Kaasulla

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin muodon vuoksi... käytännössä mitään tuskin tehdään koska demari, mutta hyvä että Gasum sentään lisää tankkausasemia.

Koitin etsiä tietoa tuosta painesäiliön määräaikais-tarkistuksesta mutta en löytänyt. Pitää varmaan käydä konttorilta joskus kysymässä. Jos se pitää testata räjähdysturvallisessa tilassa kuten muut paineastiat, niin onhan se haastavaa. Toisaalta eipä noita tehtaiden isoja kaasuastioita varmaankaan mihinkään häkkiin laiteta kun testataan.

Onkohan niin että kaasu ei ole hyvä vaihtoehto virikäyttöön. Eli esimerkiksi multiplaan olisi silloin 2,4 vapari parempi vaihtoehto voimanlähteeksi kuin vaikkapa 20V turbo?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Siis kyllä uudesta Ypsilonista on molemmat versiot olemassa eli metano ja GPL. GPL on vaan suositumpi niin siksi ei löydy tuosta Karin listauksesta kärkipäästä. Se Suomessa oleva juurikin Metano eli maakaasu versio. Maakaasu versio on aina Twinairilla.

https://www.lancia.it/ypsilon

Kelaa vaan Motori kohtaan niin siinä on tekniset tiedot kaikista kolmesta vaihtoehdosta.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja VTO »

Toisaalta eipä noita tehtaiden isoja kaasuastioita varmaankaan mihinkään häkkiin laiteta kun testataan.


Eiköhän ne testata nestepaineella? Vedellä aikankin olen nähnyt testattavan.
Joskus aikoinaan linja-autoille myönnettiin 10 v koeponnistukselle erivapaus kun olisi katto pitänyt purkaa. Voi olla katsastuskonttorillekin "tutkimista vaativa kysymys" tuo koeponnistus.
Biokaasu olisi kyllä kova sana kun laittaa kuskin penkkiin kaasunkeräimen. Yhdellä purkilla hernesoppaa 10 km toimintamatka tyyliin...
Volvolla on raskaan puolen moottori, joka toimii maakasulla, mutta käyttää diesel-prosessia. Sytytys pienellä diesel-ruiskutuksella. Hyötysuhteen pitäisi olla kohdillaan.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja mikahai »

työpaikalla olen nuita kaasusäiliöiden tarkastuksia tehnyt.

säiliössä on kuukausi ja vuosiluku jonka jälkeen säiliöt pitää vaihtaa.
periaatteessa jos säiliöt ovat vanhentuneet tulee katsastuksessa hylky.
katsastuksessa pitäis säiliöiden käyyttöaika pystystyä tarkastaa rakenteitta purkamatta.
tosin minulla ei ainakaan ole tullut vastaan montakaan autoa jossa näin pystys tekeen.

tarkastukseen kuuluu tuo käyttö ikä.
säiliöiden kiinnitys
kuluneisuus"hankauma"
ruostevauriot
tai muut vauriot
mistään painetestistä en kyllä ole kuullut.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jälkiasennussäiliöiden kohdalla tuskin onkaan ongelma, mutta tehdasmalleissa voinee olla ihan spesiaalisäiliö, jota ei saa enää. Siis lähinnä tuota Multiplaa pohdiskelen. Onkohan noissa jotenkin lituska säiliö, vai onko nämä aina pyöreitä. Jos jälkkäreitä saa lattian alle sovitettavina matalampina, niin sehän auttaa, mutta toisaalta eipä siinä kohtaa ole paljon eroa onko lähtökohta tehdasmalli vai tekeekö suoraan tavan bensa-autosta.

Joskus kattelin ostomielessä amerikkalaisia maastureita joihin oli tehty kaasuasennus tavaratilaan. Aika masentava lopputulos hyötykäytön kannalta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onhan se painesäiliö melkoinen paineastia kun paineet yli 200bar. Ainakin kaasupullot pitää koeponnistaa 10v välein. Toisaalta tiedän tapauksen, jossa tuontiauto hyväksyttiin rekisteriin katsastajan sanoin "tyyppihyväksytty laite." Säiliöitä ei edes vilkaistu ja auto oli 12 v vanha.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ei 200bar säiliöstä oikein voi tehdä litteää, se muuttuisi pyöreäksi paineistaessa ;-)

Volvojen säiliöissä taisi olla parasta ennen päiväykset, eikä noihin taida saada lisää käyttöikää koeponnistuksella. Itse olen siinä käsityksessä että auton kaasusäiliöiden vaihtamisesta pitää olla paperit ja niiden perusteella tulisi rekisteriotteeseen maininta säiliöiden vaihdosta.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Nyt oli tuoreessa Maikkarin "Asian ytimessä" aihetta sivuava teema: liikennekaasun tukeminen ja nimenomaan biokaasun kotimainen tuotanto tuli, ehkä jopa vähän yllättäen, viheriän katsantokannan suunnasta julki maan hallituksen tänä keväänä valmistelussa olevana asiana; samaan hengenvetoon todettiin, että on kyllä aika suomalainen näkökulma asiaan, mutta sillä halutaan kannustaa mm. suomalaista polttoaineomavaraisuutta ja kierrätystä. Tuohon pari kommenttia tässä otsikossa edellä olevaan varsin osuvaan ns. "Wellu-sordiinoon" toki jos nojaa, niin ei tietysti uskalla odottaa liikoja poliittisilta jutuilta, mutta oli nyt kumminkin valtakunnan tasolla jo tuon liikenneministerin haastattelun jälkeen toiseen kertaan esillä; olisiko sittenkin perää? Telkkarijutussa vaan todettiin sama kuin jo täällä foorumillakin tiedetään, että etenkin uusissa kaasuajoneuvotarjonta on huono. Ehkä tuolla politiikassa onkin tietyissä suunnissa käynyt vähän niin, että nimenomaan biokaasun tuotannon ja jakelun fossiilisia polttoaineita "vihreämmällä" selkänojalla se aiemmin yksisilmäisesti polttomoottoreita vastustava eetos tuntuu edes jossain määrin laimentuneen (etenkin, kun maallakin olisi ajeltava). Ja tosiasiat kun kuitenkin lienee tunnustettava, että sähkömasiinat ovat isolle osalle kansalaisia pitkään utopistisia, ja sulaa hulluutta olisi hävittää ehjiä polttomoottoreita, jos niihin olisi tarjolla kuitenkin kestävää, kotimaista energiaa. Seuraillaanpas tätä; kohta se kaasu-Multipla on jostain haalittava, edes jemmaan - tai tuollainen "metano-Ypsilon"...……...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuonne Lancia-osastoon kommentoin hetki sitten kolmisen vuotta vanhan entisen Trafin tiedoston kautta löytämääni tietoa (Y-kymppien osalta). Kun tätä pengoin kaasu-Multiplan osalta, löytyi Suomesta liikennekäytöstä kaksi kappaletta bensiini-kaasukäyttöistä, ja minulle täytenä yllätyksenä, että kuutiotilavuus oli molemmissa 1721 cm3; olisivatko "kaasukammiot" olleetkin sitten vähän riuskemmalla bensiinimoottorilla kuin nuo tuhatkuussataset bensiinimoottoriset? Tietojen tallennus ei toki ole maahantuontikatsastuksessa näiltä osin aina ihan aukotonta. Usein virallistenkin maahantuontikanavien kautta kulkeneita ihan tavallisia Fiateja on mm. mallinimikkeiden osalta kovin sekalaisesti, ja kuutioitakin on toisinaan vähän vaan "sinne päin" kirjattu, mutta jäipä askarruttamaan...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Yllättäen tuollaisia "naamioituja" Dobloja taisi olla peräti kolme kaupan tällä hetkellä, kaasu/bensiini-versiona:

