127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ota mutterikin samalla, ei välttämättä ole sama kierre, kuin vanhassa...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja hankala »

joo ja vanha mutteri on jo ihan soosina kun hakkasin tankoa irti
Kaikki on aina vaikeeta!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja stella »

Alkuperäiset alapultit ovat tiheämmällä kierteellä, kuin normipultit.....Voi sinne normipultin laittaa, kunhan pultin pituus riittää, sekä kovuus.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Ja paksuus... kun se pultti ei ole 12 eikä 14mm. Ainahan sitä voi toki ruveta sorvuuttamaan vaikka valmiita saakin 12 eurolla. Kannattaa tilata jotain muutakin mitä tarvitsee niin ei ne postikulutkaan enää pahalta tunnu.

Tai onhan sekin mahdollista että poraa puslat, iskarit ja navan reiät isommaksi mutta en itse jaksaisi alkaa moiseen.

Kuva
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vode131 kirjoitti: 28.06.2022 22:07 Ja paksuus... kun se pultti ei ole 12 eikä 14mm. Ainahan sitä voi toki ruveta sorvuuttamaan vaikka valmiita saakin 12 eurolla. Kannattaa tilata jotain muutakin mitä tarvitsee niin ei ne postikulutkaan enää pahalta tunnu.

Tai onhan sekin mahdollista että poraa puslat, iskarit ja navan reiät isommaksi mutta en itse jaksaisi alkaa moiseen.

Kuva
Aivan eli se on joku tämmönen 13.XXmm vahva sileältä osaltaan. Onpahan taas typerä rakenne...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitääpä tänään kaivaa tuolle pultille OEM numero ja kysyä Italiasta. Sitten voisin harkita jos tuolta linkin kaupastakin kysyisin että mitä maksaa jos ostan isomman kasan. Saataisiin tämä homma hiukan helpommaksi ja halvemmaksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja hankala »

Sämpy kirjoitti: 29.06.2022 06:58 Pitääpä tänään kaivaa tuolle pultille OEM numero ja kysyä Italiasta. Sitten voisin harkita jos tuolta linkin kaupastakin kysyisin että mitä maksaa jos ostan isomman kasan. Saataisiin tämä homma hiukan helpommaksi ja halvemmaksi.
Loistavaa :thumb:
Kaikki on aina vaikeeta!
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Sämpy kysy samalla noita lehtijousen kumeja mitkä kuvassa. On myös lahoavaa sorttia ja mullekin tuli kahdesta eri paikasta.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja stella »

Jos hommaatte noita pultteja/lehtijousen kumeja, niin minä voin ottaa yhden auton tarpeen verran niitä 8-)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Samoin...
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lehtijousen kumeja ei ilmeisesti saa enää uutena, noi lienee vanhaa varastoa.

Pultit on vähän hämärä homma. Tuo saittihan mainostaa että olisi sama vähän kaikissa. Silti listojen mukaan kaikissa on omansa, myös aftermarket valmistajien listoissa ja huonoissa kuvissakin Ritmossa on kuvan näköinen pultti ja seiskassa erilainen? Ainakin ihan ekoissa kaseissa oli 12mm pultti, mutta vaihtui jossain vaiheessa 13mm pulttiin, tämä selvisi tehtaan kirjasta.

No tilasin nyt seiskan pultteja sekä Ritmon/Regatan pultteja, katotaan mitä tulee. Mutterit saanen noihin ihan tuosta paikallisesta ruuviliikkeestä jos on 12mm tiheekierre.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja hankala »

Ainakin yksi setti pitäisi tosiaan saada, voisi olla viisasta ottaa toinen talteen kun autoja on monta
Kaikki on aina vaikeeta!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikä niitä Ritmon pulttejakaan enää saa.. No seiskan pultteja pitäisi tulla, katsotaan mitä lopulta saapuu..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mietin tässä pääni puhki, enkä nyt kyllä keksi että miksi tuohon ei voisi ns. tavallista 10.9 pulttia hätätilassa käyttää? Yhteen seiskaan olin iskunvaimentimia mukana vaihtamassa ja koska vanhat pultit porattiin irti, laitettiin tilalle 10.9 pultit, joissa sileä osa riittävän pitkä ja riittävän tiukalle. Ei ne siellä eläneet, vaikka tietenkin riski sille on olemassa.

Onkos kukaan tämmösiä käynyt oikeasti osaavassa liikkeessä kysymässä (wurth tai etra)? Löytyy ainakin konepiirtämisen kirjasesta nimellä "Soviteruuvi teräsrakenteille" ja ilmeisesti M12 kokoisena tuo sileä osuus olisi 13.2mm halkaisijaltaan.

Yritin googlella ja huonosti tuli tuloksia (M12x13.2x60 kokeilin, vaikka nämä seiskan pultit lienee 140mm pitkiä?).

EDIT.
Onkos nämä nyt oikeita?
https://classicperformance-parts.com/pr ... trol-arms/
Liitteet
seiskan pultit.jpg
seiskan pultit.jpg (29.6 KiB) Katsottu 726 kertaa
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n juuttunut takaiskarin alapultti

Viesti Kirjoittaja hankala »

Näyttävät kuvassa oikeilta, mutta mittoja ei mainita. Voi olla ainoa keino saada varmuus sovittamalla paikoilleen, vaikka seiskaan luvataan sopivan toki.
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin