Fiat Linea, kylmälimako sotkee vai jokin muu?
Lähetetty: 21.02.2022 23:25
Tervehdys!
Fiat Linea 1.4 - 08 bensa 166tkm ajettu
Ongelma joka ei ota ratketakseen.
Oireet:
Kulutus mielestäni kasvanut
Kiihdyttäessä ykkösellä / vapaalla kaasuttaessa ikäänkuin ryntää 1500>2000rpm (liukkaalla vähän inhottava)
Tyhjäkäynti seilaa jonkin verran
Välillä vikakoodia p0101 tai p0106, joskus u1601
Tyhjäkäynnillä konehuoneesta, ehkä pakosarjasta kuuluu ritinää joka laimenee kun kone lämpiää (lämpösuoja ei resonoi)
Nyt viimeeksi kotipihalla n. 15km ajon jälkeen peruuttaessa P0101 päälle ja sammui, ei pysynyt käynnissä ennekuin vikakoodin kuittasi (limp mode?)
Seuraavat toimet tehty (ehkä hiukan helpotusta):
- Map/iat anturi uusittu (vanha näytti 71C kylmänä)
- Huohotinputket, alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ilmansuodatin, map/iat ja baro-anturi sekä imusarja siltä osin kuin irrottamatta pystyy puhdistettu kylmälimasta jota olikin kertynyt ihan kiitettävästi.
- Öljyt vaihdettu, maskisuoja väsätty
- Tulpat vaihdettu 1v/10000km sitten
Ajo pääosin työajoa 15km siivu ja esilämmitys käytössä.
Obd palikalla ja puhelimella olen arvoja seuraillut mutta kun ei kauheasti ymmärrä eikä oo vertailudataa siltä ajalta kun kone vielä kävi hyvin.
Vikakoodi kertoo että mass air flow sensor jota tässä ei edes ole.
Oon ollut koko ajan että tää johtuu tuosta kylmälimasta jota saa olls putsaamassa mappianturista vähän väliä mutta noita fuel trim arvoja mietin että mitä googlaillut niin pitäis olla varmaan vähän lähempänä nollaa niiden? Et onko sit seokset jotenki persiillää.
Onko mitään proseduureja millä voisin tolla obd-murkulalla päästä jyvälle onko kyse imuvuodosta tai imeekö esim. jostai pakosarjan tiivisteestä happea?
Laitoin liitteksi kuvat viimeisimmästä koodista + freeze frame
Lisäksi fuel rate ja happiantureiden volttiarvoja vaihtelevassa ajossa
Jahas katotaan saanko liitettyä sittenkään.
Fiat Linea 1.4 - 08 bensa 166tkm ajettu
Ongelma joka ei ota ratketakseen.
Oireet:
Kulutus mielestäni kasvanut
Kiihdyttäessä ykkösellä / vapaalla kaasuttaessa ikäänkuin ryntää 1500>2000rpm (liukkaalla vähän inhottava)
Tyhjäkäynti seilaa jonkin verran
Välillä vikakoodia p0101 tai p0106, joskus u1601
Tyhjäkäynnillä konehuoneesta, ehkä pakosarjasta kuuluu ritinää joka laimenee kun kone lämpiää (lämpösuoja ei resonoi)
Nyt viimeeksi kotipihalla n. 15km ajon jälkeen peruuttaessa P0101 päälle ja sammui, ei pysynyt käynnissä ennekuin vikakoodin kuittasi (limp mode?)
Seuraavat toimet tehty (ehkä hiukan helpotusta):
- Map/iat anturi uusittu (vanha näytti 71C kylmänä)
- Huohotinputket, alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ilmansuodatin, map/iat ja baro-anturi sekä imusarja siltä osin kuin irrottamatta pystyy puhdistettu kylmälimasta jota olikin kertynyt ihan kiitettävästi.
- Öljyt vaihdettu, maskisuoja väsätty
- Tulpat vaihdettu 1v/10000km sitten
Ajo pääosin työajoa 15km siivu ja esilämmitys käytössä.
Obd palikalla ja puhelimella olen arvoja seuraillut mutta kun ei kauheasti ymmärrä eikä oo vertailudataa siltä ajalta kun kone vielä kävi hyvin.
Vikakoodi kertoo että mass air flow sensor jota tässä ei edes ole.
Oon ollut koko ajan että tää johtuu tuosta kylmälimasta jota saa olls putsaamassa mappianturista vähän väliä mutta noita fuel trim arvoja mietin että mitä googlaillut niin pitäis olla varmaan vähän lähempänä nollaa niiden? Et onko sit seokset jotenki persiillää.
Onko mitään proseduureja millä voisin tolla obd-murkulalla päästä jyvälle onko kyse imuvuodosta tai imeekö esim. jostai pakosarjan tiivisteestä happea?
Laitoin liitteksi kuvat viimeisimmästä koodista + freeze frame
Lisäksi fuel rate ja happiantureiden volttiarvoja vaihtelevassa ajossa
Jahas katotaan saanko liitettyä sittenkään.