Fiat Barchetta ilot ja murheet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Moro,
Barchettan kierroslukumittari ei toimi. Mistä aloitan vian selvityksen? Ja lisää murheita: Auton nykimisestä on tällä palstalla varmaan ollut paljonkin puhetta, mutta kysyn silti. Barchetta nykii nostettaessa jalka kaasulta ja myös painettaessa hieman lisää kaasua. Nykimistä esiintyy vain pienillä kierroksilla ja ehkä enemmän kylmällä koneella. Missä vika?
Löysin autosta mielenkiintoisen itsetehdyn "testerin" tai vast. joka oli kaksijohtiminen ja siihen oli juotettu punaisen ledin sisältävä noin 2 cm x 1 cm murikka ja johtimien toisessa päässä oli kaksipinninen ja V-muotoisella ohjurilla varustettu liitin. Mikä lienee? Yritin liittää tähän kuvaa testeristä, mutta oli herjauksen mukaan liian suuri tiedosto (2,4 Mb). Saa jatkaa tähän jatkoksi lisää asiaa, murheita ja iloa Barchettasta.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eihän toi testeri ole mikään feikki-murtohälytinvalo?

Nykimisestä tulee ensinnä mieleen lambda tai ilmamassamittari jos moottorissa on sellainen. Ikä ei aloituksesta selvinnyt mutta varmaan jollain testerillä saisi vikakoodeja ja vähän lisääkin irti autosta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Moro,
en usko ihme testerin olevan feikki murtohälytin, koska oli vain 15 cm johtimilla ja näin vaikea asettaa näkyvälle paikalle. Oliskohan sillä saatu kierrettyä jokin vika/häiriö. Löytyi hanttarin penkin alta. Barchetta on vm 2000 ja siinä ei tietääkseni ole OBD2:sta. Siihen nykimiseen vielä. Voisiko moottorin ilmaletkussa (moottorin päälimmäinen, halk 10 cm letku, nro 7786452) oleva halkeama aiheuttaa nykimisen. Olen metsästänyt uutta letkua netistä huonolla menestyksellä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Teippiä ympärille niin voi ainakin testata vaikutusta. Noihin on käsittääkseni joskus myyty kutistesukan tapaisia korjausnauhoja, jotka lämmitetään halkeaman päälle. Toki liquisole voi kanssa toimia.

Jos halkeama on anturin kuten maf ja kaasuläpän välissä niin voi hyvinkin olla syynä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, jos se kunnolla on halki että imaisee ilmaa halkeamasta niin vaikuttaa ilmamäärämittarilla olevissa kamppeissa. Varsinkin kun kone heilahtaa siinä kaasun nostossa, ja kaasua painaessa.

Ehkä vulkanisoivalla teipillä voisi kokeilla väliaikaiskorjausta, tai sitten perinteisellä sian 221:llä. Tai sitten rakentaa korvaavan putken esmes silikoniletkun osista, ja kovasta teräs/aluputkesta
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Kiitos,
joo kunnolla on halki n. 5 cm matkalla. Ihmeen vaikea on löytää uutta putkea. Eikö näitä 1,8 koneita ole maailma täynnä ja luulisi lisäksi olevan kohtuu yleinen vika.
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Moro, osaisiko joku antaa neuvoa kierroslukumittarin toimimattomuuteen. Mistä lähden etsimään vikaa. Missä ko. anturi sijaitsee vai onko muu vika mahdollinen. Joskus näistä autoista tiesin minäkin, mutta yli 30 v. ihan muuta hommaa on saanut minut kyllä ihan pihalle näistä "moderneista" autoista. ;)
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Kierroslukumittarin signaali tulee eculta B-liittimestä 3-pinnistä, jos vanhemman mallin ruisku(ecu repsikan jalkatilassa). Uudemmasta (ecu imusarjassa) ei mulla varmuutta.

Kierroslukumittarin vika on luultavammin mittaristossa. Joko itse kierroslukumittarissa tai mittarille tulevissa kontakteissa. Englannin foorumilla on tuosta ollut jonkin verran juttua.


Se kumiletku mitä olet vailla. Onko se ilmanpuhdistimen ja kaasuläpän välillä? Jos on niin ihan varmasti nykii haljenneena.
Jos haljennut letku taas on ennen ilmanputsaria olevassa putkistossa, niissä resonanssipöntöissä niin eipä taida nykimistä aiheuttaa.
Multa saattaa tuo 7786452 letku löytyä, jos se vaan on se letku mitä epäilen.

Onkos moottorissa alumiininen vai muovinen imusarja?
Jos muistan yhtään oikein niin muovi-imusarjan kanssa ilmamäärämittari on kaasuläpän yhteydessä ja vanhemmassa alumiini-imusarjaisessa on erillinen ilmamäärämittari ilmanputsarin yhteydessä.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Kiitos tarkasta vastauksesta. Korjasin 7786452-letkun kutistesukalla. En vielä testannut vaikutusta. Todnäk ei vaikuta kuten sanoit. Mahtaakohan Bilteman vikakoodien lukijoilla päästä käsiksi auton tietoihin. Suositusta lukijamallista? On tämä hieno palsta, kun näin hienosti ja asiallisesti porukka vastaa amatöörien kysymyksiin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Multiecuscan ohjelma PC:lle on näiden italialaisten kanssa aika kuningas. Eikö tuo ole 3-napaisella liittimellä että vaatii siihen sopivat johdot.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Komppaan edellistä. http://www.multiecuscan.net/ Sille kaveriksi VAG KKL johto ja 3-pin adapterijohto.
Ilmaisversiolla ja KKL johdolla pääsee moottorin ja ABS:n ecuihin ja hyvällä tuurilla myös airbagin ecuunkin.

Eipä löytynytkään enää 7786452 letkua mun varastosta.

Nykimistä lähtisin ensiksi jäljittämään kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välisestä letkusta sekä lambda-anturista. Noita imuletkuja on murtunut kaasuläpän päässä olevista joustopalkeista.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Kiitos hyvistä vinkeistä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kannattaa kahlata tuo vikakoodien lukeminen -topikki läpi. Niissä sinisissä johdoissa ollut melkoisia ajuriongelmia nykytietokoneiden kanssa. Oliko kolmepinniseen sitten muuta vaihtoehtoa en tiedä/muista kun ei ole itsellä ajankohtainen asia. ebayssä noita jaksetaan silti kaupata.

Minulla on edelleen kaksi sinistä johtoa dippikytkimillä ja todennäköisesti feikki FTDI siruilla, joita en saanut enää pelaamaan omissa koneissa ja voin lahjoittaa. adapteria kolmepinniseen ei löydy.

Itse siirryin cantiecariin aikanaan ja se on pelannut moitteetta. Tosin siihenkään minulla ei ole kolmepinnistä adapteria kun en ole tarvinnut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Rantsu kirjoitti: 03.10.2021 17:32 Moro,
en usko ihme testerin olevan feikki murtohälytin, koska oli vain 15 cm johtimilla ja näin vaikea asettaa näkyvälle paikalle. Oliskohan sillä saatu kierrettyä jokin vika/häiriö. Löytyi hanttarin penkin alta. Barchetta on vm 2000 ja siinä ei tietääkseni ole OBD2:sta. Siihen nykimiseen vielä. Voisiko moottorin ilmaletkussa (moottorin päälimmäinen, halk 10 cm letku, nro 7786452) oleva halkeama aiheuttaa nykimisen. Olen metsästänyt uutta letkua netistä huonolla menestyksellä.
Oliskohan apukuljettajan tunnistintyynyn ohitusvastus?
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: Fiat Barchetta ilot ja murheet

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Kiitos vastauksista,
tilattu kotimaiselta nettikauppiaalta VAG KKL piuha ja 3-pinninen adapteri. Tarkoitus yrittää vähän vanhemmalla kannettavalla yhteyttä autoon. Katsotaan miten onnistuu. Mikään vikavalo ei mittaristossa pala, mutta epäilen myös hanttarin penkin alta löytämäni härpäkkeen liittyvän jonkun vian "korjaukseen". 2-pinninen liitin ei todennäköisesti ollut missään kiinni penkin alla. Vai onko penkin alla paikkaa 2-pinniselle liittimelle missä on toisessa reunassa v-muotoinen ohjuri?
Vastaa Viestiin