Taustatietona kerrottakoon, että lämpenevät ilmat paljastivat, että poltin viime talvena apuvirtaa antaessani 2005 1.2 Pandastani jäähdyttimen puhaltimen ohjauksen. Käsittääkseni ohjaus releelle tulee suoraan ECUlta, vaikka tätä en itse vielä olekaan varmistanut. Puhallin siis pyörii kun releelle antaa ohjauksen.
Päätin rakentaa rinnalle korvaavan piirin, joka ohjaa jäähdyttimen puhallinta. Tämä on nyt tehty, ja anturi on tällä hetkellä moottorilta tulevan jäähdytysletkun pinnalla, ulkopuolelta lämpöeristettynä. Testatessa kävi selväksi, ettei anturi saa letkun pinnalta tarpeeksi tarkkaa lämpötilatietoa. Jos kokonaisuuden haluaisi saada toimimaan, täytyisi anturi saada kosketuksiin jäähdytysnesteen kanssa. Ja tästä pääsemmekin itse langan aiheeseen, onko joku onnistuneesti liimannut jäähdytysletkua jollain aineella, ja jos, niin millä? Tarkoituksena olisi tehdä letkuun siisti reikä, johon asetan Pt-100 anturin. Täten liiman ei tarvitsisi omata suurta täyttökykyä, mutta glykolia ja kuumuutta sen täytyisi kestää, sekä tarttua sekä kumiin että metalliin/keramiikkaan.
Muitakin ajatuksia asian tiimoilta otetaan vastaan. Esim. tieto ECU:n sisälmyksistä kiinnostaa, en ole ainakaan vielä ECUa avannut, kun auto kuitenkin on enemmän tai vähemmän aktiivikäytössä. Sisätilan lämmitin on vielä riittänyt pitämään koneen lämmöt kurissa, ikkunat vaan auki ja luu tyylikkäästi pihalle. Olen käsittänyt, että sisällä olisi BGA piiri, joka ohjaa lähes kaikkea. BGA juottamista en viitsisi lähteä harjoittelemaan tällä ECUlla. Vaihto ECU olisi myös vaihtoehto, jos sen kohtuuhinnalla saisi.
Jäähdytysletkun liimaus
Re: Jäähdytysletkun liimaus
Eikö ennemmin jotain tämmöistä?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000030639
Letkun liimailut on tuomittu epäonnistumaan.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000030639
Letkun liimailut on tuomittu epäonnistumaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jäähdytysletkun liimaus
Kiitos vinkistä, vaikuttaa hyvältä. Lähden varmaankin tolla yrittämään.
Re: Jäähdytysletkun liimaus
Muutama vuosi sitten Iveco Dailyni ylävesiletku hinkkasi itsensä puhki turbon ilmaputkeen. Naapurin sähkömiehelle (jolla myös Daily) asiaa surin. Hänelle ei ollut jäänyt moista letkua lojumaan, mutta lykkäsi käteeni pätkän nyrkinleveää kutistesukkaa, joka oli hyvä kutistumaan kuumetessaan (tarkoitettu paksujen voimakaapelien jatkamisiin). Pistin sen letkun päälle, ehkä jotain kumiliimaakin vielä sekaan ja lämmitin. Hyvin piti tähän kevääseen saakka, jolloin tulin ajaneeksi muovit nokalla koneen hieman tavallista lämpimämmäksi ja niinpä sain aikaan Lahden teatterin parkkipaikalle vesipassin... tosin vain pieni vuoto, ei keskeyttänyt matkantekoa. Ja sittemmin tuo on ruvennut taas pitämään, en ole sille mitään tehnyt.
Mikä silloin auton pysäytti, oli sähköpula. Piti etsiä&ruinata parkkipaikalta tarpeeksi vanha/karkeatekoinen auto apuvirtaa antamaan. Ostin hetikohta uuden akun ja pari päivää myöhemmin auto parkkeerattuna sekin oli tyhjä. Sittemmin sähköt taas ovat ruvenneet pysymään sisässä. En ole keksinyt, mikä sähköä niin paljon väliaikaisesti söi. Piirturi kyllä jatkuvasti rouskuttaa, mutta ei se tuota kait selitä.
Mikä silloin auton pysäytti, oli sähköpula. Piti etsiä&ruinata parkkipaikalta tarpeeksi vanha/karkeatekoinen auto apuvirtaa antamaan. Ostin hetikohta uuden akun ja pari päivää myöhemmin auto parkkeerattuna sekin oli tyhjä. Sittemmin sähköt taas ovat ruvenneet pysymään sisässä. En ole keksinyt, mikä sähköä niin paljon väliaikaisesti söi. Piirturi kyllä jatkuvasti rouskuttaa, mutta ei se tuota kait selitä.
Fiat Punto Natural Power -12 ja Iveco Daily dual-fuel -bussi -04.
Re: Jäähdytysletkun liimaus
Ei ehkä sama asia, mutta omassa Dailyssä kerran kun tulin pihalle, niin ajovalot loistivat täysillä. Aikani johtoja heiluteltuani ne sammuivat, eivätkä ole sen koommin tehneet samaa temppua. Syy tuohonkaan ei siis selvinnyt.
Outo juttu, kun noille on kuitenkin ihan fyysiset katkaisijat.
Ai niin HPX:llä on synteettistä vulganoituvaa teippiä, minkä kai pitäisi toimia letkupaikkauksissa.
Outo juttu, kun noille on kuitenkin ihan fyysiset katkaisijat.
Ai niin HPX:llä on synteettistä vulganoituvaa teippiä, minkä kai pitäisi toimia letkupaikkauksissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net