Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus
Lähetetty: 15.12.2021 11:24
Jaahas, mistähän sitä aloittais tämän kunnostus tarinan kerronnan.
Rallia tuli harrastettua reilu kymmenen vuotta aktiivisesti kartturina, huollossa ja kuskinakin yksi kilpailu. Tuon kuskina ajetun kisan jälkeen tultiin vähän veden jakajalle ja siinä vaiheessa ralli jäi ja varusteet myytiin. No polte ralliin kuitenkin jäi päälle ja nyt 5 vuoden jälkeen tuli ajankohtaiseksi harkita paluuta kilpa-autoilun pariin ihan omaksi iloksi ja muiden kiusaksi. Lisää intoa toi Hamun Classic-luokan säännöt jotka tukevat vanhemmallakin kalustolla harrastamista muutenkin kuin AKK:n alaisuudessa. Vielä kun löytyy oma luokka alle 1050 kuutioisille heräsi kumma tunne saada kilpa seiska alle.
Tiedossa oli historic kilpailuissa käytössä ollut MK1 seiska, joka on jäänyt kaadon jälkeen seisomaan. Tätä mietittiin ykkösvaihtoehtona mistä kilpa-autoa lähdetään kunnostamaan, mutta sitten puuttui kohtalo peliin. Tästä MK1 kisa kuvia etsiessäni osui silmiini kuva 127 Sportista 2000-luvun kisoista, mistä itsellä ei ollut mitään hajua. Aika hyvin kuitenkin olen luullut olevani kartalla kilpa seiskoista mitä suomessa ns. aktiivikäytössä on 2000-luvusta eteenpäin ollut. Tästä alkoi salapoliisi työ joka jatkuu vieläkin (muiden127 Sporttien osalta). Voidaan siitä ja sen tuloksista sitten kirjoittaa joskus lisää.
Sportin historia ja omistaja saatiin selville ja muutaman puhelun jälkeen lähdettiin traileri perässä katsomaan minkälainen projekti siellä odottaa. Autolla oli ajettu viimeksi kisaa 2006. 2013 oli viimeksi ollut ajatuksissa auto katsastaa, mutta silloin oli tippunut pitkä vetari laatikosta pihalle, ja auto oli sitten jäänyt seisomaan niille sijoilleen. Historic passitettu auto oli 2000-luvun puolessa välissä, mutta passi oli myös vanhentunut. Moottorissa oli kirkaat öljyt sisässä ja sitä ei oltu puheiden mukaan kunnostuksen jälkeen paljoa käytetty. Vara akulla ja kaasariin hörpyttämällä saatiin kone käymään. Tämä antoi luottoa projektiin.
Auto kelkottiin kärryyn ja sitten oli vähän hämmästynyt olo että mitähän tuli hankittua. Jos joku olis sanonut että moisen auton tulen joskus omistamaan niin melkeinpä olis voinut sanoa että tuskin.
Auto siis on Fiat 127 Sport. Tehty uutena 1980 vuonna kilpa-autoksi ja ensimmäisenä kuskina on toiminut Raimo “Ratti” Mäkelä. Oma yhtymä kohta “Ratin” aikoihin tulee vuoden 1983 Seinäjoen Vauhtiajoista, jotka olivat viimeiset alkuperäiset kahdeksikkoradalla kantatiellä ajetut kisat. Siellä sitä tuli katsottua kun samanlaisilla autoilla ajettiin tosissaan kilpaa mikä Äidillä oli siihen aikaan pihassa (Äidin oma oli tosin 903, mutta ei sitä 6 vuotias silloin erottanut). Ratti sijoittui luokassa toiseksi, voittaja oli Ilkka Melaja ja kolmas Paavo Kuitunen, kaikilla autona Fiat 127 Sport. Jostain sieltä tuo musta Sport on jäänyt kummittelemaan ajatuksiin.