https://www.nettiauto.com/opel/combo/12484787

Käsittääkseni noissa on 1,4 T-jet 120 bensamoottorina eli näistä eri merkkien bensaturboista yksi koetelluimmista, eikä suorituskyvyssäkään ole vikaa; vääntöä ja tehoakin tarvittaessa passelisti. Kone ei ole huippunuukan maineessa verrattuna vaikka Citikan "puretekkeihin" tai germaanikonsernin "TSI:iiiiikkeihin (!) yms., mutta ei myöskään tiedossa mitään noiden kilpailijoiden hirmuisista ja salakavalista lastentaudeista. Kumminkaan ei mikään juoppo, etenkin joustavaan voimaan nähden, ja kesäkelillä olen sen kummemmin säästelemättä ajellut maatietä 5,5 - 6 l/100km kulutuksilla Alfalla samalla koneella, mutta tietenkin Julietta on matalampi ja siten "liukkaampi" auto. Fiateina noita "kaasukammioita" on ollut vaan harvakseltaan tarjolla, jostain näitä nyt ooppelina yks kaks on putkahtanut kaupan käyttettyinä. Harmi, kun Suomeen ei ole koskaan saanut Dobloja T-jetillä, henkilömalleina, olisi tilaa tarvitseville aika ideaali tapaus, mutta ei niitä ole keskemmällä Eurooppaakaan oikein tarjolla käytettyinä - siis silkalla bensaturbolla, yleensä ovat kaasu/bensa-hybridejä
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
HeikkiR
Viestit: 5
Liittynyt: 30.04.2022 18:53

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja HeikkiR »

Liityin juuri palstalle ja kuinkas osuikin silmään tällainen keskustelu. Kävin nimittäin muutama viikko sitten hakemassa Ruotsista Natural Power Punton -12. Näitä pienempiä kaasuautoja on aika nuukasti tarjolla, joten iskin kiinni heti kun tuli myyntiin. Volvoja, Passatteja ja Caddyjä kyllä riittää. Tutkailin myös Saksan ja Italian tarjontaa, mutta sitten tarttisi tehdä viikon tai useammankin reissu, että ehtisi vähän maisemiakin katsella.

Italiasta tekisi kyllä mieli ostaa, siellä on tarjontaa jokseenkin paljon ja myös kaipaamissani pienissä malleissa. Mutta; pitävätkö matkamittarit paikkansa, paleltuuko autoon Suomen talvessa/saako lämmitintä vaihdettua tehokkaampaan?

Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen ostokseeni, n. 1300 km ajaneena. Pientä tutkimista on tarvinnut tehdä: etupään kolinaksi selvisi katkennut jousi (vajaa kierros alapäästä oli jäänyt paikoilleen pomppimaan), joku öljynvaihtaja on vienyt pohjapanssarin olohuoneeseensa (tarttis kait hommata), jakoremmi pitänee vaihtaa lähiaikoina (8 v mennyt umpeen 2 v sitten) ja moottorinlämmitin pitäisi lisäillä (ilmeisesti onnistuu vain letkulämmittimenä). Bensatankki on turhan suuri (n. 45 ltr), lähinnä on huoli bensan vanhenemisesta käytön ollessa n. nolla. Ajossa ei huomaa edes korvaa venyttämällä, että kumpiko polttoaine on käytössä, ei myöskään aineenvaihtohetkeä.

Kaasuautoilu sinänsä on tuttua, sillä luultavasti&valitettavasti Suomen ainoa maantienopeuksinen kaasubussi on minulla. Kaupunkiliikenteissä niitä kyllä on muutama kymmenen. Lisää tarttis saaha. Ostin vanhan Dailyn syksyllä -16 ja asennutin siihen heti kaasujärjestelmän: diesel + metaani = dual-fuel eli dieseliä menee koko ajan, kaasu n. puolittaa sen kulutuksen. Jos linja-autoliikennöintini olisi kannattavaa, olisin jo hommannut uudemman täysin kaasulla käyvän bussin. Tarkoittaisi automaattisesti ulkomaassa käyntiä. Täytyy katsoa tilannetta tämän kesän jälkeen, jos vaikka jo näin kuudentena liikennöintikesänä ihmiset ryhtyisivät matkustajiksi.
Fiat Punto Natural Power -12 ja Iveco Daily dual-fuel -bussi -04.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja matti »

HeikkiR kirjoitti: 30.04.2022 20:26 Liityin juuri palstalle ja kuinkas osuikin silmään tällainen keskustelu. Kävin nimittäin muutama viikko sitten hakemassa Ruotsista Natural Power Punton -12. Näitä pienempiä kaasuautoja on aika nuukasti tarjolla, joten iskin kiinni heti kun tuli myyntiin. Volvoja, Passatteja ja Caddyjä kyllä riittää. Tutkailin myös Saksan ja Italian tarjontaa, mutta sitten tarttisi tehdä viikon tai useammankin reissu, että ehtisi vähän maisemiakin katsella.

Italiasta tekisi kyllä mieli ostaa, siellä on tarjontaa jokseenkin paljon ja myös kaipaamissani pienissä malleissa. Mutta; pitävätkö matkamittarit paikkansa, paleltuuko autoon Suomen talvessa/saako lämmitintä vaihdettua tehokkaampaan?

Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen ostokseeni, n. 1300 km ajaneena. Pientä tutkimista on tarvinnut tehdä: etupään kolinaksi selvisi katkennut jousi (vajaa kierros alapäästä oli jäänyt paikoilleen pomppimaan), joku öljynvaihtaja on vienyt pohjapanssarin olohuoneeseensa (tarttis kait hommata), jakoremmi pitänee vaihtaa lähiaikoina (8 v mennyt umpeen 2 v sitten) ja moottorinlämmitin pitäisi lisäillä (ilmeisesti onnistuu vain letkulämmittimenä). Bensatankki on turhan suuri (n. 45 ltr), lähinnä on huoli bensan vanhenemisesta käytön ollessa n. nolla. Ajossa ei huomaa edes korvaa venyttämällä, että kumpiko polttoaine on käytössä, ei myöskään aineenvaihtohetkeä.

Kaasuautoilu sinänsä on tuttua, sillä luultavasti&valitettavasti Suomen ainoa maantienopeuksinen kaasubussi on minulla. Kaupunkiliikenteissä niitä kyllä on muutama kymmenen. Lisää tarttis saaha. Ostin vanhan Dailyn syksyllä -16 ja asennutin siihen heti kaasujärjestelmän: diesel + metaani = dual-fuel eli dieseliä menee koko ajan, kaasu n. puolittaa sen kulutuksen. Jos linja-autoliikennöintini olisi kannattavaa, olisin jo hommannut uudemman täysin kaasulla käyvän bussin. Tarkoittaisi automaattisesti ulkomaassa käyntiä. Täytyy katsoa tilannetta tämän kesän jälkeen, jos vaikka jo näin kuudentena liikennöintikesänä ihmiset ryhtyisivät matkustajiksi.
Paljonkos tuommoinen muutossarja diiseliin kustantaa ja paljonko noin suurinpiirtein hinta/100km tuollaisella systeemillä on?
pessimisti ei pety.
HeikkiR
Viestit: 5
Liittynyt: 30.04.2022 18:53

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja HeikkiR »

Tämä paketti maksoi TerraGasilla syksyllä -16 4000 euroa. Itse valmistelin kaasupullon lisäämistä sen verran, että siirsin paineilmapullon toiseen paikkaan runkopalkin kyljestä (vastaavalla paikalla toisella puolen dieseltankki). Toki olin jo ennen auton ostamista selvittänyt kaasun onnistumisen ks. autoon.

Silloisilla kaikilla hinnoilla haarukoin, että autolla pitäisi ajaa 200 tkm hankinnan kuolettamiseksi. No, silloin tuolla suht loppuun ajetulla autolla oli jo ajettu 380 tkm ja nyt 495, voi olla etten jaksa pitää (eli rassata) 600:an saakka. Mutta päätavoite onkin ollut näkyvyyden tuottaminen biokaasulle. Jos kaasua kuluu n. 3,5 kg/100 km ja hinta on nyt n. 1,90 eur/kg, niin siitä saa jotain osviittaa. Toinen puoli energiasta sit dieselistä.

