Tuo moniurahihnapyörä tuli uutena. Onko siinä merkkejä?Luigi kirjoitti: ↑28.06.2022 15:07 Kyllä se noin on kohdallaan. Tietenkään merkit ei pysy samalla paikalla, kun konetta pyörittää, eli ne osuu pyörien merkkien kohdalle vain asennusvaiheessa, jos oikein muistan.
Jos edelleenkään ei käynnisty, etsisin vikaa muualta - että on kaikki liittimet kiinni ja anturit paikallaan. Moniurahihnapyöräkin pitää olla oikeassa asennossa kiinni.
Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28.06.2022 11:10
Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin
Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin
Sen ei pitäs mennä kuin yhdessä asennossa (ohjainnasta). Vertaa vanhaan.Macgyver41 kirjoitti: ↑28.06.2022 15:17Tuo moniurahihnapyörä tuli uutena. Onko siinä merkkejä?Luigi kirjoitti: ↑28.06.2022 15:07 Kyllä se noin on kohdallaan. Tietenkään merkit ei pysy samalla paikalla, kun konetta pyörittää, eli ne osuu pyörien merkkien kohdalle vain asennusvaiheessa, jos oikein muistan.
Jos edelleenkään ei käynnisty, etsisin vikaa muualta - että on kaikki liittimet kiinni ja anturit paikallaan. Moniurahihnapyöräkin pitää olla oikeassa asennossa kiinni.
Miksi uusi moniurahihnapyörä?
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28.06.2022 11:10
Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin
Tuollainen. Vauhtipyörälle tosiaan on anturi...
Mitespäin tämän nyt on tultava?
Mitespäin tämän nyt on tultava?
- Liitteet
-
- art.jpg (58.23 KiB) Katsottu 1169 kertaa
Re: Jakopään hihna pomppasi tietenkin
Siinä on tuo pikkureikä ja hammashihnapyörässä pitäisi olla nasta, joka tulee sen kohdalle. On se mahdollista asentaa väärinkin...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28.06.2022 11:10
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Perkuleen paljon kiitoksia asiantunevalle väelle.
Lähtihän se käymään! Tässä oppi hirveästi uutta ja vähiten sen, että pitäisi jokainen osa tutkia huolella eikä hutiloida.
Eräs ongelma tässä vielä kuitenkin on. Heti käynnistymisen jälkeen alkoi latauksen valoa näyttää ja pitihän se arvata, että oli heittänyt uuden moniurahihnan pois paikoiltaan. Kokeilin uudelleen ja sama toistui. Myös vanhalla hihnalla lähtee irti heti starttauksen jälkeen.
Onkohan tuossa nyt joku pyörä vinossa vai mikähän moisen aiheuttaa?
Lähtihän se käymään! Tässä oppi hirveästi uutta ja vähiten sen, että pitäisi jokainen osa tutkia huolella eikä hutiloida.
Eräs ongelma tässä vielä kuitenkin on. Heti käynnistymisen jälkeen alkoi latauksen valoa näyttää ja pitihän se arvata, että oli heittänyt uuden moniurahihnan pois paikoiltaan. Kokeilin uudelleen ja sama toistui. Myös vanhalla hihnalla lähtee irti heti starttauksen jälkeen.
Onkohan tuossa nyt joku pyörä vinossa vai mikähän moisen aiheuttaa?
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Tarkista, että hihnalinja on suorassa....ettei esim tämä uusi hihnapyörä ole offsetiltaan erilainen, kuin vanha...Macgyver41 kirjoitti: ↑28.06.2022 18:24 Perkuleen paljon kiitoksia asiantunevalle väelle.
Lähtihän se käymään! Tässä oppi hirveästi uutta ja vähiten sen, että pitäisi jokainen osa tutkia huolella eikä hutiloida.
Eräs ongelma tässä vielä kuitenkin on. Heti käynnistymisen jälkeen alkoi latauksen valoa näyttää ja pitihän se arvata, että oli heittänyt uuden moniurahihnan pois paikoiltaan. Kokeilin uudelleen ja sama toistui. Myös vanhalla hihnalla lähtee irti heti starttauksen jälkeen.
Onkohan tuossa nyt joku pyörä vinossa vai mikähän moisen aiheuttaa?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28.06.2022 11:10
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Omaan kysymykseen on helppo vastata: väärä asennustapahan sen heittää pois.
Hihna meni väärältä puolelta kiristimen kiinnistystä. Eli piti korjata järjestys oikeaksi.
Kiitos vielä kaikille
Hihna meni väärältä puolelta kiristimen kiinnistystä. Eli piti korjata järjestys oikeaksi.
Kiitos vielä kaikille
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
8v Fire on mainio laite opetella itse huoltamista, kun kaikki on aika selväpiirteitä ja yksinkertaista, ja moka vaikkapa hihnan kanssa ei riko mitään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Taidan itsekin sitten uskaltaa vaihtaa jakohihnan 1.4:een kun on näin hyvät ohjeet.
Onhan se parisataa euroa säästöä. Saapa nähdä.
Onhan se parisataa euroa säästöä. Saapa nähdä.
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Siinäkin mielessä mukavia moottoreita, kun ei tarvitse kampiakselin pulttia avata. Jos ei sitten stefa satu vuotamaan. Ja voi hyvillä mielin jättää vuotamattoman stefan vaihtamatta, kun ei ole kovinkaan iso homma avata uudelleen.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28.06.2022 11:10
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Jos miettii ihan kustannuksia niin kannattaa itse tehdä
Kahdesta eri korjaamosta kysyin tarjousta hihnan vaihdolle ja molemmissa meni (osien kanssa) yli 400€. No, siinä olisi sitten vesipumppukin vaihtunut samalla. Tuntui kuitenkin hurjalta, vaikka osasin odottaa jotain sen suuntaista.
Mutta päätin kokeilla siis itse. Pitihän se sitten kahdesti tehdä mutta oppia ikä kaikki.
Motonetistä 24.90 uusi jakohihna ja kiristinlaakeri. Ostin samalla uuden moniurahihnan 9.90€.
Eihän se hauska urakka ollut siinä mielessä, että ensin meni jako pieleen eikä auto lähtenyt käyntiin. Mutta sitten täältä apua saaneena jakopää uusiksi auki ja jako kohdilleen. Käyntiin lähti ja nyt on hyvin pelannut pari päivää.
Kokemus on muuten jännä juttu. Kolmisen tuntia remppa otti ekalla kertaa mutta kun uudestaan piti aukaista ja kasata, koko homma meni vajaassa tunnissa. Kun tietää mitä tekee
Tässä toisen liikkeen tarjous sähköpostiin:
Kahdesta eri korjaamosta kysyin tarjousta hihnan vaihdolle ja molemmissa meni (osien kanssa) yli 400€. No, siinä olisi sitten vesipumppukin vaihtunut samalla. Tuntui kuitenkin hurjalta, vaikka osasin odottaa jotain sen suuntaista.
Mutta päätin kokeilla siis itse. Pitihän se sitten kahdesti tehdä mutta oppia ikä kaikki.
Motonetistä 24.90 uusi jakohihna ja kiristinlaakeri. Ostin samalla uuden moniurahihnan 9.90€.
Eihän se hauska urakka ollut siinä mielessä, että ensin meni jako pieleen eikä auto lähtenyt käyntiin. Mutta sitten täältä apua saaneena jakopää uusiksi auki ja jako kohdilleen. Käyntiin lähti ja nyt on hyvin pelannut pari päivää.
Kokemus on muuten jännä juttu. Kolmisen tuntia remppa otti ekalla kertaa mutta kun uudestaan piti aukaista ja kasata, koko homma meni vajaassa tunnissa. Kun tietää mitä tekee
Tässä toisen liikkeen tarjous sähköpostiin:
- Liitteet
-
- Clipboard01.jpg (30.42 KiB) Katsottu 1027 kertaa
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Yleensä tälläisissä jakopäissä, jossa vesipumpu on jakohihnan käyttämä, niin se kannattaa/jopa on suositeltavaa vaihtaa samalla (vaikka ei vuotaisikaan)....Tosin Firen jakopää on niin lapsellisen helppo, että vaikka se vanha vesipumppu alkaiskin nyt seuraavan kuukauden sisään vuotamaan, niin äkkiähän sen sit taas vaihtaa
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Omakohtaisesti koettua, ei Fiatin ensiasennusvesipumppukaan kestänyt edes tehtaan ilmoittamaa 120tkm vaihtoväliä. Merkkipuodissa 60tkm kohdalla vaihdettiin hihnat ja vermeet pl. vesipumppu... 92tkm alkoi sitten pumppu vuotamaan ja merkkipuodissa taputeltiin käsiä Niiden piikkiin koko setti vaihtoon.
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Mikähän on Punton 1,4 -12 remminvaihtoväli? Merkkiliike sanoo 8 vuotta / 120 tkm, mutta vähemmän merkilliset kolmisen vuotta ja vähemmän kilsoja.
Fiat Punto Natural Power -12 ja Iveco Daily dual-fuel -bussi -04.
Re: Jakopään hihna pomppasi - käy nyt
Eihän tuossa mitään takuuta enää ole, mutta vähemmillä kilometreillä puolittaisin tuon vaihtovälin. Ehkä enintään viisi vuotta. Vähän aiemmissa vuosimalleissa oli 3v 30tkm ylivarovainen vaihtoväli aivan suotta.
Kaipa se pitäisi siellä manuaalissa lukea.
Kaipa se pitäisi siellä manuaalissa lukea.