Auto historiaa selvitessä löytyi toinenkin yhtymä kohta yhteisestä historiasta. Paikalliset rallikuskit ajelivat kilpaa 127 Sportilla Junnu-SM sarjassa 90-luvun puolessa välissä. Heillä oli itse asiassa Sportteja kaksin kappalein mikä selvisi minulle vasta nyt. Toinen näistä sporteista oli tämä kyseinen yksilö. Todennäköisesti se on ollut tuo toinen yksilö mitä on tullut heidän pihalla ihailtua kun se on ollut jo purkuvaiheessa (tämänkin auton historia nyt osittain tiedossa).
Auton suhteen ajatuksissa on palauttaa auto aluksi takaisin liikenteeseen, ei katsastettu 2000-luvun puolivälin jälkeen. Tämä tietysti vaatii bensa ja jarru puolen läpikäynti. Moottorikin on ilmeisesti säädättämättä, eli sekin pitää tehdä. Ulos tippunut vetari oli kuten etukäteen arvelteenkin 903:n vetari. Millähän todennäköisyydellä tässäkin on menty kun kaikki muut mukana tulleet vetarit oli pitempiä islohonkon vetareita. Vetaria pois purkaessa selvisi että sen irtoaminen on tehnyt sen verran vahinkoa laatikkoon, että koko laatikko tulee varmuudeksi ottaa irti ja tarkistaa kunto ja se että rattaiden välissä ei ole mitään turhia irtopaloja. Tässä laatikossa ei ole lukkoa kiinni, eli samalla laatikkoon päivitetään myös lukko. Tämä kaikki pitkittää tietysti prosessia mutta eipä näiden kanssa kiirusta ole. Ajatus edelleen sama, eli ensiksi koitettaan saada normi katsastus läpi. Tämän jälkeen lähdetään varmaan viemään Hamun kisojen ja ratapäivien suuntaan projektia. Pitkällä tähtäimellä ajatuksissa on palauttaa auto takaisin 80-luvun ulkoasuunsa.
Päivityksiä projektin osalta tulee tänne hiljalleen sitä mukaan kun homma edistyy.
Rallia tuli harrastettua reilu kymmenen vuotta aktiivisesti kartturina, huollossa ja kuskinakin yksi kilpailu. Tuon kuskina ajetun kisan jälkeen tultiin vähän veden jakajalle ja siinä vaiheessa ralli jäi ja varusteet myytiin. No polte ralliin kuitenkin jäi päälle ja nyt 5 vuoden jälkeen tuli ajankohtaiseksi harkita paluuta kilpa-autoilun pariin ihan omaksi iloksi ja muiden kiusaksi. Lisää intoa toi Hamun Classic-luokan säännöt jotka tukevat vanhemmallakin kalustolla harrastamista muutenkin kuin AKK:n alaisuudessa. Vielä kun löytyy oma luokka alle 1050 kuutioisille heräsi kumma tunne saada kilpa seiska alle.
Tiedossa oli historic kilpailuissa käytössä ollut MK1 seiska, joka on jäänyt kaadon jälkeen seisomaan. Tätä mietittiin ykkösvaihtoehtona mistä kilpa-autoa lähdetään kunnostamaan, mutta sitten puuttui kohtalo peliin. Tästä MK1 kisa kuvia etsiessäni osui silmiini kuva 127 Sportista 2000-luvun kisoista, mistä itsellä ei ollut mitään hajua. Aika hyvin kuitenkin olen luullut olevani kartalla kilpa seiskoista mitä suomessa ns. aktiivikäytössä on 2000-luvusta eteenpäin ollut. Tästä alkoi salapoliisi työ joka jatkuu vieläkin (muiden127 Sporttien osalta). Voidaan siitä ja sen tuloksista sitten kirjoittaa joskus lisää.
