Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.02.2022 22:17
Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Tervehdys!
Fiat Linea 1.4 - 08 bensa 166tkm ajettu
Ongelma joka ei ota ratketakseen.
Oireet:
Kulutus mielestäni kasvanut
Kiihdyttäessä ykkösellä / vapaalla kaasuttaessa ikäänkuin ryntää 1500>2000rpm (liukkaalla vähän inhottava)
Tyhjäkäynti seilaa jonkin verran
Välillä vikakoodia p0101 tai p0106, joskus u1601
Tyhjäkäynnillä konehuoneesta, ehkä pakosarjasta kuuluu ritinää joka laimenee kun kone lämpiää (lämpösuoja ei resonoi)
Nyt viimeeksi kotipihalla n. 15km ajon jälkeen peruuttaessa P0101 päälle ja sammui, ei pysynyt käynnissä ennekuin vikakoodin kuittasi (limp mode?)
Seuraavat toimet tehty (ehkä hiukan helpotusta):
- Map/iat anturi uusittu (vanha näytti 71C kylmänä)
- Huohotinputket, alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ilmansuodatin, map/iat ja baro-anturi sekä imusarja siltä osin kuin irrottamatta pystyy puhdistettu kylmälimasta jota olikin kertynyt ihan kiitettävästi.
- Öljyt vaihdettu, maskisuoja väsätty
- Tulpat vaihdettu 1v/10000km sitten
Ajo pääosin työajoa 15km siivu ja esilämmitys käytössä.
Obd palikalla ja puhelimella olen arvoja seuraillut mutta kun ei kauheasti ymmärrä eikä oo vertailudataa siltä ajalta kun kone vielä kävi hyvin.
Vikakoodi kertoo että mass air flow sensor jota tässä ei edes ole.
Oon ollut koko ajan että tää johtuu tuosta kylmälimasta jota saa olls putsaamassa mappianturista vähän väliä mutta noita fuel trim arvoja mietin että mitä googlaillut niin pitäis olla varmaan vähän lähempänä nollaa niiden? Et onko sit seokset jotenki persiillää.
Onko mitään proseduureja millä voisin tolla obd-murkulalla päästä jyvälle onko kyse imuvuodosta tai imeekö esim. jostai pakosarjan tiivisteestä happea?
Laitoin liitteksi kuvat viimeisimmästä koodista + freeze frame
Lisäksi fuel rate ja happiantureiden volttiarvoja vaihtelevassa ajossa
Jahas katotaan saanko liitettyä sittenkään.
Fiat Linea 1.4 - 08 bensa 166tkm ajettu
Ongelma joka ei ota ratketakseen.
Oireet:
Kulutus mielestäni kasvanut
Kiihdyttäessä ykkösellä / vapaalla kaasuttaessa ikäänkuin ryntää 1500>2000rpm (liukkaalla vähän inhottava)
Tyhjäkäynti seilaa jonkin verran
Välillä vikakoodia p0101 tai p0106, joskus u1601
Tyhjäkäynnillä konehuoneesta, ehkä pakosarjasta kuuluu ritinää joka laimenee kun kone lämpiää (lämpösuoja ei resonoi)
Nyt viimeeksi kotipihalla n. 15km ajon jälkeen peruuttaessa P0101 päälle ja sammui, ei pysynyt käynnissä ennekuin vikakoodin kuittasi (limp mode?)
Seuraavat toimet tehty (ehkä hiukan helpotusta):
- Map/iat anturi uusittu (vanha näytti 71C kylmänä)
- Huohotinputket, alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ilmansuodatin, map/iat ja baro-anturi sekä imusarja siltä osin kuin irrottamatta pystyy puhdistettu kylmälimasta jota olikin kertynyt ihan kiitettävästi.
- Öljyt vaihdettu, maskisuoja väsätty
- Tulpat vaihdettu 1v/10000km sitten
Ajo pääosin työajoa 15km siivu ja esilämmitys käytössä.
Obd palikalla ja puhelimella olen arvoja seuraillut mutta kun ei kauheasti ymmärrä eikä oo vertailudataa siltä ajalta kun kone vielä kävi hyvin.
Vikakoodi kertoo että mass air flow sensor jota tässä ei edes ole.
Oon ollut koko ajan että tää johtuu tuosta kylmälimasta jota saa olls putsaamassa mappianturista vähän väliä mutta noita fuel trim arvoja mietin että mitä googlaillut niin pitäis olla varmaan vähän lähempänä nollaa niiden? Et onko sit seokset jotenki persiillää.
Onko mitään proseduureja millä voisin tolla obd-murkulalla päästä jyvälle onko kyse imuvuodosta tai imeekö esim. jostai pakosarjan tiivisteestä happea?
Laitoin liitteksi kuvat viimeisimmästä koodista + freeze frame
Lisäksi fuel rate ja happiantureiden volttiarvoja vaihtelevassa ajossa
Jahas katotaan saanko liitettyä sittenkään.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.02.2022 22:17
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Laitetaanpa kuvat sitten näin
Tyhjäkäyntiarvot, lämmin kone: https://ibb.co/qJPfSbc
Shot ja Long fuel trim arvot (vaihteleva ajo) https://ibb.co/WFGF07g
Happiantureiden jännitearvot (vaihteleva ajo) https://ibb.co/0j1dgYL
Viimeisimmän vikakoodin freeze frame: https://ibb.co/LkbVZMs
Viimeisimmän vikakoodin tiedot: https://ibb.co/3CBR8nN
Kylmäliman määrä imusarjan pohjalla: https://ibb.co/rGY2kvH
Tyhjäkäyntiarvot, lämmin kone: https://ibb.co/qJPfSbc
Shot ja Long fuel trim arvot (vaihteleva ajo) https://ibb.co/WFGF07g
Happiantureiden jännitearvot (vaihteleva ajo) https://ibb.co/0j1dgYL
Viimeisimmän vikakoodin freeze frame: https://ibb.co/LkbVZMs
Viimeisimmän vikakoodin tiedot: https://ibb.co/3CBR8nN
Kylmäliman määrä imusarjan pohjalla: https://ibb.co/rGY2kvH
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Ilmenikö tuo p0106 koodi jo vanhalla anturilla vai vasta uuden tmap anturin vaihdon jälkeen? Siihen saa laittaa vain Boschin antureita. Mulla sama auto ja pistin tarvikeanturin, joka pisti auton parin viikon ajon jälkeen vikatilaan. Vika korjaantui kun vaihdoin vanhan Boschin anturin takaisin ja tilasin uuden Boschin tmap- anturin kuitenkin koska imuilman lämpötila oli väärä.
Kannattaa vaihtaa nuo kaksi kampikammion huohotusletkua, yksi ennen kaasuläppää menee imusarjan kylkeen ja se sytytystulppien yläpuolella menevä letku. Ainakin vähintään avata jos ovat tukossa, mutta hyvin usein hapertuneet ja vuotavat.
Näissä tyypillinen ongelma on erityisesti kylmänä vuotava pakosarjantiiviste, koska pakosarjan kiinnityspultteja on katki. Olen joutunut korjauttamaan. Siitä se ritinä kuuluu. Viimeistään vaihdettava, kun alkaa lämpimänäkin ritistä.Kurkkaaminen lämpösuojan alle kertoo totuuden. Viimeistään hylkäys tulee katsastuksessa, jos vuotaa merkittävästi konetilaan ja sieltä sisätiloihin.
O2 antureiden tiedoissa ei ole mitään erikoista. Fueltrim arvot ovat täysin väärät, koska tavallisella obd lukijalla tai feikki elm- palikalla ei pääse näihin tietoihin. Ainoastaan Multiecuscanilla ja oikealla johdoilla saa oikeat tiedot pihalle. Samanlaisia arvoja minullakin, eikä autossa mitään vikaa.
Eli autosta niinkun kadonnut tyhjäkäynti epämääräisesti, jos sammuu itsekseen ja tuo limp mode. Teeppä niin että laitat sen vanhan boschin anturin paikalleen, jos käytät jotain muuta tarvikeanturia tällähetkellä. P0106 tarkottaa, että sen tmap anturin suorituskyky puutteellinen - syinä voi olla myös imusarjavuoto. Vikakoodi kannattaa poistaa, kun vaihdat entisen tai uuden tilalle.
U- alkuinen koodi on can- yhteys vika.
Ryntää 1- vaihteella. Juu, no se on tosi lyhyt muutenkin, mutta pikkuvuoto tuolla huohotusletkussa saa tuommosta aikaan myös. Mulla toimii ihan hyvin, kun tajuaa että periaatteessa kaasuahan ei tartte edes painaa ku vaan koskettaa kaasupoljinta ja nostaa kytkintä hitaasti ylös.
Lisäys: Ei kannata kauheasti huolestua tuosta limasta, koska erityisesti talvella sitä muodostuu kuitenkin. Ellei öljyä kulu huomattavasti, ei pitäisi suurempaa vikaa olla. Myös jotkin öljyt haihtuu. Esim. Teboil Gold.
Kannattaa vaihtaa nuo kaksi kampikammion huohotusletkua, yksi ennen kaasuläppää menee imusarjan kylkeen ja se sytytystulppien yläpuolella menevä letku. Ainakin vähintään avata jos ovat tukossa, mutta hyvin usein hapertuneet ja vuotavat.
Näissä tyypillinen ongelma on erityisesti kylmänä vuotava pakosarjantiiviste, koska pakosarjan kiinnityspultteja on katki. Olen joutunut korjauttamaan. Siitä se ritinä kuuluu. Viimeistään vaihdettava, kun alkaa lämpimänäkin ritistä.Kurkkaaminen lämpösuojan alle kertoo totuuden. Viimeistään hylkäys tulee katsastuksessa, jos vuotaa merkittävästi konetilaan ja sieltä sisätiloihin.
O2 antureiden tiedoissa ei ole mitään erikoista. Fueltrim arvot ovat täysin väärät, koska tavallisella obd lukijalla tai feikki elm- palikalla ei pääse näihin tietoihin. Ainoastaan Multiecuscanilla ja oikealla johdoilla saa oikeat tiedot pihalle. Samanlaisia arvoja minullakin, eikä autossa mitään vikaa.
Eli autosta niinkun kadonnut tyhjäkäynti epämääräisesti, jos sammuu itsekseen ja tuo limp mode. Teeppä niin että laitat sen vanhan boschin anturin paikalleen, jos käytät jotain muuta tarvikeanturia tällähetkellä. P0106 tarkottaa, että sen tmap anturin suorituskyky puutteellinen - syinä voi olla myös imusarjavuoto. Vikakoodi kannattaa poistaa, kun vaihdat entisen tai uuden tilalle.
U- alkuinen koodi on can- yhteys vika.
Ryntää 1- vaihteella. Juu, no se on tosi lyhyt muutenkin, mutta pikkuvuoto tuolla huohotusletkussa saa tuommosta aikaan myös. Mulla toimii ihan hyvin, kun tajuaa että periaatteessa kaasuahan ei tartte edes painaa ku vaan koskettaa kaasupoljinta ja nostaa kytkintä hitaasti ylös.
Lisäys: Ei kannata kauheasti huolestua tuosta limasta, koska erityisesti talvella sitä muodostuu kuitenkin. Ellei öljyä kulu huomattavasti, ei pitäisi suurempaa vikaa olla. Myös jotkin öljyt haihtuu. Esim. Teboil Gold.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.02.2022 22:17
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Kiitos vastauksesta.
P0106 ilmennyt vanhalla sekä uudella anturilla, anturi Bosch-merkkinen:
https://www.trodo.fi/tunnistin-imusarja ... 1c-600-070
Molemmat huohotinletkutkin putsasin alle viikko sitten cleanerillä puhtaaksi ja "koeponnistin", eli ovat ehjät toistaiseksi, ovat myös uudenoloiset, tuskin alkuperäiset.
Pienempään letkuun lisäsin myös klemmarit kun tuntui että irtosi sieltä imusarjan päästä vähän turhan herkästi.
Öljyä ei ole syönyt tosin kilometrejä tulee niin vähän, hyvä että tuhatta kilometriä vielä ajanut tällä. Nyt kun muistelen niin syksyllä pian oston jälkeen haisi välillä öljynkäry sisällä kun pysähtyi vaikka valoihin, nyttemmin loppunut.
Voiko esim. map-anturin tyhjäkäyntiarvoista saada jotai osviittaa imusarjan tiiveydestä, 47 tai 48kpa taitaa olla lähes aina tyhjäkäynnillä, mitään suhinoita ei kuulu ja kierroksiin ei vaikutusta vaikka brakecleaneriä suihkii tyhjäkäynnillä potentiaalisiin vuotokohtiin.
Kuva map-anturista joka oli puhdistettu 2 viikkoa ennen tätä kuvaa, kelit pyöri tosin nollassa ja imusarjassa tuota limaa lillui vielä silloin: https://ibb.co/gVc7Vk5
Pitää lähipäivinä kurkata mikä tilanne anturin päässä nyt mutta eiköhän se oo taas samannäkönen
Pitää myös käyttää lämpösuoja irti, siihen taisi ykköslambdan joutua irrottamaan kanssa
P0106 ilmennyt vanhalla sekä uudella anturilla, anturi Bosch-merkkinen:
https://www.trodo.fi/tunnistin-imusarja ... 1c-600-070
Molemmat huohotinletkutkin putsasin alle viikko sitten cleanerillä puhtaaksi ja "koeponnistin", eli ovat ehjät toistaiseksi, ovat myös uudenoloiset, tuskin alkuperäiset.
Pienempään letkuun lisäsin myös klemmarit kun tuntui että irtosi sieltä imusarjan päästä vähän turhan herkästi.
Öljyä ei ole syönyt tosin kilometrejä tulee niin vähän, hyvä että tuhatta kilometriä vielä ajanut tällä. Nyt kun muistelen niin syksyllä pian oston jälkeen haisi välillä öljynkäry sisällä kun pysähtyi vaikka valoihin, nyttemmin loppunut.
Voiko esim. map-anturin tyhjäkäyntiarvoista saada jotai osviittaa imusarjan tiiveydestä, 47 tai 48kpa taitaa olla lähes aina tyhjäkäynnillä, mitään suhinoita ei kuulu ja kierroksiin ei vaikutusta vaikka brakecleaneriä suihkii tyhjäkäynnillä potentiaalisiin vuotokohtiin.
Kuva map-anturista joka oli puhdistettu 2 viikkoa ennen tätä kuvaa, kelit pyöri tosin nollassa ja imusarjassa tuota limaa lillui vielä silloin: https://ibb.co/gVc7Vk5
Pitää lähipäivinä kurkata mikä tilanne anturin päässä nyt mutta eiköhän se oo taas samannäkönen
Pitää myös käyttää lämpösuoja irti, siihen taisi ykköslambdan joutua irrottamaan kanssa
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Kai tuolla kameralla voi nähdä lämpösuojan taakse? Joo joutuu irroittamaan liittimen 1. happianturista.
Öljynkäryä tulee, kun moottori on öljyinen ulkoapäin ja kuuma. Öljyvuoto venttiilikopan tiivisteestä hyvin yleistä. Sen olen vaihtanut, eikä vuoda eikä haise enää.
Imusarjat eivät ole puhtaita vaan ihan normaalia, että siellä limaa on. Pitempää matkaa ajamalla ne sieltä häviävät viimeistään kesäisin. Eikä ole yhtään väärin syksyisin puhdistaa nuo huohotusletkut.
Kannattaisi verrata imusarjanpaine anturin tietoa samaan aikaan kaasuläpän asentoon eli esim Car Scanner nimisellä ohjelmalla voi ottaa kaksi anturia eri kuvaajaan ja katsoa ihan suoraan dataa miten käyttäytyy. Niiden pitäisi reagoida toisiinsa suoraan.
Kuvan perusteella huolestuisin pikemminkin siitä onko map-anturissa itseasiassa jäähdytysnestettä. Omassani ei ole koskaan tuolta näyttänyt öljylima. Eli voiko imusarjassa olla vuoto sittenkin. Eikai öljytikku näytä noin keltaiselta? Sitten vuotas jo vähä kannentiiviste. Paljon tummempi kahvinväri olis terveemmän oloista.
Lisäys: Katsoin historiasta, että kun kaasuläppä avoinna 3-4% ja kierrokset jotain 800rpm on map- arvo noin 29 kpa. Sulla mahdollisesti on vuoto.
Öljynkäryä tulee, kun moottori on öljyinen ulkoapäin ja kuuma. Öljyvuoto venttiilikopan tiivisteestä hyvin yleistä. Sen olen vaihtanut, eikä vuoda eikä haise enää.
Imusarjat eivät ole puhtaita vaan ihan normaalia, että siellä limaa on. Pitempää matkaa ajamalla ne sieltä häviävät viimeistään kesäisin. Eikä ole yhtään väärin syksyisin puhdistaa nuo huohotusletkut.
Kannattaisi verrata imusarjanpaine anturin tietoa samaan aikaan kaasuläpän asentoon eli esim Car Scanner nimisellä ohjelmalla voi ottaa kaksi anturia eri kuvaajaan ja katsoa ihan suoraan dataa miten käyttäytyy. Niiden pitäisi reagoida toisiinsa suoraan.
Kuvan perusteella huolestuisin pikemminkin siitä onko map-anturissa itseasiassa jäähdytysnestettä. Omassani ei ole koskaan tuolta näyttänyt öljylima. Eli voiko imusarjassa olla vuoto sittenkin. Eikai öljytikku näytä noin keltaiselta? Sitten vuotas jo vähä kannentiiviste. Paljon tummempi kahvinväri olis terveemmän oloista.
Lisäys: Katsoin historiasta, että kun kaasuläppä avoinna 3-4% ja kierrokset jotain 800rpm on map- arvo noin 29 kpa. Sulla mahdollisesti on vuoto.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.02.2022 22:17
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Nyt aukasin pikkupakkasella vähän kylmän koneen huohotinputkea niin putken seinämillä oli jäätyneenä tuota kellertävää limaa
https://ibb.co/MkhjG54
Lämmitin kädellä putkea ja valuttelin näytteeksi niin aika kirkasta tuo sulaneena oli, lähes vettä
Ja sen verran maistoin vielä että makeaa ei ollut, uskoisin siis että jäähdytysnesteestä ei kyse.
Lämpösuojan irtiotto sen sijaan paljasti seuraavaa:
https://ibb.co/wYKWWht
Molemmat pultit katkenneet sisään ja juuri noin siitä mistä lohko alkaa.
En huomannutkaa tuota lisäystäsi kuin vasta nyt mutta pitääpä tuota imuvuotoakin metsästää vähän tarkemmin
https://ibb.co/MkhjG54
Lämmitin kädellä putkea ja valuttelin näytteeksi niin aika kirkasta tuo sulaneena oli, lähes vettä
Ja sen verran maistoin vielä että makeaa ei ollut, uskoisin siis että jäähdytysnesteestä ei kyse.
Lämpösuojan irtiotto sen sijaan paljasti seuraavaa:
https://ibb.co/wYKWWht
Molemmat pultit katkenneet sisään ja juuri noin siitä mistä lohko alkaa.
En huomannutkaa tuota lisäystäsi kuin vasta nyt mutta pitääpä tuota imuvuotoakin metsästää vähän tarkemmin
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Voit hyvin odottaa, että lisää pultteja katkeaa. Ei vaadi välittömiä toimia,ellei sitten kuumanakin vuoda ja ritise. Joku vuosi voi mennä vielä. Tuosta on helppo katsoa puhaltaako pakokaasua konehuoneen puolelle. Saippuavettä sumutinpullosta sinne ja jos tunkee kuplaa ulos, on vuoto ihan selvä. Irrottaminen on ominpäin hankalaa ja voi pilata kannen ja joutuu koneistamolle.
Voipi olla hyvä selvittää nyt moottorin kunto eli puristuspaineet kun voi huohottaa liikaakin.
Voipi olla hyvä selvittää nyt moottorin kunto eli puristuspaineet kun voi huohottaa liikaakin.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.02.2022 22:17
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Nonii tämä ratkesi, suuri kiitos mauricio!
Tosiaan tuolta Trodosta kun tilasin "Boschin" anturin niin tarvikehan tuo taisi silti olla, itse anturissa ei ainakaan lue Bosch
Nyt kun tilasin Autodocista täysin identtisen anturin mikä oli ennestään kiinni niin viatkin hävisivät.
Pakoputki kylmällä koneella säksättää ja saippualiuoksella kun testasin niin reunimmaisen pytyn tiivisteen välistä ilmaa pakenee, ehkä voisi jotai pakoputkimassaa kokeilla ruutata laipan juureen
Tosiaan tuolta Trodosta kun tilasin "Boschin" anturin niin tarvikehan tuo taisi silti olla, itse anturissa ei ainakaan lue Bosch
Nyt kun tilasin Autodocista täysin identtisen anturin mikä oli ennestään kiinni niin viatkin hävisivät.
Pakoputki kylmällä koneella säksättää ja saippualiuoksella kun testasin niin reunimmaisen pytyn tiivisteen välistä ilmaa pakenee, ehkä voisi jotai pakoputkimassaa kokeilla ruutata laipan juureen
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Ei kestä massat laipan vuodossa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Ei auta pakoputkimassa. Kun alkaa lämpimänä säksättää, on aika korjata.
En ole joutunut myöskään puhdistamaan vuosiin kyseistä anturia, että sen pitäisi vain toimia.
En ole joutunut myöskään puhdistamaan vuosiin kyseistä anturia, että sen pitäisi vain toimia.
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Itse uusin noita pinnapultteja varmaan 4kpl jokunen vuosi sitten kun rupesi tuo "säksätys" tympimään ajaessa. Ihan porakoneella vaan karkaistut tumpit palasiksi,ohuella terällä aloittaa ja helicoil tyyppiset ratkaisut tilalle. Varovainen saa kyllä olla ja poranteriä menee, todella tympeä työkohde mutta tilaa on työskennellä
Tuota kylmälimaa esiintyi itsellä jo alle 100tkm ajetulla motilla.
Tuota kylmälimaa esiintyi itsellä jo alle 100tkm ajetulla motilla.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Ammattilainen irrotteli noita tuntitolkulla varovasti. Ei ole mikään aloittelijan homma. Ensimmäisen pinnapultin oli jo aikaisempi omistaja katkaissut kannen sisään ja porannut reikää niin isoksi, ettei siihen mitään pulttia enää saanut. Tällaisia yllätyksiä näistä voi löytyä.
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Eikos joskus ollut juttua, että jotkut öljyt aiheuttaa herkemmin tuota limaa huohotus systeemiin kuin toiset..?
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Motox 5W-40 aiheutti vanhassa volvossa paljon kylmälimaa, Teboil Gold S:llä limat vähenivät paljon, mutta limailu loppui kokonaan kun vaihdoin Valvoline MaxLifet koneeseen. Myöskään Mobilin jollain perusöljyllä ei tuota limaa muodostunut.
Tästä on aikaa jo melkein 10 vuotta, mutta Motoxilla tuli silloin sitä limaa aivan järkyttävästi (se parin desin huohotuspönttö oli täynnä sitä räkää) ja pelkäsin jo kannentiivistevauriota. Tosin, tälläkin hetkellä pyörii stilon koneessa Motoxin öljyt, eikä niitä varmasti ajeta tarpeeksi kuumaksi riittävän usein. Ei ole limaa missään.
Minkä huollan, sen korjaan...