Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Tuompelo
Viestit: 1
Liittynyt: 18.04.2022 17:02

Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja Tuompelo »

Hei.

Ongelmani on seuraavanlainen. Ajossa Ducatosta hävisi kokonaan veto, kun olin vaihtamassa vaihdetta. Silloin mitään ääntä ei kuulunut. Vaihde tuli vaihdettua kolmoselta kakkoselle.

Vaihteet liikkuvat hyvin auton ollessa käynnissä, kytkinkin tuntuu ihan normaalille. Ainoastaan pakin päälle saanti on hankalaa. Aiemmin kun auto liikkui, pakki meni välillä vähän erikoisen tuntuisesti päälle, jolloin samalla kuului hivenen jyrnytystä.

Auto ottaa kierroksia kuten normaalisti sekä moottorin käynti kuulostaa normaalille.
Kun pistän vaihteen päälle auton ollessa käynnissä ja nostan kytkintä niin noin puolessa välin kytkimen liikerataa auto alkaa hivenen täristämään. Tämä ilmenee voimakkaiten pakin kanssa.

Auton mittarissa on 360tkm
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kytkin pettänyt.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Seuraava arvaus, että vetoakselin boori pettänyt. Harvoin kai kytkinakseli katkeaa. Edellinen ajatus kytkimen pettämisestä tietysti vahva. Kaiketi kitkapinta irronnut kun poljin normaali ja kytkee vaihteen
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oma veikkaus: Kytkinkevystä lentänyt keskiön vaimenninjouset huutintuuttiin.

Tosin korjauksen kannalta merkityksetöntä mikä hajosi. Olikos näissä isolohkoissakin vetävä kytkin? Sen kommervenkeistä en tiedäkään mitään. Haulla varmaan löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Oma veikkaus: Kytkinkevystä lentänyt keskiön vaimenninjouset huutintuuttiin.

Ainakin niissä, mitä olen purkanut on ollut vetävä kytkin. Mahtuuko nuo jouset jonnekin jemmaan, jos poljin on normaali? Itse tulisi mieleen, että jouset jäisi jonnekin, mikä haittaa polkimen toimintaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Ducato 2001 2.8TD Ei vedä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yleensä joo, niinhän tuolla todettiin että oli ollut pakilla sellaisia oireita. Ajattelin jos tässä mahtuisi jouset jonnekin asetelman väliin.

Mutta tosiaan samapa tuo kun laatikko on joka tapauksessa irroitettava. Siihen vetävän kytkimen kynsien irroitukseen oli joku oma konstinsa, en ole onneksi ikinä joutunut sellaista remppaamaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin