Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

22.9.2021 lyötiin fiat stilo omiin nimiin. 2008 rekisteröity multiwagon 1.9jtd 120 actual mikälie malli josta webasto puuttuu. Perse. Tällä on mutsi ja sen mies päästelly säästelly 195000 km ennen mulle siirtymistä. Ite jo ajettu tasalukemat ja vähän yli 200t. Pakuksi rekattuna tällä syntyy säästöä 0.18 cent kun diesel vero on päivässä. 62e ja jotain osia vuodessa. Vanhaan volvoon verrattuna polttoainetta ei kulu yhtään. Sillä kun kävin 40litraa hakemassa kerta viikkoon. Toki tankkasin re85 puolet joka kerta viimeset 3 vuotta ilman ongelmia. Mut se siitä.

Fiiatti seiso äiten pihassa edellisen leiman jälkeen niin että kilsoja 250 eikä uudet kesäkumit ollu nähnykkään maantietä ja talveksi on uudehkot nastarenkaat kesät on momo vanteilla 205/55/16 ja talvi 195/65/15 xl. Tuon myyminen mulle alotettiin jo edellisvuonna kun pojalle oli ajokorttia tulossa 17vuotiaana ammattikoulun kautta ja on jätkä tällä ajanutkin jo ennen minua, tähän siirryin sulokkaasti kun volvo kilahti ja jätkälle toinen peli pyllyn alle. Yksi ja sama korjaamo huoltanut kaikki tarvittavat ja itse ajattelin tästä eteenpäin tehdä kaikki paitsi jakopään. Joten olkoon tämä täällä foorumilla kaikkien kauhisteltavana jatkossa.

Leimaus tulee joulukuussa katotaan meneekö läpi muukin ku katsurin piikki.

Marraskuu 21 apulaiteremmi ja pohjasuojien kiinnitys ruuveilla. Puhaltimen etuvastuksen huonon kontaktin etsiminen. Liitin kammettu kunnon kontaktille. Sisätilan lämppärille teline repsikan puolen peitemuoviin. Rikottu samalla kiinnitysklipsin alta muovit huolella. Pakkasta - 2
Puuttuvan takapenkin tilalke verhoiltu vanerilevy ja kiinnitysjalat tehty raudasta. M8 pulteilla kiinnitys. Vilkun viiksen pysyminen päällä ratkaistu irroittamalla liian iso ja kova peitekumi viiksen ympäriltä.

Ajotietokone mussuttaa etuparkeista jokka kummatkin toimii ja jarruvalosta joista toinen onkin pimeä. Käsi ei vaan mahdu sinne kopeloitteen. Eikä juuri edes kiinnosta mikään lampun vaihto.

Yllättävä että varusteista kaikki toimii, sähkölasit vakkari ilmastointi penkikin lämpiää edessä molemmilla. Mutta moottori ei vaikka on keskusta peitetty kilven alta. Missä se delta auton mainostama vakiona oleva webasto on? No ajaa tolla nyt kun ei maksa mitään veroissa eikä kuluta diisseliä kun 6 litraa satkulle.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Etulampuissa on kahdet parkit per puoli.

Venäjältä Binar siihen niin alkaa tarkenemaan. Tai käytetty yleiswebasto omalla kellollaan. Varmaan löytyisi tehdasasenteistakin purkaamolta, mutta en tiedä miten sellainen jälkikytketään jos tehdasliittimet ja releet sattuu puuttumaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Lieneekö monet Webastot asennettu maahantuonnin yhteydessä ? Ei ainakaan minun Stiloa voinyt lämpimäksi kehua, vaikka Webasto toimikin. Kenno lienee päivityksen tarpeessa.
Itsellä kävi mielessä tilata e-baysta sellainen satasen maksava "kiinanwebasto." Ilmalämmitin siis. Ja laittaa se takakonttiin. Putkella kontista puhallus matkustamoon. Luotto kiinankamppeeseen ei vaan rittänyt.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Joo kyllähän se jälkiasennettu webasto olis hieno mutta järjettömän hintainen ja käytetyn kesto voi olla? Kiina webastolla tarvii palovakuutus olla kunnossa. Tutulla opeli samalla koneella ja siihen uusi termari ratkasi ongelman. Tosin itteeni ei vähempää vois kiinnostaa sen ylimääräsen purkaminen 2 minuutin työn takia. Tietty vois letkuun laittaa 92c rungollisen termarin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Jaa tässä fiiatissa matkamittari valehtelee kuten nopeusmittarikin. Aiemmin mun työmatka on ollu 12km nyt se on tasan 10. :mrgreen:
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Omassa stilossa trippi pitää kutinsa, mutta nopeusmittari on ylioptimistinen. 100kmh todellista on mittarissa 120kmh.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Joskus chättiautossa oli jetta myynnissä jota myytiin vähillä kilometreillä koska mittariin kertyy liikaa metrejä. :mrgreen: olisko joku 500t ollu mut kun vähentää 5% ei ole paljoo ajettu.. Joo termarin vaihdolla tästä sais ehkä lämpösemmän. Ylävesiletku lämpiää liian aikasin et siellä on se raollaan tms. Reilu 10 oli äsken pakkasta ja koitin hehkuja ja akun kuntoa. Vaikka sekin on uusittu hiljattain (kesällä) ei se ole mikään merkki akku mut ei snjaderi kuitenkaan. Sillä olisin heittäny heti ensimmäistä kuikkaa ohtaan. Autosammuttimen ruuvasin takapenkin tilalle laitettuun vaneriin mut nythänmähokasin et vituiksmän oli paikalla kun mähän laitan siihen vielä saranoinnin et saa romua sinne alle jemmaan ja nyt se gloria on sen tiellä. Kaverin tallista ja kaverista on muutenkin ollu hirmu iso apu. Monenko kaveri korvaa rikkoutuneet tavarat uudella tai jos vaikka auton huolto menee reisille hoitaa kysymättä kyydin töihin ja käyttää kaupassa. Fiiattiin hoisi vanerin ja verhoilun kun itellä kesti miettiä laatua yms.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Kyselin alkuperäsen tavaratilan peitteen perään ja sen pitäis olla olemassa. Siitä vedän puuttuvan selkänojan kohdalle rätin lattiavanerin alle niin ettei tarvi yrittää peräkonttia lämmittää. On tää yhtä helv kylmää kyytiä, oli tuos 13 pakkasta ja 4h lohkolämppärissä päälle 12km ajoa ja ihan kuin termari aukeais ekan viivan kohdilla kun siihen kun osoitin menee viivan päälle laskee se viivan alle. No ihan sama, rokki soi ja karavaani kulkee. On muuten jokku ihme stereot tässä tai kajarit pn vaihdettu ku saa luukuttaa iha huolella. .
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo stilolla saa tottua käsitykseen "pakaste sardiini". Tuo omakaan tuota kuumaa jos pakkanen yli 10. Ihan sama miten huudattaa ja lämmöt on 85....90 koneessa.

Lämppärin kenno on varmaan joku kupariputken lenkki.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

:thumb: positiivinen havainto 2 tahti öljyn lisäämisestä talvilaadun sekaan. Tuhkatonta veneenmoottoriin tarkotettua öljyä lisäsin edellisen tankkauksen jälkeen ja heti perään 2viikkoa myöhemmin sellaisen 0.5dl. Joka tapahtui äsken ja vartin ajon jälkeen koneen ollessa edelleen yhtä kylmä, käyntiääni pehmeni huomattavasti.

Työkaverilla kokemusta commonrail dieseleistä paljonkin ja kun tässä ei ole ostettu lisävarusteena hiukkasloukkua voi hyvin käyttää jotain jolla voitelee pumppua. Varsinkin kun talvilaatu on kuivaa. Toinen tuttu taas laittaa chevy van dieselin sekaan litran 2tahti öljyä mut se on esikammio vehje se.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä se keula kannattaa pahvittaa. Termostaatti rajaa kyllä nesteen kiertoa jäähdyttimessä, mutta ei se auta mitään siihen, kun ajoviima käy poikittain olevan koneen kylkeä vasten. Samasta syystä moottorin alasuoja kannattaa olla paikallaan, jos sellainen on autoon tarkoitettu.

Onko näissä lämppärissä ihan mekaaniset säädöt, vai servoilla ohjatut? Lybrassa alkoi matkustajan puolelta kuulumaan valitusta kylmästä, ja oikean puolen servosta sieltä sitten löytyikin vikakoodi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Tänään huudatin 3 vaihteella hetkenmatkaa ja lämmöt lähti nousuun yli sen ekan paksun viivan ja kun laski kierrokset alemmas ja isomman vaihteen lämmöt takas alemmas. Jes se koneen keskimmäinen alasuojamuovi on poissa. Joten ajoviima pääsee sieltä haitalle. Lämmönsäätimessä ainakin jotain tapahtuu kun kääntää eli heti kylmiä. Onko missään idiootille kuvaa missä raikkarisuodattimet on jotta ne saan vaihdetuksi. Ei tuo youtube auttanut. Yleensä sieltä löytyy hyvät ohjeet.

Toisella työkaverilla hdi pösö jossa telttapatjaa sullottu konehuone täyteen. Kyllä lämpiää mut fiiatissa katti polttais patjan
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Raitisilmasuodatin löytyy matkustajan jalkatilan kautta. Keskikonsolin sivumuovi sekä hanskalokeron alla oleva muovi irti(tämä helpottaa suodattimen saamista ulos/sisään).

Siellä lämppärin sivussa on luukku joka on yhdellä ruuvilla kiinni ja liukuu sitten pois paikoiltaan eteenpäin liu-uttamalla.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Nonnii eli yks helkatin purku oli ihan turha ku näytettiin et hanskalokero pois.. Siellä suunnillaha oon jo ronkkinu kun etuvastusta rassasin ja rikoin pikkupakkasella sen muovin lahjakkaasti. No pitääpä kattoa se suodatin heti kun kehtaa ajaa talliin lämpöiseen. Ja löyty muutes juuri jonku rasvanäpin vireo missä se repii sen sihdin pois ja paiskaa uuden kouruun ja kansi kii. Yllättäen palanut jarruvalopolttimo alkanu pelaamaan itekseen mutta startissa vittuilee näytössä. Leima on 12. päivä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aiheeton jarruvalon vikailmoitus on tyyppivika. Korjautuu uusimalla kideoskillaattori mittaristoon:
https://www.fiatforum.com/threads/brake ... ed.343761/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin