Uno 45 ie hurjat päästöt

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Voisi hyvinkin olla tuosta kiinni. Kun lambdan irrottaa, ruisku menee varmaan jollekin kiinteälle kartalle, jolloin päästöistä voi nippanappa päästäkin läpi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olen joskus mitannut lambdaa tökkäämällä nuppineulan signaalijohtoon ja siitä ihan yleismittarilla. Kun kyseessä oli bilteman mittari, jossa on lukeman lisäksi palkkitoiminto näytön alaosassa, näki siitä palkistosta hyvin jännitteen "seilaamisen". Pelkällä digitaalinäytöllä tuota on hankalampi todentaa ja viisarimallejahan ei ole enää kellään.. :roll:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä tuota signaalijännitettä uskaltaa mitata ihan digitaalisella yleismittarilla. Ehjällä anturilla jännite elää alueella 200-1200mV. Eli mittarin toinen johto maihin ja toinen anturilta tulevaan piuhaan. Tuolla tavalla näkee ainakin onko anturi ehjä.

Omassa tuli-Unossa yksipisteruiskun aikoina tuli kanssa vastaan viallinen lämpötila-anturi joka aiheutti kaikkea jännää...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No niin, taas pari kuukautta meni, mutta nyt on Uno taas katsastettu kaikin puolin onnistuneesti! Vaihdoin edeltäviin päästömittauksiin tuon jäähdytysveden lämpöanturin (boschilainen ja Motonet nro 37-3584), mutta kun sain wanhan anturin, joka paikallaan oli ns. mykkä, vaikka miten mittaili, pois, niin alkoi sekin antaa järkeenkäypiä vastusarvoja (2,6 ohmia, huoneenlämpöisenä). Joka tapauksessa uudella anturilla (jäi pahus mittaamatta paketista ottaessa) ja uudella boschilaisella lambdalla päästömittauksiin ennen katsastusta, ja hyvin kuumaksi ajetulla autolla sama tulos:lambda päällä korkeat HC- ja CO2-lukemat, mutta nyt entisen lambda-arvo 0,7 sijasta 0,96 eli lähestyi sallitun rajaa sadasosan päähän. Nuo em. lukemat jäivät numeroina kirjaamatta, kun mittaaja totesi oitis, ettei mene millään konstilla sallittuihin, mutta näin, että punaisella olivat. No, lambda irti, kun se aiemminkin toimi, ja varmaan vajaassa 10 sekunnissa sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla päästöt komeasti raja-arvoihin: Luigin arvio, että ECU menee eräänlaiseen "keskimääräiseen tilaan", on varmasti tässä selitys, ja autohan toimii aivan moitteettomasti näin. Vieläkin jäätiin mittaajan kanssa pohtimaan, missä voisi olla perimmäinen syy, miksi lambda päällä rikastaa mahdottomasti; hän itse oli todennut muutamissa aiemmissa tapauksissa mm. kaasuläpän akselien läpivientien väljentyneinä aiheuttavan yksipisteruiskuissa moista eli saa happea, mutta eivät kai nuo happiarvot kauhean isot ole. Ylipäätään, lambdalta lähtee sellainen signaali ECUlle, joka päättää rikastaa rajusti. Itse jäin vielä miettimään, voisiko jäähdytysveden antureissa kuitenkin sanomista, kun nyt jo lähestyi hyvän matkaa nuo lambda-arvot normaalia; vai voisiko ECU olla viallinen (näitä voisi vaikka kokeilla keskenään tämänikäisissä, mutta tietysti tulee hintoihinsa, jollei onnistu harrastehenkisen korjaamon kanssa sopimaan "testailuhintaa").Tuleekohan tästä auton eliniäksi toimintamalli........

Tuossa vielä ne hyväksytyt mittausarvot, ensin tyhkäkäynti/sitten 2400 r/min:
CO 0,063/0,083
CO2 15,71/15,71
HC 87/90
O2 0,13/0,21
Lambda 1,000/1,002
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Oliko paikallaan ollessaan mykkä anturi mitattu johdoista?

Johtosarjavialta tuo vaikuttaisi. Lambda antaa jännitesignaalia, joten hapettumat tms. lambdan johdotuksessa voisi aiheuttaa "vääristymää" (muistaakseni tosin matalampi signaalijännite viittaisi rikkaaseen seokseen, voin muistaa väärinkin).

Monojettien kanssa kaasuläppäanturi on useammassa Temprassa aiheuttanut vaikka mitä märäntyneen kananmunan hajusta (rikas palamaton seos ja katalysaattori) voimakkaasti humppaavaan tyhjäkäyntiin. Yhden kerran on tullut vikaantunut ruiskutusyksikkö vastaan, oireina kaikennäköinen huono käynti.
Muistankohan aivan väärin, että monoruutassa on imuilman lämpöanturi kurkun vieressä ruiskun päällä? Onhan se puhdas?

Laadukas yleismittari, mielellään oskiloskooppi ja "piikkipinneillä" mittaamaan ECUn liittimestä auto käydessä (piikit työnnetään liittimen perästä johdon sisäänmenoeristeen välistä paikalleen). Tämä tosin vaatisi johtosarjan kaaviota, tai edes ECUn pinnien kytkentäkaaviota
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

"Mykkä" lukema tuli kylmästä moottorista suoraan imusarjassa vielä olleen anturin navoista, liitin irti, ja varmistin vielä, että päät eivät kosketa toisiaan. Nyt kun anturi oli irti ja lojui lattialla suorassa auringossa, olisiko lämpö sitten "herättänyt", ja kun pidin napakasi käpälässä, pomppasi vastus näyttöön ja lähti ryömimään alaspäin hitaasti. Uutta anturia en ole käynyt nyt mittaamassa. Sellainenkin tuli vielä mieleen, että FIRE:ssä taisi olla toinenkin lämpöanturi, jakopään puolella takana, mutta olikohan tämä vain varoitusvalolle (ei ole lämpömittaria), enkä tiedä, ovatko nämä ECUn suuntaan jotenkin yhteyksissä keskenään. Lähinnä se, että voisiko tulla ristiriitaista signaalia, joka sekottaa.

Yksipisteruutassa tosiaan on lämpöanturi siinä heti käsillä kurkun yllä, ja tuumasin, että voisin sen vaihtaakin, kun sattuu olemaan varaosa hyllyssä - tai alkuun puhdistella varovasti. Sieltäkin virhesignaali voisi olla lähtöisin, yrittää rikastaa väkisin.

Tuo hapettuma ja johtosarjaongelma voisi myös viedä eteenpäin. Helppohan olisi ECUlta esim. napata kampa auki ja tarkastella/puhdistella pinnejä. UNOn kakkossarjan tehdasmanuaalissa on muistaakseni yksityiskohtaiset ohjeet eri pinnien kytkennöistä. Siellä ei tarvinne olla kauheasti hapettumaa, niin johan tieto vääristyy. Ja tuota lambdan lähettämän signaalin jännitettäkin vois yrittää paremmin vehkein tarkastalla, jopa jollain välivastuksella tarkoituksella muuttaa, niin näkisi heti päästöissä, mikä oli vaikutus. Mutta tähän tarvittaisiin pari kolme tuntia aikaa ja harrastehenkinen mittaaja/asentaja päästömittarein kokeilemaan.

Joka tapauksessa auto käynnistyy + käy tyhjäkäyntiä nätisti, kiihtyy sen minkä pystyy eikä nypyttele mitenkään, päästöt jiirissä eli hyvässä iskussa, joten enempi tässä on kyse teknisen yksityiskohdan haasteesta, joka rassaa "mekaanikon ajukoppaa". Kysehän on ihmisen tekemästä laitteesta, johon taatusti löytyy vastaus aikanaan. Ajohaittaahan tässä ei varsinaisesti ole ollenkaan. Voisi olla potentiaalinen haaste vaikka ammattikoulun opetukseen, ajan kanssa vian haarukointiin?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja VTO »

Voisihan siihen lämpöanturin tilalle laittaa potikan ja käännellä sitä niin näkisi vaikutuksen. Mittaajaa sekin tietysti vaatii, mutta ainakin noin rikkaalla käyvän haistaa nenälläkin ja aikaa myöten päänsäryllä. VAG-maailmassa olen törmännyt antureihin, jotka toimivat asiallisesti alkun, mutta kun lähestytään flektin käynnistyslämpötilaa alkaneet antaa parinkympin pakkasta vastaavaa arvoa nostaen tyhjäkäynnin 1500 rpm tuntumaan ja reilusti rikastaen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 15.07.2022 11:17 "Mykkä" lukema tuli kylmästä moottorista suoraan imusarjassa vielä olleen anturin navoista, liitin irti, ja varmistin vielä, että päät eivät kosketa toisiaan. Nyt kun anturi oli irti ja lojui lattialla suorassa auringossa, olisiko lämpö sitten "herättänyt", ja kun pidin napakasi käpälässä, pomppasi vastus näyttöön ja lähti ryömimään alaspäin hitaasti. Uutta anturia en ole käynyt nyt mittaamassa. Sellainenkin tuli vielä mieleen, että FIRE:ssä taisi olla toinenkin lämpöanturi, jakopään puolella takana, mutta olikohan tämä vain varoitusvalolle (ei ole lämpömittaria), enkä tiedä, ovatko nämä ECUn suuntaan jotenkin yhteyksissä keskenään. Lähinnä se, että voisiko tulla ristiriitaista signaalia, joka sekottaa.