Ei siis mikään kultakaivos. Toki olisin halunnut ostaa täyskaasuisen bussin, mutta kun ei niitä helposti löydä, ainakaan muutamalla tonnilla. Noin 18-paikkaiset ovat dieseleinäkin hieman harvinaisia.
Fiat Punto Natural Power -12 ja Iveco Daily dual-fuel -bussi -04.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tänään Hämeenlinnassa PrismaRaudan pihalla vanhakeulainen Multipla Bifuel. (Vaz-429).

EN nähnyt omistajaa että olisin kysynyt, miten kaasusäiliöiden päiväyksen laita.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuollainen löytyi laareista eli kysymys ja muutama vastaus n. neljän vuoden takaa, ja Multipla oli näkyvästi esillä (olisikohan ollut Suomi24):

Miten on,
onko mahdotonta ylittää maakaasuautoissa tuo 26kg / 440km raja? 200 baarin maakaasusäiliöille on varmaan sääntöjä, jotka määrän lisäämistä rajoittavat, mutta onko ne ylittämättömiä?
Haaveilen halvemmasta polttoaineesta pitkille työmatkoilleni maakunnissa, mutta eivätpä taida nämä nykyiset kulkupelit elämää helpottaa...

• Eipä tuo noin 26kg mikään kiveen hakattu raja ole. Käytännössä kaasu kun on 200 barin paineessa, niin tämä asettaa säiliöillekin tiettyjä vaatimuksia. Heillä, jotka ovat olleet hitsauksen kanssa tekemisissä, on mielikuva happipullon koosta - autossa (ainaski Multiplassa) käytettävä kaasupullo on suurinpiirtein samankokoinen ja tuohon 26 kg:n kaasumäärän mukanakuljettamiseen kyseisenkokoisia pulloja tarvitaan 3 kpl.
Neljällä-viidellä pullolla päästään tietty suurempaan tankkausväliin, mutta mihinkäs tuollaisen määrän pulloja laitat normaaliin henkilöautoon/tila-autoon niin, että ne ovat asennettu turvallisesti?
Käytännössä tällä hetkellä VW Caddy ja Fiat Multipla taitavat olla ne autot, joissa on suurimmat kaasutankit. Volkkarin bensatankki on jotain 14 ltr, jolloin se on ns. monovalentti auto (vain kaasukäyttöinen) kun taas Fiatissa (bivalentti/"kaksineuvoinen") on kaasutankkien lisäksi noin 40 ltr:n bensiinitankki, joka mahdollistaa kaasun loppumisen jälkeen vielä 400-500 km ajon bensalla.
Kaasuhan käyttäytyy tankatessa hieman eri tavalla kuin bensiini tai diesel - tankatessa se lämpenee jonkin verran ja siinä samalla laajenee. Käytännössä tämä näkyy siinä, että kun illalla tankkaa tankin täyteen, niin aamulla mittari näyttää vajaata, kun kaasu jäähtyessään "menee kasaan". Itse, jos tiedän lähteväni pidemmälle, niin tankkaan illalla ja ajan aamulla vielä tankin kautta, jolloin tankkiin yleensä menee vielä joku 3-4 kg kaasua (=50-100 km ajoa).

• Itse pääsin matka-ajossa omalla kaasuautolla, johon menee tuo 26kg, niin vähän päälle 480km. Vaikka ilmoitettu toimintasäde on 440km.
Ilmeisesti viittaat VW Caddyyn. On tulollaan Caddy Maxi Ecofuel, johon menee kaasua muistaakseni 37kg. Tällä on ilmoitettu toimintasäde 570km. Varalla on n.13 litran bensatankki.

• Myös Fiat Multipla autoa on saatavana kaasuversiona. Tällä pääsi matka-ajossa 510km ja vieläkin oli kaasua tankissa. (tämä on käynyt pari kertaa tankkaamassa meillä)
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin