Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vanha juttuhan tämä otsikossa ja alla liitteenä oleva, nyt vain löytyi parisen viikkoa vanha kohtalaisen kattava Tuulilasin/Apu-lehden artikkeli asiasta, oikea "virallinen" työryhnämietintö kuluvalta talvelta. Ei tuossa numeroiden valossa niinkään ehkä ollut uutta, varmaan kaikki, jotka vähänkin tätä ilmiötä ovat seuranneet, tuntevat yksityiskohtia. Itse kumminkin pitkälle kolmattakymmentä vuotta dieselillä liikkuneena jotenkin kummastuttaa tuo "dieselkammo", jonka tietysti voi kuvitella periytyvän vaikkapa -70-lukuisista ajopeleistä ja kauempaakin, vaan mistä sama tunnelma on ns. suuren yleisön mieleen tunkenut nykydieseleistäkin (enkä edes tarkoita näitä aivan tuoreimpia "pisipöntöllisiä" eli ureaa kaipaavia), vaan pienipäästöisiä ja nykyaikaisia n. 2000-2015 - vuosimallien pihejä, mutta riuskoja moottoreita. Tuossa artikkelissahan suorastaan pelätään kuin ruttoa, että käyttövoimaveron poisto johtaisi ihmiset hankkimaan näitä; mikä ettei? Kunnossa ollessaan, kuten artikkelikin joutuu ehkä vähän puoliväkisin toteamaan, ovat erittäin pienikulutuksisia, mukavia käyttää, ei mitään ufotekniikkaa ja ympäristönkin kannalta aivan ok. Tuskin meille Suomeen syntyy mitään "savusumuefektiä", sanoisin, että aivan päinvastoin... mitäs arvelette, mikä ihmisten käsitystä nykydieseleistä muokkaa tavallaan parjauksen suuntaan? Tai mihin työryhmämietintö voisi johtaa?

https://www.apu.fi/artikkelit/dieselver ... poistetaan
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vähän sivuun otsiko pääaiheesta, mutta samaan energiapohdiskeluun sopii kyllä eli öljypohjaisten kotimainen korvattavuus ja biopolttoaineet kotimaisista energianlähteistä? Mihin katosivat kaikki tällaiset kehitysjutut 10:ssä vuodessa? Ostiko joku (valtiollinen toimija?) kaikessa hiljaisuudessa kilpailijat ulos? RE85 taitaa sentään olla ST1:llä hengissä, mutta näistä biodieseltehtaista ei ole mitään tietoa. Tuossa artikkelissa on yksi vähän makaaberikin osio (pilaa?!), "läskin" uusiokäytöstä...

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... taikinalla
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Käsitys että Sipilän aikaan jotain bioenergialaitoksia kehiteltiin kovasti, mutta tekivät sen ihan päin seiniä, ne koelaitokset mitä Suomessa niin ei koskaan oikein toimineet ja mahdollisesti Kiinaan toimitettu räjähti..

Siis tarkoitus oli kai biojätteestä tehdä polttoainetta, mutta se olisi pitänyt tehdä niin että otetaan panos ja tehdään siitä analyysi ja sitten prosessi toteutetaan tuolla panoksella alusta loppuun. Nää sen sijaan yritti olla halvempia ja tehokkaita, että tavaraa sisään jatkuvalla syötöllä ja jatkuva prosessi käyntiin tietämättä mitä tuote oikeasti sisältää. Rikkivedyt sun muut kehitty sitten arpapelillä ja lopputulos on melkoista venäläistä rulettia.

EN ole asiantuntija, joitain artikkeleita vaan lukenut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Mitäköhän ne keksii ettei tuulivoimasähköllä tehtävää biopolttoainetta saa auton tankkiin kaataa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja stella »

Eikhän ne keksi jotain sellaista, mikä tekee tavalliselle työläiselle (siis sille, joka tätä iki-ihanaa suomeakin ylläpitää), niin jotain sellaista, että varmasti kirpaisee :evil: ....Palkathan eivät nouse vahingossakaan, niin kuin niiden olis pitänyt jo ajat sitten......mutta kaikki muu hinnoitelu nousee....tää on tätä iki-ihanaa suomea
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja wellu »

Näissä biopolttoaineissa (oli sitten tisle tai joku muu tuotantotapa) on aika yleinen ongelma tuotetun energian hyötysuhde.

Eli jos tuotat vaikka 2kW edestä jotain, mutta kulutat siihen 3-4kW, niin yhtälö on aika surkea...

Vetyä on hypetetty jo kymmeniä vuosia. Nyt viimeisimpänä tuulivoiman avittamana. Ok, siinä on kyllä järjen siemen, mutta taitaa vedyn tuotanto riittävässä mittakaavassa olla täysin kannattamatonta pelkän elektrolyysin turvin vielä kymmeniä vuosia. Termodynaamisella menetelmällä olisi nopeampaa, mutta siihen ainoa järkevä konsti on meidän lainsäädäntöön sopimaton ydinreaktori...
Toivotaan, että Porschen lanseeraama e-fuel sisältäisi jotain mielenkiintoisia ratkaisuja, jotka "oikovat" näitä sudenkuoppia...

...niin, joo, Neste on kaikessa hiljaisuudessaan ollut taas edelläkävijää:
Ruotsissa kohistaan Nesteen uusiutuvasta ihmebensiinistä – Etujärjestö ei vakuuttunut, leimaa ”koe-eräksi”
Nesteen uusiutuvasta bensiinistä kansainvälinen hitti?

Tuossa on se järki, että jos roskalle keksitään järkevää käyttöä (jäte = käyttötarpeeton lopputuote), niin se on aina pois paskaamasta ympäristöä. Ja omavaraisuus aina plussaa, jos sellaista on (en itseasiassa ole kovin tarkasti jaksanut tätä tutkia).

Mutta, eikös UPM ole kans tehnyt tämän biotislaamonsa, joka on jo jonkin hetken ollut toiminnassakin? Toisaalta, tuottaako oikeasti nestemäisiä polttoaineita, vai onko perus sellulaitos nimettynä toisin (en jaksa googlettaa).
MultiplaJTDmies kirjoitti: 02.04.2022 18:20 Vanha juttuhan tämä otsikossa ja alla liitteenä oleva, nyt vain löytyi parisen viikkoa vanha kohtalaisen kattava Tuulilasin/Apu-lehden artikkeli asiasta, oikea "virallinen" työryhnämietintö kuluvalta talvelta. Ei tuossa numeroiden valossa niinkään ehkä ollut uutta, varmaan kaikki, jotka vähänkin tätä ilmiötä ovat seuranneet, tuntevat yksityiskohtia. Itse kumminkin pitkälle kolmattakymmentä vuotta dieselillä liikkuneena jotenkin kummastuttaa tuo "dieselkammo", jonka tietysti voi kuvitella periytyvän vaikkapa -70-lukuisista ajopeleistä ja kauempaakin, vaan mistä sama tunnelma on ns. suuren yleisön mieleen tunkenut nykydieseleistäkin (enkä edes tarkoita näitä aivan tuoreimpia "pisipöntöllisiä" eli ureaa kaipaavia), vaan pienipäästöisiä ja nykyaikaisia n. 2000-2015 - vuosimallien pihejä, mutta riuskoja moottoreita. Tuossa artikkelissahan suorastaan pelätään kuin ruttoa, että käyttövoimaveron poisto johtaisi ihmiset hankkimaan näitä; mikä ettei? Kunnossa ollessaan, kuten artikkelikin joutuu ehkä vähän puoliväkisin toteamaan, ovat erittäin pienikulutuksisia, mukavia käyttää, ei mitään ufotekniikkaa ja ympäristönkin kannalta aivan ok. Tuskin meille Suomeen syntyy mitään "savusumuefektiä", sanoisin, että aivan päinvastoin... mitäs arvelette, mikä ihmisten käsitystä nykydieseleistä muokkaa tavallaan parjauksen suuntaan? Tai mihin työryhmämietintö voisi johtaa?

https://www.apu.fi/artikkelit/dieselver ... poistetaan
Aika moni aikanaan ihastui dieselin vääntöön, jolloin "kepittäminen" jäi vähemmälle. Nykyään suurin osa uusista autoista on automaatteja ja turbotekniikka tuonut bensakoneeseenkin sitä wäääääntöä, joten bensa nostanut taas päätään. Lisäksi bensavehkeiden kulutuksia on saatu alas.
Mutta ainakin osalla autojen ostajista taitaa edelleen olla valinnan taustalla pelko korjauskuluista. Joo, nykydiesel on kallis korjata ja monimutkainen laitos, muttei se bensavekotinkaan ongelmaton ole.

Työryhmämietintö? Mihinkö semmoinen voisi johtaa? 3-4 vuotta istutaan kerran kuukaudessa saunakabinetissa "firman piikkiin" ja oksennetaan lopuksi järisyttävä tieto: "Ajaminen polttomoottorilla loppuu kun ei ole rahaa polttoaineeseen!" :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ei ihan ehkä mene täysin tuohon otsikkoon, mutta kun edellisissä viesteissä jo oltiin samoilla suunnilla, niin tulkoon tähän nyt. Pitkä teksti, mutta suosittelen lukemaan: löysin Kauppalehdestä tuollaisen alla olevan artikkelin jo parin vuoden takaa, ja ei voi kuin ihmetellä, että tällaisesta journalismista ei ole syntynyt mitään käytännön toimia. Tässähän on osin samaa, kuin vuoden 2021 kerholehden pääkirjoituksessakin nousi pohdintaan. Koko tilanteesta jää sellainen kuva, että jossain (poliittisessa ohjauskoneistossa??) ihan käytännössä suorastaan jarrutetaan ehjän polttomoottoritekniikan elinkaaren loppuun ajamista sekä toimivan tekniikan suorastaan pois heittämistä, vaikka jo käytettävissä olevilla keinoilla voitaisiin saavuttaa nopeasti "vihertäviä tavoitteita", ja ajetaan sähköä vastaavasti kuin käärmettä pyssyyn joka suuntaan haluamatta nähdä kokonaiskuormittavuuksia. Olen maalaispoika taustaltani, ja minun on vaikea ymmärtää, miksi biotähteitä ja/tai kasveja ei voi käyttää energianlähteinä; joku "keinoeettinen" näkemyskö ihmiselämään? Mikä tämän estää, päästöthän "pyörivät", kuten energiakin, tuotannossa ja kulutuksessa, eikös jo koulufysiikassa tästä keskusteltu; siihenhän tuo artikkelikin osin viittaa? Poliittisena kannanottona todettakoon, että vaikka luonto on mitä merkittävin asia (se on aina vastuullisessa maaseutuelämässä ymmärretty ja sisäistetty), niin "vihersokeuteen" ei ole mitään syytä ajautua, etenkään vallitsevana ajankohtana, kun maailmassa energia-asiat ovat miten ovat; kyllä nyt olisi ns. yhdestoista hetki pohtia vaikkapa energiaomavaraisuutta ja panostaa siihen, että meidän suomalaisten etu olisi oma asiamme. Varmaan tästäkin joku kärventää niskavillansa, mutta avatkoon keskustelua........

Lukekaa ja kommentoikaa, mitä mieltä olette? Nyt olisi jollekin puolueelle suorastaan vaaliase seuraaviin vaaleihin, jos nostaisi tämän jutun ytimen agendalle (alkuperäinen linkki alimpana) eli kotimaiset biopolttoaineet ja selkeää tukea polttomoottoriautoiljalle, jotta sekä ajamisen hinta kohtuullistuu että myös luonto kiittää. Etenkin näkisin tämän pitkään aikaan ainoana selkeänä kädenojennuksena mm. julkisen liikenteen saavuttamattomuuden takia autolla välttämättä ajaville:

Suomesta-loytyy-polttoaine-joka-voisi-ratkaista-koko-maan-diesel-paastojen-ongelman-ja-olisi-jopa-sahkoautoja-puhtaampaa

Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.

Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.

Suomessa on liikennekäytössä nyt 750 603 diesel-henkilöautoja. Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa. Dieselautot ostetaan lähes aina suurempaan ajotarpeeseen, jolloin voi arvioida, että niiden ajomäärät ovat noin 25 000 kilometrin luokkaa vuodessa. Tällä ajomäärällä perinteisellä dieselillä syntyy Nesteen laskelmissa 4 400 kilogrammaa hiilidioksidia vuodessa, mutta Mydieselillä vain noin 440 kilogrammaa.

Kun nämä lukemat kertoo Suomen 750 000 diesel-henkilöautolla, niin niiden kokonaispäätöt olisivat perinteisellä dieselillä 3,3 miljardia kiloa eli 3,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mydieselillä päästömäärä putoaisi 330 miljoonaan kiloon eli 0,3 miljoonaan tonniin.

Eikö tämä olisi tavoittelemisen arvoinen asia? Autoala ja valtio tekivät viime syksynä niin sanotun green dealin, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Silloin(kin) keskustelussa oli huikea määrä lisää sähköautoja, erilaisia hybridejä ja kaasuautoja. Ja silloinkaan valtio ei luvannut suoraan lisää rahaa autokannan nopeaan uusimiseen, koska se vaatisi miljardien eurojen panostusta ensi vuosikymmenen aikana. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista"

Mihin green dealissa unohtui suomalaisen valtionyhtiön, joka toki on pörssissä, tekemät innovaatiot.

Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel. Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot. Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin, mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.

Suomen autokannan päästöjen vähentämisessä tämä olisi joka tapauksessa nopein tapa vaikuttaa päästöihin. Poliittisesti tämä olisi selvästi myös helpompi ratkaisu, kuin jatkuvat uhkailut polttoaineiden verojen korotuksesta tai vaatimukset autoilun vähentämisestä. Linja-autoliikenteen vapautus osoittaa jo nyt harvinaisen konkreettisesti, miten ristiriitaista on Suomen liikennepolitiikka. Linja-autot katoavat maaseudulta ja jopa pienempien kaupunkien välisestä liikenteestä, koska tulosta pystyy tekemään helpommin suurissa taajamissa. Tämä pakottaa maaseudulla ja muualla kuin kasvukeskuksissa asuvat käyttämään entistä enemmän omia autoja – eli liikennemäärä ei tule tulevaisuudessakaan oleellisesti vähenemään.


https://eur03.safelinks.protection.outl ... reserved=0
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ne on juuri niitä ideologioiden ajamia poliittisia päätöksiä.

Mutta katotaan vaan, jos ei noiden kommaripaskojen (ryssät ja kiina) kanssa tarvitse kolmatta kansainvälistä kovapanosammuntaa järjestää, niin näitä vihreämmän nestemäisen polttoaineen patentteja ja ratkaisuja alkaa putkahtelemaan kiihtyvää vauhtia seuraavan 2-3v sisään.

Suomessa ollaan myöhässä tossa vaiheessa, koska viimeistään verokohtelulla ajetaan kaikki uusi ulkomaille.
Minkä huollan, sen korjaan...
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja Kake »

En ole ollenkaan asiaan perehtynyt mutta tuohon lähes naapuriin avattiin noin vuosi sitten tuollainen: https://www.vssbiopower.fi/ajankohtaista/
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Kake kirjoitti: 30.12.2022 18:41 En ole ollenkaan asiaan perehtynyt mutta tuohon lähes naapuriin avattiin noin vuosi sitten tuollainen: https://www.vssbiopower.fi/ajankohtaista/
Vieläkös kaasuautosta maksetaan 2 eri veroa. Äkkiäkös sen googlettais.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuollainen putkahti silmään. On tuo käyttövoimaveron laskentamalli kyllä "ylimaallinen" toimitus.......


https://www.taloustaito.fi/blogit/janne ... /#4df29631
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Käyttövoimaveropohdintaa (diesel etunenässä)

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tykkään kyllä ajatusmaailmasta, jossa raskas, mutta toista vähemmän raskas verotus on nimeltään "verotuki" ja jossa ympäristöperustaisesti verotetaan kovemmin sitä tavaraa, jota tarvii pumpata, kuljettaa ja polttaa pienempi määrä, jotta saa saman energiamäärän irti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin