Fiat V1200 punto

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tehdään nyt tällaisesta Fiat V1200 kilpurista askartelu kertomus.

Eli Emäntä halusi kans tulla ajamaan kilpaa joten sanoin , et sit sulle pitää hommata auto.
Olis mun autolla halunnut jaa mut eihän se käy kun mä ajan sillä.

Laittelen tähän myös auton ja osien hinnoista tietoa niin saatte käsityksen mitä moinen härveli kustantaa.


Tällänen komistus löytyi ihan koti kulmilta Hintaa oli 750€ .Kytkimen painelaakeriloppu joten auto vaihtoi omistajaa lopulta 450€ hintaan.
Ajettu jotain 160-180tkm väliltä en nyt muista ja kun tuo on purettuna niin en pääse katsomaankaan.

5 Ovinen koska omasta 3 ovisesta coupesta on nyt kylki rutussa ja se on paskempi työ vaihtaa kuin takaovi.
Kuva

Tästä alkaa sisustan purku.
Kuva

Sisustan purku suoritettu jotta saadaan auto nopeasti kaaripajalle.
Kuva

Yllätyin auton pohjan kunnosta mitään ruostetta ei löytynyt joka on suorastaan ihme.
Kuva
Kuva
Kuva

Lämppärikin piti kaivaa pois jotta saan ilmastoinnin höyrystimen putkineen pois.
Ylimääräistä painoahan se.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ta-Technix alusta sarja tuli Saksasta.¨
https://www.ebay.com/itm/222847790380
Hintaa jäi tinkimisen jälkeen 241.90€ kotiovelle toimiettuna.

Kuva
Kuva

Marea weekendin jarrut löytyi suomesta purkuun meneestä autosta.
Ruosteiset ovat joo. 50€ satulat +20€ posti .
Italiasta purkaamolta tilasin samat jarrut tosin punto 1.9jtd stä. Huomattavasti parempi kuntoiset.
Olikohan nää jotain 90€ kotin toimitettuna
Kuva
Viimeksi muokannut Wesulius, 09.01.2022 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

15x7" vanteita onkin nykyään jo hankalampi löytyää 4x98 jaolla.
Mut tällaiset löytyi jonkun stilon alta , ovat suorat ja hinta 80€ kotinurkilta haettuna.
Eli jos jollain on ylimääräisiä 15x7 4x98 et jotain 30-40 perus alu vanteita niin saa yrittää kaupata.
Kuva

Niin ja Jarkolta tuli Oe takasiipi, vähän turhaa mutta ompa kivamman näköinen kilpuri.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kilpailevan vastustajan punto alkaa olla iskussa.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Säästöä se on pienikin säästö , vuoden vaihteessa askartelin työnalla olevan punton ilmastoinin höyrystimestä öljyn jäähdyttimen.
Eli sahalla ylimääräiset putket pois ja juotin tilalle AN10 vai oliko 12 nipat yhteensä 7€ biltemasta. Testailin , että virtaa riittävästi ja kyllä se virtaa.
Kooltaan tämä on jotain 20x20x5cm.

Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Varakone on pihalla odottanut kunnostus vuoroaan keväästä asti.
Raahasin sisälle ja purkasin osiksi.


Kuva
Kuva


Tämä kone on 2006 mallisesta puntosta.
Tässä oli pelti tiiviste vakiona, lohko on 1.3mm korkeampi kuin vanhemmissa joissa on massatiiviste.
Toisaalta tässä on 0.49mm paksu peltitiiviste kun taas massatiiviste on 1.8mm joten männän ja kannen välys on molemmissa sama.
Yhdessä pytyssä oli öljyrengas poikki. Laakerit ovat kuin uudet joten niitä en uusi.


Kuva
Kuva


Lohkon hinkutin puhtaaksi ja maalasin mustaksi.
Samoin öljypohja oli tässä koneessa niin hyvä joten hyllyssä ollut öljypohja jää hyllyyn.


Kuva


Sylinterit hoonasin, mäntien puhdistus , uudet renkaat paikalleen ja takas pyttyihin. Mahlen männänrengas srj. maksoi reilun 50€
Ja uuden vesiputken asensin pakosarjan alle. hinta oli vajaa 14€



Kuva
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Punto lähdössä kaaripajalle.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Punto palautui kaaripajalta.
Bmw piti siirtää pois nosturilta ja vähän tehdä tilaa talliin.
Kuva

Nappasin ovet pois jotta helpompi askarrella.
Kuva
Kuva
Kuva


Kun motivaatiota riitti niin nappasin vanhan koneenkin pois.
Kuva
Kuva

Niin ja myös tulevaa konetta kasailin , kun sain kannen koneistuksesta.
Kuva



Tiiviste pitää muistaa laittaa oikeinpäin.

Kuva



Hattu päälle kyl täää tuli jo nähtyä.

Kuva



Vielä nokka-akselit.


Kuva




Öljyn jäähdyttimen ryöstölaippa ja anturien paikat.

Kuva



Siinä se nyt odottaa jakoremmiä paikalleen.... jakopään työkalut on lainassa , kun ne palautuu lyön nippuun.


Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Myös viime kesänä kipattu puntokin on purettu.
Kaaret pitäis saada vielä kopasta ulos.

Hyvin nuo kaaret piti kuljettajan turvassa, muuten menikin aika lytyyn , ilman kaaria ois voinu tulla ahasta.

Tämähän ei ole mun auto , mutta tästä saa hyvän käsityksen miten kaaret antaa suojaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei ole ihan kevyt kaato ollut tuolla valkoisella. Lähtönopeus aika kova, tai sitten onnistuttu pyörimään pahempaan ryteikköön?

Siellähän on sitikkakin takana, siis DS/ID!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja matti »

Ootteko vahvikehitsanneet näitä koreja?
Vai pelkästään riittää kaaret jäykistämään?
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Luigi kirjoitti: 18.01.2022 17:06 Ei ole ihan kevyt kaato ollut tuolla valkoisella. Lähtönopeus aika kova, tai sitten onnistuttu pyörimään pahempaan ryteikköön?

Siellähän on sitikkakin takana, siis DS/ID!
Epäilen , että noin 120km/h kun lähti sivuluisuun ,luisti sivuttain kanttarin . Hyppäsi kanttarista ja juuri kun oikeanpuolen renkaat hyppäsivät kanttarista , vasemmanpuolen renkaat tökkäsivät jo pehmeeseen hiekkaan.
Taisi se useamma kierroksen mennä, mutta ihan pehmeällä hiekalla , alastaron ensimmäinen mutka eli oikealle.


matti kirjoitti: 18.01.2022 20:13 Ootteko vahvikehitsanneet näitä koreja?
Vai pelkästään riittää kaaret jäykistämään?
Ei ole vahvike hitsattu.
Tulee niin paljon lisää töitä.
Näiden on tarkoitus olla helppo ja nopea tehdä. Toki saa jos haluaa.
Tuskimpa vahvike hitsaamalla kori hirveästi jäykistyy , eikö siinä nytkään hitsisaumat pettäneet , rakenne vai antoi periksi.
Hyvin tuo kuskinpuolen a pilaari on iskun ottanut vastaan , toki onhan siinä WRC tukikin.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti: 19.01.2022 17:16
matti kirjoitti: 18.01.2022 20:13 Ootteko vahvikehitsanneet näitä koreja?
Vai pelkästään riittää kaaret jäykistämään?
Ei ole vahvike hitsattu.
Tulee niin paljon lisää töitä.
Näiden on tarkoitus olla helppo ja nopea tehdä. Toki saa jos haluaa.
Tuskimpa vahvike hitsaamalla kori hirveästi jäykistyy , eikö siinä nytkään hitsisaumat pettäneet , rakenne vai antoi periksi.
Hyvin tuo kuskinpuolen a pilaari on iskun ottanut vastaan , toki onhan siinä WRC tukikin.
Joo eihän vahvikehitsauksesta kolarikorjauksessa ole kuin haittaa..
Mutta aattelin vain ylipäänsä, 70 ja 80 luvun autot piti aina vahvikehitsata, kun oli niin veltot korit muuten vaikka kaaret sinne laittattikin.. Toki helvetisti lisä työtä siinä oli
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Pien tauko tuli postauksiin , kun ei ole ehtinyt.
Auto tosin on hissukseen edistynyt.


Moottoria vähän kasailin.
Kuva



Lämmityslaite johtoineen lyöysi paikkansa takaisin.
Kuva
Kuva


Kaaret sai pohjaväriä.
Lamelilla suurimmat hitsaus rönät pois, sitte pesu , hionta paperilla , pesu ja maalia.
Kuva





Sitte pintavärin vuoro, emäntä halusi myös vähän värjätä kaaria.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



Taka-akselin sääntöjen ohjeiden mukainen vahvistus.
Eli sopivan mittainen pätkä 8mm lattaa palkin pohjalle.
Kuva



Sitten vaan akseli jouset ja iskunvaimentimet paikalleen.
Ulosjouston rajottimia ei tähän tule koska ne ovat testattu turhiksi.
Tankki sujahti myös omalle paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva


Etupäätä ehdin aloitella , mutta alvadista tilatuista osista puuttui toisen puolen yläpään jousilaakeri , uusi laakeri on jo tulossa.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 punto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Iskarin yläpään kumi olikin jo postissa ja ehdin hakea sen.
Nyt on oikeallakin puolella tolppa paikallaan.
Samalla paikalleen meni isommat jarrut , tai ei ne isommat ole mut jäähdytetyt. Marea weekend , punto jtd jne....
Kuva



Porailin vielä koneeseen sinettien paikkoja.
Nämä koneet sinetöidään , ettei pääse nokkien asetuksia tai sytytystä säätämään.
Ennen sinetöintiä autojen moottorien tehot mitataan jotta ovat likimain samat.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kaasuläppä , sylinterinkansi, vaihteiston peränkansi ja vaihteiston puolikkaat pitää vielä tehdä paikka sinetille.
Vastaa Viestiin