Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tervehdys arvon foorumilaiset!




Ostettiin mennä syksynä yhdessä vaimon ja kaveripariskunnan kanssa terapia-auto vailla vertaa: Sandels -purkin värinen Fiat Ducato 2,5d, vm. 1990 asuntoauto. Tähän ketjuun tarkoitus laitella tarinaa vehjeksen ja meidän yhteisestä taipaleesta; sekä toki kysellä kaikenlaisia, useimmiten varmaan tyhmiäkin.

Toistaiseksi on päästy aika vähillä mekaanisilla remonteilla, enimmäkseen pientä sipistelyä vain on vaatinut. Starttiakku, oikea takapyöränlaakeri ja ilmanputsari on vaihdettu (oli muuten rujossa kunnossa entinen suodatin) ja uusi termostaatti oottaa asennusta. Polttoaine tuntuu häviävän tankista ihan kelpo tahtia, riippuen toki siitä millä vauhdilla Hiivattia ruoskii eteenpäin:
Mittarivauhdilla 85km/h kulutus noin 11.5 litraa.
Mittarivauhdilla 90km/h kulutus noin 13 litraa.
Mittarivauhdilla 100km/h kulutus noin 15 litraa. :)

Kulutus lie kait aika linjassaan tuommoselle halkoliiterin muotoiselle laatikolle, eipä siitä talousihmettä saane. Syöttö oli käännetty niin isolleen ostohetkellä, että ihan silkkaa lakupötköä tuli putkesta. Tänä keväänä olen sitten syöttöruuville etsinyt "sweet spottia" ja luulisin sen löytyneen. Savutus väheni merkittävästi (takavanne värjääntyy vielä kuitenkin... :) ) kulkupuolen ainakaan heikentymättä, jotenkin tuntui siltä, että kone meinasi tikahtua siihen polttoaineen määrään minkä se ennen sai. Jostain lukaisin pikaisesti vetävien kierrosten lisäämisestä. Mistähän ruuvista pitäis kääntää, että syöttö alkais leikkaantua vähän korkeammalta?

Mitäköhän muita kikkoja olisi olemassa tuon pieneksi piristämiseksi? Tuolla 75hv:lla tuo ei missään nimessä mikään raketti ole. Onko esimerkiksi saatavilla parempia suuttimia koneeseen? Turbotus on tietysti aina vaihtoehto, mutta jos siihen ei ihan vielä lähtisi. Vanhan esikammiokoneen virityshän tahtoo kyllä sitten vaikuttaa taas kulutuspuoleen lisäävästi, että ei siihen nyt mitään kovin dramaattisia temppuja kannata lähteä tekemään. Mutta jos jotain pientä... :mrgreen:

Eipä siinä, jatketaan tästä kun jotain tulee mieleen! :thumb:
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kaasuvivun vasteruuvia siirtämällä voi saada hieman lisää kierroksia säätimen toiminnasta riippuen. Itse en kuitenkaan lähtisi tuota moottoria kovasti enempää kierrättämään. Ruiskutusta siirrettiin aikaisemalle paremman käynnistyvyyden toivossa. Se toi samalla hieman lisää puhtia koneeseen. Mutta rajansa siinäkin. Esim jos ohjearvo 1,0 mm pumpun männästä mitattuna, niin 0,5-0,7 mm lisää tuskin koneen kestoa vaarantaa.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Onnea autolle. Jäykkä mutta kankea. Niska ei pääse rasittumaan kiihdytyksen tuomasta rasituksesta.
Meteliä saat hiljennettyä laittamalla konehuoneen ilmanottokoteloon äänieristemattoa. Sivistynyt hiljainen keskustelu on mahdotonta. Ajaessa ei kuule ja parkissa korvat piippaa.
Mistäkö tiedän? Peltikotisesta -88 retkeilyautosta. :lol:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

VTO kirjoitti: 07.07.2021 10:51 Ruiskutusta siirrettiin aikaisemalle paremman käynnistyvyyden toivossa. Se toi samalla hieman lisää puhtia koneeseen.
Tästäpä kuulisin kernaasti lisää. Semminkin kun se tuo meidänkään liiteri ei kovin herkästi ole rukoiltavissa käyntiin. Kylmällä koneella kolme hehkutusta ja sitten vasta starttailemaan. Kuinkas sitä tuota ruiskutuksen ajoitusta säädetään? Onko lähellekään verrattavissa Mersun esikammiopatojen ajoitukseen? Vai säätyykö vallan jollain toisella konstilla...?
Nipa kirjoitti: 07.07.2021 17:18 Meteliä saat hiljennettyä laittamalla konehuoneen ilmanottokoteloon äänieristemattoa.
Tämä rojekti tuli toteutettua sunnuntaiehtoolla. Huomenna saan tietää vaikutuksen, kun startataan aamulla kohti Oulua. ;)
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos se noin paljon hehkua vaatii, niin hehkutulppien toiminnan tarkastus ensin. Jos pyörii kunnolla, niin lähtee käyntiin yhdellä hehkutuksella käytännössä heti.
Ruiskutus säädetään pumppua kääntämällä. Mersussa kaiketi ruiskutushetki määritellään sellaisella hanhenkaulalla. Näissä Bosch jakajapumpuissa otetaan pultti pois sieltä ruiskuputkien keskeltä ja siitä mitataan adapterin ja mittakellon avulla männän liikettä. Vauhtipyörän kotelossa on tulppa, josta näkyy YKK-merkit. Etsipä esim kirjastosta vanhan Golfin tms jakajapumpullisen huolto-opas. Niissä on aika hyvät kuvaukset periaatteesta.

Nopea kuvaus:
-Mäntä YKKaan merkin avulla.
-Mittakello paikalle ja pyöritetään vastapäivään kunnes kello ei enää liiku.
-Kello nollataan ja moottori takaisin "merkkiin"
-Mittakello näyttää lukeman paljonko mäntä liikkunut. Yleensä n 1 mm. Pumppua kääntämällä voi sitten lisätä arvon esim 1,7 milliin.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hehkut ja rele on mitattu yleismittarilla, sen mukaan rele toimii ja tulpat kuumenee.

Jotain hässinkiä siinä käyntiinlähössä on. Se on kuitenkin Italian-Luigi laittanut säädettävät venttiilit tuohon koneeseen, eikä hydraulisia? 229tkm on nyt mittarissa ja liekö siitä koskaan tarkastettu / säädetty välyksiä... Eikös persiellään olevat välyksetkin vaikuta käynnistymiseen? Mitään ylimääräisiä ääniä koneesta ei kuitenkaan kuulu, raksuttaa oikein nätisti varsinkin lämmettyään.

Ne pitäs seuraavaksi tarkastaa nuo välykset ja ruiskutusennakko. Lisää vinkkejä otetaan toki vastaan. ;)
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ai niin, ilmapömpelin äänieristys ei ollu turha homma, ääni vaimeni kajuutassa selkeästi! :thumb:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

hmm.. mietin että jos paljon hehkua onkin eräänlaista lumehoitoa ongelmalle joka on polttoainepuolella. Vai onko niin, että vaikka ei pyöritä etukäteen niin kolmella peräkkäisellä hehkutuksella lähtee heti.

Meinaan itellä ollut vastaavassa moottorissa polttoaineen siirtopumpun ongelmaa ja oli nihkeä lähtemään jos ei käsipumpulla ensin pumpannut systeemiä ikäänkuin paineeseen. Tai en mä näistä niin tiedä, mutta siirtopumpun fiksauksella ongelma väheni. Siellä oli kumiset "tatit" takaiskuventtiileinä ja toisesta oli tappi poikki.

Näähän on sellaisia että pitää osata hakea jalalla oikea kohta ylämäkiin, jos painaa liikaa kaasua nokeaa vaan moottorin tukkoon ja kulku heikkenee. Eli pitää löytää just se oikea määrä kaasua. Joka on toki jyrkissä mäissä mallia "pohjassa".

En muista että oma kuorma-auto olisi vienyt yli 12L satkulla. Siinä kuitenkin iso pressupömpeli lavan päällä että ei kovin dynaaminen sekään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kolmenkin hehkutuksen jälkeen käyntiinlähtö on hieman "viipyilevä". Useamman sekunnin starttaus ja kaasulla pitää avittaa.

Jotain hämminkiähän siinä nyt on, tietäisipä vaan mitä...
Missäs se tuo siirtopumppu lymyilee? Sehän se olis helpoin kokeilla tuo käsin pumppaaminen, jos kerta on hyvin hollilla ja sen pystyy näpsästi tekemään.

Joo, se tuo ylämäkeen ajo on kyllä omanlaisensa taiteenlaji tuolla vehkeellä... :D
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Varoituksen sana vaihteistosta. Öljyä kannattaa laittaa yli ylämerkin. Tyyppivikana on että pienillä kierroksilla 5-vaihteen rattaat ei saa voitelua. Siksi 5-vaihdetta ei kannata käyttää pienillä nopeuksilla.

Voi kuinka rattivaihdetta kaipaankaan... :cry:

Jos vielä Oulun nurkilla, Koitelinkoski Kiimingissä kannattaa katsoa. Historiasta kiinnostuneille Turkansaari.
Ja puistokävely hupisaarilla. Unohtamatta Toripolliisia ja rantamakasiineja.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin Dailyssä siirtopumppu on koneen päällä. Putkia seurailemalla selviää, jossain suodattimen ja jakajapumpun välissä. Moottorihan sitä käyttää, olisiko nokka-akselista tullut käyttö? Mutta siinä oli myös käsipumppuvipu samassa. Boschilaisissa systeemeissä käsipumpputatti on taas suodatinpatteristossa.

Tai jotain, mää mikään diesel asiantuntija ole.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hämärä muistikuva on, että perheessä olisi joskus vuosikymmeniä sitten (kun otsikon auton malmi odotti vielä kaivamistaan) korjattu diesel-auton huono käynnistyvyys lisäämällä polttoainelinjaan takaiskuventtiili. Ehkä possunokka-Transit tai Bedford CF? Tai sitten se oli joku noita uudempi, mutta vikana olisi ollut polttoainelinjan tyhjeneminen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kävin pällistelemässä pellin alle, siitähän se siirtopumppu löyty aikalailla pelipaikoilta. Ja ilmausvipukin siinä pumpun kylessä. Pitää sitten kun tältä reissulta kotio pääsee työkalujen äärelle, niin testata tuo siirtopumpun toiminta.

Sehän kyllä selittäis pitkän sahauksen, jos se tyhjentää polttoainelinjan tankkiin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja nyt kun muistelee niin omassa vanhemmassa dailyssä taisi olla ongelmana myös ilman kertyminen suodattimelle, eli mahdollinen ilmavuoto jossain tankin ja suodattimen välissä. Ja tankkihan siinä olikin melko seula kuten koko auto. Just paloittelin sen ja otin 2,5D koneen talteen, vaikkei sille varmaan käyttöä ole. Toisen Dailyn kone menköön sulattoon kopan mukana, vaikka siinä onkin korjattu kansi.

Oikeesti pitäis hommata turbokone, mutta ei vaan viittis alkaa siihen jumppaan kun ajoa on ihan mitättömästi. Toisaalta eipä tuolla koneella ja 5 tonnin kokonaispainolla kauheasti viitti ajellakaan. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiimaliiteri kimpassa: -90 Ducato 2.5d asuntoauto!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Paluuputkien / -linjojen ilmavuotoja on korjattu takaiskuventtiileillä. Päästävät imupuolen lappoamalla tyhjäksi.
Tästä yksilöstä olisi ehkä viisasta ensin katsoa, ettei joku venttiili kanna. Harvoin pitää säätää, mutta ei se mahdotontakaan ole. Vaikutus käynnistyvyyteen on dramaattinen.
Käsipumppujen luonne on hieman erilainen. Se pumpun kyljessä oleva on myös siirtopumppu, kun taas suodattimen jalassa oleva pumppu on vain ilmaamista varten. Muistan viime vuosituhannelta parikin Ducato 13 pakua, joissa 2,5 vapari diesel. Hehkuja tutkittiin ja pumppuja ajettiin penkissä. Kaikki näytti olevan ok, mutta aina sai sahata käyntiin 5-10 sekuntia. Lähti kuitenkin heti kunnolla, eikä pytty kerralaan. Molemmat olevat samnlaisia niin kauan kuin käytössä olivat. Molemmat kuitenkin kulkivat ihan kohtuullisesti, vaikka ei syöttöäkään oltu lisätty.
Vastaa Viestiin