Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Moni auto on pilattu Finlandia kattoluukulla. En suosittele.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tsemppiä remontteihin! Omassa seiskassa on ihan sama tilanne mitä sulla aikaisemmin; Katsuri sanoi viime kerralla että vasen etupyöränlaakeri alkaa olemaan vaihtokunnossa, ei kuitenkaan hylännyt tai tehnyt merkintää otteeseeen. Itse en ole ajonautinnossa huomannut mitään ja tässä olen painiskellut asian kanssa että pitäisikö se vaihtaa ennen kesää. Samalla puolella vetarin sisempi kumikin tiputtelee öljyä. Menis sekin siinä samalla, mutta eipä nuo pari pisaraakaan ole niin haitannut, ja mahtaako tosta seiskan vetarisysteemistä koskaan tiputteluvapaata saadakaan.
Laita sitten kuvia tai muita vinkkejä miten laakerin vaihto sujui jos innostuisin itsekin hommiin.
Laita sitten kuvia tai muita vinkkejä miten laakerin vaihto sujui jos innostuisin itsekin hommiin.
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 708
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
https://www.saminosat.net/tuotteet.html ... 94/1198253 Siinä on apu
Olsu kirjoitti: ↑23.03.2024 09:19 . Samalla puolella vetarin sisempi kumikin tiputtelee öljyä. Menis sekin siinä samalla, mutta eipä nuo pari pisaraakaan ole niin haitannut, ja mahtaako tosta seiskan vetarisysteemistä koskaan tiputteluvapaata saadakaan.
Laita sitten kuvia tai muita vinkkejä miten laakerin vaihto sujui jos innostuisin itsekin hommiin.
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Toi sisempi vetarinkumi on näissä , ja muissakin esim Ritmo/Regata Seat Ibiza/Malaga näin esimerkkinä, niin myös se itse vetari kuluu siitäkohtaa, josta se tulee kumista läpi, eli jos akseli on jo sopivasti kulunut...Niin ei välttämättä uudellakaan kumilla kauaa pysy vuotamattomana.....Olis kiva tietää, että kun nämä autot olivat uusia, niin kuinka kauan kesti, ennenkuin alkoivat yhtään vuotamaan, toki ajokilometritkin varmaan vaikuttaa asiaan.Olsu kirjoitti: ↑23.03.2024 09:19 Tsemppiä remontteihin! Omassa seiskassa on ihan sama tilanne mitä sulla aikaisemmin; Katsuri sanoi viime kerralla että vasen etupyöränlaakeri alkaa olemaan vaihtokunnossa, ei kuitenkaan hylännyt tai tehnyt merkintää otteeseeen. Itse en ole ajonautinnossa huomannut mitään ja tässä olen painiskellut asian kanssa että pitäisikö se vaihtaa ennen kesää. Samalla puolella vetarin sisempi kumikin tiputtelee öljyä. Menis sekin siinä samalla, mutta eipä nuo pari pisaraakaan ole niin haitannut, ja mahtaako tosta seiskan vetarisysteemistä koskaan tiputteluvapaata saadakaan.
Laita sitten kuvia tai muita vinkkejä miten laakerin vaihto sujui jos innostuisin itsekin hommiin.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Mulla on irrallinen olkaakseli valmiina johon jo syksyllä prässäsin uuden laakerin, nyt pitää vaan vaihtaa se autoon paikalle. Melko suoraviivainen ja helppokin homma sinäänsä. Tuo itse laakerin vaihtaminen vaatii kyllä prässin tai sitten irrottaa sen koko olan ja vie johonkin pajalle prässättäväksi, useimmat tekee muutamalla kympillä.
Samalla ajattelin vetoakselin vaihtaa kun on kulunut uralle sisäpäästä niin että tiputtaa öljyä uudellakin kumilla. Kävi niin että velipoika osti metallisorvin ja siitä sain idean täyttöhitsata akselin uran ja sen sitten sorvata mittaan. No, kokeilla ainakin ajattelin
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Nyt se kevät tuli, varma merkki
Takerteleva takajarru pitää laittaa ja etupyöränlaakerin vaihto hyvässä vauhdissa.
Myös vasemman vetoakselin vaihdan kun öljyä vaan tiputtaa aikalailla, akseli on kulunut urille niin ettei uusikaan sisäpään stefa pidä.
Kaivoin varastoista myös yhden vanhan uraisen vetarin jonka aion tässä täytehitsata ja käydä velipojalla sorvaamassa tasaiseksi.
Saa näkeä tuleeko siitä mitään hyvää, jos tulee niin sitten pitää oikea puolikin laittaa.
Periaatteessa siitä pitäisi tulla uutta vastaava tuolta osin, mutta saa nähdä
Takerteleva takajarru pitää laittaa ja etupyöränlaakerin vaihto hyvässä vauhdissa.
Myös vasemman vetoakselin vaihdan kun öljyä vaan tiputtaa aikalailla, akseli on kulunut urille niin ettei uusikaan sisäpään stefa pidä.
Kaivoin varastoista myös yhden vanhan uraisen vetarin jonka aion tässä täytehitsata ja käydä velipojalla sorvaamassa tasaiseksi.
Saa näkeä tuleeko siitä mitään hyvää, jos tulee niin sitten pitää oikea puolikin laittaa.
Periaatteessa siitä pitäisi tulla uutta vastaava tuolta osin, mutta saa nähdä
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Taas on edistystä tapahtunut. Takajarru on kunnossa ja etupyörän laakeri paikallaan.
Vetoakselista tuli hyvääkin parempi, sorvattiin se 0,1mm ylikokoon, luulisi että on tiivis.
Tuo akselin uraisuutta en saanut oikein hyvin näkymään kuvassa, akseli oli pahempi kuin näyttää tässä.
Tigillä hitsattiin lisää materiaalia ja sorvattiin kokoon.
Luulisi pitävän, näyttää ainakin kumi istuvan todella nätisti tuohon vähän paksumpaan akseliin.
Vetoakselista tuli hyvääkin parempi, sorvattiin se 0,1mm ylikokoon, luulisi että on tiivis.
Tuo akselin uraisuutta en saanut oikein hyvin näkymään kuvassa, akseli oli pahempi kuin näyttää tässä.
Tigillä hitsattiin lisää materiaalia ja sorvattiin kokoon.
Luulisi pitävän, näyttää ainakin kumi istuvan todella nätisti tuohon vähän paksumpaan akseliin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Montakohan kumia tossa on pyörinyt? Uriahan on kolme, joista viimenen todella kaukana?
Syvyyttä näyttäs olevan joku puoli milliä...aika paljon stefalle.
Syvyyttä näyttäs olevan joku puoli milliä...aika paljon stefalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tämä oli yksi huonoimmista akseleista mitä äkkiä varastoista löysin, sillä tavoin vahinko ei olisi ollut niin suuri jos homma olisi mennyt pieleen.
Epäilen että tuo suurin ura, joka ei ole kiiltävä, olisi akselissa alunperin. Ulkona kumin liikkumisalueelta.
Nuo kiillottuneella alueella olevat riittävät ihan kohtuulliseen vuotoon jo, ovat syvemmät kuin kuvassa näyttää.
Täytettiin se reilusti yli molemmista päistä, varmuuden vuoksi.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
hankala kirjoitti: ↑09.04.2024 06:42
Tämä oli yksi huonoimmista akseleista mitä äkkiä varastoista löysin, sillä tavoin vahinko ei olisi ollut niin suuri jos homma olisi mennyt pieleen.
Epäilen että tuo suurin ura, joka ei ole kiiltävä, olisi akselissa alunperin. Ulkona kumin liikkumisalueelta.
Nuo kiillottuneella alueella olevat riittävät ihan kohtuulliseen vuotoon jo, ovat syvemmät kuin kuvassa näyttää.
Täytettiin se reilusti yli molemmista päistä, varmuuden vuoksi.
Minullakin on sellanen muistikuva, että akselissa on alunperinkin se suurin ura, tosin kumihan ei ole sinne asti yltävä.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Lisää tuli taas näperreltyä auton kanssa. Kohta pääsee leimalle, tosin suunnitelmat autolle ovat suuria, eli katsotaan nyt kunhan ensin on leima paperissa.
Taas kesän jarruttelee, pelkääjänpuoli vielä pitäisi laittaa ennen leimaa.
Takajarrun ongelma on tässä. Tuo pirulainen aina ruostuu jumiin ja tällä kertaa oli jumissa ihan kunnolla. Kuvassa on tilanne vuorokauden hapossa likoamisen ja WD40:sen jälkeen. Tuossa näkyy myös kuinka ruoste jostain syystä on keskittynyt juuri tuohon nivellettyyn kohtaan ja sitä syönyt. Jarru kyllä toimi, mutta tuo jätti sen laahaamaan paljon aina kun käsijarrua käytti. Katsastusmies ei pitänyt.
Purin takajarrun täysin osiinsa ja siistin ja kunnostin vähän osia. Tuo tilannehan sitä tulee väkisinkin vastaan ku tuota jarrua kokoaa.
On se sitten ahtaassa paikassa, eikä tuossa sylinterin reijällä ole minkäänlaista kartiointia tai mitään millä tuntisi koska ruuvi on paikallaan.
Takapyöräkin sai sitten uuden laakerin, se pirulainen räjähti irtokuuliin irroittaessa. Eipä siinä auttanut kuin laittaa uusi, mutta menepähän taas aika kauan ennen kuin tuohon pitää puuttua.
Kuskinpuoli valmis. Nyt auton kääntö ja ehkä huomenna pelkääjänpuoli.
On se hienoa kun saa siistissä ja tilavassa tallissa harrastaa, lämmintä sentään on
Taas kesän jarruttelee, pelkääjänpuoli vielä pitäisi laittaa ennen leimaa.
Takajarrun ongelma on tässä. Tuo pirulainen aina ruostuu jumiin ja tällä kertaa oli jumissa ihan kunnolla. Kuvassa on tilanne vuorokauden hapossa likoamisen ja WD40:sen jälkeen. Tuossa näkyy myös kuinka ruoste jostain syystä on keskittynyt juuri tuohon nivellettyyn kohtaan ja sitä syönyt. Jarru kyllä toimi, mutta tuo jätti sen laahaamaan paljon aina kun käsijarrua käytti. Katsastusmies ei pitänyt.
Purin takajarrun täysin osiinsa ja siistin ja kunnostin vähän osia. Tuo tilannehan sitä tulee väkisinkin vastaan ku tuota jarrua kokoaa.
On se sitten ahtaassa paikassa, eikä tuossa sylinterin reijällä ole minkäänlaista kartiointia tai mitään millä tuntisi koska ruuvi on paikallaan.
Takapyöräkin sai sitten uuden laakerin, se pirulainen räjähti irtokuuliin irroittaessa. Eipä siinä auttanut kuin laittaa uusi, mutta menepähän taas aika kauan ennen kuin tuohon pitää puuttua.
Kuskinpuoli valmis. Nyt auton kääntö ja ehkä huomenna pelkääjänpuoli.
On se hienoa kun saa siistissä ja tilavassa tallissa harrastaa, lämmintä sentään on
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Vetoakselin kanssa touhutessa tuli mieleen että autoon taitaa olla laitettu sittenkin vanhemman mallin "tiheä" laatikko, Fiorinossa oli myös.
Vetoakselit nimittäin ovat 25mm ja pitäisi olla 23mm, myös sisäkumina on pussimallinen kumi, kun yleensä näissä on se toinen kumi joka vähän muistuttaa sitä ulkopään kumia, mikä sen nimi sitten onkin.
Selittäisi sen miksi tuo tuntuu niin pirteältä Bellan jälkeen, Bellaan kun laitoin uudemman "harvan" laatikon jo heti alussa ettei se niin huutaisi maantiellä. Stellaan ei niin pahasti huuto kuulu, kun siinä on sentään jonkinlaista äänieristystä jo olemassa.
Vetoakselit nimittäin ovat 25mm ja pitäisi olla 23mm, myös sisäkumina on pussimallinen kumi, kun yleensä näissä on se toinen kumi joka vähän muistuttaa sitä ulkopään kumia, mikä sen nimi sitten onkin.
Selittäisi sen miksi tuo tuntuu niin pirteältä Bellan jälkeen, Bellaan kun laitoin uudemman "harvan" laatikon jo heti alussa ettei se niin huutaisi maantiellä. Stellaan ei niin pahasti huuto kuulu, kun siinä on sentään jonkinlaista äänieristystä jo olemassa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Sähkökemiallinen pari, niitti jotain jalompaa rautaa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Oliskos niitti jotain ns:kovaa tavaraa, jotta ei kuluisi ....Tuo kyseinen rauta on myös sellainen, että siitä kuluu myös ne hahlot, joihin tulee jarrukenkien kosketus, ja sitämyöten käsijarrun tehokin heikkenee, itse olen joskus hitsaamalla täyttänyt noita hahloja (ei tarvitse paljoakaan täyttää, kun ylimääräiset klapit on poissa), ja lopuksi viilalla/rälläkällä sitten siistinyt ja tasoittanut hahlojen pohjat......Jopa Seat Malagan käsijarru alkoi oikeasti pitämään , kun poisti ylimääräiset välykset (Malagassa samat takajarrut, kuin 127:ssa)....Ja tuo vivun pää, johon käsijarruvaijeri laitetaan, niin se pitäisi saada mahdollisimman taaimaiseen asentoon, sitten kun välykset on poistettu, eli se liike alkaa heti vaikuttamaan jarrukenkiin, kun kahvaa nostetaan.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Taas päivitystä tähän:
Oikeanpuolen etukulmassa olikin vähän enempi työtä kuin pelkkä jarrulevyn ja palojen vaihto.
Piti hieman putsailla ruosteisempia osia enemänkin ja alatukivarren kumit piti vaihtaa, siellä oli käynyt joku kotiseppä ennen minua.
Olipa päätetty laittaa lisää kumia tuonne väliin. Ei toiminut hyvin alkuperäisten, vanhojen ja kivettyneiden kumien kanssa.
On siinä uudella ja vanhalla oma eronsa ja toinen on vielä joustavakin, toinen kiveä.
Nyt harmittaa kun en vasemmalle puolelle laittanut uusia samalla kun se oli auki. Siellä kumit vaikutti olevan aika mallissaan, mutta takuulla ne on jo kivettyneet jos olisi tarkemmin ajatellut. Voipi olla että on pakko purkaa uudestaan se kulma. OCD vaatii.
Tolla saatiin ainakin kaksi hevosvoimaa lisää Fiattiin
Oikeanpuolen etukulmassa olikin vähän enempi työtä kuin pelkkä jarrulevyn ja palojen vaihto.
Piti hieman putsailla ruosteisempia osia enemänkin ja alatukivarren kumit piti vaihtaa, siellä oli käynyt joku kotiseppä ennen minua.
Olipa päätetty laittaa lisää kumia tuonne väliin. Ei toiminut hyvin alkuperäisten, vanhojen ja kivettyneiden kumien kanssa.
On siinä uudella ja vanhalla oma eronsa ja toinen on vielä joustavakin, toinen kiveä.
Nyt harmittaa kun en vasemmalle puolelle laittanut uusia samalla kun se oli auki. Siellä kumit vaikutti olevan aika mallissaan, mutta takuulla ne on jo kivettyneet jos olisi tarkemmin ajatellut. Voipi olla että on pakko purkaa uudestaan se kulma. OCD vaatii.
Tolla saatiin ainakin kaksi hevosvoimaa lisää Fiattiin
Kaikki on aina vaikeeta!