Liikennetapahtumien "kukkasia"

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä minä näen melko hyvin jo siitä rampilla tulosta, että ollaanko tulossa ajamaan vai olemaan.

Jälkimmäisen ollessa kyseessä miksi ei voisi ottaa valmiiksi ohituskaistaa, kun ohi mennään kumminkin. Jos rampista tulija joskus 3km myöhemmin saakin autoonsa yllättävästi vauhtia, menköön vuorostaan ohitse.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Varmaan siksi, että noin moni ajattelee katsomatta peileihin tai kääntämättä päätään. Sitten ihmetelläänkin kun kaistalla on jo joku muu, tai tulossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sehän se. Sama nopeamman lähestyminen takaa on vaarana toki silloinkin kun lähtee ohitukseen, mutta ohittaminen on silti laillista. Ei se kaistanvaihto väistämiseen sinänsä vaarallisempaa ole, kunhan varmistaa sen toisen kaistan tilanteen sopivaksi etukäteen.

Tosin, jengi lähtee vähän väliä myös ohitukseen kattomatta peileihin - jopa ensin jarrutettuaan tajutakseen että se raskassarjalainen etenee about 80....
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eipä sitä kukaan osaa motarilla ajaa.. no ehkä 1-2%. Silti hengissä selviätään.

On melko harvinaista että joku ohittaisi laillisesti, jättäen turvavälin ennen kaistalle paluuta.

Senpä takia en viitsikään vaihtaa tuulilasia ehjään ennen katsastusta. Ropiskoon kivet, ei haittaa.

Aika harvoin on tilaa työkaverin tempulle, että voisi itse vaihtaa vasemmalle kaistalle kun joku ääliö tulee vasemmalta kaistalta suoraan eteen.

Ja olisi kuitenkin niin helpoista asioista kyse, että liikenne sujuisi kaikilta ilman stressiä..

Hyvinhän tulla erottuu pari perusautoilijatyyppiä. Se minäminä audikuski ilman mitään turvavälejä, joka osaa mielestään ajaa ja tekee liikenteestä hermostunutta ja poukkoilevaa kaikille, sekä se toyota-ameeba joka ei osaa kääntää päätään ja luulee olevansa yksin sunnuntai-ajelulla eikä yhtään mieti mitä on tekemässä. Samat tyypit on liikenteessä, ihan riippumatta missäpäin Suomea ajaa. No pääkaupunkiseudulla on sitten lisänä mamukuskit, jotka ei vaan osaa yhtään suomalaista liikennekulttuuria ja sieltä voi tulla ihan mitä vaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 15.03.2022 05:37Hyvinhän tulla erottuu pari perusautoilijatyyppiä...
Lisäisin vielä Volvo-kuskit, joista joillekkin tuntuu olevan kunnialoukkaus mikäli joku "pikkuauto" pyrkii ohi.
BMW-kuljettaja jos tulee munuaisilla takakonttiin, niin yleensä häviääkin horisonttiin lopulta, eikä jää eteen kuhnuttamaan.
Nissanit ovat alkaneet viimevuosina erottumaan todella hämärällä liikehdinnällä. Yleensä kuspäi-puke tai joku muu kamala viritelmä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja hankala »

BMW roikkuu aina takapuskurissa vauhdista riippumatta ja useimmiten bemareissa ei myöskään "toimi" vilkut.
Sama koskee pitkälti mersukuskeja, pakko on puskurissa ajaa vaikka enhän minä mitään nopeusrajoutukselle voi...
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

Toyota-kuskin ei onneksi tarvi roikkua perseessä kiinni, koska valkoisella Yariksella pääsee kyllä rajoitusvauhtia kulkevasta 159:stä ohi.

...ohituskieltoalueella, mutkassa, risteysalueella kiertäen liikenteenjakajan toiselta puolen. Tämä Eriksnäsintiellä, Ristikadun risteyksen kohdalla kohti Jokelaa mennessä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Joko naisoletettu on menosssa synnyttämään tai kuljettaja vahvistaa itsetuntoaan ostokrapulaa lieventääkseen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaah, ehkä jotain uutta pöpöä on liikkeellä, kun parikin järjettömästi kaahaavaa tojotaa olen nähnyt tässä kuussa.

