Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Antero R
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2021 11:24

Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Antero R »

Fiat Grande Punto 1.4 77 Dynamic 5d, 2007.

Nyt tökkii Punton käyttö pahasti kun ei ole lämmityspaikkaa. Lämmityspaikalta käynnistyy heti. Kylmäkäynnistys on sitä vaikeampaa mitä kylmempää on. Akku kyllä jaksaa yllättävän hyvin mutta käynnistämiseen saattaa mennä kymmeniä yrityksiä ja kun aikanaan vähän käynnistyy niin tukehtuu kohta. Olen etsinyt netistä potentiaalisia korjausneuvoja ja vaihtanut tulpat, MAP anturin ja vielä yhden pytyn ruiskusuuttimen kun huoltomies totesi että sen liitinosa oli poikki.
Nyt tarvitaan jo viisaampia neuvoja, alkaa hermo loppua :x . Kiitos jo etukäteen.

Antero R
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ostitko aidon Boschin map anturin, jossa on iat anturi? Tarvikeosa aiheuttaa mahdollisesti pian vikatilan. Ne perusjutut mitä mieleen tulee: jäähdytysnesteen lämpötila anturi. Lue vikakoodit. Auto tietysti huollettu hyvin.

Takapönttö jäässä mahdollista sekin. Kokeile painaa startatessa vähä kaasua vaikkei niin sais tehdä.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vahva veikkaus että on ajettu kaupunkiajoa ja takapönttö puolillaan vettä.
Sillähän on semmonen hassu taipumus (ainakin bravossa oli) että pakkasella se jäätyy pöntön tukkoon.
Näin ainakin meillä joutui kerran viikossa tekemään pienen karstanpolttoreisun jolloin putki oksensi vetensä ulos.
Kun vesihöyry täysikaasukiihdytyksessä kuumalla koneella putken perästä loppuu, ajaa sitten kotiin.
Ei se pitkää lenkkiä vaadi kuumalla koneella.
En ikinä malttanut porata peräpönttöön pohjaan millin-kahden reikää, mikä olisi ajanut varmaan saman asian.
Koko putkisto kun oli -01 mallisessa vielä originaali ja ehjä/vuotamaton.
Antero R
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2021 11:24

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Antero R »

Boschin leima oli MAP anturissa jonka laittoivat. Edellisten toimenpiteiden jälkeen vaihdatin vielä jäähdytysveden lämpöanturin mutta silläkään ei ollut vaikutusta asiaan vaikka olisi hyvin selittänyt oireet. Ei kuulemma ole vikakoodeja päällä. En oikein jaksa uskoa että pakoputki olisi jäätynyt pahasti mutta kai se on mahdollista.
Eilen ajelin parikymmentä kilometria moottoritiellä jotta lämpiäisi kunnolla ajokuntoon. Sille reissulle laitoin tankkiin myös autoliikkeen suositteleman 30 euron pullon jossa 2-3 desiä jotakin karstan putsaajaa tms. Tänään ei käynnistynyt kylmästä mutta käynnistyi hyvin heti parinkymmenen minuutin lohkolämmityksen jälkeen.
Pakkasellakin auto käynnistyy mutta vasta kymmenien käynnistyskertojen jälkeen. Aluksi ei mitään, kohta lupailee ja seuraavaksi käy muutaman sekunnin mutta tukehtuu, käyntiaika pitenee seuraavilla käynnistyksillä ja lopulta pysyy käynnissä. Tämä tietysti edellyttäen että akku on vielä jaksanut pyörittää. Tätä menoa starttimoottori laukeaa seuraavaksi.
Minulla on AOBDII palikka BT yhteydellä. Se näyttää toimivan mutta en ole harjaantunut käyttäjä. Fiat merkkihuollossa kävin mutta asiaan ei tullut mitään selkeitä neuvoja. Kehottivat tuomaan auton yöksi heidän pihalle jotta voisivat nähdä mm. lämpötila-anturin arvot ennen käynnistystä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja wellu »

On kyllä jotenkin niin lämpöanturiin sopivat oireet. Anturin vaihdolla ei muuttunut ollenkaan? Mites jos saat käymään ja sammutat liki heti, odotat hetken virrat pois (minuutti) ja kokeilet, herääkö?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Aero »

Antero R kirjoitti: 16.12.2021 13:44 Minulla on AOBDII palikka BT yhteydellä. Se näyttää toimivan mutta en ole harjaantunut käyttäjä.
Mitä ohjelmia käytettävissä? Löydätkö sieltä livedatana moottorin lämpötilaa? Jos löydät, niin mitä tuo kertoo kone kylmänä ennen käynnistystä (sama, mitä merkkihuolto oli ajatellut yön seisotuksella)?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Erikoista, ettei edes merkkihuolto löydä syytä.

Antureiden vaihto arvauksen perusteella saattaa joskus osua oikeaan, mutta käy usein aika kalliiksi. Onhan maadoitusjohto ja sen liitännät käyty läpi ja akun kengät ovat puhtaat? Akkukin on kunnossa ja ladattu? Huono akku voi aiheuttaa outoja sähkövikoja.

Voisiko sitten olla nuo huohotusletkut sitten jäätyneet :idea: ? Joitain vuosia aina kestää se kaasuläpän luo tuleva letku,jos on vaihdettu esim. polttoaineletkuun.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ilmavuoto esim imusarjan tiivisteessä?
Antero R
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2021 11:24

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Antero R »

OBDII anturi antoi virheen P0115 eli Engine coolant temperature (ECT) sensor - circuit malfunction. Fiat: Water temperature sensor, Plausibility.
Kun luin OBD arvot kylmänä niin coolant temp näytti -6 kun ulkona oli -4 eli kai ok.
Mauricio nosti esiin akun ja navat. Siitä muistin että akun + napa oli löysä mutta kiristin eikä sillä havaittu vaikutusta mutta seuraavalla pellin aukaisulla on syytä käyttää navat irit ja puhdistaa kunnolla. Huomasin myös että lämpötila-anturin lähistöllä kulkevien johdotusten suojakuoret olivat osin puutteellisia. Ne täytynee tarkistaa paremmin läpi kun tulee tilaisuus. En tiedä tarkoin mitä circuit malfunction pitää sisällään mutta minusta vaikuttaa että ongelma voi johtua johdotusten vioista, jotka aiheuttavat ristiriitatilanteen ohjausyksikön saamaan dataan.
Voiko OBD lukija näyttää tietoa siitä millaista seosta se kylmäkäynnistyksessä työntää eli onko seos kylmäkäynnistyksessä tarvittavaa rikastettua vai pelkkää normaalia joka ei riitä käynnistykseen?
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kannattaa Googlettaa vikaa esim. p0115 fiat ja sieltä löytyy englanninkielellä vastaavia tapauksia. Tuo vika voi olla milteipä tyyppivika näissä ensimmäisissä vuosimalleissa. Lieneekö kyse sitten samasta ongelmasta. Vika yleensä korjautunut map-anturin vaihdolla.

Kannattaa tarkistaa myös intake air temp - eli imuilman lämpötilaanturin tieto. Koska olet vaihtanut ect ja map- anturit voi olettaa, että jos vika olisi ollut anturissa, olisi se nyt korjaantunut. Olethan poistanut alkuperäisen vikakoodin tai kenties käyttänyt akun miinusnapaa irti yli puolituntia? Vika siis ilmenee taas uudelleen? Entäs noin muuten jos nyt ottaisit miinusnavan irti tunniksi, sitten liität uudelleen ja kokeilet sitten käynnistää autoa - lähteekö se käyntiin helpommin? Se nollaa kaikki sopeutumat.

Näyttäähän ne live data tiedot myös happiantureiden (lambda 1. ja 2.) tilan ja jännitteen. Heti käynnistyksen yhteydessä ne eivät näytä mitään.

Eli suomeksi tuo p0115 jäähdytysnesteanturin piirin häiriö, uskottavuus. Kylläpä se tarkoittaa myös vikaa johdotuksissa ja liitännöissä. Joskus tarvikeanturit ovat voineet olla jo valmiiksi viallisia. :roll: Toki sen ect anturin tietoa kannattaisi seurata moottorin lämmitessä, että voiko tieto yksinkertaisesti pitää paikkaansa. Maadoitus voi aiheuttaa ongelmia, esim. venttiilikopan kanteen tulee hyvin ohut maadoitusjohdin.

Kenties jäähdytysnestekin on joskus vaihdettu ja ilmattu järjestelmä? Sekin epämääräinen mahdollisuus voi olla, jos moottori käynnistyy hyvin vaivalloisesti kylmänä, että kannentiivistekin pakkaskelillä vuotaisi hetken ja lämmettyä vuoto lakkaisi, ettei sitä edes huomaa päästöissä eikä ajossa. :idea:
Antero R
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2021 11:24

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Antero R »

Voipa olla että nyt on ratkaisu lähellä. Satuin käymään ohi kulkiessani Oulussa Hantuotteen Fixus liikkeessä Kynsilehdossa. Esitin ongelman johon nuori varaosapuolen myyjä tuntui tietävän ratkaisun. Liikkeen asiakkaalla oli ollut vastaava ongelma Fiatissa ja se oli ratkennut imuilman lämpoä mittaavan anturin vaihdolla. Mutta missä se anturi sijaitsee, sitähän olen etsinyt jo pitkään kun se näyttää imuilman lämpötilaksi 107 astetta kaiken aikaa eli on rikki. Mutta kolme liikettä missä olen käynyt kyselemässä ko. anturia eivät ole kyenneet sanomaan missä se on. Hän kertoi että ko. anturi on aivan map anturin vieressä, alapuolella ja samalla kehotti kokeilemaan vetämällä sen anturin piuhan pois ja katsomaan OBD tiedoista miten se vaikuttaa imuilman lämpötilanäyttöön. Sanoi että imuilman lämpötila menee miinukselle ja näin kylmäkäynnistyksen lisäpolttoainesyöttö menee päälle käynnistyksessä.
No, tuohan kuulostaa järkevältä. Menin kotiin ja nykäisin ko. anturin piuhan irit. Puhto lähti ekalla käyntiin ja OBD näytti imuilmalle -30 astetta aivan kuten kerrottiin. Soitin liikkeeseen ja pyysin tilaamaan ko. osan. Kuulemma hinta on luokkaa 39 euroa.
Kerron ensi viikolla kuinka kävi kun saan uuden osan paikoilleen. :D
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mauricio »

GP:ssä ja tuon ajan Fiateissa se on integroitu TMAP-anturi, eli map-anturissa on integroitu lämpötila-anturi. Siihen viittasin jo ensimmäisessä vastauksessa. Olet todennäköisesti vaihtanut ensiksi halvimman pelkän MAP-anturin, joka mittaa ulkopuolelta ilmanpainetta. Siksi tämä sekaannos. Samannäköisiä ovat, paitsi että siinä Tmapissa keskellä on lämpötila-anturi ja hintaa sillä jopa 120€. Auto menee vikatilaan, jos asennat jonkin muun kuin Boschin anturin. :idea: Kokemusta on ja limp modessa ei oikein ajeta minnekään.

Toivottavasti sieltä tulee oikea anturi ja ongelma korjaantuu. :thumb:
Antero R
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2021 11:24

Re: Fiat Grande Punto 1.4 ja kylmäkäynnistys - RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja Antero R »

Ratkaisu on nyt todettu toimivaksi. Vaihdoin MAP anturin alapuolella olevan anturin uudeksi (4 piuhaa) ja sen jälkeen alkoi imuilman lämpömittari näyttämään oikeita lukemia. Hintaa 39 euroa. Ja täten nyt kylmäkäynnistyskin toimii kuten pitää. Siis kun moottori tietää että ilma on kylmä ja moottori on kylmä niin se osaa antaa rikkaampaa seosta jolloin kylmä moottori käynnistyy hyvin. Että tämmönen tappaus mutta onneksi selvisi. :D
Vastaa Viestiin