127 mk1 kaasarin ongelmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

Eli mk1:n Weber 30 IBA, ihan perusyksinkertainen kaasutin.
Ongelma on se että ultraäänipesuista ja puhdistuksista huolimatta ei käy puhtaasti.
Eli kylmänä lähtee ryypyllä hienosti käyntiin ja käykin hyvin kunnes moottori lämpeää ja ryypyn ottaa pois.
Tyhjäkäynti on kaunis ja tasainen ja kierroksia ottaa kuin kisakone, mutta...
Kun tyhjäkäynniltä painaa reilusti kaasua, kone ikäänkuin nukahtaa hetkeksi ja sitten vasta ottaa kierroksia kunnolla.
Tämä tekee ajamisesta todella ikävää.
Olen kolmea kaasutinta tässä puhdistellut ja niiden osia yhdistellyt ja kokeillut vaikka mitä, mutta kaikissa on sama vika.

Onko minulta nyt jäänyt huomaamatta jotain aivan oleellista?
Sanottakoon nyt vielä että kokemusta kyseisistä kaasareista on kyllä kertynyt vuosia, mutta tämä on uutta.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kiihdytyspumpun kanavat tukossa tai kalvo venähtänyt. Veikkaan jälkimmäistä.
Toki, vanhan mekaanisen laitteen ollessa kyseessä, voi vivusto olla niin kulunut ettei pumpun annos ole tarpeeksi kun moottorilla on kuormaa.

En tosin muista minkälainen kiihdytyspumpun vivusto on ko. kaasuttimessa (voiko kulua noin kun kuvailin).

Ja sitten vielä perinteinen: bensapinta (koho) säädetty oikein?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kiihdytyspumppu itsellekkin tuli mieleen ensin, mutta
laitoin uuden huoltosarjan, eli mukana myös tuo pumpunkalvo.
Vivustokaan ei vaikuta kuluneelta ja säädön pumpulle katsoin toimivasta kaasarista.
Kaasari on myös pesty ultraäänipesuaineella joka yleensä on toiminut hyvin.
Eniten mietityttää että miten monessa kaasarissa on huollon jälkeen sama vika, eikä vika kuitenkaan
ole autossa muuallakaan koska alkuperäinen kaasutin toimii.

Alkaa ideat loppua ja päätäkin on jo raavittu niin että kohta veri lentää :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kohon säätö?
Oletko paineilmalla kokeillut kiihdytyspumpun kanavat?

Siis yökkääkö kone kun nopeasti painaa kaasua, vai eikö meinaa lähteä vetämään ollenkaan, kun kaasu on pohjassa ja kierrokset matalat?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

Paineilmalla on kanavat ja suuttimet puhallettu.
Tyhjäkäynniltä kun painaa reilusti kaasua niin kone ensin on hyytyvinään mutta ottaa sitten kierroksia.
Esim kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle pienillä kierroksilla ja lähtee kiihdyttämään, niin on selvä ja voimakas nykäisy ennen kuin lähtee vetämään kunnolla, kun kierrokset nousee on veto hyvä ja auto kulkee kyllä.
Kun pitää tyhjäkäyntiä korkealla niin ongelmaa ei esiinny, mutta vaikka olen säätänyt tyhjäkäynnin n. 1000 kierrokseen niin silloinkin vielä.
Ja tosiaan toisella kaasarilla ongelmaa ei ole, joten en usko autossa muuten olevan vikaa.

Lieneekö kaasari tiensä päässä? Tosin mietityttää että sama vaiva on kahdessa kaasarissa samaan aikaan samanlaisena
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eli kaasua painaessa yskäsee. Onko läppäakseli jeti, ettei ole väljää?

Jos sitä kiihdytyspumppua voi säätää, niin säätäisin herkemmäksi. Eli ruikkaa enemmän pienemmällä kaasulla.

Eniveis kyllä tuo kiihdytyspumppu ongelmalta vaikuttaa
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kyllä rungon pitäs olla timmissä.
Tosiaan vaikuttaa ettei kiihdytyspumppu ikäänkuin ehdi mukaan, mutta kurkusta näkee sen ruiskuttavan hyvin bensaa.
Pumppua voi vähän säätää ja olen sitäkin kokeillut tuloksetta.

Taitaa olla aika luovuttaa vaan ja alkaa katselemaan jostain käytettyä tilalle
Kaikki on aina vaikeeta!
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tai sitten suurentaa tk suutinta pykälän.
Onhan se akselin lisäilma härdelli tukittu?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tai sitten ne pikkukanavat jotka tulee siihen kaasuläpän tietämille kurkkuun (jos on) niin on kumminkin tukossa vaikka ultrattu.

Noi pitää ihan mekaanisesti varmistaa että on auki. carb cleaneria ja lankaa. Itellä ihan minikokoisia hammasrautaharjoja, joitten varsi on tarpeeksi pieni mutta taipuisa silti jäykkä. Niin pieniä ei vaan tahdo saada enää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 27.07.2022 06:14 Tai sitten ne pikkukanavat jotka tulee siihen kaasuläpän tietämille kurkkuun (jos on) niin on kumminkin tukossa vaikka ultrattu.

Noi pitää ihan mekaanisesti varmistaa että on auki. carb cleaneria ja lankaa. Itellä ihan minikokoisia hammasrautaharjoja, joitten varsi on tarpeeksi pieni mutta taipuisa silti jäykkä. Niin pieniä ei vaan tahdo saada enää.
En taas muista onko tässäkin se suorakulmainen "siirymä" reikä kaasuläpän sivussa. Se jos on tukossa, niin usein ei tahdo pintakaasulla toimia, ellei käännä tyhjäkäyntiä rikkaalle.

Eihän kaasutin ole säädetty liian laihalle? Koetas kääntää vielä tk seosta rikkaammalle. Vaikka ruuvista yksi kierros ja koeajo. Jos ruuvia avatessa koneen kierrokset lähtee nousemaan, niin käy liian laihalla. Tosin imuvuoto voi sotkea seoksia merkittävästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

A Bart kirjoitti: 26.07.2022 16:40 Tai sitten suurentaa tk suutinta pykälän.
Onhan se akselin lisäilma härdelli tukittu?
On tukittu, siitä ei ole kuin haittaa muutenkaan
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 mk1 kaasarin ongelmat

Viesti Kirjoittaja hankala »

wellu kirjoitti: 27.07.2022 06:58 Eihän kaasutin ole säädetty liian laihalle? Koetas kääntää vielä tk seosta rikkaammalle. Vaikka ruuvista yksi kierros ja koeajo. Jos ruuvia avatessa koneen kierrokset lähtee nousemaan, niin käy liian laihalla. Tosin imuvuoto voi sotkea seoksia merkittävästi.
Kyllä sitä olen koittanut ruuvailla käyntiä seuraillen, eikä ilmeistä imuvuotoakaan tunnu olevan.
Testasin vanhalla "hyvällä" keinolla eli kone käyntiin ja carb cleaneriä ruiskuttaa imusarjalle, jos kierrokset muuttuu niin vuotaa
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin