127 vetoakseli

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Mitäs nyt keksis avuksi kun seiskan vetari kulahtanut eikä pidä uusi kumi loota öljyjä sisällä ?
Atf ainakin tipottaa vasemmalta pihalle.... Jaa miks tuo öljy? Tekohengittää jokseenkin kulunutta lootaa. Pienen testiajelun kokemuksella korahtelee huomattavasti vähemmän vaihtaessa. Ja en oo uutta ostamassa....
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Auttaisiko kulahtaneeseen(stefan) kohtaan vetää jokin skordari. Esim pyörän sisuskumista.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Jos vanhan kumin vaurio on suht koht pieni ja "haitarin" pohjalla/sivulla, niin erittäin hyvällä menestyksellä ja siististi noita on korjattu mm. LiquiSole-kuminkorjausliimalla - jopa aivan paikallaan autossa. Erityisen huolellinen puhdistus vaan haitarissa olevan viillon eri puolilta eli liuottimilla rasva pois, sitten antaa kunnolla kuivua. Paikka runsaalla liimatyynyllä sitten siihen päälle, mielellään niin, että liima tekee vaikka ohuen renkaan haitarin pohjalla koko kumi kiertäen, jolloin kuivuesa syntyy kestävä liitos. Kuivumista kannattaa nopeuttaa alkuun vaikka vanhalla halogeenilampulla säteilyn avulla lämmittämällä sekä pyörittelemällä vetaria, kunnes liima selvästi jämäköityy. Lopuksi sitten korjattu paksumpi liimatyynyn/vaurion kohta vetaria kiertämällä yläsuuntaan ja antaapa kuivua yön yli. Kestää kyllä ajot kesät talvet.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja stella »

Ilmeisesti tuossa ekassa viestissä tarkoitetaan, että se öljyvuoto on siinäkohtaa, mistä vetoakseli menee suojakumin sisään...eli akseli on kulunut, joten uusikaan kumi ei pidä tuosta kohtaa....tämähän on vähän niinkuin tyyppivika näissä, joissa ei suojakumi pyöri vetarin kanssa.
Etsisin parempikuntoisen vetoakselin tuohon ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Jyväskylän Hankkijan aikoina sain sieltä vinkin laittaa siihen kumitötteröön kaksi stefaa peräkkäin,jolloin ainakin toinen oli vähemmän kuluneella kohdalla.Se toinen ei mennyt kokonaan piiloon,mutta pysyi kuitenkin paikallaan.Kannattaa kokeilla.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Kaivelin roskiksesta vanhat kumit. Askartelen niistä tuohon tupla tai tripla stefat. Luulis pysyvän litkut sisällä.
Kiitos vastauksista.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Tai sitten vaihtaa sen stefan millin pienempään.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja wellu »

kappa12 kirjoitti: 27.05.2022 08:43 Tai sitten vaihtaa sen stefan millin pienempään.
Tai lyhentää stefan jousta aavustuksen.
Siellä stefan huulen sisällä on siis jousi. Aukeaa kiertämällä (päistään ruuvattu yhteen = silmukka), sitten suorana näpsäisee pienen pätkän (luokkaa 2mm ) pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos siinä vetarissa on selvä ura niin migillä täyteen ja sorvilla sileäksi. Tuskin pieni lämpö sitä akselia katkaiseen. Jos ei uraa ole, niin hiomakankaalla kiiltäväksi ja uusi kumi. Ei ne uudetkaan kumit kovin tiiviitä ole olleet.
Pakkasellahan noilla oli taipumus jäätyä kiinni akseliin ja sitten pyöriminen rikkoo kumin.
Vastaa Viestiin