Jollen väärin muista, molemmat oli valkoisia?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei helvetti kyllä viime viikolla taas huomasi, että lomalaiset kaivautuneet betonihelveteistään auton rattiin ja sen yhden kerran vuodessa tapahtuvan mökkimatkan ajaksi tienpäälle. :lol:

Aivan käsittämätöntä nopeuden pumppaamista ja tottakai nopeuden nostoa jos joku yrittääkään ohi. :mrgreen: Viikonloppuna ei 80kmh nopeusrajoitus miellyttänyt montaakaan, vaan keräsin komean, varmaan 15 auton letkan taakseni ajamalla 85kmh (todellista). :lol:

Samoin kesäinen ilmiö: jos on kaksi kaistaa joista toinen seisoo, ei sitä vapaampaa latua uskalla kovinkaan suurella nopeuserolla ajella menemään. Sieltä saa vissiin puikata katsomatta ilman vilkkua eteen. Tänäänkin olisin saanut Stilon etukulman muotoiltua uusiksi, jos olisin halunnut.


Yksi ihan aito sekopää tuli viime viikolla nähtyä. Jyväskylän moottoritie, kirristä kohti etelää. Palokan ramppien jälkeen saavutin KIA minkälie tila-auton, joka körötteli menemään jotain 80kmh, kun itse köröttelin sen 103kmh.
Joten vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin, enkä kiinnittänyt mihinkään mitään huomiota, kunnes olin KIAsta jo ohi. Yritti ajaa kylkeen, jäi ehkä 10cm takanurkasta ja oli yli puoliksi vasemmalla kaistalla sen jälkeen, kun olin ohi. Lopuksi pui vissiin nyrkkiä tai jotain, mitä peileistä näin.

Senverran ehdin vielä tarkkailemaan, että teki samanlaista kiilaamista seuraavallekin ohittajalle. Mahtaa olla KIA paska auto, kun noin vituttaa ajella moisella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Selvästi enemmän sattuu kohdalle näitä satasen alueella kahdeksaakymppiä ajavia, kun polttoaineiden hinnat piikkasivat. Semmoisen huomasin, että tehokas keino liikenteen energiankulutuksen vähentämiseksi olisi rakentaa runsaasti ohituskaistoja, koska nämä säästäjät melkein järkiään raaskivat nostaa nopeutensa rajoitusnopeuteen ohituskaistan ajaksi, eli ilmeisesti ohituskaistan kohdalla kulutus on pienempää tai jotain.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 19.07.2022 00:00 Selvästi enemmän sattuu kohdalle näitä satasen alueella kahdeksaakymppiä ajavia, kun polttoaineiden hinnat piikkasivat. Semmoisen huomasin, että tehokas keino liikenteen energiankulutuksen vähentämiseksi olisi rakentaa runsaasti ohituskaistoja, koska nämä säästäjät melkein järkiään raaskivat nostaa nopeutensa rajoitusnopeuteen ohituskaistan ajaksi, eli ilmeisesti ohituskaistan kohdalla kulutus on pienempää tai jotain.
No joo tämän huomasin kyllä itsekkin ja tuli tuota pari reissua kokeiltua tuossa korkeimpien hintojen hetkellä itsekkin kokeiltua. Säästö jää kuitenkin melko vähäiseksi noilla reiteillä millä tulee ajeltua, niin sama ajella rajoituksien mukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

wellu kirjoitti: 18.07.2022 15:42 Ei helvetti kyllä viime viikolla taas huomasi, että lomalaiset kaivautuneet betonihelveteistään auton rattiin ja sen yhden kerran vuodessa tapahtuvan mökkimatkan ajaksi tienpäälle. :lol:
Näin ruuhka-Suomessa, Suomen suurimman sivukadun (kolmosmotari Hki-Tre - jokkut puhuu Suomen pääkadusta, mutta se nimi osuu minusta kyllä paremmin nelostielle) varrella asuvana voin todeta, että tuon huomaa kesäaikaan useana perjantaina. Lomat alkaa sen verran porrastetusti, että joka perjantaille riittää harvoin ajavaa mökillelähtijää vähintäinkin tarpeeksi.

Onneksi jo vuosia on voinut itse tehdä perjantaityöt etänä :D
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vaikka miten haluaisi vakuutella, että liikenteessä kaikki automerkit ovat sääntöjen puolesta tasa-arvoisia, niin tänään tuo käsitys taas sai aimo kolauksen, ja mieleen tuli väkisin, että temppu, joka oli käydä Mersu-veijarille kohtalokkaaksi, oli osoitettu vain Fiatilla ajavaa kohtaan. Kotikulmilla on 80 rajoitus, ja sain reilut pari km ennen taajamaan tuloa kiinni kohtalaista moottorivenettä vetävän yhdistelmän, veturina ehkä amerikkalainen tai sitten isohko japsi; kiireettä siinä sitten huristeltiin mutkatietä pikkuisen yli kuudenkympin mittarinopeutta, joka venehommiin varmaan oli passelia menoa. Yks kaks ilmeistyi peräpeiliin matala avokattoinen "kuolontähti", ja lähestymisvauhti oli sitä luokkaa, että mutkatietä oli päästelty vähintäänkin surutta. No, Mese-maakari näykki koko ajan takapuskuria, mutta ei vaan mennyt ohitse, vaikka yritin antaa oikein siivua kaaharille turvallisissa kohdin, kun tien tunsin. Sitten parinsadan metrin suoran päässä näkyi kauas 60 rajoitus, ja tiesin, että heti sen jälkeen on jyrkähkö S-mutka ja mäkipätkä, jonka takia rajoitus on asetettu. Yhdistelmä jarrutti aivan asiallisesti nähdessään edessään mutkat ja mäen, minä laskin vähän lähemmäs, ettei perskärpänen vaan yritä tässä pahimmassa kohdassa ohi, kun ei varmaan tuntenut tietä - ja juuri, kun oltiin kriittisellä kohdalla mutkan edessä mäen päällä, alle 60 mittarissa, "kuolontähden suurmoffi" väkisin ärjyi ovipeiliä hipoen ohi oikealle alas kaartuvassa ns. pimeässä kohdassa ja työnsi itsensä yhdistelmän sekä minun väliin todella viime tipassa, kun mäessä aivan ylälttäen vastaan työntyi traktori. Toivottavasti hänen takalyhtynsä hajosi, kun hipaisi vasenta etupuskurini keulaa; traktorin sijasta vaikka sekunnin nopeampi kuorma-auto, niin onnetonta olisi kaavittu keulasta ruumistuokkoseen pieninä paloina......... mutkien jälkeen avautui taas oikeasti kunnollisia ohituspaikkoja, mutta ei tuntunut olevan mihinkään kiire, vaan oli varaa ajella veneyhdistelmän perässä kuuttakymppiä. Jätin varmuuden vuoksi reilun välin, sen verran syke nousi.

Ei kai tuollaisesta voi mitään muuta johtopäätöstä tehdä, kuin että ohittajalle italialainen auto oli jotenkin "epäkelpo, paikkaansa maantiellä ansaitsematon", ja joka piti jotenkin alentaa vaikka väkisin siinä kaikkein vaikeimmassa liikennetilanteessa, vaikka edellä olisi ollut useampiakin paikkoja, jotka hänelle "pedattiin"; vähän niin kuin "Mr Bean:issa" se ainainen harkittu kiusanteko kolmipyöräisellä ajajalle. Vai onko tämä sitä ns. liikennepeliä, josta jossain on keskusteltu, eli joillain on asenne, että "liikenteessä pitää voittaa omin keinoin", ja kohteliaasti paikan ja tilan antaminen olisikin tällaiselle persoonalle "häviö ja häpeä"? Osaisiko joku "foorumipsykologi" selittää, mistä tällainen käytös oikein juontaa juurensa: onko ollut sepeliä hiekkalaatikossa pienenä, aamupalalla klimppiintynyttä kaurapuuroa, suljettu komeroon isin ja äidin lähtiessä viihteelle, natsi opettajana koulussa, nykyiset aviovuode-ongelmat vai mistä h.....tistä tällainen (ja samalla muista täysin piittaamaton) käytös juontaa juurensa?!?! :?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Pitkästä aikaa maija työmatkaruuhkassa ajamassa reilusti alle sallitun. Ite päästä aina ohi kun on 2 kaistaa tuossa kohtaa, miks ei muut tee niin vaan 5 autoo edessä ja loput takana tulevat vetää sitä samaa. Mit vit ohi jos rajotus sallii.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Vastaa Viestiin