Lunta tulvillaan, on raikas talvisää
Ei Fiiattimmekaan, nyt enää talliin jää
Sen kohta valjastan lumilevyn etehen
ja sitten joutuin auraamaan me käymme riemuiten
Lonkalta kattoen sellanen 50m³ tullut taas kolattavaa maahan ja lisää valuu jatkuvasti. Valukoon nyt vielä pikkusen ennenkö lähden lumitöihin.
Aero kirjoitti: ↑22.12.2022 19:59
Olenpa aika varma että käynnistyykin taas helpommin, kun sähköä on tarjolla enempi ja vastusta vähempi. Rock on!
Kyllä on pakkasillakin hörähdellyt tulille nätimmin kuin kertaakaan aiemmin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Jotain ongelmaa oli ainakin vanhemmissa 5-pyttyisissä muistaakseni. Jos tuo nyt edes on sellainen. Ei kai noissa muuten voi edes vikaa olla, niin perus hydromekaanisia vehkeitä..
Jos on sama 4+3/1 oikealla niin pakkiratas on akselilla mikä on huonosti tuettu vaan toiselta puolelta. Hi-Lo ei ole tuttu, mutta on 80-90 ilman mitään ja 65-90 loikkarilla ("jänismalli"). 80-90 vaihdettiin kun oli auki ja jälkiä näkyi.
Ja sitten voi rikkoa herkästi etuvetareita koska kuormaaja ja hammaslukko, tämäkin herkemmin peruuttaessa.
Tuo on uudempaa niin pitäisi olla jo jotain sinkkiä kopissa, mutta kyllä ne silti menee. Lämmityslaitteen kraanan kiinnitys on peltimuttereilla mitkä pettää ajan kanssa ja painaa jähdystysnesteet katosta suoraan alas. Helppo vaihtaa yläkautta pultit ja mutterit prikkojen kanssa niiden tilalle.
Hydraulivivut ja muut samalla akselilla jumittaa ajan myötä, purkaminen ja putsaus ikävää koska pitää purkaa muovit pois ja takaisinlaitto voi tarvita kaksi jos kiinnikkeet lähtevät mukana.
Jos et tarvitse klik-klakkia niin älä koske, jos joskus ei laske niin voi kokeilla painaa laskua sisään -> vaijeri venynyt ja pitää kiristää toisesta päästä. Toinen on että penkin alta on jäänyt laskunopeuden kraana kiinni.
Ovien jouset ja vaijerit kannattaa uusia ettei lasit mene vähään aikaan.
Takalasin kahvan kanssa saa varoa jos se on vielä tallella, kapea keskeltä ja menee poikki jos rupeaa jumittaan.
Takalukko voi jumittaa -> avaa ja putsaa sen härpäkkeen mihin menee tanko ja jarruputket (ATF, ei jarrunestettä).
Tarkista kytkinvaijeri ettei jumita.
Valot on mitä on, joutunut vetämään liittimien yli piuhoja että toimii.
Sitten perus vesipumpun vilkasu onko paljon väljää.
Hydrauliikan tuotto noissa ei ole mitään ihmeellistä ja harvemmin noihin on nokkapumppuja pistetty.
Neverth kirjoitti: ↑17.03.2023 17:45
Jos et tarvitse klik-klakkia niin älä koske, jos joskus ei laske niin voi kokeilla painaa laskua sisään -> vaijeri venynyt ja pitää kiristää toisesta päästä. Toinen on että penkin alta on jäänyt laskunopeuden kraana kiinni.
Mikä ihime on klik-klakki?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Tuolla kans saat takalasin säpäleiksi hyvällä tuurilla koska yläasennolle ei ole rajoja. Lasi auki ja jotain korkeampaa perässä. Kynnössä varmaan toimii.
Nostaa kanssa kaikki jos menee vaijeri poikki.
Ah, tuommonen pikanosto. Otsikon väpyttimestä ei moista ole löytynyt, eikä siis toimintona tuttu. Tiedänpähän taas lisää, ei ollut turha tämäkään päivä!
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Kesä meni aika tehokkaasti ohi Fiatin näkökulmasta, tullut tehtyä juuri mitään, oikeen ees ajettua.
Siittähän se vähän suuttu ja rupesi mielenosoituksellisesti tarjoilemaan jäähdytysnestettä pihalle ylävesiletkun välistä. Pistin elämän risaseks, tilasin uuden letkun (osanumero 4997263) hintaan 13,50€ ja ryykäsin kiinnitykseen vielä ihan bränikät klemmaritkin. Nyt ainakin alustavasti näyttää pysyvän nesteet sisällä. Huomenna pitäsi tulla lunta, pääsee kokeilemaan ihan ajossa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Sama täällä, jäähynesteen hukkauksen syy oli yläletkun kovettuminen ja yllättäen sellaisen sai ihan kaupasta.
Itellä alkanut vuotamaan öljyä jostain hydraulipumpun ja moottorin välistä, valuttaa siitä lohkon kylkeä pitkin. Samoin oikean puolen pyöränlaakerin välistä jostain, sotkee vanteen sisäpuolen. Lieneekö tyyppivikoja että ehkä sinnekin tulee sitten pienellä viiveellä.
Tässä kun on korjaillut naapurissa Zetoria, Leylandia ja Nuffieldia, niin osaa niitten sauhukoneitten jälkeen arvostaa Fiatin hyvää käynnistyvyyttä. Ei ole edes liekkihehkua tarvinnut vielä tänä vuonna, saati lohkolämmitintä.
Miistähän pirusta tuo ohjaus kerää kosteutta öljynsä sekaan? Toissa talvena sitä meni haljenneen säiliön välistä ja vaihdoin säiliön sekä öljyt. Viime talvena vaihdoin öljyt reippaalla huuhtelulla ja taas löytyy kosteutta niin että pystyy jäätämään. Saisikohan linjan väliin jonkun kosteuserotin-filtterin?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
STOU:t siellä on, ehkä spesifisempi voisi tosiaan toimia paremmin.
Mutta voiko öljyvalinta vaikuttaa kosteuden kertymiseen? Mietin sitäkin että onko sitä vaan vieläkin jäänyt sinne johonkin piiloon vai kertyykö sitä lisää. Molemmissa tapauksissa kosteuserotin oisi kuitenkin oiva asia, saisi olemassaolevat pois ja jos kertyy lisää, niin senkin pois.
Kissanhiekka/silica saattaisi tosiaan toimia joo, sitä voisi kokeilla, keksii vain sopivan öljynkestävän pussukan. Tuskin se paljoa ottaa, jos ei annakaan.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.