Liikennetapahtumien "kukkasia"

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti: 23.01.2022 16:57 Monen ohituksen jälkeisen valoesityksen kokeneena ihmettelen että miksi ohitus otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Miten mielensäpahoittaja toimii jalkakäytävällä?
En tiedä. Yksi k*rpä kesällä kiihdytti ihan tosissaan ja kun pääsin ohi, niin alkoi valoshow joka ei tuntunut loppuvat.
Vilkuttelin sille takasumareita varmaan 5km. Tämä pälli jatkoi pitkien välkyttelyä, kunnes hänen takanaan ajaneen pakun kuski ilmeisesti kyrpiintyi ja alkoi vilkuttelemaan sille valoja.

Hävisin horisonttiin (jälleen kerran) enkä tiedä miten lopulta kävi. En minä jää ajelemaan perään tai odottelemaan, jos tasaisen nopeuden pitäminen on vaikeaa. Tuo oli vain siitä sitkeä, että jäi ajamaan "kiinni" todella pitkäksi aikaa ja ohittikin perässä valoja vilkuttaen. Lopulta painoin pitkät matkat vitosella lappu lattiassa, niin loppui ilmeisesti pokka kesken ja sain jatkaa rauhassa sen 102-105kmh todellista.
Eikä kyseinen sankari saanut minua kiinni 30km:n jälkeen T-risteyksessä. Ehdin näkemään että ilmeisesti hän tuli suoran päässä (pitkä letka perässä).
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Taksi päästi 40 alueella minusta ja edellä menneestä ohitte jotai 80kmh ja meinas jakajan kiertää mut koukkas just ennen takasin ja kiihytti komeesti kauas pois, 3 kilsan päässä valot punaset paisto jo kauas ja itelle kääntyvä kaista tyhjänä, taksikuski siinä possujonossa punasissa ja meikläine repsikan ikkuna auki sormi 15 cm ikkunasta pihalla ja huutonaurua samalla kun livuin alle kävelyvauhtia taksista ohi ja vielä omilla vihreillä vasuriin ja kotiin. Aissaattana sitä taksarin ilmettä. PRICELESSSSS :mrgreen:
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juuri hetki sitten oli tosi törppö Lancia-kuski tuossa Theft Cityn ohi menevällä nelikaistaisella tiellä. Ajeli siinä vakkari päällä rajoitusnopeutta juuri sillä kohdalla, joka kuului rampilta tulevalle farkkuvolvolle. Sitten kun pakon edessä (kylkipeltien välinen etäisyys alkoi nopeasti lähestyä nollaa) ymmärsi hypätä jarrulle ja luovuttaa tämän ennalta varatun paikan, niin kehtasi vielä räikällä kuitata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Eikös rampilta tuleva ole väistämisvelvollinen?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

ilmeisimmin "my point exactly".
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja stella »

Niin eikös rampilta tulevan kuulu väistää....vaikka ilmeisesti ollaan kaikki totuttu siihen, että kun rampilta tullaan esim motarille,niin siinä motarilla mahdollisesti ajava auto "vaihtaa automaattisesti vasemmalle kaistalle"....vaikka näin ei kaiketi lain mukaan tarvitse tehdä :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse asiassa kaistanvaihto tuossa tilanteessa on jopa laitonta. Nyt vain kävi niin, että Volvon oma paikka ei ollut Lancian edessä eikä takana, vaan juuri siinä kohdalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Näin on, tulija väistää, mutta "ajatuksella" toimien. Tämä aihe on tosi yleinen ja näkyy päivittäin liikenteessä.

Taannoin "valtiollisen työnantajani" erittäin kokenut ajokouluttaja antoi hyvät ohjeet ramppitilanteisiin - voi, kun kaikki osaisivat nämä, kun ovat yksinkertaisia juttuja (taustalla Tieliikennelain asetukset 5 ja 7§), ja hyvin ovat toimineet omissa ajoissani yli 30v:

Jos itse tulet rampilta:
-kiihdytä reippaasti ja epäröimättä eli "surutta kenkää" valtatien virran nopeuteen rampilla jo, mutta seuraa huolella liikennettä valtaväylällä; älä ihmeessä jää kuhnimaan, kaikki autot kiihtyvät kyllä suomalaisiin rajoituksiin. Vaikka olet väistämisvelvollinen, liian varovainen tulo ja epäröinti johtaa pahimmillaan kiihdytyskaistan päähän pysäyttämiseen (kun tulee tunne, että ei pääse mukaan tai auto ei kiihdy), joka on vihonviimeinen tilanne; ei näin! Mitä lyhempi kiihdytyskaista, sitä tärkeämpää on ripeä nopeuden "tasoittaminen" liikennevirtaan pääsemiseksi sujuvasti
-kiihdytyskaistalla olet jo samassa nopeudessa valtatien virran kanssa, ja aja vilkkua vasemmalle näkyvästi käyttäen varovasti, mutta päättäväisesti valtatielle rinnallasi vasemmalla olevan auton TAAKSE, ja ala siinä asemassa jättää samalla turvaväliä edellä ajavaan ilman että äkkijarruttelet (siis ilmeisesti juuri päinvastoin kuin Luigin kuvaama eteen kiilaaja!!)
-noin toimien liikennevirta ei häiriinny, ja mukaan pääsee aina, ruuhkaisimpanakin aikana

