500 Hybridi

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

Tuli tehtyä pari viikkoa sitten kaupat uudesta viissatasesta kakkosautoksi ja pitihän se sitten rekisteröityä foorumille. Ajattelin tässä kertoa oman kokemuksen ja samalla kyselen onko muita hybridiversion omistajia langoilla? Aika vähän keskustelua netistä löytyy uudemmista viissatasista varsinkin suomeksi.

Auto on Pop -varusteilla eli hinnat alkaen -malli kera lämppärin ja talvirenkaiden. Edes koeajokokemusta ei itellä ollut millään 500:lla takana ennen päätöstä eli siis tuli ostettua ihan sika säkissä. Onneksi kuitenkin auto osoittautui mainioksi. Autohan oli 14 tuhatta eli uudeksi autoksi suorastaan halpa.

1.0 hybridi ei vaikuta ajossa yhtään hybridiltä. Ajotietokone näyttää 4.5-5.9 litralukemia mikä on omaan käyttöön ihan riittävän hyvä. Ei kuitenkaan voi puhua mitenkään erityisen pienestä kulutuksesta tänä päivänä näin pienessä autossa jossa vielä hybriditekniikka? Vaan eipä tuo haittaa kun ajoa ei itellä tule kun ehkä 8 000 km vuodessa. Edellinen auto oli vanha mese c180 joka söi sen 10 litraa satasella eli on siinä jo merkittävä ero polttoainekuluissa näinkin vähillä kilsoilla.

Ajoasento on pysty ja näkyvyys loistava. Kyllä pienellä autolla on omat etunsa kaupunkipyörityksessä. Kääntöympyrä tuntuu pieneltä ja auto on helppo ajaa mihin tahansa ruutuun. Edes parkkitutkien puute ei haittaa kun näkyvyys on niin hyvä. Vaikutuin itse myös siitä ettei auto ollutkaan ihan älyttömän meluisa maantiellä ja sillä pystyi ajamaan satasta ihan mukavasti. Vakkarin puute oli pettymys mutta eipä tuo kaupunkiautossa välttämätön ole. Tällä autolla ei sitten ohitella jonka kyllä tiesi etukäteen (70hv).

Rumista pölykapseleista kesävanteissa on kyllä pakko päästä eroon ja hankkia jotkut alut keväällä. Mietin vielä otanko 14 vai 15 -tuumaiset, en tykkää matalaprofiilirenkaista.

Muuta valitettavaa ei kyllä ole ja ei ole ostokatumusta ainakaan vielä yhtään. :D

(Kyllä, harkitsin vakavissani 500e :tä, mutta 25 tuhatta euroa pieniakkuisesta versiosta ahdisti vielä liikaa. Ajelen tällä muutaman vuoden niin ehkäpä se seuraava on sitten sähköversio..)
Viimeksi muokannut Mannu, 10.10.2021 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Hienoa, tervetuloa vaan foorumille, täällä ei ammuta viestintuojaa! Kerro ihmeessä jatkossa kokemuksiasi, ei näistä "FireFly"-koneisista ole meilläkään kerhossa oikein vielä mitään kättä pidempää kerrottavaa. Vanhaan tapaan jotain kerholehtijuttua voisi viritellä tuleviin numeroihin (siis lehtijuttua voivat kirjoittaa Gruppoon tai Lancia-klubiin kuulumattomatkin), mutta voipi olla, että tämän syksyn lehteen ei ehkä enää mahdu, ja onhan autosikin vielä kohtuu tuore kokemus. Menestystä vaan ajokilometreillesi, jäädään kuulolle!

PS: Niin, tuo litrainen konehan taisi olla ahtamaton; olikohan edes ahdettua tarjolla? 500X:ää oli sitten ahdettuna, sekä isommallakin nelipyttyisellä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

Kiitosta vain! :D kerhon jäsenyys ja lehtijutun teko kiinnostaa kyllä ehdottomasti.

Ainut kone mitä tällä hetkellä pieneen viissataseen saa Suomessa on tuo 1.0 mild hybrid ja se on ahtamaton. Kaupungissa ominaisuudet riittää kyllä vallan mainiosti vaikka teholukemat kuulostaa pieneltä.
Lumlum
Viestit: 12
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Täällä on myös talviautona Tipoa odotellessa 500 hybrid.

Muutama tuhat kilsaa takana ja on ollut aika positiivinen yllätys käytettävyydeltään. Edelleen ajattoman tyylikäs paketti, ainoastaan ovimuovit aika onnetonta ämpärimuovia ja kajarit resonoi milloin mistäkin. Lapin reissu heitetty ensi lumilla ja vähän puskeva oli ajokäytös liukkaalla.

Energian talteenotto toimii moottorijarrutuksella hyvin ja pääsee masntienopeuksissakin hyvin oikeuksiinsa mutkiin ja alamäkiin kaasua kevennettäessä. Viimeisin tankkausten välinen keskikulutus oli 4,71 l sataselle (33 l / 700 km), eli vie minkä tehdas lupaa.

Nastarenkailla melkoinen jollotus asvaltilla noin seitsemän-kahdeksankympin vauhdissa...mutta koko- ja hintaluokka huomioiden aika kiva paketti.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

https://ibb.co/kJt46cc

Kiva kuulla kokemuksia kohtalotovereilta.

On se myönnettävä että auton yleinen laatuvaikutelma on kaukana premium-tasosta mutta eipä hinnan huomioiden voi ihmeitä odottaakaan. Reilu 1000km ja reilu kuukausi takana eikä vielä harmita. Täällä pohjoisessa näitä ei kauheasti tule vastaan vaikka on näitä hybridejä kuulemma myyty nyt syksyn aikana ihan kohtuullisen hyvin.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Pyöräillessä osuin Rinta-Joupin liikkeen kupeeseen, jossa oli pihalla uutuuttaan kiiltelevä 500 Hybridi. Kun talossa oli tuttu myyjä, niin kurvasinkin sisällä kyselemään kuulumisia, ja yllättäen Fiatille oli nätisti varattu kokonaan oma näyttelyosasto: yksi sähkö-500, kaksi hybridi-viissatasta ja takana vielä litrainen "lyhyt" FireFly Tipo, polttomoottoriversio. Suorastaan olin yllättynyt, kun paikallisessa merkkiliikkeessä tarjonta oli ainakin loppukesällä vielä vain yksi "krossi-Tipo"; tähän nähden siis viisinkertainen esittelyautokapasiteetti. Huollon tiskillä kuitenkin haastellessani sain selkeän ohjeen kääntyä merkkiliikkeen puoleen, etenkin sähköisten juttujen ja mm. vikamuistinlukujen puolesta (kosketti kaikkia Fiat-konsernin tuotteita), joten ilmeisesti vain tämä myyntitoiminta oli niin ajan tasalla kuin se ehkä vain voi olla tällä hetkellä. Ajettavana ei vaan ollut koekilvin tms. yhtään autoa, joten jäi litrainen hybridi vielä odotuttamaan seuraavaa käyntikertaa, joskin tietenkin ns. kylmät tyypit tuli kokeiltua. Vähän tuli mieleeni muinoinen -70-luku, ja Hankkijan sekä Autonovon piirimyyjien rinnakkainen toiminta eli uuden Fiatin myyntiä oli nyt samassa kylässä kahdessa eri autoliikkeessä (joka sinänsä tietenkään ei ole pahasta merkin menekin edistämiseksi).

Tuossa muuten edellä nimimerkki Lumlum tuskaili äänekkäiden talvirenkaiden kanssa. Itse olen ollut parikymmentä vuotta Gislavedin ystävä juuri tuosta syystä, se on nastarenkaana ollut kautta aikain miellyttävän hiljainen muihin verrattuna. Gislavedia monet vaan ovat pitäneet "hitaana" renkaana reagoimaan, siis sopii tällaiselle rauhallisemmalle kuljettajalle; urheilullisemmat kuskit kertovat, että "ensin kääntyy ratti, sitten renkaat ja lopuksi vasta koko auto"; ymmärrän toki ajotuntuman kokemuksen, mutta tosiaan en ole millään tavalla missään kelissä ollut vaikeuksissa, saatika harmissani. Vieläkin on varastossa NF5-sarjan melkein käyttämättömät renkaat viime talvelta, ja samaa rengasta on saanut edelleen Matador Sibir-Ice:n nimellä. Michelinin uusimpia tuotteita olen kuullut myös äänettömyyden puolesta kehuttavan, mutta ei ole omaa kokemusta. Unossa toki on melko vanhat Misukat, mutta talviajo on vähäistä harrastepelissä; renkaat ovat kumminkin selvästi hiljaisemmat kuin vaikkapa Nokian tai Bridgestonen tuotteet samassa autossa, kokeiltu on, ja "Unskihan" on kevyt ja vähä-äänieristyksinen auto, jos mikä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

Nyt on nelisen tuhatta kilometriä takana taivalta hybridiviissatasella, tässä muutama kokemus.

- Yhden tankkausvälin verran mittasin kulutuksia nyt helmikuussa. Nokian nastat, kaupunkiajoa enimmäkseen, esilämmitetty reilusti. Laskin keskikulutukseksi 6,8 litraa. Jotenkin yllättävän korkea vaikka toki olosuhteet on kankeat näin Lapin helmikuussa. Ei tuo hybriditekniikka kauheasti auta ainakaan näin talvella mutta eipähän tuosta haittaakaan tunnu olevan kun ei tuonut ostaessa lisää hintaa. Auton vuosittainen vero oli luokkaa 130 euroa jos en väärin muista eli ei paljon.
- Tankin korkki on pieni riesa kun on joka tankkauksella ollut jäässä. Lukkosula ei ole aina auttanut, tarvii jotain lämpöä.
- Rengaspainevalvonta on talvella herkkä, herjaa todella usein ja sen kuittaaminen vaatii muutaman näppäilyn (hieman sekavassa) kuskin näytön valikossa. Käsittääkseni vanhemmissa viissatasissa on rengaspainesensorit venttiileissä, näissä uudemmissa ei ole niitä vaan ajotietokone mittaa jollain laskukaavalla paine-eron renkaan pyörimisnopeudesta. Valo on palanut kojetaulussa välillä viikkotolkulla, en ole aina jaksanut kuitata sitä pois.
- auto on edelleen kaunis vaikka sitä on katseltu jo puolisen vuotta.
- Auto on kyllä yllättävän korkea, mutta kapea ja lyhyt ja helppo ajaa parkkiin. Ajoasento on tavallaan kuin jossain Qashqai-tyyppisessä katumaasturissa, korkea ja hyvä näkyvyys. Auto varmaan sopisi oikeasti monelle jolla on hankalaa tulla ja mennä autosta ja/tai nähdä sieltä ulos.
- Nettiautoa selailemalla päättelen että Fiatillakin on toimitusvaikeuksia kun ei kauhean montaa ajamatonta löydy myynnissä, varsinkaan halvemmilla Pop-varusteilla.

Edelleenkään ei kaduta, sympaattinen auto joka ostettiin osittain huumorimielessä mutta joka kuitenkin tuntuu meillä täyttävän harmittoman kakkosauton roolin hyvin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko jollain kokemusta sekä vanhemmasta 1.2/69hv versiosta, että tästä? Onko käytännön suorituskyvyssä tai sen tuntumassa eroa suuntaan tai toiseen?

Talouden Punto Cabrion vaihtoa suunnitellaan 500C:hen, ja Suomen tarjonta tuppaa olemaan enimmäkseen tuota halvinta versiota, mikä ei oikein nappaisi. Uusi hybridi menee kyllä yli hintaluokasta, mutta mistä sitä tietää...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onko tuo hybridi sellainen, joka hihnalla auttaa kampiakselilta ? Mild hybridiksi kutsuttu kaiketi ? Ei siis Toyotan termein itselataava hybridi?
Itse olen ajellut näissä aika rajuissa keleissä 1,5 kk aikana Toyotan RAV 4 awd hybridillä 7tkm. Keskikulutus n 6,2 l/100km. Sitä vasten 500 aika janoinen.
Yritin liikkeessä kysyä 500 hybriditekniikasta, mutta myyjä ei tiennyt. Kia kiinnosti häntä enemmän.
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

VTO kirjoitti: 23.02.2022 18:03 Onko tuo hybridi sellainen, joka hihnalla auttaa kampiakselilta ? Mild hybridiksi kutsuttu kaiketi ? Ei siis Toyotan termein itselataava hybridi?
Itse olen ajellut näissä aika rajuissa keleissä 1,5 kk aikana Toyotan RAV 4 awd hybridillä 7tkm. Keskikulutus n 6,2 l/100km. Sitä vasten 500 aika janoinen.
Yritin liikkeessä kysyä 500 hybriditekniikasta, mutta myyjä ei tiennyt. Kia kiinnosti häntä enemmän.
Joo kyseessä siis mild hybrid, ei ladattava. Toyotan markkinointitermi "itselatautuva" on vähän harhaanjohtava, kaikki hybridithän ovat tavallaan itselatautuvia ja joitakin pystyy lisäksi lataamaan johdosta. Se on myönnettävä kuitenkin että Toyotan hybriditekniikka on hyvin kehittynyttä ja tietyllä ajoprofiililla autot on hyvinkin taloudellisia. Tekniikoissa on hurjia eroja ja termistö ei ole kauhean selkeää, ei ole ihme että näissä sekä kuluttaja että myyjä ovat vähän sekaisin.

Fiatissa on perinteisen akun lisäksi siis kuskin penkin alla lithium-akku joka latautuu moottorijarruttaessa. Varmaan hihnalla auttaa ehkä kampiakselia, en ole perehtynyt? Lithium-akun varaustilaa pystyy seurailemaan mittaristosta. Autolla ei vaan pysty ajamaan pelkästään sähköllä vaan sähköpuoli antaa vaan muutaman hevosvoiman avustuksen kiihdytyksissä ja täten vähentää teoriassa bensan käyttöä. Kokoajan polttomoottori kuitenkin pörisee ja käyttäytyy aivan kuin normaalissa bensa-autossa. Tuo Lithium-akku tuntuu olevan melko pieni ja siten tietysti avustava voimakin aika vähäinen. Fiat lupailee jopa 20% vähennystä kulutukseen mutta ehkä tuo on aika optimistista.

Lisänä on hauska ominaisuus, jos heität alle 30 vauhdissa vaihteen vapaalle, moottori sammuu ja sillä voi hiljaisuuksissa rullailla pysähdyksiin viimeiset pari sataa metriä, ohjaustehostin ja jarrut tietenkin täydessä toiminnassa. Tämä on ikäänkuin kehittyneempi versio tutusta Start/Stop-toiminnosta.

Itse kuitenkin ajattelen sen niin että kun kyseessä on hinnat alkaen 14 tuhannen euron auto niin mitään kovin ihmeellistä en tekniikaltakaan odota. Pikaisesti googlettamalla hybridi-Yariksen lähtöhintahan on 21.666 euroa. Onhan se kehittyneempi auto kaikin puolin jos ihan rehellisiä ollaan mutta on hintaluokkakin aivan eri.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hiukan ohi aiheen, emännän Vitara 1,6 AWD on vienyt reilun kuukauden aikana seka-ajossa 5,9-6,2 litraa. Eikä ole hybridi. Samasta autosta on nyt sellainen tarjolla, mutta ainakaan paperilla ei kuluta vähempää. Voi olla että suurin etu onkin lisääntynyt moottoriteho tarvittaessa, vaikka tuota mukamas ekoleimalla markkinoidaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mitenkään mollaamatta kenenkään autovalintoja, pidän hybridiä, varsinkin ilman verkkolatausta viherpesuna. Sähköenergia tehdään polttomoottorilla. Ja kun ikiliikkujaa ei ole, sähköntuotannossa on hävikkiä. Moottorijarrun sähköntuotannolla saadaan tilannetta kompensoitua. Sitäkään ei kannata liian tehokkaaksi ettei alamäessä tarvitse kaasua painaa. Jarruenergian talteenotto lisää sähköntuotantoa, sitä ei kaikissa ole.

Jos pelkällä sähköllä voi ajaa, ainakin kaupunkien ilmanlaatu kiittää. Sähkömoottorin paremman hyötysuhteen ansiosta ajaminen on halvempaa kuin polttomoottorilla. Sähkö on kuitenkin tuotettava polttomoottorilla. Kuinka paljon sähkölaitteet lisäävät auton painoa? Massa on saatava liikkeelle.
Pitkälle ei sähköllä pääse. Ajomatka tyypillisesti noin 50 km.

Tässä juttu julkaisulta jota en suuremmin arvosta:
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toi ... iautoissa/

Toki hyvä että nämäkin käyvät kaupaksi. Ilman markkinoita ei tuotekehitystä tapahdu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hybrideihin oli tulossa uudet päästömittausperiaatteet? Mutta luulen, ettei vaikuta jo olemassa olevien ajoneuvoveroihin, vaan ainoastaan uusien voi nousta merkittävästi ja koskee eritoten ladattavia malleja.

Itse näen pienikokoisen akun itselaataavassa hyvänä asiana, pysyy kokonaispaino kurissa. Noissa pistokehybrideissä tulee juuri se vastaan, pitemmässä reissussa kulutus on helposti yli 10 litraa. Että jos kohtuu painonnousulla, kohtuu hinnannousulla saa kaupunkiajossa liike-energiaa talteen niin ihan hyvä juttu. Samoin voimansiirto simppelimpi ja ehkä vähemmän vikaherkkä, jos pelkästään sähköllä ei pysty ajamaan. Toki esim. vauhtipyörään integroidut systeemit voi olla hyviä, jos sen toteuttaa laadukas luotettava valmistaja... :roll:

Onhan se sinänsä hiukan huvittavaa, kun jokin hybrid-BMW kuluttaa Tampereen reissulla yhtä paljon bensaa kuin 80-luvun jenkkifarmari 5 litran veekasilla. :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Mannu
Viestit: 9
Liittynyt: 10.10.2021 12:31

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Mannu »

Nipa kirjoitti: 24.02.2022 09:23 Mitenkään mollaamatta kenenkään autovalintoja, pidän hybridiä, varsinkin ilman verkkolatausta viherpesuna. Sähköenergia tehdään polttomoottorilla. Ja kun ikiliikkujaa ei ole, sähköntuotannossa on hävikkiä. Moottorijarrun sähköntuotannolla saadaan tilannetta kompensoitua. Sitäkään ei kannata liian tehokkaaksi ettei alamäessä tarvitse kaasua painaa. Jarruenergian talteenotto lisää sähköntuotantoa, sitä ei kaikissa ole.

Jos pelkällä sähköllä voi ajaa, ainakin kaupunkien ilmanlaatu kiittää. Sähkömoottorin paremman hyötysuhteen ansiosta ajaminen on halvempaa kuin polttomoottorilla. Sähkö on kuitenkin tuotettava polttomoottorilla. Kuinka paljon sähkölaitteet lisäävät auton painoa? Massa on saatava liikkeelle.
Pitkälle ei sähköllä pääse. Ajomatka tyypillisesti noin 50 km.

Tässä juttu julkaisulta jota en suuremmin arvosta:
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toi ... iautoissa/

Toki hyvä että nämäkin käyvät kaupaksi. Ilman markkinoita ei tuotekehitystä tapahdu.
No onhan tietyt hybridit monen kokemuksen mukaan vähemmän kuluttavia, mutta ehtona on se että ajamisen profiilin on tavallaan vastattava auton tekniikkaa. Esimerkiksi pitkää matkaa ajavalle ei nimenomaan ladattava hybridi välttämättä sovellu. Olen kuitenkin kuullut vaikkapa nyt Toyotan "itselataavan" hybridiauriksen kuluttavan joillakin melko vähän kaupunkiajossa ja todella moni ajaa lyhyet arkimatkansa eri merkkisillä ladattavilla hybrideillä lähes kokonaan sähköllä ja muistetaan että keskimääräisen autoilijan päivittäinen ajomatka Suomessakin on luokkaa joitakin kymmeniä kilometrejä.

Vähän aiheen vierestä mennään mutta olen samaa mieltä siinä että viherpesu on hyvä termi kuvaamaan tietynlaista kerskailevan kulutuksen ylimaalaamista hyveellliseksi jota myös autojen markkinoinnissa tapahtuu. Ikiliikkujaa ei ole ja kaikki energiantuotanto on jollain tavalla luonnon ja ilmaston kannalta ongelmallista.

Asiaan, unohdin muuten mainita että Fiatissa moottorijarrutuksen lataus tuntuu selvästi kun nostaa kaasun vauhdissa vaihde päällä, auto moottorijarruttaa todella voimakkaasti niin että ajamiseen pitää jopa vähän totutella. Kai tuossa säästyy jarrupalatkin jonkun verran. Täytyy vaan muistaa aina välillä painaa kunnolla jarruakin että ne pysyy toimintakunnossa.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 500 Hybridi

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sen hyrppiidiyksen ansiosta polttomoottori voidaan mitoittaa ja sitä voidaan käyttä niin, että se on suuremman osan käyntiajastaan hyvän hyötysuhteen alueella eli riittävällä kuormituksella ja hakea sähkön puolelta käyttövoiman silloin, kun polttomoottorin kuormaa ei saa hyötysuhdealueelle. Eli oikein mitoitetulla hybridikokoonpanolla voi pudottaa kulutusta reilustikin verrattuna vastaavaan polttomoottoritoteutukseen, etenkin jos ajoprofiili osuu vahvasti sinne pienemmän kuormituksen alueelle.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin