Fiat 500L pikkukoneella

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nämä kolmenkympin vaihtovälit on tarkoitettu pitämään mallit isojen asiakkaiden (vuokraamot, firmat, liisarit) listoilla. Ei saa olla enempää huoltokuluja, kuin kilpailijoilla näet. Koneet kyllä kestää sen ajan, mitä autot niillä on käytössä, sen jälkeen ei väliä. Ainakin eräissä saksalaismerkeissä on syytä ottaa öljypohja irti ja putsata öljypumpun imusiivilä jossain 150-200tkm välillä viimeistään, jos on ajettu longlife-huolto-ohjelman mukaisesti siihen asti. Siinä se säästö sitten menikin.

Multiair/twinair-koneiden kanssa on syytä noudattaa öljysuositusta tarkasti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja wellu »

arskaxx kirjoitti: 25.04.2022 11:42
mauricio kirjoitti: 25.04.2022 11:15 Onhan siitä ollut juttua, etteivät uuden tekniikan ihmemoottorit sitten ole kestäneetkään. Nämä 1,4 Fire moottorit taas kestävät, jos on pidetty huolta.
Ehkä tämä Twin-airikin kestäis, jos pidetään huolta, esim. öljynvaihto tarpeeksi usein ja valmistajan suosittelemilla öljyillä?
Tällä mun yksilöllä on noudatettu 30000km öljynvaihtoväliä, joka on mun mielestä ihan liian harvoin, jopa 3 vuotta ajettu samoilla mitälie litkuilla, toki varmaan joutunut lisäämään välillä uuttakin öljyä...
148000 km nyt yhteensä ajettu..
Eikö siellä huoltokirjassa lue "30 000km tai 12kk"?
Minkä huollan, sen korjaan...
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

wellu kirjoitti: 26.04.2022 13:38
arskaxx kirjoitti: 25.04.2022 11:42
mauricio kirjoitti: 25.04.2022 11:15 Onhan siitä ollut juttua, etteivät uuden tekniikan ihmemoottorit sitten ole kestäneetkään. Nämä 1,4 Fire moottorit taas kestävät, jos on pidetty huolta.
Ehkä tämä Twin-airikin kestäis, jos pidetään huolta, esim. öljynvaihto tarpeeksi usein ja valmistajan suosittelemilla öljyillä?
Tällä mun yksilöllä on noudatettu 30000km öljynvaihtoväliä, joka on mun mielestä ihan liian harvoin, jopa 3 vuotta ajettu samoilla mitälie litkuilla, toki varmaan joutunut lisäämään välillä uuttakin öljyä...
148000 km nyt yhteensä ajettu..
Eikö siellä huoltokirjassa lue "30 000km tai 12kk"?
Huoltokirjassa ei lue mitään. Ohjekirjassa 24kk tai 30000km, kumpi ensin tulee täyteen... Yleinen suositus kumminkin, et öljyt vaihdettais vähintään kerran vuodessa ja tätä meinaan noudattaa jatkossa??
Fiat 500L 1.4 Lounge
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja wellu »

arskaxx kirjoitti: 26.04.2022 17:23
wellu kirjoitti: 26.04.2022 13:38
arskaxx kirjoitti: 25.04.2022 11:42

Ehkä tämä Twin-airikin kestäis, jos pidetään huolta, esim. öljynvaihto tarpeeksi usein ja valmistajan suosittelemilla öljyillä?
Tällä mun yksilöllä on noudatettu 30000km öljynvaihtoväliä, joka on mun mielestä ihan liian harvoin, jopa 3 vuotta ajettu samoilla mitälie litkuilla, toki varmaan joutunut lisäämään välillä uuttakin öljyä...
148000 km nyt yhteensä ajettu..
Eikö siellä huoltokirjassa lue "30 000km tai 12kk"?
Huoltokirjassa ei lue mitään. Ohjekirjassa 24kk tai 30000km, kumpi ensin tulee täyteen... Yleinen suositus kumminkin, et öljyt vaihdettais vähintään kerran vuodessa ja tätä meinaan noudattaa jatkossa??
Okei, 24kk?? Tuon olen nähnyt monen merkin huolto-ohjeissa "normaalin käyttöolosuhteiden" kohdalla, mutta Suomen ilmastoon liittyvä "vaikeat käyttöolosuhteet" on aina olleet 12kk.
Jännä jos Fiatilla onkin jokapaikassa 24kk. Itte vaihtaisin kyllä syksyisin, jos ei kilometrit tule täyteen. Tuoreella öljyllä sitten talvea vasten.

Kyllähän nämä nykymosat kestävät tuon 30tkm vaihtovälin, jos se saavutetaan vuodessa. Maantieajossa öljy ei karstaannu, mutta pätkäajo on myrkkyä. Tosin, esimerkiksi Hondalla ollut aikanaan ongelmia V6 koneissa karstan kanssa maantieajoon liittyen, koska sylinterien lepuutusjärjestelmä, muttei liity viattiin mitenkään.

Summasummarum, monimutkainen hienomekaaninen tekniikka ei ole suunniteltu kestämään satoja tuhansia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kollegan Touran 1.9tdi sai öljynvaihdot merkkihuollossa huoltovälinilmaisimensa mukaan, ajoa 40tkm vuodessa. Kiertokangenlaakeri katosi, ja purkaessa oli osoittautunut, että öljykanavat oli tukossa.

Itse olen pitänyt vaihtovälinä kerta vuoteen, kilometrejä on siinä ajassa kertynyt 8-15tkm. Tuo rouvan twinair on näköjään huollettu samaan tahtiin, ja itse asiassa siinä huoltovälin ilmaisin näyttääkin käyttävän pienempiä lukemia, eli 1v/15tkm suunnilleen. Öljy FIAT 9.55535-GS1, 0W-30.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Ja taas uusi oire. Fiiu meinas hyytyä jyrkkään ylämäkeen. Koitin painaa kaasupoljinta kohti lattiaa, mutta kierrokset ei vaan noussut. Pienempää vaihdetta koitin, mutta ei vaikutusta.
Mäen päällä oli vauhtia enää 30 km/h kun lähdössä oli 60 km/h. Sit kun pääsi mäen päälle, niin otti taas kierroksia normaalisti..
Samaa mäkeä ajettu monta kertaa ilman ongelmia..
Ihme hommaa tän kanssa :(
Mistähän mahtais johtua, vinkkiä??
Fiat 500L 1.4 Lounge
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Bensat vähissä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vikakoodit voisi tarkistaa, jos sieltä jotain löytyisi.

Muistelen jollain olleen vastaavan vaivan jossain Alfassa tms, ja korjautuneen ctrl+alt+del:illä, eli virrat pois ja sitten taas käyntiin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Sämpy kirjoitti: 10.05.2022 14:24 Bensat vähissä?
Hyvä vinkki. Valo ei vielä palanut kuitenkaan. Kokeilen huomenna uusiksi kun on vielä vähemmän :)

Edit: Ei toistunut vika tänään.. Pitänee ruveta katseleen toista yksilöä tilalle, nettiautossa olis parikin alle 100000 ajettua 1.4 moottorilla. aika kalliita vaan ovat (köyhälle)..
Fiat 500L 1.4 Lounge
Jardelainen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.04.2022 14:02

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Jardelainen »

Nyt alkaa oleen kriittiset hetket Fiiun kanssa.
Kilinän ja kalkatuksen lisäksi alkanut tulemaan värinöitä ja ei meinaa mennä enää vaihteet silmään, varsinkaan liikkeelle lähdettäessä :(
Tuntuu, että kytkin ei irroita enää kunnolla --> tuntuu selvä nykäys pienellä viiveellä kytkimen painettua pohjaan ja sitten vasta kierrokset alkavat laskemaan. Itse kun en noista niin ymmärrä että osaisin itse arvailla missä vika, mutta paikallinen asentaja veikkasi edelleen kaksoismassavauhtipyörää.
En sitten tiedä voiko pelkkä painelaakeri tms. aiheuttaa kyseiset oireet, mutta nyt kuitenkin jännitetään että kestäisi ensi viikkoon että saa auton pajalle.
Hinta-arviot / tarjoukset kytkinpaketin uusimisesta ovat olleet 850€-1500€...
Samalla huollossa noteerattiin pientä öljyn tihkua jakoketjun kopan välistä (pakko olla todella pientä koska öljyä ei juuri tarvitse lisäillä).
Voipi olla, että tuon remontin jälkeen (jos siis kyseessä on tuo kaksoismassavauhtipyörä/kytkin) hengittelen muutamaan otteeseen syvään ja lasken yhdestä kymmeneen ja mietin meneekö vaihtoon.
Sinänsä olen tykännyt tuosta autosta, kolme vuotta mennyt ilman vikoja ja kuitenkin suhteellisen tilava, varsinkin penkit kaatamalla. Palvellut parit Lapin reissut moitteetta ja keskikulutus näyttää kesärenkaiden vaihdon jälkeen tällä hetkellä 6,2l/100km.
Mielelläni ajaisin pidempään, mutta v*tuttaa vaan jos alkaa menemään seuraavaksi esim. jotain multiairyksikköä tms.kalliimpaa kilkettä, kun vielä pitänyt hyvää huolta autosta. Jarrut uusittu joka nurkkaan pari vuotta sitten, käynyt säännöllisesti huolloissa, öljytkin vaihdettu maks. 15tkm välein ja juuri vielä laatikonkin öljyt vaihdettu.
Ei mitään hajua missä hinnoissa noiden vaihtoarvo tällä hetkellä menee, mutta todennäköisesti siitä ihan mielenkiinnosta selvää otan jahka saan ensin auton vaihdettavaan kuntoon.
Nettiautossa noita harvemmin näkee, mutta jos joku haluaa 124tkm ajetun punaisen paholaisen niin voisin remontin jälkeen lähteä sitä 6000€:lla myymään, ehkä.
Jardelainen kirjoitti: 20.04.2022 14:27 Moro,

Mulla itelläni on -15 mallin 500L 0,9 koneella.
45tkm ajanut ilman huolia (nyt mittarissa 123tkm), mitä nyt kovilla pakkasilla vilkutellut vikavaloa, mutta aina kuitenkin kuittaantunut kun on käynnistänyt auton uudelleen.
Nyt sitten vihdoin ja viimein Fiat paljasti luonteensa ja jokin petti --> korjaaja oli vahvasti sitä mieltä, että kytkin / kaksoismassavauhtipyörä.
Kytkimen kun painaa pohjaan niin alkaa kalkatus käymään, hinta-arviota odotellessa.
Ja pohjamuovit ovat saaneet kyytiä kun maavara on suoraan sanottuna aivan onneton.
Keskikulutus ollut viime marraskuusta tähän päivään 6,5l/100km eli ei kyllä kovin herkästi alle 5l mennä ellei aja ainoastaan maantieajoa...
Muuten yllättänyt jopa positiivisesti laadullaan, mutta saas nähdä nyt tuon kaksoismassavauhtipyörä operaation jälkeen ajelenko kesän ja tunnustelen, että meneekö vaihtoon vai pidänkö vielä.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Eli vois kyl olla kytkimen työsylinteri, kun liittyy kytkinpolkimen painamiseen. Silloin se olisi halvempi remontti. Kytkin varmaan lopussa kuitenkin.

Kyllähän autoista kytkimiä menee uusiksi, kuluva osa kun on. Älä lannistu. :thumb:

Kytkimen uusimisen jälkeen sillä ajaa kauaksi.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kilkatus ja kalkatus kyllä viittaa kaksoismassavauhtipyöräänn. Kovin vain kuulostaa hinnakkaalta tuo remontti.

Tarvikeosana näyttää kolmisensataa olevan vauhtipyörän hinta. Toki siinä voi kannattaa jo laittaa kytkinpakettikin samoilla töillä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Jardelainen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.04.2022 14:02

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja Jardelainen »

Jeps, kytkinpaketti massapyörineen ja töineen olisi tässä lähipajalla sen n.850€, kun taas valtakunnallinen ketju (Karla) kertoi hinnaksi 1500€.
Kyllä se joo kuntoon pitää laittaa, kun nyt kestäisi siihen saakka kunnes auton saa pajalle. Työmatkaa tulee päivittäin 60km, onneksi ns. kaupunkiajoa koko matkasta vain viitisen kilometriä, mutta kyllä siinä valoissa seisoessa kääntää hitaasti katsetta ylöspäin ja lausuu muutaman sanan yläkertaan, että älä anna Fiatin jäädä tähän :D
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Onko 1.4 litraisessa koneessa myös tuo kaksoismassa vauhtipyörä??
Fiat 500L 1.4 Lounge
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat 500L pikkukoneella

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Moi taas!

En viitsi uutta aihetta aloittaa, niin kysyn tässä samassa moottorin lämmöistä..
Onkohan nää nyt ihan normaaleja arvoja, tuo 98 astetta tuntuu vähän isolta??

Engine Water Temperature ----- 98 astetta
Target water temp for controlled thermostat ----- 98 astetta

Ihmetyttää myös se kun auton oma lämpömittari näyttää normaalilämpöä jo 70 asteen paikkeilla eikä siitä muutu, vaikka lämpöä tulee 28 astetta lisää???
Fiat 500L 1.4 Lounge
Vastaa Viestiin