Jos olet valtatiellä ja lähestyt ramppia, jolta tulee liikennettä:
-pysy omalla kaistalla, älä väistä vasemmalle kaistalle (rikesakon arvoinen suoritus...), jotta liikennevirta ei muutu yllättäin; siellä vasemmalla kaistalla saattaa olla kuolleessa kulmassa todella (yli)nopea tulija, ja on järkevämpää päästää "kaahari" törmäilemättä etenemään kuin pompata itse eteen. Sitä paitsi oikea kaista voi olla aivan normaalisti hitaampi ja vasemmalla mennään ihan luvallisesti sallittua maksimia
-väistämisen vasemmalle sijasta pidä aina merkittävä turvaväli oikella kaistalla, jotta rampilta tulija pääsee edelläsi ajavan perään liikennevirtaan ilman, että sinun tarvitsee näkyvästi jarrutella: rampilta tulija valitsee välin, johon hän sujuvasti pääsee, ja sinä helpotat tätä merkittävästi olematta vaan tekemättä mitään yllättävää peliliikettä
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja stella »

Luigi kirjoitti: 13.03.2022 18:35 Itse asiassa kaistanvaihto tuossa tilanteessa on jopa laitonta. Nyt vain kävi niin, että Volvon oma paikka ei ollut Lancian edessä eikä takana, vaan juuri siinä kohdalla.
Okei!...itseasiassa en ole itsekkään tuota tiennyt (vaikka autokoulunkin olen käynyt, ja kortti ollut jo vuodesta 1995 :oops: )...mutta mitä nyt muistelen, niin lähestulkoon aina, kun olen motarille tullut rampista, niin jos siinä samalla kaistalla, jolle olen tulossa...on auto ollut, niin aina se on siinäkohtaa vaihtanut sille vasemmalle kaistalle, jolloin rampilta on päässyt kivuttomasti motarille.....Täytyy myöntää, että olen itsekkin motarilla ajaessa vaihtanut kaistaa tässäkohtaa, ja "laskenut" rampilta tulevan motarille :roll:

Se on jotenkin ns:luontevaa tuolla tavoin :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ja vielä tuohon edelliseen viestiini liittyen melko usein tapahtunutta: rampilla edessäni oleva näyttää selvästi epäröivän, ja lasken, että rampilla kiihdyttäessäni saavutan liian aikaisin edellä menijän. Tulee sellainen "kilin olo", miten käy kiihdytyskaistan aikana eli että "jää jalkoihin". Sitten yks kaks edellä menijä poukkaa selvästi valtavirtaa hitaammin eli "huonosti liikennettä lukien" valtatielle, jossa torvet soivat - siinä sitten sekunnin kaksi miettii, miten sovittaa oma tuleminen samaan ... Useimmiten seurailen jo kaukaa rampilla edellä menevän ajokäytöstä, siitä voi jotain päätellä, eli antaa aikaa ja tilaa, ja sitten itselle stressittömämmin "tasoittaa" nopeus valtatien kulkijain kanssa samaksi, jotta liittyminen helpottuu. Vähän sellainen "häviämisen taktiikka" siis liikennepeliin, eli niin toimii hyvin. Ehkä osansa asialla on myös pikkufiiatilla liikkumiseen tottuminen, vaikka FIRE pirteä kaasarikoneena onkin...

On myös tähän kehuttava kanssa-autoilijoita (en muista, olenko joskus kertonutkin): kerran pari kolme kesää sitten Jyväskylässä ykkössarjan "satakaksseiskalla" juuri tulin reippaasti rampilta, melko verkkaiseen ja väljään liikennevirtaan, kun hitaasti vasemmalla kaistalla ajoi iso uusi Skoda hiljaa rinnalle. Minulla oli siinä aito nopeus tasan 100 (mittarissa kauhea vauhti jo, kun virhettä hirmuisesti), ja Skodasta peukutettiin sekä vilkutettiin vimmatun iloisesti - ja hiljennettiin "seiskan" taakse!! Siinä varmaan oli naapurikaistalla jokin muisto menneisyydestä, joka sai arvostamaan pikkufiiatilla liikkujaa. Mukava tunne oli molemminpuolinen
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Aero »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 13.03.2022 19:16 -kiihdytä reippaasti ja epäröimättä eli "surutta kenkää" valtatien virran nopeuteen rampilla jo, mutta seuraa huolella liikennettä valtaväylällä; älä ihmeessä jää kuhnimaan, kaikki autot kiihtyvät kyllä suomalaisiin rajoituksiin. Vaikka olet väistämisvelvollinen, liian varovainen tulo ja epäröinti johtaa pahimmillaan kiihdytyskaistan päähän pysäyttämiseen (kun tulee tunne, että ei pääse mukaan tai auto ei kiihdy), joka on vihonviimeinen tilanne; ei näin! Mitä lyhempi kiihdytyskaista, sitä tärkeämpää on ripeä nopeuden "tasoittaminen" liikennevirtaan pääsemiseksi sujuvasti
Jos rampilla nössöilee, menee vieressä autot kauheen kovaa ja se voi pelottaa. Jos taas rampilla polokee, ne muut menee samaa vauhtia ja liittyminen on helppoa. Joskus tätä just kortin saaneelle kaverille demonstroin ja moottoritie alkoi kuulemma vaikuttaa paljon helpommaltạ. Ei vaan kukaan ollut vissiin autokoulussa muistanut opastaa, että liikenteessäkin on tilanteita missä on varsin suotavaa työntää se oikea jalka ihan perille asti

Teknisesti laiton, mutta käytännössä toimiva vinkki: vetäkää rampilla karvan verran ylinopeuden puolelle. Liikenne usein isoilla väylillä vetää 0-10km/h yli rajoituksen, niin siihen on helpompi liittyä kun ei enää tarvi kiihdyttää. Satasen vauhdissa se kymppi on kuitenkin jo helpompi hidastaa kuin kiihdyttää, niin jos se liikennevirta meneekin hitaampaa niin hidastaminen ei ole paha rasti, eikä valtaväylän kulkijalle tule kuvitelmaa kisaamisesta.
MultiplaJTDmies kirjoitti: 13.03.2022 19:38 Useimmiten seurailen jo kaukaa rampilla edellä menevän ajokäytöstä, siitä voi jotain päätellä, eli antaa aikaa ja tilaa, ja sitten itselle stressittömämmin "tasoittaa" nopeus valtatien kulkijain kanssa samaksi, jotta liittyminen helpottuu. Vähän sellainen "häviämisen taktiikka" siis liikennepeliin, eli niin toimii hyvin.
Jep, mulla on kanssa ns. varovainen taipumus olettaa, että se edelläkävijä ei kuitenkaan tajua polokee ja tyypillisesti himmailen rampin alussa eteeni tilaa niin, että mulla on tilaa kiihdyttää valtaväylän nopeuteen ennen liittymistä. Toki jos tunnen edelläajavan auton kuskeineen niin, että voin luottaa kiihdytykseensä, tyydyn sitten normaaliin turvaväliin tai jos se vaan häviää edestä horisonttiin, niin ei muuta kuin hanaa vaan. Tämän hoksaamisen jälkeen ei hitaat edelläkävijät ole enää niin harmittaneet, kun itse kuitenkin pääsee vauhtiin ja liikenteeseen mukaan ihan kivasti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä pari kesää sitten havaitsin Helsingissä kumman ilmiön, että kun tulen rampista jonkun rinnalle ja himmailen siihen taakse, niin seuraava pääväylän kuski polkaisee kaasun pohjaan ja vetää välin umpeen.

"minun eteen et ainakaan tule"
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Sitten on tilaa kiihdyttäjän takana enemmän. Enemmän häiritsevät kohteliaat "tule eteeni". Seuraanko kohteiaisuutta vai kolmiota.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kaikkein helpointa kaikille on, kun tietä ajavat pitävät nopeutensa tasaisena eivätkä poukkoile "kohteliaisuuttaan" tai mistään muustakaan syystä. Liittyminen on silloin helppoa kuin nenän kaivuu.

Myönnettäköön, että raskaan liikenteen kohdalla teen poikkeuksia ja annan tilaa, vaikka se periaatteessa laitonta onkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Liikennetapahtumien "kukkasia"

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Luigi kirjoitti: 14.03.2022 09:49 Kaikkein helpointa kaikille on, kun tietä ajavat pitävät nopeutensa tasaisena eivätkä poukkoile "kohteliaisuuttaan" tai mistään muustakaan syystä. Liittyminen on silloin helppoa kuin nenän kaivuu.

Myönnettäköön, että raskaan liikenteen kohdalla teen poikkeuksia ja annan tilaa, vaikka se periaatteessa laitonta onkin.
Aivan näin :thumb:
Rekan tullessa motarille siirryn hetkeksi vasemmalle kaistalle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vastaa Viestiin