Sivu 1/1

Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 26.06.2021 20:31
Kirjoittaja Luigi
Vaimon Punto pomppasi takajarruista, vaikka ei pitänyt. Edellisenä päivänä tarkistin, ja testi kertoi pyörien menevän hiekalla lukkoon suunnilleen samoihin aikoihin niin käsi- kuin jalkajarrullakin. Itse katsastuksesta tuli paperi, jossa käyttöjarrun voimien ero oli 100%, vasen 0.8, oikea 0. Käsijarru kuitenkin ok.

Jarrupaineen rajoittimien kanssahan taisi perinteisesti olla niin, että paremmin pitävä puoli on viallinen, mutta onko näillä ollut tapana kokonaan umpeen mennä? Jos tässä rajoitinvika on, niin se on melko varmasti tuolla pitämättömällä puolella?

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 26.06.2021 22:21
Kirjoittaja stella
Jos auto olisi minun, niin ottaisin nyt ekaks auki molemmat jarrurummut, ja tarkistaisin, että molemmilla puolilla jarrusylinterit ensinnäkin liikkuu herkästi...

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 26.06.2021 22:47
Kirjoittaja VTO
Ei kai sylinteri yön yli jumiin mene ja kun säädöt on lähellä niin se paineenrajoitin tai mikä lie jää ainoaksi vaihtoehdoksi

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 27.06.2021 07:56
Kirjoittaja Sämpy
Jarruletku?

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 27.06.2021 16:01
Kirjoittaja Luigi
Säädöt on kohdillaan,kun kerran käsijarru pelasi kunnolla - muuten sen vipu alkaa laahaamaan pyörännapaan, ja tehoja ei ole ollenkaan. Jarruletku oli hyvä huomio, onhan noilla jo 26 vuotta ikää... mutta lähdetään nyt siitä, että saman puolen paineenrajoitin se tuolla täpästää.

Itse asiassa , oli katsuri sanonut jotain sellaista, että jarruvoimien ero oli ollut ensin toisinpäin, ja sitten vaihtunut noin.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 27.06.2021 16:19
Kirjoittaja 75 ELX
Sylinteri tai putki vuotaa?

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 28.06.2021 06:19
Kirjoittaja mauricio
Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 28.06.2021 09:14
Kirjoittaja VTO
mauricio kirjoitti: 28.06.2021 06:19 Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

I-kopan puntossa on omat säätimet oikealle ja vasemmalle, kuten Luigi kirjoittaa. Niiden toimintaan en ole syventynyt, mutta ilmeisesti rajoittaa painetta kun perä alkaa nousta ylös ? Mitään vipua tms systeemiä ei mielestäni ollut. Punton rummut on kieltämättä konstikkaat, mutta eipä kevyt auto suuria jarrutehoja takana tarvitse. I kN taitaa olla ika maksimi

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.
Tukkeutunut tai "palkeen" sisällä omaava letku yleensä jättää jarrun laahaamaan.
Pienellä polttimella kun lämmittää putken ja liittimen niin ihan kohtuullisen hyvin aukeaa. Jos kannat on pyöristyneet, niin hyvät lukkopihdit toimii apuna. Lämmöllä saa liittimen pyörimääm putkessa niin ettei putki katkea. Tietysti vanhojen putkien vaihto vanhassa autossa ei ole lainkaan pahasta.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 28.06.2021 12:07
Kirjoittaja mauricio
Kyllä vanha auto uusilla putkilla ja jarruosilla saa katsastajalta kehut. Onkohan vanhojen liitosten uudelleen kiristys sitten turvallista.

Ilman nosturia oli keljumainen homma kyllä ja vielä ranskalainen auto kyseessä. Niissä v. 98 lähtien oli paineenrajoitin pääjarrusylinterissä. Vähemmän putkiliitoksia onneksi. Ilmata vois jarruja ja katsoa mitä sieltä tulee.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 29.06.2021 10:17
Kirjoittaja Luigi
Nämä Punton osat on niin pilahintaisia, että uutta laitetaan tuolle puolelle ilman enempiä arpomisia. Palataan asiaan, kunhan pääsee remontin äärelle.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 13.07.2021 00:06
Kirjoittaja Luigi
Monia, hyvin monia on valvottanut yökausia arvoitus siitä, mitä Punton jarrupaineen säätimen sisällä on. Päätin nyt selvittää tämän salaisuuden.
jps.jpg
jps.jpg (81.27 KiB) Katsottu 1326 kertaa
Muodon ja asennustavan perusteella olen vahvasti olettanut näiden olevan inertiatyyppisiä paineenrajoittimia. Eivätpäs olekaan. Tämä oli oikein huolella jumissa, joten se koki suhteetonta väkivaltaa ennenkuin päätin sorvata sen auki, joten yläkuvassa näkyvä sisuskalu on vääntynyt. Edes irrotettuna en täysin hahmottanut toimintaperiaatetta, ennenkuin sain sorvattua ja sen jälkeen naputeltua osat erilleen. Tämä on stanssattu kasaan, eli ei oikein ole purettavissa ja kasattavissa ilman isompaa askartelua. Ylemmässä kuvassa sisuskalut on niin päin, kun ne sylinterin sisällä on, alakuvassa pääsivät näköjään lipsahtamaan toisinpäin. Paksu jousi on toisiinsa nähden liikkuvien osien välissä, ja alemmassa kuvassa saattaa nähdä pienen kartiotiivisteen, joka on paksumman pään sisällä. Toimiessaan siis tuohon tiivisteeseen vaikuttava paine painaa sisempää päätä ulos, jolloin se avaa nesteelle pääsyn takajarrusylinterille. Liike lienee nähtävissä, kun irrottaa rajoittimen päässä oleva kumihatun. Hajoamismekanismi on se, että kumihatun alle pääsevä kosteus ruostuttaa tuon pienen kartiotiivisteen tiivistämän sylinterin jumiin. Yleisempi tapa hajota lienee se, että säädin jää "auki", mutta tässä tapauksessa olikin käynyt päinvastoin.

Ehjänä purkaminen saattaisi onnistua painamalla kumihatun alta löytyvää "tulppaa" alaspäin, jolloin saattaisi saada lukkorenkaan kaivettua pois. Painaminen pitää tapahtua reunoista, keskellä on tämä mainittu mekanismi! Mikäli rajoittimet vielä toimii, voinee kestoikää lisätä täyttämällä kumihatun alunen jarrukumirasvalla. Juuri muuta huoltoa näille ei voi tehdä ilman isompaa askartelua. Toistaiseksi näitä saa niin halvalla (24€) ettei kovin montaa tuntia kannata uhrata, ellei sitten periaatteen takia.

Niin, uutta osaa tuli laitettua: Tuo paineensäädin, jarruletku, molemmat käsijarruvaijerit, ja letkun ja jarrusylinterin välinen putki. Nyt on jarru oikeallakin puolella, mutta se on myös tehokkaampi, kuin vasemmalla... Varminta olisi uusia säädin sinnekin, mutta on hankalammin tavoitettavissa (äänenvaimennin edessä), ja jos tuleva jarruputki hajoaa, eikä saa tehtyä uutta kartiota, joutuu pudottamaan tankin yms, yms... Katsotaan vielä säätö, koska myös käsijarrun tehoero menee näin päin.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 13.07.2021 10:06
Kirjoittaja VTO
Hyvää tietoa. Hieno raportti, vaikka ei yöunia olisikaan mennyt.
Toimiiko tuo siis vain max jarrupaineen rajoittajana, eikä välitä kuormituksesta mitään ?
Itse en ole niin paljon alkuperäissyyttä arvostanut jarruputkien suhteen. Kun on tankin päältä alkanut vuotamaan, niin kiskonut vanhat poia ja laittanut sopivat kiinnikkeet tankin kiertäen. Katsastus ei ole asiaan puuttunut.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 13.07.2021 10:39
Kirjoittaja Luigi
Ei tuossa ole mitään, mikä kuormaa tunnistaisi. Pelkästään paineella pelataan.

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 15.07.2021 20:30
Kirjoittaja Luigi
Virallinenkin osuus hoidettu. Jarruvoimien ero edessä 0%, takana 13% (nyt laitettu puoli piti paremmin), käsijarru 8%. Läpi se oli päästettävä, halusi tai ei. :cry:

Re: Punto mk1 takajarrut

Lähetetty: 15.07.2021 22:14
Kirjoittaja Virtajo
mauricio kirjoitti: 28.06.2021 06:19 Paineenrajoitin voi olla sijoitettu pääjarrusylinteriinkin.

Jarruletkua ku alkaa aukoa yli 20v autosta niin milteipä joutuu tekemään uudet putket. Kokemusta on.
Jep,pikku letkun pätkän takia meni uusiksi yli 4 metriä putkea,edestä taakse.