Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 14, 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tämä meidän on Ducato 14.

Ja sitten kun se räjähtää käyntiin, niin samoin tein on kaikki neljä mukia pelissä. Eli alkas viittaamaan vahvasti tuohon pa -linjan tyhjenemiseen. Pitääpä sunnuntaina hieman tutkia tuota siirtopumpun toimintaa.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin ja siis vielä selkeyden vuoksi:

Yön (tai useamman) seisomisen jälkeen vaatii tuon kolme hehkua.

Jos ajaapi koneen lämpimäksi ja käy kaupassa / tankilla / mitä vaan, niin yksi hehku riittää. Sillon päsähtää heti käyntiin. Ajetulla koneella ei siis vaadi montaa hehkua.

Anteeksi (kenties) kehno artikulaationi... ;)
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No nyt jos minä huomenissa (tai millon nyt satunkaan) rupeen hulputtelemaan sitä siirtopumpun ilmausvipua, niin löytyykö siitä tuosta vehjeksestä ilmausruuvi mistä kohtaa? :roll:
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pjaskat minä sitä huonoa käynnistyvyyttä sain ihmeteltyä...
Aina oli olevinaan jotain muuta tekemistä ja kohtahan se olikin jo syksy. Termostaatti vaihettiin ennen ajokauden viimeistä reissua, kun ei liiteri oikein halunnut nostaa lämpöjä normaaliksi etes kuumimmalla kesällä. Saanemme vaihtaa sen termostaatin keväällä uudelleen, koskapa jäähytysneste oli suoraan sanoen karmivan näköstä katseltavaa ja haisteltavaa. Lieköhän koskaan vaihdettu, aivan ruskeaa ruostepaskavelliä. Pitää keväällä laskea vanhat nesteet tantereelle ja vaihtaa sinne puhtaat liemet sitten, kunhan jäähytysjärjestelmä on enste sitruunahapotettu puhtaaksi / puhtaammaksi.Ei ruvettu nyt vaihtamaan, kerta piti tuo termarikin vaihtaa vähän sillain lennossa, reissuunlähtöpäivän iltana, viimeistä reissulaista töistä odotellessa. :)

Liiteri toimi kaikenkaikkiaan mainiosti viime kesän, lukuunottamatta tuota huonoa käynnistyvyyttä. Puolenkymmentä eri reissua sillä tehtiin, eri kokoonpanoilla. Polttoainettahan se pirulainen syö melkosesti. Viitisentuhatta kilometriä ollaan sillä nyt tahkottu. Odottelemma kevättä ja uutta ajokautta! :thumb:

Edit: Ai niin. Leimasetäkään ei elokuun alussa löytänyt mokomasta muuta moitteen sijaa, kuin oikean vetonivelen suojakumin. ;)
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kevät tuli, niin tuli sotakin ja hirvittävät polttoaineen hinnat. Senpä vuoksi liiterilläkään ei ole ajettu tänä kesänä kuin kaksi reissua, itse en ollut kumpaisellakaan mukana.



Vaan tänäänpä oli katsastus edessä. Siitähän kehkeytyikin melkoinen episodi.

Aamulla kotopihassa Hiivatti käyntiin. Lähti sillä tutuksi tulleella kolmella hehkutuksella oikein hienosti, startin ei tarvinnu tehä töitään kun parin kierroksen ajan kun kone olikin jo käynnissä. Siitä sitten katastuskonttorille ja pihaan pelit seis. Sisälle kertomaan, että tässä sitä nyt taas ollaan ja eikun maksamaan. Katastusukko kyseli avainten sijaintia, siellä ne on virtalukossa; silivuplee. Se lonti auton luokse ja hetkeen ei tapahtunu mitään, mikäs nyt tuli aattelin, eikö se osaa käynnistää sitä kun virtalukko on "väärällä" puolella... :)

Lähin kävelemään hallista auton luo, katastusukko kävelee vastaan ja sanoo: se ei lähe käyntiin. Miten niin ei lähe? Nokun ei vaan lähe, solenoidi napsahtaa mutta ei starttaa, että olisko akku tyhjä. Eikä ole vastaan ma, jotain muuta siinä nyt on. Kokeilen itse käynnistää; totta tosiaan, ei yritäkään. No johan nyt. Katastusukko sanoo, että on meillä boosteri tuolla hallissa, kokkeillaan sillä. Eikä auta sekään. Sitten mittaamaan yleismittarilla akun jännite, akussa on varausta 12,8v eikä ole oikosulussa. Nyt rupeaa ajatukset siirtymään startin toimintaan. Seuraavaksi rengasrauta hallista, minä hyppään kuskin pukille starttailemaan ja katastusukko kopsuttelee raudalla startin kylkeen. Minä kääntelen avainta virtalukossa mielipuolisesti ja ei vaan inahdakaan. No jo nyt on perkele, tuumailin kun hyppäsin autosta ulos, löin kuskin oven kiinni ja menin pällistelemään konehuoneeseen.

