Sivu 1/1

127 vetoakseli

Lähetetty: 26.05.2022 11:42
Kirjoittaja jtuok
Mitäs nyt keksis avuksi kun seiskan vetari kulahtanut eikä pidä uusi kumi loota öljyjä sisällä ?
Atf ainakin tipottaa vasemmalta pihalle.... Jaa miks tuo öljy? Tekohengittää jokseenkin kulunutta lootaa. Pienen testiajelun kokemuksella korahtelee huomattavasti vähemmän vaihtaessa. Ja en oo uutta ostamassa....

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 26.05.2022 11:53
Kirjoittaja Nipa
Auttaisiko kulahtaneeseen(stefan) kohtaan vetää jokin skordari. Esim pyörän sisuskumista.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 26.05.2022 12:46
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Jos vanhan kumin vaurio on suht koht pieni ja "haitarin" pohjalla/sivulla, niin erittäin hyvällä menestyksellä ja siististi noita on korjattu mm. LiquiSole-kuminkorjausliimalla - jopa aivan paikallaan autossa. Erityisen huolellinen puhdistus vaan haitarissa olevan viillon eri puolilta eli liuottimilla rasva pois, sitten antaa kunnolla kuivua. Paikka runsaalla liimatyynyllä sitten siihen päälle, mielellään niin, että liima tekee vaikka ohuen renkaan haitarin pohjalla koko kumi kiertäen, jolloin kuivuesa syntyy kestävä liitos. Kuivumista kannattaa nopeuttaa alkuun vaikka vanhalla halogeenilampulla säteilyn avulla lämmittämällä sekä pyörittelemällä vetaria, kunnes liima selvästi jämäköityy. Lopuksi sitten korjattu paksumpi liimatyynyn/vaurion kohta vetaria kiertämällä yläsuuntaan ja antaapa kuivua yön yli. Kestää kyllä ajot kesät talvet.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 26.05.2022 12:52
Kirjoittaja stella
Ilmeisesti tuossa ekassa viestissä tarkoitetaan, että se öljyvuoto on siinäkohtaa, mistä vetoakseli menee suojakumin sisään...eli akseli on kulunut, joten uusikaan kumi ei pidä tuosta kohtaa....tämähän on vähän niinkuin tyyppivika näissä, joissa ei suojakumi pyöri vetarin kanssa.
Etsisin parempikuntoisen vetoakselin tuohon ;)

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 26.05.2022 13:13
Kirjoittaja ykskuutonen
Jyväskylän Hankkijan aikoina sain sieltä vinkin laittaa siihen kumitötteröön kaksi stefaa peräkkäin,jolloin ainakin toinen oli vähemmän kuluneella kohdalla.Se toinen ei mennyt kokonaan piiloon,mutta pysyi kuitenkin paikallaan.Kannattaa kokeilla.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 27.05.2022 06:59
Kirjoittaja jtuok
Kaivelin roskiksesta vanhat kumit. Askartelen niistä tuohon tupla tai tripla stefat. Luulis pysyvän litkut sisällä.
Kiitos vastauksista.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 27.05.2022 08:43
Kirjoittaja kappa12
Tai sitten vaihtaa sen stefan millin pienempään.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 28.05.2022 22:37
Kirjoittaja wellu
kappa12 kirjoitti: 27.05.2022 08:43 Tai sitten vaihtaa sen stefan millin pienempään.
Tai lyhentää stefan jousta aavustuksen.
Siellä stefan huulen sisällä on siis jousi. Aukeaa kiertämällä (päistään ruuvattu yhteen = silmukka), sitten suorana näpsäisee pienen pätkän (luokkaa 2mm ) pois.

Re: 127 vetoakseli

Lähetetty: 28.05.2022 22:59
Kirjoittaja VTO
Jos siinä vetarissa on selvä ura niin migillä täyteen ja sorvilla sileäksi. Tuskin pieni lämpö sitä akselia katkaiseen. Jos ei uraa ole, niin hiomakankaalla kiiltäväksi ja uusi kumi. Ei ne uudetkaan kumit kovin tiiviitä ole olleet.
Pakkasellahan noilla oli taipumus jäätyä kiinni akseliin ja sitten pyöriminen rikkoo kumin.