Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

mauricio kirjoitti: 23.11.2022 09:50 Onkohan lämpötilatieto sitten oikein? :?:

Jos on vesijohtovettä käytetty jäähdytysnesteen lantraamiseen, on siellä varmaan kennot kalkkeutuneet. Oisko siinä lämppärin kennossa sitten ilmakuplaa. Siinä letkussa on ilmauspaikka semmonen muovinen lätkä.
Jos ja kun lämpötilan saa keskelle tulee lämppäristä KUUMAA eikä se lämpötila putoa mittarilla mihkään. Nyt näillä leikkipakkasilla on ihan kuten viime talvena ei lämpiä ei vaikka tosiaan on koko keula ummessa, ekaan viivaan pääsee.

Antaa olla termarin vaihtokin ihan perseestä. Laitan ylävesiletkuun sullottuna ylimääräsen termarin jos ylävesiletku lämpiää heti ku koneen käynnistää.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko tuo moottori kellään lämmennyt ilman webastoa. Ei semmosta mallia olis koskaan saanut myydä tänne pohjoiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

No oisko siinä kuitenkin ilmaa, kun ei lämpiä kunnolla. Miten lie sitten vesipumpun kunto. Kai se on vaihdettu joskus. Diiselit käy kylmempänä ja kumma kun ei maskikaan auta talvisin. Pakko siinä olla jotain vikaa jäähdytysjärjestelmässä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei vaan ei ne oikeasti lämpiä kovin nopeasti ilman lisälämmitystä. Maantiellä varmaan lämpiäisi, kun on enempi kuormaakin, mutta taajamassa nätisti ajaen tollanen JTD:kin toimisi varmaan ilmajäähdytettynäkin pakkasilla.

Kun ei 1.4 bensakaan oikeasti lämpeä taajamassa näillä keleillä, jos sisälle pyytää sitä lämpöä. Viisari nousi omassa siihen 1/4 ja sinne jäi, ajamalla kierroksilla tai maantiellä alkoi sitten nousemaan ja bensakoneella on lämpöhukka kuitenkin reilusti dieseliä suurempi.

Sitä en tiedä onko näissä Stiloissa semmosta VAG -tyylistä ratkaisua, että vesijärjestelmässä on hehkutulpat auttamassa lämmitystä. Sama löytyy mm. 90-luvun TDI volvoista ja mikäli kyseiset tulpat ovat mykkänä, kestää niiltäkin lämpeäminen taajamassa ikuisuuden.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Jos tuossa järjestelmässä olisi ilmaa niissä määrin ettei neste kiertäis kennolla sehän olis jo keittänyt kesällä. Kymmenen kertaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Polttomoottorissa lämpö tuotetaan polttamalla hiilivetyjä. Jos niitä ei polteta tarpeeksi paljon, ei tule tarpeeksi lämpöäkään.

Viikonlopun koeajossa oli parikymmentä vuotta sitten -91 Jeep Cherokee LTD. Oli oikein kunnon tulipalopakkaset silloin, reilusti -30:n tuolla puolen. Uskomattoman lämmin auto. Mutta bensankulutus 30l/100km (siinä oli joku vika, ei sen niin paljon olisi pitänyt viedä.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Entisessä Scudossa jäi kerran webasto lähtemättä päälle, kun oli niin vähän dieseliä tankissa. Oli aika jäätävä kokemus, joku työkeikka vielä, kun ei tankkauksen jälkeenkään lähtenyt kuin vasta ehkä kolmannella startilla. En edes tiennyt että CR dieseleitä on myyty ilman sellaista. Pykälää vanhempi eli jakajapumppu-Scudo sentään lämpenee vielä ihan ok, vain kovemmilla pakkasilla tarvitsee vähän pahvia keulaan. Mutta se ei olekaan mikään ekomalli. Ei se kulutusero kauhean suuri ole, jotain litran luokkaa sadalla mutta sehän riittää.

JTS Alfa on kanssa sellainen, ettei oikein tahdo saada mittariin lämpöjä talvella, ilman webastoa. Sitä en oikein ymmärrä, kun soppaa se kuitenkin vie sen verran että pitäisi lämmetäkin. Mutta mistä sen tietää vaikka uusi termari siinäkin olisi D.O.A. ja tosiaan letkulämpöjä tutkimalla sen saanee selville.

Jonkun verran vaikuttanee vesitilavuuskin ja ylipäätään massa mikä pitää lämmittää ennen kuin lämpö siirtyy hyttiin. Pieni ja kevyt lämpenee nopeammin. Emännän uudehko 1,5 bensaSuzuki lämpenee hämmästyttävän hyvin vaikka on tosi bensapihi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mulla on 1.4 Lineassa etumaski ja moottoritiellä tulee sisätilaan niin mukavan lämmintä kovallakin pakkasella, ettei talvivaatteita tarvitsisi. Liekö sitten isompi sisälämmittimen kenno. Pohjolan malleissa isommat kennot, mutta oisko kaikissa?
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Just kattelin salkkumallin pysäköintilämmittimiä. Sais edes hyttiin lämmintä, mpö tä vaan sen pikku tankkiin ja kaukosäätimestä laittaa päälle aamulla ennen ku töihin lähtee.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Vaikka on salkku niin pistää pakokaasut ulos, samoin polttoilma ulkoa ettei syö lämmintä sisäilmaa.

Tipoon yritin pistää nestelämmittimen bensamallia kun oli tarjouksessa. Defan mulkerot ei osaa nykyään tehdä mitään mikä oikeasti lämmittäisi tai ei hajoa (esim isän qashqaissa hajonnu kolme elementtiä).
https://imgur.com/a/VN58E6a
Olikin sekundaa, en ehtinyt vielä irrottaa lämmittimenletkuja kun kokeiltiin vesikannulla. Puhallin raahasi runkoon ja piti kauheaa mekkalaa.


https://www.antinvalinta.fi/product/365 ... rilammitin
Tuossa dieselmallia (omani ostin euroopasta tuota halvemmalla, tuolla vaan dieselmallia). Diesel ja bensavehkeen suurin ero taitaa olla ohjelmoinnissa ja ehkä suuttimen koossa?
Toisin näyttää olevan loppu, oli joku viikko takaperin lehdessä ilmoitus.
Sama pulju kans myy noita salkkuversioita.

Mietin dieseliä mutta pitäisi pistää tankki ja ei oikein ole tietoa mitä verottaja taas asiasta keksisi suomalaisen kiusaksi....
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Tässä tainnu defan lämppäri mykistynyt ihan justiinsa. Motonet tarjoaa sitä piippumallia jossa pienet letkulähdöt.

En ole nähnyt sitä lämmitintä et mikä ja missä se on, mutta öljyn jäähyttimen kohdilla kaapeli menee ja se kohta konepellistä on sulanut aikasemmin.

Jos tuollasen 200e salkkulämppärin ostaa tohon ni kiinteeksi se muuttuu tietenkin kun ilma ja pakokaasu pitää ulos saada.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Vastus on ehjä? 90. 34 ohm tuli mitatuksi vaihdoin johdon työautosta ristiin ja töist lähtiessä oli kone lämmin. Kotona tolppakello ei käy lämmitysajalle sähköö tulee kun kääntää käsin rullan 2h alueelle josta se käy taas 24h kunnes tulee lämmitysajalle siirtymä ja jää jumiin. Muistaakseni toissa vuonna oli sama. Jumitan kellon ja toivon ettei vastus ota kyttyrää
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Käsijarru jäässä leimalle.

Täys 0 repsikan puoli ja kuskin puol riittämätön. Palat on myös loppu.

Muuten ei löytäny mitää vikaa. Etupalkki tuohon on vaihdettu joskus, purkamon merkinnät ok ja päiväys ja suht puhdas vs taka akseli tai muu osa..

Savuarvo 09
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Tänään tuli vasta leiman jälkeen tilatut jarrupalat taakse. Selitti jotain pulaa muussakin tavarassa ja toimitus vaikeuksista. Ei sentäs ihan kaikkee tehdä ukrainassa tai että jo hyllytetyt osat lähetettäis sulattamoon et tehdään niille kranaatteja ja tykkejä. Tietty jos niitä halvimpia osia kaikki haluaa niin ne on kokoajan loppu. Nämäkin jotkut densot. Muita ei saanu edes pyytämällä. Fixus liikeestä tilasin.

Josko sitä sulattais kulkineen joku päivä ja ropais illan niin et osia joutuu ostaan seuraavana päivänä kun jotain saa kuitenkin rikki. Tai ettei männät mene sisään koska on säädin räikkä paskana.

Eilen jo luulin et tämä hajoo alle ihan justiinsa mut johtuikin pakkasesta. 2h roikassa ja ajoa 20 km kohtaan jossa pakkasta tuplaten eli - 18 teki sen että, polkimet ja ohjaus jäykkä, alusta kovaksi ja moottori tuntu hetken todella laiskalta. Jopa vaihteen vaihtaminen alaspäin oli jäykkää.

Ei mikään talviauto. Termari on muuten ehjä... Niin lämpönen kone kun vaan saa nyt ajettua ja koittaa ylävesiletkua on se kylmä mutta hyttiin tulee lämmintä ja lämppärin letkut on lämpöset. Dejavu viime talveen...
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Säästöpossun huoltopäiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Repsikan puolella käsijarrussa vikaa oli mittarin mukaan mutta isoimman työn tein kuskin puolen mäntää takasin kääntäessä. Repsikan puolella alin liukutappi jumissa lämpöö ja lyömällä ulos poralla rassaus ja suoraan tappiin rasvaura. Muissa olikin joku pooraus koko matkalla. Polkimella jarruja lähelle ja armotonta nykimistä kahvasta. En omalla voimilla saanu käkkäriä luistaan tän jälkeen. Katotaa mitä dyno kertoo huomenna.

Vanhoista paloista oli jo murtunu palasia ja olihan ne lähes loppu molemmin puolin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Vastaa Viestiin