Tätä ihmettelyä ja hohhailua ja pällistelyä kesti siinä noin puolisen minuuttia, kunnes mukaan lähtenyt vaimoni avasi matkustajan puoleisen etuoven. Loppui muuten ihmettely ja hohhailu ja pällistely siihen paikkaan, kun vaimo ilmoitti kohtuullisen hätääntyneellä ja jatkuvasti voimistuvalla äänellä, että:
mikä täällä sisällä haisee, täällä käryää nyt hei joku, täältä kojelaudan sisältä tulee savua, tähänkö tämä nyt meinaa palaa?!
Minä huutamaan, että nyt äkkiä akun kenkä irti, mistä kymppimillin lenkki?!?! Katastusukko rynnii sitä hakemaan, minä riuhdon kuskin penkin takaa sammuttimen hihnoja irti, paniikki alkaa iskeä. Onneks löyty lenkkiavain ettimättä ja ennenkun mulla oli sammutin näpeissä, niin akun kenkä olikin jo irti. Savuaminenkin lakkasi hetikohta, huh huh, olipas iso vahinko vähän turhan likellä... :?

Hetki tuumailua mitä tehään, mihin soitetaan tai mihin hinataan. Hinattiin sitten toisen omistajapariskunnan pihaan. Matkalla havaittua:
ennen liikkeellelähtöä käytän virta-avainta hehkutusasennossa ja heti takas nollille, ettei vaan rattilukko vahingossakaan ole päällä. Varoitusvalot syttyy mittaristoon vaikka akun kenkä on irti, täh??? Lähellä määränpäätä huomaan, että polttoainemittarin viisari näyttää täyttä tankkia, täh??? Käytän virta-avainta taas hehkutusasennossa, varoitusvalot ei enää syty mutta kun käännän avaimen taas nollille, niin pa-mittarin neulakin putoaa pohjaan. Täh???

Niinettä jotain erikoista on nyt tuon vehkeen sähköissä... Ehdin siinä hinausapua ootellessa kurkkia sulakkeet läpi, yksikään ei ole palanut eikä edes näytä siltä, että joku olis käyny lämpösenä.

Summa summarum.
Startin vaihto ei ole kummonenkaan homma. Ja kun tuon aamuisen episodin jälkeen alettiin muistelemaan ja lukemaan vaimon pitämää "huolto- ja ajopäiväkirjaa" niin sieltähän löytyi merkintä, että startti on auton meille tultua irrotettu ja putsattu ja huollettu. Ja sittenhän se muistin syövereistä löytyikin, että sehän teki pari kertaa sitä, että startti löi tyhjää. Putsauksen ja huollon jälkeen toimi moitteetta, tähän päivään saakka.

Mutta tuo savu. Tuo on vähän huolestuttavampi juttu... :roll:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No hyvä ettei palannut koko..... aarre?

Savun suuntiman perusteella varmaan löytyy sen sulanut lähdekin melko helposti, lamppu ja peili olisi varmaan kätevät. Siitä minä aloittaisin diagnoosin että mikä siellä lämpeni. Sitten mietitään että miksi.

Ja koska virta ei luonnollisesti hyppää senttikaupalla, ei ainakaan 12 volttia, niin alkaisin pohtimaan mistä se virta tuli ja miksi. Onko tässä erillinen "hupiakku" joka vuosi virtaa järjestelmään tms.

Sähkö kun ei tee taikoja vaan joko etenee tai ei etene, niin mukavan loogista tuo sähköpuolen vianetsintä lopulta on, vallankin tämän ikäisissä joita ei ole tungettu täyteen tietokoneita.

Tässähän voi löytyä vaikka mitä ratkaisuja eri ongelmiin, kun tämän vikakohteen saa ensin paikallistettua ja korjattua. Valitettavasti teettää purkutöitä, voi joutua irrottelemaan kojelaudan tms.

Voisiko starttivika olla sitten ollut moottorin katkennut maadoitus runkoon, jonka takia maadoitti ne melko isot virrat jotain muuta kautta, aikaansaaden savumerkkejä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sämpy kirjoitti: 03.08.2022 08:15 Onko tässä erillinen "hupiakku" joka vuosi virtaa järjestelmään tms.
Juu, hupiakku löytyy kuskin jakkaran alta. Lataa hupiakkua moottorin ollessa käynnissä tai auton ollessa verkkovirrassa. Vänkärin puolelta etulokarista löytyy erotusrele (?), joka estää hupiakkua syömästä virtaa käynnistysakulta.
Sämpy kirjoitti: 03.08.2022 08:15 Tässähän voi löytyä vaikka mitä ratkaisuja eri ongelmiin, kun tämän vikakohteen saa ensin paikallistettua ja korjattua. Valitettavasti teettää purkutöitä, voi joutua irrottelemaan kojelaudan tms.
No tuo kojelaudan purkaminenhan se tässä todennäkösesti edessä on, jos ei varsipeilillä löydy sulanutta johtoa. Eihän tuolla hullukaan uskalla lähtee mihinkään, ennenkun se savun lähde löytyy. Muutenhan se kuitenkin palaa johonkin, pahimmassa tapauksessa vie ne umpihumalaiset majoittujat mukanaan... :?
Sämpy kirjoitti: 03.08.2022 08:15 Voisiko starttivika olla sitten ollut moottorin katkennut maadoitus runkoon, jonka takia maadoitti ne melko isot virrat jotain muuta kautta, aikaansaaden savumerkkejä.
Hmmm, tämäpä muuten olikin hyvä vinkki. Tuo täytyy tarkistaa ihan ensimmäisenä. :thumb:
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tällekään oo tapahtunu yhtikäs mitään, kerta mulle ja vaimolle pukkas kesälomat, kaveri on koko ajan töissä ja Autodocilta tilattu startti makaa kohta neljättä viikkoa Vantaalla FedExin toimipisteellä ja kukaan ei tiiä asiasta sen enempää kuin pässi tähistä.

Sen verran oli kaveri ehtiny kahtelemaan, että mitään selkeää savun lähdettä ei löytyny. Startin soledoinin kotelo on kuulemma ainakin kolmesta kohtaa halki, että sieltä hyyyyyyyvin suurella todennäköisyydellä löyty se vika siihen starttaamattomuuteen.

Pitäs saaha se startti kotikulmille, vaihtaa se ja kattoa mitä tapahtuu käynnistettäessä. :roll:
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No eihän tuohon kovin kauan mennykään.

Viime viikon tiistaina (27.9.) tuli FedEx:ltä viesti, että hei. Olemme yrittäneet tavoittaa sinua jne paskaa. Onkohan ne koittaneet rummuilla minulle soittaa vai lähettää savumerkkejä vai mitä, kun minulle ei ole soitettu, ei ole laitettu tekstiviestiä, eikä ole kyllä tullut sähöpostiakaan. Noh, tarjosivatten mahollisuutta noutaa startti pakettiautomaatista, tähän tarjoukseen toki tartuin. Het seuraavana päivänä oli startti käpälissä. Onpa se soma!

Ei muuten jääny FedEx:stä kovin hyvää kuvaa, puolitoista kuukautta makasi startti Vantaalla eikä minkäänlaista yritystäkään kuljettaa sitä minulle... Pthyi, ihan yhtä paska firma kun PostNord! Nekin on sössineet ihan jonkun verran noita minun paketteja. :evil:

Nyt pitäs vaan jonain päivänä saaha motivaatio sille tasolle, että nostelis startin paikalleen. Ja koittas lähtee uudelle leimareissulle.
(Tässä välillähän kävi niinkin, että kaveri ajoi vähän niinkun rosvoreissuna tuon Hiivatin meille, että sai niiden pihalle lisää tilaa ja saatiin Hiivatti katon alle... Yhtään ei kuulemma savunnut sillä reisulla... :roll: )
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Uusi startti laitettu paikalleen. Silläpä remontilla taisi korjaantua kaksikin vikaa...

Eli se huono käynnistyvyys taisi ratketa uudella pontevalla starttimoottorilla. Nyt kun startti jaksaa pyöräyttää konetta vähän vinhemmin, niin yksi hehkutus riittää käynnistykseen. Ihan järkeenkäypää, silti hieman odottamatonta. Mutta hyvä näin!

Pitäs tälle viikolle ehtiä käyttämään leimalla, ettei jäis roikkumaan kevääseen.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja vuosihan sieltä tuli taas ajoaikaa, huomautuksitta! :thumb:
Vastaa Viestiin