Fiat 127 bella mk1 -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Keväällä -18 tuli otettua seiskaprojekti. Kyseinen yksilö siis Seatin valmistama, mk1 seiska
vuodelta 1977. Tähän malliin on oma henkilökohtainen kiintymys, kun joskus 13 vuotiaana nassikkana
oli vieläpä samanvärinen mk1 peltoautona ajoharjoiteltavana. Nyt olisi korkea aika hoitaa lapsuuden
haave tämmöisen laittamisesta liikennekuntoon.

Keväällä -19 aloitin hommaa hieman hankkimalla etuputken ja takalyhdyn, kun lasi puuttui.
Eteen tuli vaihdettua uudet iskarit, yksi nivel sekä puhdistin jarrusatulat ja laitoin uudet levyt ja palat.
Yksi ruostepaikkakin tuli laitettua kuskinpuolen etulokasuojaan. sitten auto jäi muutamaksi vuodeksi
katokseen seisoskelemaan. Muina kesinä oli jos jotakin tärkeämpää projektia joka ohitti Seatin, mutta
tänä kesänä tuli mieleen, että pitää ottaa nyt niskasta kiinni ja homma pitää saada kuntoon.

Tiedossa oli erinäisiä vikoja, pakoputki pörisee, tankissa/putkistossa on tukos, takajarrut oli laittamatta.
Mutta olihan siinä ihan reilusti muutakin ja purkaessa hajotin vielä paikkoja, ainakin takapyörien laakerit
irrotettaessa. Auton mukana tuli taakse hyväkuntoiset, ehkä uudet keinuvarret, joten kun olin jarruja
riittävästi avannut, niin päätin laittaa nekin autoon paikalleen.

Koetin keskittyä korjailuihin enemmän tai vähemmän 8. heinäkuuta. Olisi voinut kirjoitella tänne
edistymisestä jo vähän aiemminkin... mutta nyt lyhyesti; uutta palikkaa tuli laitettua vähän enemmänkin
mitä suunnittelin. Takana uutta kaikki jarruosat, kengät, sylkät, rummut ja känkkävaijerikin. Kaikki jarruletkut
uusittu edessä ja takaa. Jarruputkista suurin osa tuli tehtyä uutta. Jarrupaineensäädinkin kävi irti ja herkisteltävänä.
Myös ne hajotetut takapyörän laakerit uusin laakeri/napa yhdistelmällä.

Etu-umpiot tuli ostettua, kun oli H4 umpiot myytävänä joku vuosi sitten. Mutta eihän ne H4 umpiot olleetkaan,
kun tarkemmin katsoin. Mukana oli kuitenkin hyvät polttimot, joten siellä ne on nyt autossa kiinni. Valopolttimorumbaa oli
kanssa, kun sain kaikki valot toimimaan, niin yksi päivä huomasin, että kohta pari ei toiminutkaan. Vanhat pitkään käyttämättömänä
olleet polttimot kärähtää näköjään aika nopeasti, joten niitä tuli nyt uusittua.

Autossa ei ollut toimivaa laturia, mutta aiemmasta mk2 seiskasta oli soveltuva laturi hyllyssä ja se onneksi toimi, niin
ei tarvinnut sitä lähteä ostamaan. Etuputken jostain olin hommannut ja se meni paikalleen, mutta äkkiseltään en takapönttöä
löytänyt, joten rakentelin pakoputken motonet yleisputkista. No sitten myöhemmin tallia siivotessani löytyikin hommaamani
sopiva höpinäpönttö. Ei pitäisi hommata osia varastoon, jos niitä ei heti laita autoon kiinni!

Ruostepaikkoja tuli ainakin viisi laitettua. Etulokasuojia oli kitillä paikattu joskus aiemminkin, niin niissä kohdissa ei oikein
ollut mihin hepata peltiä kiinni, mutta aina vähän kauempaa sitä peltiäkin sitten löytyi. Pahempaakin on tullut korjattua,
tämä ei ollut ollenkaan pahasti mätä.

Eilen rekisteröintikatsastusyritys, mikä kaatui väljään kuskin puoleiseen etupyöränlaakeriin, joten se piti vielä uusia.
Samalla laakeria irrottaessani hajotin myös raidetangon pään. Laakeri löytyi varkauden motonetista, eli ihan minun läheltä,
mutta ilmeisesti viimeinen raidetangon pää oli savonlinnassa asti. Tukkuritkaan ei näitä enää tuo maahan, joten jos varastosaldo
olisi ollut nolla, niin olisi mennyt ehkä euroopasta tilailuksi.

Oheen kuvia, mutta taitaa joutua laittamaan muutamassa erässä, kokorajoituksen vuoksi (?).
Ensimmäinen kuva on auton myyjän navetan vintiltä, 'latolöytö' tilanteesta. Auto on ollut poissa kilvistä vuodesta 2001.
Liitteet
a.jpg
a.jpg (90.22 KiB) Katsottu 632 kertaa
b.jpg
b.jpg (91.77 KiB) Katsottu 632 kertaa
c.jpg
c.jpg (105.68 KiB) Katsottu 632 kertaa
d.jpg
d.jpg (65.05 KiB) Katsottu 632 kertaa
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

kuvia, erä 2: paikkailuja.
Liitteet
f.jpg
f.jpg (79.74 KiB) Katsottu 631 kertaa
g.jpg
g.jpg (92.03 KiB) Katsottu 631 kertaa
h.jpg
h.jpg (88.32 KiB) Katsottu 631 kertaa
i.jpg
i.jpg (52.85 KiB) Katsottu 631 kertaa
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Ja tänään se päivä koetti, kun tämä pääsi taas kilpien väliin!

Jokseenkin helpottunut tuo paperittoman auton rekisteröinti. Siinä ei edes kysytä luovaria
keneltä olen auton saanut. Täytellään planketit ja sillä sipuli. Toki rahaa muistavat ottaa.
159,- rekisteröintikatsastus (+25e uusinta), 30e liitteellinen rekisteröintitoimenpide + kilvet.

Rojekti ei ole valmis, mutta tämän vuoden urakka lienee tässä. Tuleville ropaamisinnostuksille
tekemistä vielä riittää maalauksen pohjatoissä, naksuttavassa murroksessa, jonka huomasin
katsurin pihalla. Toinen takaiskareista oli vielä aika paljon heikompi, niin nekin joutuu hommaamaan.
Mutta tämän vuoden vuosiloma alkaa olla loppusuoralla, niin tämä jatkunee myöhemmin.
Suuri päivä silti, kun auto on taas katulaillinen 21 vuoden jälkeen.
Liitteet
e.jpg
e.jpg (73.07 KiB) Katsottu 630 kertaa
j.jpg
j.jpg (198.42 KiB) Katsottu 630 kertaa
k.jpg
k.jpg (150.86 KiB) Katsottu 630 kertaa
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Onnea kilvistä. Varmaan antaa potkua projektiin. Ensimmäisen korimallin autot on hienoimpia, muut onnettomia päivityksia. 127 Mk1 :thumb:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Upeaa, tervetuloa meidän uskollisten "seiskailijoiden" joukkoon! Lähes identtinen kaksonen omaani verrattuna... ensi kesänä vaan 127-tapahtumaan, mikäli järjestetään
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Ensimmäinen testilenkki jätti yllättäin tielle. paikalle sattunut volvomies veti muutaman kilometrin matkan kotiin,
eikä edes pieni korvaus kelvannut vaivan-näöstä.

Sähköinen bensapumppu oli yllättävän huono ratkaisu. Alkuperäinen palautettu ja samalla vaihtui
uusi polttoainesuodatin. Sen jälkeen ajaminen on ollut asteen verran mukavampaa ja on uskaltautunut käymään töissä
muutamana aamuna. ensimmäiset 100 km onkin rullattu matkamittariin - letkeitä kilometrejä !

Nyt päätin, että sytkäosat ja nakuttava murros tilaukseen, niin saapi seiska vähän lisää huoltoa. Ja kukaties matka
jatkuu entistä huolettomammin siitä eteenpäin.

Seiska -tapahtuma saattaisi kiinnostaakin, Kalajoelle tosin on matkaa hyvä siivu. Laitetaan seurantaan, jos toteutuu.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat 127 bella mk1 -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Hienoa1
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Vastaa Viestiin