Sportin historia ja omistaja saatiin selville ja muutaman puhelun jälkeen lähdettiin traileri perässä katsomaan minkälainen projekti siellä odottaa. Autolla oli ajettu viimeksi kisaa 2006. 2013 oli viimeksi ollut ajatuksissa auto katsastaa, mutta silloin oli tippunut pitkä vetari laatikosta pihalle, ja auto oli sitten jäänyt seisomaan niille sijoilleen. Historic passitettu auto oli 2000-luvun puolessa välissä, mutta passi oli myös vanhentunut. Moottorissa oli kirkaat öljyt sisässä ja sitä ei oltu puheiden mukaan kunnostuksen jälkeen paljoa käytetty. Vara akulla ja kaasariin hörpyttämällä saatiin kone käymään. Tämä antoi luottoa projektiin.
Auto kelkottiin kärryyn ja sitten oli vähän hämmästynyt olo että mitähän tuli hankittua. Jos joku olis sanonut että moisen auton tulen joskus omistamaan niin melkeinpä olis voinut sanoa että tuskin.
Auto siis on Fiat 127 Sport. Tehty uutena 1980 vuonna kilpa-autoksi ja ensimmäisenä kuskina on toiminut Raimo “Ratti” Mäkelä. Oma yhtymä kohta “Ratin” aikoihin tulee vuoden 1983 Seinäjoen Vauhtiajoista, jotka olivat viimeiset alkuperäiset kahdeksikkoradalla kantatiellä ajetut kisat. Siellä sitä tuli katsottua kun samanlaisilla autoilla ajettiin tosissaan kilpaa mikä Äidillä oli siihen aikaan pihassa (Äidin oma oli tosin 903, mutta ei sitä 6 vuotias silloin erottanut). Ratti sijoittui luokassa toiseksi, voittaja oli Ilkka Melaja ja kolmas Paavo Kuitunen, kaikilla autona Fiat 127 Sport. Jostain sieltä tuo musta Sport on jäänyt kummittelemaan ajatuksiin.
Auto historiaa selvitessä löytyi toinenkin yhtymä kohta yhteisestä historiasta. Paikalliset rallikuskit ajelivat kilpaa 127 Sportilla Junnu-SM sarjassa 90-luvun puolessa välissä. Heillä oli itse asiassa Sportteja kaksin kappalein mikä selvisi minulle vasta nyt. Toinen näistä sporteista oli tämä kyseinen yksilö. Todennäköisesti se on ollut tuo toinen yksilö mitä on tullut heidän pihalla ihailtua kun se on ollut jo purkuvaiheessa (tämänkin auton historia nyt osittain tiedossa).
Auton suhteen ajatuksissa on palauttaa auto aluksi takaisin liikenteeseen, ei katsastettu 2000-luvun puolivälin jälkeen. Tämä tietysti vaatii bensa ja jarru puolen läpikäynti. Moottorikin on ilmeisesti säädättämättä, eli sekin pitää tehdä. Ulos tippunut vetari oli kuten etukäteen arvelteenkin 903:n vetari. Millähän todennäköisyydellä tässäkin on menty kun kaikki muut mukana tulleet vetarit oli pitempiä islohonkon vetareita. Vetaria pois purkaessa selvisi että sen irtoaminen on tehnyt sen verran vahinkoa laatikkoon, että koko laatikko tulee varmuudeksi ottaa irti ja tarkistaa kunto ja se että rattaiden välissä ei ole mitään turhia irtopaloja. Tässä laatikossa ei ole lukkoa kiinni, eli samalla laatikkoon päivitetään myös lukko. Tämä kaikki pitkittää tietysti prosessia mutta eipä näiden kanssa kiirusta ole. Ajatus edelleen sama, eli ensiksi koitettaan saada normi katsastus läpi. Tämän jälkeen lähdetään varmaan viemään Hamun kisojen ja ratapäivien suuntaan projektia. Pitkällä tähtäimellä ajatuksissa on palauttaa auto takaisin 80-luvun ulkoasuunsa.
Päivityksiä projektin osalta tulee tänne hiljalleen sitä mukaan kun homma edistyy.