Kaasulla

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Meidän ja kaupungin väliin on tulossa kaasutankkausasema, niin otsikon aihe alkoi hiukan kiinnostamaan.

Mitähän vanhempia tehdasmalleja Fiatilla olikaan tähän käyttöön. Oma kiinnostuksen kohde olisi vanhemmat halvat "kakkosautot" mutta miksei uudemmistakin voi keskustella.

Eikös joku kaasu-Multipla ole ollut myynnissä. Onkohan nuo kaksikäyttöisiä vai pelkkä kaasutankki. Enpä juuri aiheesta tiedä, sitäkään että onko Euroopan mallit aina käypäsiä suomeen. Ruotsista varmaan löytyisi paremmin tarjontaa jos ne toimii täällä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Todella heikosti ylipäätään mitään italialaisia kaasuautoja täällä. Nettiauton tarjontaa seurailin syksyllä jokusen kuukauden ja ainoa Fiat taisi olla se yksi multipla. Käsittääkseni kaikissa on myös bensa, tosin joissain se tankin koko on luokkaa 10l.

Kuulemma homma toimii myös paremmin isommalla moottorilla, esim 1,6 olisi kai hieman liian pieni. Olisihan se hienoa hankkia muutossarja vaikka Stiloon, mutta onko järkeä niin vanhaan romuun. Ehkä harrastus otsikon alla ;)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikös maakaasu just määritetty kestäväksi energianlähteeksi, eli mikään ei ole niin ekoa, kuin maakaasulla ajo? :lol:

Kaasuautoja taitaa ex-FCA tehdä edelleenkin, mutta olikohan ne sitten nestekaasulle?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kaasuautoa ulkomailta hakiessa kannattaa katsoa onko auto nestekaasulla vai maakaasulla toimiva, nämä kun ovat ihan erilaisilla systeemeillä.

Toinen asia on se että CNG-autoilla kaasusäiliöt pitää vaihtaa 20 vuoden välein ja vaihdosta pitää olla asianmukainen dokumentointi. Joitain säiliötyyppejä voi ehkä koeponnistaa ja tarkastaa, mutta useissa on 20 vuoden käyttöikä.

Nestekaasuauto taas ei ole Suomessa oikein järkevä vaihtoehto verojen suhteen, ellei kyseessä ole kuorma-auto tai linja-auto.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No jos se Multipla on tehdasmalli, niin taisi siinä pahus tulla sitten just tuo 20 vuotta täyteen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kaasuvekottimissa mitä tullut vastaan lähipiirissä, on ollut jonkinverran ongelmia kaasulaitteiston kanssa. Laitteisto ikääntyy ja vaatii tietynlaista ylläpitohuoltoa elinkaarensa aikana.

Huolto ei sinänsä ole ongelma, tiivisteiden vaihtoa jne ja joskus kaasuannostelijan uusinta. Mutta, kun näistä ei juuri koulutuksia ole ja milloin mitkäkin puskamekaanikot ja nyrkkipajat ovat aikansa yrittäneet, niin soppa voi olla melkoinen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ippe kirjoitti: 03.02.2022 10:25 Kaasuautoa ulkomailta hakiessa kannattaa katsoa onko auto nestekaasulla vai maakaasulla toimiva, nämä kun ovat ihan erilaisilla systeemeillä.
Maakaasulla on reilut kymmenkertaiset paineet nestekaasuun verrattuna, eli nestekaasuasennuksesta ei ole muuta apua, kuin ehkä valmiit kiinnikkeet putkien ja tankin asennukseen. Ja tankin osalta nekään tuskin osuu sopivalle kohtaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja mikahai »

Minä ole tehnyt nyt reilu parivuotta työpaikallani nuita kaasu asennuksia täällä oulun alueella.
isoihin jenkkeihin. mm hummereihin dodgeen ja chevrolettiin
useampi skoda ja kiakin tullut tehtyä.
jopa 740 volvo -80
kaikki on tehty italialaisen Landi Renzon kaasusarjoilla.

tosiaan meilläkin tuli vastaan yks ulkomailta tuotu Honda jossa oli nestekaasulaitteet.
tämä oli tarkoitus muuttaa maakaasukäyttöiseksi,
mutta nestekaasulaitteista ei olisi ollut mitään mitä olisi voinut hyödyntää asennuksessa.
ovat kuitenki niin eri tekniikkaa.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Multipla kaasu/bensa oli sekä -99 - 2004 että kakkossarjassaankin -04 -noin 2010 toimintamatkoiltaan huomattavan kilpailukykyinen melkeinpä kaikkiin kilpailijoihinsa nähden: autossa oli kolme isoa kaasusäiliötä ja niiden lisäksi se kohtalaisen isokokoinen noin 40-litrainen bensiinitankki (eikä täysin nipistetty, kuten yleensä kaikissa muissa kaasu-bensiinimalleissa). Tämän mahdollisti alustan palkkirakenne, kaasupullot "upposivat" alakertaan huomaamattomasti, viemättä yhtään tavaratilaa tms.. Sämpy taisi mainitakin yhden Multiplan olleen jokin aika takaperin kaupan (musta?), se taisi olla ykkössarjaa, ja minä muistan noin vuoden takaa valkean kakkossarjalaisen muistaakseni Loviisassa (tämä oli muistaakseni Hämeenlinnan suunnalta lähtöisin), ja sitä pitkään mietin, pitäisikö hakea talteen.

Valitettavasti taitaa olla niin, että päästölukemia Multiplasta on taidettu varsin huonosti dokumentoida Trafiin, etenkin vanhimpien osalta, joten pari tonnia kaasuversiona ylittävä kokonaispaino sitten etenkin henkilömalleja rankaisee kyllä, kun ajoneuvoveroja lasketaan tuolta perustalta. Jos kuitenkin auton muuttaa 3-paikkaiseksi pakuksi, niin kaasuversionkin käyttövoimavero jää samaan kuin dieselissä eli n. 67€/v, ja minulla dieselissä koko potti on n. 380€/v, kokonaispainon mukaan perusverotettuna (jos Multipla-paku olisi 2008-mallia tai uudempi, tuosta lähtisi vielä muutama kymppi pois, kun dieselin päästö on n. 170g/km; uusimmissa tätä on dokumentoitu riittävästi). Bensakone ahtamattomana ei kyllä enää ole välttämättä enää sitten se rivakkain, kun taas diesel liikahtaa aina auton painoon nähden aivan riittävästi, ja ehkä haittapuolena on sekin, että polttoaineen peruskulutuskin lähentelee lisäpainon takia bensiinillä kahdeksaa - yhdeksää litraa satasella; diesel on helposti ns. viiden litran auto, kuuden alle menee melkeinpä aina. Mutta tästä huolimatta voisi tuollainen kaasu/bensiini-yhdistelmä olla kyllä mielenkiintoinen, etenkin juuri tuon merkittävän "rangen" eli toimintamatkan vuoksi, ja autohan saattaisi olla erilaisia lähitulevaisuuden polttoaineratkaisuja varten jo nyt aivan käypä "aihio". Hinnatkaan eivät maailmalla enää ole juuri mitään, mutta kohta voi suunta kääntyä, kun alkaa olla jo puutetta käytetyistä malleista. Nyt voisi olla ostajan markkina...

Tuossa pientä lisätietoa:
http://www.carsfromitaly.net/fiat/popup ... tives.html

Ai niin, ja ne Sämpyn peräänkuuluttamat muut kaasu-bensiini-Fiatit jonkin ajan takaa: ainakin Punto 2 ja Grande Punto sekä sitten tämä Qubo, joka on Fiorinon sisar. Kaikkia on Suomessakin, mutta tuonnin tavasta en ole varma, Puntoja on ehkä tuotu maahantuojan kauttakin, mutta muutama Qubo on kyllä tuotu Suomeen yksityisten henkilöiden tai yrittäjien voimin. Ja täällä foorumilla oli jopa noin kahdeksan vuotta sitten joku hankkimassa uusimman korimallin kaasu-Ypsilonia, mutta sen omistajasta saatika maahantuonnin kohtalosta ei ole varmaa tietoa. Lanciassa kuitenkin oli ilmeisesti aika samantyylinen kaasuratkaisu kuin Grande Puntossakin, vaikka auto muuten on aika lailla teknisesti Fiat 500/Panda (noista kahdesta en muista, oliko Euroopassa kaasuversioita). Ja Pandan, Puntot sekä uusimman Ypsilonin saa tarvittaessa kaksipaikkaiseksi pakuksikin, joten eikun leikkimään vaan sitten Trafin ajoneuvoverolaskurilla...…..
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mun kokemukset perustuvat muutamaan Volvo V70 Mk2 BiFueliin, joita on edelleen lähipiirissä. Näissä on kaikissa vapaastihengittävä 5-sylinterinen moottori. Kaasujärjestelmä on aikalailla sellainen bensajärjestelmän päälle rakennettu, eli vastaa suunnilleen jälkiasennussarjaa.

