Hiekkaa öljysäiliöön?
Onkos tuossa oma öljynsä tehostimelle? Traktorin hydrauliikkaanhan tuppaa monesti kosteutta kertymään eri lähteistä. Joskus ihan sadevedestäkin, jos on kopiton traktori, tai vesi pääsee sopivasti vuotamaan koppiin.
Edit: Kun kerran säiliöstä puhutaan, niin omat öljythän siellä on. Ja ei sinne kosteutta pitäisi mennä sen enempää, kuin autojenkaan tehostimiin. Onkohan jostain irronnut joku huohotinventtiili, josta sadevedet pääsee sitten sisälle.
Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Joo, tyystin oma settinsä ohjaukselle.
Siitä tosiaan oli säiliö halki ja sitä myöten pääsi lunta ja vettä sisään aiemmin ja sen jäljiltähän sitä on ollut koko ohjaussysteemissä. Sillä mietin että vieläkö siitä voi olla kosteutta jäljellä (sinänsä voi, koska se voi pakkautua johonkin sylkyn päähän sillai että ei tule kovin helpolla ulos) vai kertyykö jostain lisää. Sen(kin) puolesta linjan välistä kosteuden erotteleva suodatin (vähän kuin naftasuodatin diisseliautoissa kerryttää naftasta vettä itteensä - toimiskohan semmonen hytikassa?) ajan mittaan kertoisi totuuden.
Koppiinhan kosteutta kyllä kantaa jo lumena saappaissa ihan reippaastikin, mutta ei sieltäkään pitäisi avointa reikää hytikkaöljyn sekaan olla. Jos joku tiiviste falskaa sopivasti niin siitä toki.
Siitä tosiaan oli säiliö halki ja sitä myöten pääsi lunta ja vettä sisään aiemmin ja sen jäljiltähän sitä on ollut koko ohjaussysteemissä. Sillä mietin että vieläkö siitä voi olla kosteutta jäljellä (sinänsä voi, koska se voi pakkautua johonkin sylkyn päähän sillai että ei tule kovin helpolla ulos) vai kertyykö jostain lisää. Sen(kin) puolesta linjan välistä kosteuden erotteleva suodatin (vähän kuin naftasuodatin diisseliautoissa kerryttää naftasta vettä itteensä - toimiskohan semmonen hytikassa?) ajan mittaan kertoisi totuuden.
Koppiinhan kosteutta kyllä kantaa jo lumena saappaissa ihan reippaastikin, mutta ei sieltäkään pitäisi avointa reikää hytikkaöljyn sekaan olla. Jos joku tiiviste falskaa sopivasti niin siitä toki.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Jos se öljy vaahtoaa, niin silloin imuvuoto jossakin. Samaa reittiä vetää sitten vettäkin.
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Oulrait, kiitos. Lähden siis metsästämään vuotoa, koska kyllä öljy myös vaahtoaa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Ilmastoinnin kuivain imulinjaan.. purkuautosta sellainen, putket poikki ja klemmareilla letkuun? Eikö nekin jotain silikaatteja sisällä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Tuo on muuten hyvä huomio. Imupuolen putki jos on rikki, niin saattaa vetää hiljalleen vettäkin läpi ilman ohella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja
Hetken aikaa kun tuota pohti, niin vuodon etsintä helpottuu. Systeemissähän on nimittäin peräti 1 varsinainen imulinja, eli säiliöltä pumpulle. Kaikki muut ovat käyttöaikana vähintään ajoittain vähintään lievästi paineistettuja, joten niistä vuoto tuuppaisi myös selkeästi pihalle.
Säiliön pohjasta lähtee letku, joka yhtyy putkeen, joka vie pumpulle ja tuo letkuhan oli selvästi hikoillut. Mittasin kohdeputken halkaisijaksi n. 17mm ja totesin, että koska olen tiistaine menossa käymään konttorilla, poikkean matkan varrella letkukaupassa. Konalan IKH on tarpeeksi lähellä reittiä ja varmasti riittävän pitkään myös auki, joten sinne stoppi. Koska valikoimassa ei ole 17mm letkua, otin metrin pätkät 16 ja 19mm öljynkestoista EPDM-letkua, jonka myyjä kaivoi speksien perusteella näitä öljyjä kestäväksi.
Koska letku pitää saada myös kiinni, otin samaan syssyyn klemmareita. En voi sanoa että 4€/kpl maksavat klemmarit olisivat halpoja, mutta minä halusinkin hyviä ja nuo tuntuu kyllä varsin päteviltä - ovat tukevia ja leveitä.
Kotona kun rupesin ruuvaamaan, niin se säiliön päässä ollut klemmari korkkasikin sitten heti kun siihen koski, eli varsinainen syyllinen saattoi olla sekin. Mutta ei sillä väliä - koska uudet osat oli hallussa, niin tuuppasin sellaiset paikoilleen. Uusi letku ei ole ns. muotokulmaletku eikä tykännyt ihan niin tiukasti taipua, joten säiliö hyppäsi pari senttiä ylöspäin. Vähän ikävämpi täyttää, mutta ei kaada maailmaa.
Ja koska lähikaupasta saa kohtuuhintaan 32:sta hytikkaöljyä mukavissa paketeissa (5l kanisteri), huuhtelin sitä järjestelmästä läpi ja täytin sillä. Tarttee kyllä varmuuden vuoksi vielä ajaa läpi toinenkin kannu öljyä jossain välissä, jos ei tarpeen niin mielenrauhan vuoksi.
Nyt on taas paljon kivempi tehdä lumitöitä
Säiliön pohjasta lähtee letku, joka yhtyy putkeen, joka vie pumpulle ja tuo letkuhan oli selvästi hikoillut. Mittasin kohdeputken halkaisijaksi n. 17mm ja totesin, että koska olen tiistaine menossa käymään konttorilla, poikkean matkan varrella letkukaupassa. Konalan IKH on tarpeeksi lähellä reittiä ja varmasti riittävän pitkään myös auki, joten sinne stoppi. Koska valikoimassa ei ole 17mm letkua, otin metrin pätkät 16 ja 19mm öljynkestoista EPDM-letkua, jonka myyjä kaivoi speksien perusteella näitä öljyjä kestäväksi.
Koska letku pitää saada myös kiinni, otin samaan syssyyn klemmareita. En voi sanoa että 4€/kpl maksavat klemmarit olisivat halpoja, mutta minä halusinkin hyviä ja nuo tuntuu kyllä varsin päteviltä - ovat tukevia ja leveitä.
Kotona kun rupesin ruuvaamaan, niin se säiliön päässä ollut klemmari korkkasikin sitten heti kun siihen koski, eli varsinainen syyllinen saattoi olla sekin. Mutta ei sillä väliä - koska uudet osat oli hallussa, niin tuuppasin sellaiset paikoilleen. Uusi letku ei ole ns. muotokulmaletku eikä tykännyt ihan niin tiukasti taipua, joten säiliö hyppäsi pari senttiä ylöspäin. Vähän ikävämpi täyttää, mutta ei kaada maailmaa.
Ja koska lähikaupasta saa kohtuuhintaan 32:sta hytikkaöljyä mukavissa paketeissa (5l kanisteri), huuhtelin sitä järjestelmästä läpi ja täytin sillä. Tarttee kyllä varmuuden vuoksi vielä ajaa läpi toinenkin kannu öljyä jossain välissä, jos ei tarpeen niin mielenrauhan vuoksi.
Nyt on taas paljon kivempi tehdä lumitöitä
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT