500 Hybridi

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Lumlum
Viestit: 12
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Fiat500isäntä kirjoitti: 11.05.2022 20:51 Viesti 11.05.2022 20:31

Moro. Tässä ketjussa näkyi olevan 500 hybridi kuskeja....
Takana reilu viikko Fiat 500lla hybrid, vm2020 ja ajettu 9500. Aiempi auto oli 2016 facelift 1.2
Onko täällä muita 500 hybrid omistajia että missä kulutus lukemissa teillä on sekalainen taajama-ajo ollu. Itsellä ajotietokone näyttää 6,5 ja tänään mittasin ns pumpulla niin laskin että 7l sadalle?? Tuntuu kyllä aika kovalle ja voiko olla että syö enemmän kuin tuo vanhempi 1,2? Jos olette päässeet lähelle valmistajan ilmoittamiin lukemiin miten saatte tämän menemään noihin lukemiin. Toinen juttu; En tiedä kuuluuko tähän hybridin ominaisuuksiin mutta siinä 2000 kierroksen paikkeilla, pintakaasulla olipa aina vaihde tai nopeus mikä tahansa niin kulku on jollain tapaa epämääräistä. Kuin ilmastointi ottaisi kovasti tehoja ja ajosta tulisi jollain tapaa nykivää, kuitenkin ilmastoinnin sammuttaminen ei muuta tuota edellä mainittua ajo fiilistä . Jos se on ominaisuus teillä ehkä sama homma??
Kuulostaa kyllä yläkanttiin menevän muutamalla litralla nuo lukemat...
Olethan muistanut hyödyntää moottorijarrutusta akkua ladataksesi? Ennakoiva ajotapa taajamassa tuo säästöjä etenkin tällaisella itselataavalla hybridillä. Muistathan myös heittää hidastaessa vapaalle ajoissa, silloin kun se on järkevää? Autohan sammuttaa moottorin jo noin 30 km/h nopeuksissa, ja ominaisuus toimii hyvin esim. valoihin rullatessa.
Itse sain laitteen viemään Kehä I:n sisäpuolella karvan alle viiden litran kulutuksella 7 tkm matkalla.
lfrantisek
Viestit: 1
Liittynyt: 27.06.2022 16:08

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja lfrantisek »

Kulutuksesta:
Minulla on ollut 500 hybrid vajaan vuoden. Keskikulutus on ollu noin 4.5 talvella ja 4.2 plussakeleillä. Joskus onnistun ajamaan tasaisen välimatkan alle 4.0 kulutuksella (ennätys 3.5 Hki-Kotka).
Kyllä täytyy olla aikamoinen kaasujalka jos pääsee yli 6.0.
Huomion arvoinen seikka on, että oman kokemuksen mukaan tuo alle 30km/h ilmainen "liito" ei vaikuta trippimittariin, eikä täten varmaankaan kulutusmittariin. Olen jossain pitkässä (useita satoja metrejä), loivassa alamäessä "liidellyt" alle 30km/h ja huomannut, että ei tullut edes 100m mittariin. Toki korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta käytän tuota liitoa enemmänkin varsinkin parkkiin tullessa ja voisi kuvitella, että sekin laskee tuota kulutusta jonkin verran.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Fiatin "hybridi" on mhev, eli kevythybridi. Polttomoottori on aina käynnissä kun auto liikkuu, auto ei etene sähöllä senttiäkään. Toki se sammuu liikennevaloissa, kuten muissakin normaaliautoissa, joissa on stop&start.
Mhev-systeemin akun jännite on 48 volttia, jolla laturi pyörittää moottoria kiihdytyksissä. Saahan sillä ehkä vähän kulutusta alemmas, mutta mikään oikea hybridi se ei ole, vaan siis bensa-auto, jossa laturi avustaa moottoria. Tällä samalla laturilla moottori ilmeisesti myös käynnistetään, eli erillistä starttia ei olisi. Autossa on mhev-akun lisäksi myös normaali 12-voltin akku.
Hybridi, tai kuten nykysin puhutaan "täyshybridi", on sellanen joka voi edetä joko sähköllä tai bensalla tai molemmilla. Ladattava hybridi on myös täyshybridi, mutta sen korkeajänniteakkua voi ladata myös töpselistä.
Hybridi voi olla myös sellanen, että bensamoottorilla ei ole yhteyttä pyöriin, se vaan pelkästään lataa korkeajänniteakkua. Eli periaatteessa generaattorilla varustettu sähköauto, esim Opel Ampera.
Mutta siis, mhev, mild hybrid, kevythybridi, -termi johtaa mun mielestä vaan ihmisiä harhaan.
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Tazio »

jarikin kirjoitti: 13.07.2022 20:32 Hybridi voi olla myös sellanen, että bensamoottorilla ei ole yhteyttä pyöriin, se vaan pelkästään lataa korkeajänniteakkua. Eli periaatteessa generaattorilla varustettu sähköauto, esim Opel Ampera..
Eikös alkuperäinen Volt kuitenkin tiukanpaikan tullen siirrä tehoa suoraan kiukaalta pyörille? Tuo 'moottori vain lataa ' oli väite jonka Kenraalin miehet esittivät kongressille kun keskusteltiin saadaanko valtiolta rahaa vai ei. Volt ja ko. ominaisuus olivat 'todisteita' teknologisesta osaamisesta.
Kun tuo pöhinä oli päällä käytiin aiheesta mm. gm inside news palstalla kovaa keskustelua. Jotkut pitivät väitettä totena, jotkut eivät.
Kun Volt sitten oli ulkona totesivat inssit, että joissain tilanteissa pata->voimansiirto nyt vain on järkevämpää.

Nykyhetkessä esim. Stellantiksella taitaa oikeasti olla ratkaisuja joissa tuo pitää oikeasti paikkansa

-Tazio
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tazio kirjoitti: 14.07.2022 11:51
jarikin kirjoitti: 13.07.2022 20:32 Hybridi voi olla myös sellanen, että bensamoottorilla ei ole yhteyttä pyöriin, se vaan pelkästään lataa korkeajänniteakkua. Eli periaatteessa generaattorilla varustettu sähköauto, esim Opel Ampera..
Eikös alkuperäinen Volt kuitenkin tiukanpaikan tullen siirrä tehoa suoraan kiukaalta pyörille? Tuo 'moottori vain lataa ' oli väite jonka Kenraalin miehet esittivät kongressille kun keskusteltiin saadaanko valtiolta rahaa vai ei. Volt ja ko. ominaisuus olivat 'todisteita' teknologisesta osaamisesta.
Kun tuo pöhinä oli päällä käytiin aiheesta mm. gm inside news palstalla kovaa keskustelua. Jotkut pitivät väitettä totena, jotkut eivät.
Kun Volt sitten oli ulkona totesivat inssit, että joissain tilanteissa pata->voimansiirto nyt vain on järkevämpää.

Nykyhetkessä esim. Stellantiksella taitaa oikeasti olla ratkaisuja joissa tuo pitää oikeasti paikkansa

-Tazio
Kjullah!!
Voltti puksuttelee noin 90kmh nopeudessa moottori kiinteästi kytkettynä, koska moottori on tällöin optimoidulla alueellaan ja häviöt ovat täten pienemmät, kuin kahden energian muuntamisvaiheen kautta (mekaaninen liike --> sähkö ---> mekaaninen liike, vrt. mekaaninen liike = mekaaninen liike).
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Fiat on kehittänyt sähköautojen langatonta latausta suoraan tieverkosta. Se mahdollistaa pienemmät akkukoot. Kyllä siellä jotain tulevaisuuden tekniikkaa on tulossa. Langaton lataus tiestä auton liikkuessa kuulostaa jo järkevämmältä kuin isot akustot.

Aikoinaan Fiatin johtaja kehoitti olemaan ostamatta 500 -mallin sähköautoa, koska yhtiö teki sillä vain tappiota. Jne jne.
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Tazio »

mauricio kirjoitti: 14.07.2022 17:27 Aikoinaan Fiatin johtaja kehoitti olemaan ostamatta 500 -mallin sähköautoa, koska yhtiö teki sillä vain tappiota. Jne jne.
Joo, niinhän mies sinisessä villapaidassa sanoi.
Ensimmäinen 500E kun oli osa rahoituspakettia jolla Fiat osti Hyrssen liittovaltion hallitukselta.
Sen tarkoitus oli 'olla' ei välttämättä 'myydä'.

-Tazio
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja jarikin »

wellu kirjoitti: 14.07.2022 13:24 Kjullah!!
Voltti puksuttelee noin 90kmh nopeudessa moottori kiinteästi kytkettynä, koska moottori on tällöin optimoidulla alueellaan ja häviöt ovat täten pienemmät, kuin kahden energian muuntamisvaiheen kautta (mekaaninen liike --> sähkö ---> mekaaninen liike, vrt. mekaaninen liike = mekaaninen liike).
Ai siinä on myös niin. Samalla tavalla tekee myös Mitsu Outlander PHEV, mutta bensakone pyörittää eturenkaita muistaakseni jo 60 nopeudesta alkaen. Vaihteistoa muuten ei ole ollenkaan. Molemmilla akseleilla sähkömoottorit, muistaakseni takana vähän tehokkaampi kuin edessä.
Ford Transit Custom phevissä ei ole bensamoottorilla mekaanista yhteyttä pyöriin, se on pelkästään "laturi".
Bella Piccolo
Viestit: 2
Liittynyt: 23.04.2023 23:57

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Bella Piccolo »

Moi ! Kolme viikkoa olen ajellut Fiat 500 Hybridillä, Dolcevita Lounge malli, autolla nyt kilometrejä takana vain 7620 eli uudenveroinen. Oikein tyytyväinen olen ollut, pieni kulutus, ketterä ja kiihtyvä taajamissa ja maantielläkin hyvä ajaa. Enimmäkseen ajelen pienempiä asfalttiteitä 80-100 km/h ja keskikulutus on ollut n. 4,5 litraa satasella. Olen alkanut oppimaan myös moottorijarrutuksen hyötyjä vähitellen ja kulutus voi tuostakin vielä laskea. Pikkuautoksi todella hyvä ja persoonallinen, erottuu muista. Toisena autona minulla on Fiat 500L, 2013, se on toki suurempi, paljon tilavampi ja parempi ajaa suuremmissa nopeuksissa, mutta myös kuluttaa enemmän, keskiarvo n. 6,4 litraa satasella. Pieni 500 on kuitenkin hauskempi auto ajaa, erityisesti taajamissa.
Bella Piccolo
Viestit: 2
Liittynyt: 23.04.2023 23:57

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Bella Piccolo »

Tarkennus edelliseen viestiin, se 500 Hybrid tuli minulle 6000 km ajettuna, eli 1600 km olen ajanut sillä kolmen viikon aikana, uutuuden viehätystä ehkä ja 500L on ollut enemmän ajoa odottamassa, sillä nyt 116200 km mittarissa ja hyvin on sekin toiminut.
Mfa
Viestit: 1
Liittynyt: 22.06.2023 17:16

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mfa »

Tuli rekisteröidyttyä tänne, koska hankin Fiat 500 Hybrid Italian. En ollut mitenkään Fiatia etsimässä ja hieman heräteostos. Monia automerkkejä on tullut kokeiltua, mutta Fiat jäänyt itselleni aika tuntemattomaksi. Ensimmäinen autoni tosin oli Fiat 128, vuosimallia en muista, mutta taisi olla neliskanttisilla lampuilla.

Tämä ostettu 500 on esittelyauto ja ajettu alle 3 tkm. Vuosimalli 2022.

Tässä on takuu voimassa, mutta en tiedä kuinka pitkään. Myyjän mukaan 2 vuoden takuu, mutta mielestäni Fiatissa on ainakin ollut 3 vuotta. Osaako muut vastaavan auton ostaneet sanoa takuun pituutta?
Vastaa Viestiin