Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
marko131
Viestit: 4
Liittynyt: 01.07.2022 22:39

Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja marko131 »

Mulla on Fiat Coupe 2.0 16v -94. Käytin katsastuksessa keväällä. Vai pakokaasuista tuli sanomista ja hylky. Olen tehnyt koneen uusiksi. Kone kyllä toimii. Ja olin laittavinani alipaineletkutkin oikeeseen jäljestykseen. Vein tutulle korjaamolle säädätykseen. Viikon verran he sitä tutkivat ja etsivät kaaviota. Mutta eivät löytäneet sellaisia. Nyt kysyisin täältä neuvoa ja apua. Onko kukaan paininut tämmöisen alipaineletku hässäkän kanssa. Tai olisi samanlainen auto jota vertailisi toiseen. Tai osaa yksinkertaisesti korjata tuon silleen,että pakokaasut olisi arvoissaa. Vai onko vika jossain yksittäisessä osassa?? Kulku puoli kyllä on kunnossa. Kaikki neuvo ja apu otetaan vastaan.
Toinen asia on nuo Alfa Romeon 164 twinspark etu iskunvaimentimet. Onko kellekkään jäännyt sellaisia? Vaikea löytää normi nettikaupoista ja varaosaliikkeistä. Tarvisen sellaiset etuiskarit.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja Aero »

Valitettavasti en osaa suoraa vastausta antaa, mutta kerro ihmeessä että millaisia tuloksia se päästömittari kertoili, niin niitä osaa ehkä joku kommentoida.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tuskin liittyy asiaan, mutta kerran tuli vastaavasta päästöjen klvottomuutta jonkin aikaa tutkittua. Oli lambdan plugi irti. On sillä tavalla piilossa, että ei ihan helposti huomannut.
marko131
Viestit: 4
Liittynyt: 01.07.2022 22:39

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja marko131 »

No joo. Voi minä päästömittauksen laittaa. Korkeat ne vähän on..
Tyhjäkäynnillä CO%:4,00 CO2: 8,60 HCppm: 1452 O2: 3,60
Kierroksilla CO%: 1,80 CO2: 13,20 HCppm: 223 O2: 0,40 lambda: 0,950 silti viellä lambda poikkea kieroksilla arvoistaan.
Labda on uusi ja asiallisesti kinni omassa pistokkeessaan.
Vuoto mittauksia on tehty. Mikään ei ole muuttanut päästöarvoja. Kädet on nostettu ylös.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Rikkaalla näkyy käyvän. Ruiskun lämpöanturin voisi tarkistaa. Ja happea on hieman reilusti - jos on vuotoa lähellä lambdaa, seosta rikastetaan turhaan. Pakokaasut kun on pulssimaisia, niin ihan jonkun matkaa lambdan perässäkin oleva vuoto saattaa vaikuttaa.

Onhan lambda-anturi Bosch tai edes NTK? Tarvikkeet on lähtökohtaisesti aina rikki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
marko131
Viestit: 4
Liittynyt: 01.07.2022 22:39

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja marko131 »

Joo lämpäanturista on kokemusta. Jos se on rikki. Niin silloin ruisku syöttää bensa niin paljon,et se näkyy öljy tikussa saakka. Ja käynti on tosi raskasta. Varmaan se voi olla myös tosin päinkin lyö koneen laihalle. Väli mallia tuskin on. Muuta kuin silloin se anturi toimii. Lambda anturi luulisin uutena neljän tähden merkillä olevan ehjä. Epäilen niitä alipaine letkujen järjestystä. Tai jotain osaa joka ei nyt toimi.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Auttaisiko Coupen korjaamokäsikirja letkujen kanssa?

Laitoin yksityisviestin asiasta.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kysymyksiä Coupesta/Alfa 164

Viesti Kirjoittaja mikah »

En kyllä oikein jaksa uskoa että alipaineletkuilla saisi arvoja noin pieleen, ellei sitten pakokaasunkierrätysventtiili ole kokoajan auki.
Ei oikein selvinnyt minkä merkkinen lambda siellä on. Missään tapauksessa EI kannata koittaa mitään muuta merkkiä kun Bosch, niin kuin tuossa aikaisemmin jo mainittiin.
On kokemusta työnpuolesta hyvin paljo, että Delphin ym. romut ei tomi edes uutena.
Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Yksi esimerkki on se kun kaverin Uno ei mennyt päästöistä läpi. Oli arvot aavistuksen liian korkeat.
No haki Motonetistä AIDON Delphin ja laittoi kiinni ja katsastukseen. No auto meni ajokieltoon kun päästöt vastaavat kun sinulla.
Auto tuli sitten minulle ja laitoin jonkun vanhan Boschin anturin paikalleen ja leimalle. Kaikki arvot viimesenpäälle kohdallaan.
Ja näitä esimerkkejä siis löytyy kymmenittäin vuosien varrelta. Tänäkin vuonna pari erimerkkistä autoa, joissa samat ongelmat uudella jollain Delphin tai vastaavan lambdalla.
Käsittämätöntä että tuollaisia edes myydään, kun samat ongelmat niiden kanssa on ollut jo yli 25 vuotta.

Toki voi olla joku muukin vika, vaikka nokkien ajotus pielessä, mutta jos ei ole Boschin lambda, niin siitä kannattaa lähteä.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Vastaa Viestiin