-Nirsoja tulpista
-Kaasuannostelijan tms. tiivisteet menevät vaihtoon parin vuoden välein, nämä kun opettelee hankkimaan ja vaihtamaan, niin säästää aika paljon
-Jotain juotettavaakin näissä on ollut, kaikissa sama juotos on tarvinnut korjausta
-Toimintasäde kaasulla luokkaa 300km, bensaa saa tankkiin n. 30l ja takakontti on täysikokoinen

Silloin kun ekat noista Volvoista tuli lähipiiriin, niin kaasun sai kuukausihinnalla ensimmäiseksi vuodeksi ja noilla tuli paljon edullisia kilometrejä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja mikahai »

vanhemmissa volvoissa tosiaan nuo askelmoottorin tinaukset "murtuu" aika helppohan tuo on käyttää pois ja tinata uudelleen.
sytytys laitteistahan nuo kaasuautot ovat tosiaan aika tarkkoja niinkuin ippe mainitsikin

usein tullut autoja huoltoon joka asiakkaan mukaan bensalla toimii hyvin mutta kaasulla pätkii.
kyllä sieltä jonkun kerran jopa merkkikaupassa huolletusta autosta on löytynyt nuo tavalliset BP6ES tulpat ja niillähän ei kaasuauto toimi
vaan vaatii aina iridiumit tai vastaavat.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Tässä hieman vuoden 2021 Italian uusien autojen rekisteröinneistä:

Bensakäyttöisiä 437731 autoa 29,7 %
Diesel 333635 22,6 %
GPL (nestekaasu) 107819 7,3% - Fiat Panda 8530 ja Lancia Ypsilon 5308 (ovat 10 eniten myytyjen listalla)
Metano (maakaasu) 31420 2,1 % -Fiat Panda 3486 autoa

Kevyt hybridi 427924 29,0 % nro 1. Panda 82606, 2. Lancia Ypsilon 37330, 3. Fiat 500 31686
ladattava hybridi 69312 4,7 %
sähkö 67542 4,6 % nro 1. Fiat 500 10753 autoa
Idrogeno (vety) 10 0,0 % Toyota Mirai

Kokonaisrekisteröinneissä malleissa numero uno on ylivoimaisesti (jo vuosikaupalla)
1. Fiat Panda 112298
2. Fiat 500 44819
3. Lancia Ypsilon 43735
4. Jeep Renegade 35334
5. Toyota Yaris 32634
6. Fiat 500X 31982

9. Jeep Compass 28470
21. Fiat 500L 18296
22. Fiat Tipo 16568

ja merkeissä (koko vuosi 2021 1.457.952 henkilöautoa)
1. Fiat 223567
2. VW 126092
3. Toyota 84850
8. Jeep 63629
16. Lancia 43735
24. Alfa Romeo 11300

Taisi karata jo kauaksi kaasuautoista, mutta selviää, että Italiassa nestekaasu ja maakaasu kattavat aikamoisen kakun kokonaismyynnistä.

Terv. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Mielenkiintoista tilastoa Karilta,kuten aina! Kiinnitin huomiota tuohon Ypsiloniin, että onkin nestekaasuversio (taisin omassa kommentissa tuossa hieman edellä arvellla maakaasukäyttöiseksi ja Punton sukuiseksi tekniikaksi) eli epäilykseni Punton maakaasulaitteiston tapaisesta ei ilmeisesti sitten olekaan näin.Siksi ehkä jäänyt tuo kaasu-Ypsilonin mahdollinen Suomeen tuontikin (josta myös mainitsin) jotenkin pimentoon, ainakin harrastepiireissä; mene ja tiedä?

Ja sitten ihan eri juttu, mutta samasta aiheesta: huomasiko kukaan pari viikkoa sitten Hesarista koko aukeaman kokoista artikkelia, jossa liikenneministeriämme haastateltiin, ja hän peräänkuulutti liikennekaasun käytön suosimista. Jutussa kerrottiin, että EU ei oikein ota asiaa vakavasti, mutta meillä esimerkiksi antaisi mahdollisuudet käyttää ehjiä polttomoottoreita elinkaarensa loppuun järkevästi, kotimaisellakin energianlähteellä. Lupaus oli, että hän yrittää pitää suomalaisten puolta kaasun arvostuksen kohentamisessa, mutta nähtäväksi jää. EU:n asenteen takia varmaan autotehtaat ovat luopuneet kaasuautojen tuotannosta melkein tyystin? Ja meillähän tulee vielä omistamisenkin suhteen, etenkin henkilöautona, lisäraippaa, "alennettuna dieselverona", joka lyö märällä rätillä naamalle uusiutuvan energianlähteen suosijoita,eli järjettömältä tuntuu. Pakettiautoissa tuo käyttövoimaveron osuus on kaasuautoilla ihan sama kuin dieselissä, siedettävä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kun haastateltavan titteli on mimisteri, kannattaa paskanpuhumis-suodatin kytkeä päälle. Tosin silloin uutinen on hiljaisuus.

Tällä tarkoitan, että ministerien ja virkamiesten ainoa tavoite mikrofonin edessä on perustella oma korvaamattomuutensa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Kaasulla

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Hyvähän se on että kaasuvaihtoehtoa tuodaan julkisuudessa esille kun tämä on ollut sähkösähkösähkö vouhotusta.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin