Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Ite roikkumalla renkaissa käkkäri vedettynä ei renkaat pyöri. Linkku kääntyy muttei repsikan puoli toimi jarrudynolla. Käsijarrukahvaan tuli jarrua painaen ja sitä kiskoen 16 miljoonaa kertaa eri fiilis mut ei silti toimi. Tietty.

Tarvii suoraan linkusta taas nyppiä kun se linkku kääntyy sitä top ruuvia vasten kuskin puoli jää siitä irti.

Töissä ruuhkasta ja kauhee kiire ja pitäis joulunakin olla töissä. Ja heti tammikuus alkaa sähkökatko varautumis päivystys 3kk. Ei jaksais auton kaa tapella ja olis vaa pitäny viedä HETI liikkeeseen laitettavaks.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

No nyt se toimii. Kahvan pään nivel T haara juttuasia.. Oli liikaa kiristetty ja just repsikan puolen vaijeri kääntyny niin et on reilusti vinossa ja löysä. Aloin ihmetteleen kun satulan pääs se säätölinkku on kokoajan vastettansa päin ja kun vetää vaijerista ns säätöjä manuaalisesti vetää takasin päin niin pirusti.

Eli vaijeria löysälle kahvalta mäntä sisään säätöineen ja linkku taakse niinpal ku vaijeri antaa ja lukkoon se siihen jollai kiilasin väliin ja polkimesta paine jarruille. Patentit pois auto käymään jarrua ja käkkärikahvasta veto. Pyörän pulttien väliin rekkarauta ja päälle seisoon. Ei käänny, pyörä kii ja konttorille. Vähän heittoa mut lukkoon meni molemmat. Ja repsikan puoli on nyt paremmin pitävä.

Katsastuksen kustannukset 65€ päästömittauksen kanssa. 27€ takajarrupalat, jälkinäyttöjä yhteensä 35€ kun kahdesti piti koittaa. 2 iltapäivää omaa aikaa ensin klo 20 asti ja tänään klo17 työpäivän päälle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Yleissääntö viallisen käsijarrun korjaukseen, jota ei vielä ole itse ropannut, kuuluu: "Löysää ensin ylikireet vaijerit, säädä sen jälkeen oikein". Jos ei aikaisempi omistaja ole ehtinyt liialla vaijerinkiristelyllä vielä rikkomaan paikkoja, niin tuolla selviää hyyyyyvin monesta jarruviasta.

Jostain syystä se vaan tuntuu olevan tässä maassa ihan merkeleen hankalaa tehdä mitään muuta kuin kirrata vaijereita kauheen monelta tekijältä. Onneksi uusiin autoihin tulee pääosin sähkötoimisia käppäreitä ilman vaijereita, niin nää sepät jää seisoon sormi suussa toimettomana...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Myös huonosti liikkuva vaijeri saa aikaan saman ilmiön.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Se olis tarvinnu kuvata se kahvan pään T haara kuinka se toimi ja ei toimi ennen ku löysäsin sen mutterin ruuvin pään kanssa tasoihin. Oli jonku 8mm kirrattuna

Kaverin kanssa puhuttiin jo joskus kauan sitten miten se ooppelistaan säätää satulan irtonaisena niin liki et joutuu hakkaan satulan palojen päälle ja sit käsijarrukin toimii. Toimii tietty kunnes palat kuluu ja säätö on juntturassa liian kireen vaijerin kanssa. Tämäkin nappas säätöön heti kun vaijeriin tuli löysää et se linkku kääntyy täysin taakse.
Viimeksi muokannut kitkar745, 21.12.2022 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 21.12.2022 22:22 ^Yleissääntö viallisen käsijarrun korjaukseen, jota ei vielä ole itse ropannut, kuuluu: "Löysää ensin ylikireet vaijerit, säädä sen jälkeen oikein". Jos ei aikaisempi omistaja ole ehtinyt liialla vaijerinkiristelyllä vielä rikkomaan paikkoja, niin tuolla selviää hyyyyyvin monesta jarruviasta.

Jostain syystä se vaan tuntuu olevan tässä maassa ihan merkeleen hankalaa tehdä mitään muuta kuin kirrata vaijereita kauheen monelta tekijältä. Onneksi uusiin autoihin tulee pääosin sähkötoimisia käppäreitä ilman vaijereita, niin nää sepät jää seisoon sormi suussa toimettomana...
Joitain vuosia sitten äiteen mk2 Punto kävi eräässä paikallisessa, maineikkaassa pajassa, lähellä missä asuivat. Tarkoituksena oli perus katsastustarkastus, eli valojen ym. toiminta ja säätö, auton yleistarkastus jne. mitä voi nosturilla tehdä.
Kun autoa oli tarkoitus hakea, ilmoitettiin ettei käsijarru pidä, että saako tutkia. No lupa annettiin tutkia. Seuraavana päivänä soittivat, että voi tulla hakemaan, oli vain säätöä vaille.

Suoraan leimalle ja hylky täysin toimimattomasta käsijarrusta. Tässä vaiheessa itse satuin sopivasti kylään kun Punto tuli pihaan, otin tunkin ja takarummut auki ---> vaijeri kiritty aivan tappiin. Löysäsin vaijerin ja naksuttelin pultin reijästä kehinnän "kiinni", pari napakkaa vasaran iskua (kengät löytää paikkansa) ja pyörä kiinni --> kaksi napsua ja takafillarit lukossa.
Laskua tutkimalla selvisi, että punton käsijarrun säätötyö oli kestänyt 1.5 tuntia. :lol: Minä tein sen vartissa, oikein, pihalla. :mrgreen:

Kyseinen korjaamo ei suostunut virhettään myöntämään, ennenkuin toimitettiin katsastuspaperit ja minun ottamat valokuvat päin perseitä säädetyistä jarruista PAIKANPÄÄLLE. Pitkän huutokeskustelun jälkeen hyvittivät uusintanäytön hinnan. Oli viimeinen kerta kun vanhemmat asioivat ko. liikkeessä...
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Päästin käkkärikahvalta vielä lisää löysää kun alko haiseen liikennevaloissa, olin kyllä ensin et seo tuo edessä oleva tesla kun käryää mut pysähyttyäni koitin vannetta ja samalla käry nous nenään. Sormi ei ihan palanu mut vanne oli lämmin. Kotio ajettuani vanne ihan kylmä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Kyllä tämä nyt saa seistä pihassa. Ens viikolla liikennekäytöstä poisto ja myydään eteenpäin kun jollekkin kelpaa.

Just leimattu ja rempat tehty pitkää käyttöö silmälläpitäen. Talviautoksi tuosta ei vain ole.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Pari viikkoa seissy pihassa. Yksi hehkutus ja käyntiin. Lumia pois ja vähän näyttöä ostajaehdokkaalle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Sama homma kun edellä.. 2 hehkutusta ja käymään. Käytin lämpöjä, niitä olemattomia lämpöjä koneeseen ja latasin akkua 15 minuuttia pitämällä kierrokset 1500. Kaikki toimii eikä oo homeessa. Mitä ny sisällä haisee ku 2105 lada.

Edit.. Mikähän siinä on et tähän helmeen saa vain 500 e tarjouksia? Tai ei edes tarjota mitään, kysytään vaan viimeistä hintaa. Kattomatta autoo paikanpäällä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Vielä käynnistyi. Akku ei oo pitkäikäinen. Vara-autoksi omaan tarpeeseen tämä taitaa jäädä. Parkkikselta tarvii keväällä siirtää johkin ettei kaupunki hinaa talteen omaan varastoonsa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

kitkar745 kirjoitti: 03.01.2023 19:13 Talviautoksi tuosta ei vain ole.
Mjoo, olisikohan toi sittenkin Stilon ominaisuus....?
Viikonloppuna tuli kokeiltua yhtä 5-ovista 1.2:sta stiloa, joka on omistajansa mukaan todella lämmin. -2°C oli keli kun lähdin käymään "kylillä".
- 20km ja sisällä alkoi pikkuhiljaa olemaan lämmin
- 30km ja pikkuhiljaa alkoi jaloilla tuntumaan lämpö

Kyllähän toi varmaan maantiellä on lämmin talvellakin, mutta aivan tuli oma farkku mieleen. :roll: Ei vaan lämppärin teho (ilmamäärä + lämpöteho) riitä talveen, kun on kosteata ja pakkasta. Oommie varmaan itse yks viluitikka kans, mutta ikuna en ole tykännyt autosta joka on liian kylmä tai liian kauan liian kylmä (ja minulle riittävä on ehjä mk1 Uno, jokainen sellaisella talvella ajanut tietää kuinka heikko se on).

Minä alan epäilemään näiden "nykyautojen" kohdalla pääsyyksi talven kylmyyteen nykykennojen ahtautta. Kennot on todella tiheäripaisia ja läpimenokanavat on todella ahtaita. Vuosien saatossa jos jäähdytysjärjestelmästä irtoaa yhtään mitään mujua (esim. lohkosta ruostetta tms.), niin nuo kennot on tukossa. Kennot kun lisäksi on niin pirun pieniä nykyään, niin ei ole ns. "reserviä" siellä, jos osa rivoista onkin tukossa.
Tuon mielipiteen nojaan siihen, ettei Stilo suinkaan ole ainoa auto jossa on näitä kylmän talvipäivän ongelmia. Kaverilla oli juuri vastaavat kokemukset 2013 Subarun kanssa ja toisella 2016 Opelin kanssa. Molemmissa auttoi todella sitkeä järjestelmän huuhtelupesu (pesuaineilla eestaas ja useampi päivä pesuaineet sisässä).
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja VTO »

PSA-tuotteista ainakin Peugeotiin ja Citroeniin vaihdetaan hyvinkin vähän ajettuja kennoja. Ensin tulee apukuskin puoli kylmäksi ja sitten kuskin puoli. Voi tosin kestää kauankin, ennen kuin kuskin puoli kylmenee. Lähtökohtaisesti ovat hyvin lämpimiä, mutta osa kennosta tukkeutuu todella tiiviisti, koska huutelu ei ilmeisestoi ole auttanut. Toisaalta kenno vaihtuu noihin aika nopeasti.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

wellu kirjoitti: 06.03.2023 08:50
kitkar745 kirjoitti: 03.01.2023 19:13 Talviautoksi tuosta ei vain ole.
Mjoo, olisikohan toi sittenkin Stilon ominaisuus....?
Viikonloppuna tuli kokeiltua yhtä 5-ovista 1.2:sta stiloa, joka on omistajansa mukaan todella lämmin. -2°C oli keli kun lähdin käymään "kylillä".
- 20km ja sisällä alkoi pikkuhiljaa olemaan lämmin
- 30km ja pikkuhiljaa alkoi jaloilla tuntumaan lämpö

Kyllähän toi varmaan maantiellä on lämmin talvellakin, mutta aivan tuli oma farkku mieleen. :roll: Ei vaan lämppärin teho (ilmamäärä + lämpöteho) riitä talveen, kun on kosteata ja pakkasta. Oommie varmaan itse yks viluitikka kans, mutta ikuna en ole tykännyt autosta joka on liian kylmä tai liian kauan liian kylmä (ja minulle riittävä on ehjä mk1 Uno, jokainen sellaisella talvella ajanut tietää kuinka heikko se on).

Minä alan epäilemään näiden "nykyautojen" kohdalla pääsyyksi talven kylmyyteen nykykennojen ahtautta. Kennot on todella tiheäripaisia ja läpimenokanavat on todella ahtaita. Vuosien saatossa jos jäähdytysjärjestelmästä irtoaa yhtään mitään mujua (esim. lohkosta ruostetta tms.), niin nuo kennot on tukossa. Kennot kun lisäksi on niin pirun pieniä nykyään, niin ei ole ns. "reserviä" siellä, jos osa rivoista onkin tukossa.
Tuon mielipiteen nojaan siihen, ettei Stilo suinkaan ole ainoa auto jossa on näitä kylmän talvipäivän ongelmia. Kaverilla oli juuri vastaavat kokemukset 2013 Subarun kanssa ja toisella 2016 Opelin kanssa. Molemmissa auttoi todella sitkeä järjestelmän huuhtelupesu (pesuaineilla eestaas ja useampi päivä pesuaineet sisässä).
Aina sanotaan et etelän autot on kylmiä talvella, ei ainakaan pojan xantia oo kylmä. Siitä tulee sitä volvokuumaa nii et käsi palaa ja suuttimet sulaa jos täysillä pöhöttää. Ja tuo mun uus auto on 406 executive peugeot niin siitäkin tulee kuumaa mut ei xantialle pärjää koska automatic aircon.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Uusin Expert on sauna, mk1 ei sekään ole huono kun ottaa huomioon ettei ole lisälämmitintä. Mutta siinä välissä ollut 2007 malli oli jääkaappi. Ehkä siinä oli kenno tukossa, tosin ajattelin että kun se on mallipolvensa ihan ensimmäisiä yksilöitä, niin ehkä siinä ei vielä ollut pohjoisen olosuhteisiin mitoitettua lämmityslaitetta. Mutta kenties kennon huuhtelu tai vaihto olisi ollut paikallaan, ei kyllä tullut mieleenkään että noin uudessa voisi olla kenno tukossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin