Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Moi grande punto alkaa pomppia ,täristä ja nypyttää kun lähtee liikkeelle 1 vaihteella?? Vauhtiin päästyään ei enää nypyttele vaan toimii normaalisti kaikilla vaihteilla. Missähän ihmeessa vika voisi olla?
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Tutki huoltokirja ja laskut onko huollettu säännöllisesti ja vaihdettu esimerkiksi sytytystulpat. Ne on muuten helppo vaihtaa itse.
Pidäthän kierrokset tasaisesti n. 1000-1200 kierroksessa kun nostat kytkintä hitaasti ylös. Saattaa olla, että kytkimen tuntuma on aivan lattiassa, että voipi olla kytkin kulunut. Likainen kytkinlevy voi sekin tehdä tärinää ja auttaa kun pitää kierrokset kohdillaan.
Kytkintä pitää käyttää koko matkalta melkolailla rauhallisesti, muuten hyppää kunnolla. Todennäköisesti kytkin on aivan lopussa, jos ei pysty ottamaan tasaisia lähtöjä koskaan.
Pidäthän kierrokset tasaisesti n. 1000-1200 kierroksessa kun nostat kytkintä hitaasti ylös. Saattaa olla, että kytkimen tuntuma on aivan lattiassa, että voipi olla kytkin kulunut. Likainen kytkinlevy voi sekin tehdä tärinää ja auttaa kun pitää kierrokset kohdillaan.
Kytkintä pitää käyttää koko matkalta melkolailla rauhallisesti, muuten hyppää kunnolla. Todennäköisesti kytkin on aivan lopussa, jos ei pysty ottamaan tasaisia lähtöjä koskaan.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
On kaikki huollot tehty ei ole ns. Sytytysvika vaan tosiaan tuntuu että johtuuko kytkimestä vai onko väljää vetopyörästössä.
Jos lähtee todella rauhallisesti paikaltaan niin toimii normaalisti.
Mutta jos lähdet liikkeelle pikkusen nopeammin niin alkaa paukuttamaan.
Jos lähtee todella rauhallisesti paikaltaan niin toimii normaalisti.
Mutta jos lähdet liikkeelle pikkusen nopeammin niin alkaa paukuttamaan.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Siellä vois olla vaihteiston ja moottorin kiinnityskumit kuluneet kun kolistelee.
Kytkinlevy varmaan kulunut myös. Kai sillä rauhallisesti ajaen vielä pääsee.
Kytkinlevy varmaan kulunut myös. Kai sillä rauhallisesti ajaen vielä pääsee.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Ok kiitokset vastauksista! Pitää kuulostella tilannetta.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Öljyä päässyt kytkimeen tai muuten viallinen. Moottorin/vaihteiston kumityyny rikki. Vetarin sisämalja/tripodi oikeen reilusti rikki. Jos on sellainen lähes hakkaava efekti, ettei vaan kenguru, veikkaisin ensimmäistä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Reippaasti liikkeelle lähtiessä, eli kunnolla kaasua ja kytkimen alkaessa tarttua jos ravistaa/hypyttää niin että koko keula tuntuisi pomppivan, niin erittäin todennäköisesti kytkin siellä oireilee.
Se ikäänkuin "lipsahtelee" tuollaisessa voimakkaan luiston (liikkeelle lähtö) tilanteessa. Se nypytys on aika usein niin raju, että helposti säikähtää jotain isoa hajonneen. Hytkytys saa helposti moottorin kannakekumit pohjaamaan, vaikka olisivat ehjiäkin. Toki sillä (hypytyksellä) saa paikkoja myös rikki.
Tuollainen kytkin voi kestää pitkäänkin tai sitten alkaa luistamaan vähän ajan päästä. Useimmiten kytkin alkaa oireilemaan noin, kun kytkinlevy on saanut öljyä (kampiakselin takastefa vuotaa), kuten Sämpy tuossa totesikin. Yhdessä 626GTI Mazdassa pompotti kytkin järkyttävän kovasti (kaikki tavarat tippui kojelaudalta/keskikonsolista), mutta 120tkm sillä tuli silti huristeltua. Liikkeellelähtö piti vain tehdä tyhjäkäynnillä, yhtään kaasua niin kamala pauke.
Sytytyspuolen katkokset tuntuvat usein terävinä nyppäisyinä tai katkoksina esim. liikkeellelähtiessä ja tasanopeudella. Jos moottori kävisi vajailla sylintereillä (kolmella, eli yksi sylinteri kokonaan pois pelistä), niin liikkeellelähtiessä kone kyllä hytkyttää, mutta ravistaisi muutenkin ja kuulostaisi ruohonleikkurilta.
Murresuomennos: hytkytys=heijaus/hypytys/nypytys.
Se ikäänkuin "lipsahtelee" tuollaisessa voimakkaan luiston (liikkeelle lähtö) tilanteessa. Se nypytys on aika usein niin raju, että helposti säikähtää jotain isoa hajonneen. Hytkytys saa helposti moottorin kannakekumit pohjaamaan, vaikka olisivat ehjiäkin. Toki sillä (hypytyksellä) saa paikkoja myös rikki.
Tuollainen kytkin voi kestää pitkäänkin tai sitten alkaa luistamaan vähän ajan päästä. Useimmiten kytkin alkaa oireilemaan noin, kun kytkinlevy on saanut öljyä (kampiakselin takastefa vuotaa), kuten Sämpy tuossa totesikin. Yhdessä 626GTI Mazdassa pompotti kytkin järkyttävän kovasti (kaikki tavarat tippui kojelaudalta/keskikonsolista), mutta 120tkm sillä tuli silti huristeltua. Liikkeellelähtö piti vain tehdä tyhjäkäynnillä, yhtään kaasua niin kamala pauke.
Sytytyspuolen katkokset tuntuvat usein terävinä nyppäisyinä tai katkoksina esim. liikkeellelähtiessä ja tasanopeudella. Jos moottori kävisi vajailla sylintereillä (kolmella, eli yksi sylinteri kokonaan pois pelistä), niin liikkeellelähtiessä kone kyllä hytkyttää, mutta ravistaisi muutenkin ja kuulostaisi ruohonleikkurilta.
Murresuomennos: hytkytys=heijaus/hypytys/nypytys.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Kiitokset hyvistä vastauksista ilmeisesti se kytkin siellä ravistelee liikkeellelähdöissä,mutta ajellaan ja katsellaan.. just hajos kuskinpuolen sähköikkuna
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Jos kulunut polkimen kumi luistaa kenkäpohjan alla, aiheuttaa sekin helposti nykimistä.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Vaihdoin LUK kytkinpaketin niin sinne hävis nylkytykset vanha näytti olevan VALEO autolla ajettu 150tkm ja joku ilmeisesti vaihtanut jossakin välissä tuon valeon kytkimen kytkin koppa ja kytkinlevy olivat kuivia ei öljyvuotoja, kytkimessä oli pintaa hyvin ja paineasetelmassa ei päälleppäin näkynyt mitään ja painelaakeri myös ehjä, oisko ollu sitten kiero se kytkinlevy tai jotain vast.Nuo valeot on näköjään täyttä paskaa volkkariin laitettiin aikoinaan uusi valeon kaksoismassavauhtipyörä paketti kun vanha täristi mutta se uusi valeo täristi enemmän kun se vanha 250tkm ajettu alkuperäinen!
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Liekkö ollut asetelmassa se painelevy vai mikälie (joka puristaa kytkinlevyä) kiero.
Niinpä se taitaa Valeokin entisenä laatumerkkinä (?) olla paskaa nykysin, kuten niin moni muukin. Minulla vähän samantapaisia kokemuksia kuin nimimerkillä Fiude2007. Pahin oli valmiiksi kiero kova vauhtipyörä, valeon paketista...
Niinpä se taitaa Valeokin entisenä laatumerkkinä (?) olla paskaa nykysin, kuten niin moni muukin. Minulla vähän samantapaisia kokemuksia kuin nimimerkillä Fiude2007. Pahin oli valmiiksi kiero kova vauhtipyörä, valeon paketista...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Valeohan on ollut hyvä tuote (ainakin ennen vanhaan hyvään aikaan).....Nykytilanteesta en osaa sanoa
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Aika moni vanha merkki valmistuttaa tavaransa Kiinassa. Laatu voi silti olla hyvää, tai sitten sitä, mitä valmistaja sattuu tekemään vetäessään välistä minkä kerkeää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Joo, noinhan toi menee. Alustan puslissa ja nivelissä ennen luotettava MeyleHD taitaa sekin olla paskaa nykyjään (ei kestä puslat, halkeilee).
Kytkimissä valeo...
Hihnoissa Gates...
Nyt on tänä vuonna tullut vastaan paskoja SKF laakereitakin (kesto-ongelmia)...
Vituttaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Liikkeellelähtö nypytys grande punto 1.4
Kuulinpa, ettei tarvikkeena olis nuo painelaakeritkaan ihan priimaa. Parissa vuodessa alkaa jo ääntämään. Eikä väliä oliko Luk vai Sachs. Alkuperäisosa onkin sitten suhteutettu paljon kannattavampi vaihtoehto, ellei sitten vaan laita vahinkoa kiertämään.