sain vaihdettua ihan rengasraudoilla, mutta johonkin se raja pitää laittaa. Silloin sain eteen edulliset renkaat netistä Akaan Euromasterilta jonkin rengasmyyntisaitin välityksellä.

Jokos tämä oli täällä? Hiivatti edellisen kattotuolireissun aikaan, kattotuoleja tontille "kotitarveratkaisulla". Kun puoliperää ei saa tuolla tontilla ympäri..

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Olen viimeaikoina ollut sitä mieltä, että viiatti lämmee sisälle vähän heikosti. No, kyllä suomipoika sen kestää, joten aattelin että kesemmällä otan lämppärin kennon tutkintaan.

No, nyt ku tuli edes vähän kuormaa lumen muodossa, niin kujan alkupäässä risteyksen siivoiltuani katselin kun lämmöt nousi punaselle. Ei siinä, kone sammuksiin ja ktaselemaan vähän konehuoneeseen. kun on kätevästi jäänyt aiemmin kylkipellit pois. Vippasin hieman lunta syylärille jäähdytyksen toivossa ja totesin, että sehän on perkele ihan kylmä.

Päätelmä yksi: jos kone on kuuma ja syyläri kylmä, on joko termari humahtanut kiinni tai vesipumppu ei pumppaa.
Päätelmä kaksi: jos kone on kylmä ja syyläri kylmä, eikä sisällekään tule lämpöä, niin vesipumppu ei pumppaa.

Onneksi pumppuja näyttää saavan n. satasen nurkalle. Samallahan sen termarin uusii varmuuden vuoksi toki, kun joutuu enivei kolistelemaan samalla kulmalla ja laskemaan jäähdytysnesteet ulos.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jep, pumppu on paljon kylmempi kuin lohko, eikä siitä lähde lämpövanaa mihinkään. Lämpee siis johtumalla, eikä nesteen avituksella:

Kuva

Lisäksi kun ajelee ilman kuulosuojaimia, niin kyllähän seasta erottuu sellainen klassinen viallisen vesipumpun kolkotus. Ei kai muuta ku tilausta sisään.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No höh. Mä luulin että moottoripuoli on näissä ikiliikkuja, mutta jotain muutakin kuin pelkkä öljynvaihto on näemmä joskus tarpeen.

Odotellaan mielenkiinnolla mitä sieltä selviää. Kannattaa hommata vesiletkujakin samalla, vanhat on varmaan niin kovettuneet ettei jatkossa pidä kunnolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Varmaan vaihdat jäähdytyslitkut samalla. Nykyisten liemien synttärikakussa saattaa olla monta kynttilää.
Tänään olisin tällaista Fiatia harrastekalustoon kuuluvana kaivannut. Homma hoidettiin 4-veto Yamahalla. Tosin aikaa hieman meni.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vastaa Viestiin