Yksipisteruutassa tosiaan on lämpöanturi siinä heti käsillä kurkun yllä, ja tuumasin, että voisin sen vaihtaakin, kun sattuu olemaan varaosa hyllyssä - tai alkuun puhdistella varovasti. Sieltäkin virhesignaali voisi olla lähtöisin, yrittää rikastaa väkisin.

Tuo hapettuma ja johtosarjaongelma voisi myös viedä eteenpäin. Helppohan olisi ECUlta esim. napata kampa auki ja tarkastella/puhdistella pinnejä. UNOn kakkossarjan tehdasmanuaalissa on muistaakseni yksityiskohtaiset ohjeet eri pinnien kytkennöistä. Siellä ei tarvinne olla kauheasti hapettumaa, niin johan tieto vääristyy. Ja tuota lambdan lähettämän signaalin jännitettäkin vois yrittää paremmin vehkein tarkastalla, jopa jollain välivastuksella tarkoituksella muuttaa, niin näkisi heti päästöissä, mikä oli vaikutus. Mutta tähän tarvittaisiin pari kolme tuntia aikaa ja harrastehenkinen mittaaja/asentaja päästömittarein kokeilemaan.

Joka tapauksessa auto käynnistyy + käy tyhjäkäyntiä nätisti, kiihtyy sen minkä pystyy eikä nypyttele mitenkään, päästöt jiirissä eli hyvässä iskussa, joten enempi tässä on kyse teknisen yksityiskohdan haasteesta, joka rassaa "mekaanikon ajukoppaa". Kysehän on ihmisen tekemästä laitteesta, johon taatusti löytyy vastaus aikanaan. Ajohaittaahan tässä ei varsinaisesti ole ollenkaan. Voisi olla potentiaalinen haaste vaikka ammattikoulun opetukseen, ajan kanssa vian haarukointiin?
Kysäisin vielä tuolta, joka aloitti Temprailun 23 vuotta sitten ostaen 1.6 i.e Tempran vuosimallia 1991, jonka käynti heijasi ja peräpeili mustui rikkaan seoksen vuoksi.
Tuolloin, vuonna 1999, marssi paikalliseen deltta-autoon, mistä löytyi vanhempi ikänsä Fiateja huoltanut asentaja. Seuraava on muistin varaista, 20 vuotta vanhaa tietoa:
Käy rikkaalla, mutta lambda ja lämpöanturi kunnossa:
- Imuilman lämpöanturi ruiskutusyksikön "kannessa" kurkun vieressä. Vaihtoi koko kannen ehjään ja kulutus tipahti reilusti, mutta heijaava käynti jäi.
Heijaava käynti: Kulahtanut kaasuläpän asentoanturi kaasuläppäakselin päässä. Putsaus spriillä (nykyään myydään näitä anturien putsaamiseen tarkoitettuja litkuja) ja anturin asennon hienosäätö. Parani, mutta lopulta parrmpikuntoinen osa hävitti vaivat.

Asentoanturin asento kannattaa merkata ennen irroitusta. Tuo vianhaku tehtiin siis 20 vuotta sitten ja on muistin varainen kertomus, että paikkaansa pitävyys voi olla sinne päin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Uno 45 ie hurjat päästöt

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla muistui taistelu oman Tempran kanssa, toki se oli jo monipisteruutalla. Kaikenlaista siinäkin vaihdettiin ja mittailtiin, lopulta piti ajaa paikkaan jossa oli varaosa-auto ja vaan vaihdella osia kunnes vika löytyy.

Siinä oli sitten lopulta kolme vikaa päällä yhtä aikaa jotka teki samankaltaisen oireen ja sytytti vikavalon (egr, kaasuläppäpotikka ja Boschin lambda) mutta oleellista oli se, että ilman kunnon diagnostiikkaa piti vaan päästä vaihtelemaan useampia komponentteja eikä yrittää järkeillä vikaa ja kokeilla yksitellen sitä tai tätä ja aina pari viikkoa välissä.

Ja jos komponentit ei auta niin sitten jokin perusmoottorissa, imu tai pakopuolen vuoto tms.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin