Sivu 1/1

Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 06:56
Kirjoittaja wellu
Otsikon dilemma. Autojen omat haitaritunkit on järestään aivan järjyttäviä viritelmiä. Ruuvivetoisia haitaritunkkeja, joiden veivi ja muoto on saneltu varapyörän vannekoon ehdoilla. Rystyset on verillä, hiki ja paha mieli jos tuollaista joutuu käyttämään. Viimeinen edes välttävä auton oma tunkki oli Unossa (jalka ja vipuvarsi).

Tämän takia oman auton kontissa kulkee joku halpahallin 20 euron "hallitunkki" mukana. Ihan kamalahan tuokin on, mutta kuitenkin auton haitaritunkkia parempi. Tuo tunkki ei kuitenkaan mahdu esim. vakiokorkuisen Stilon alle paikkpihin, joista mielelläni nostaisin, jos vaikkapa rengas on tyhjä. Lisäksi ärsyttää, kun tuo vie kontista tilaa (likanen rämisevä tunkki tavaratilan reunassa ei ole kiva).

Pullotunkilla on sama ongelma ja lisäksi sen mahtuessa johonkin koloon auton alla, ei se nosta tarpeeksi.

Aivan turha kysymys, kenelläkään samaa ongelmaa? On minulla myös sellainen p*rkeleen kokoinen Bachon hallitunkki, joka on nopee, mahtuu matalan auton alle ja nostaa korkealle, mutta ei sen kuljettaminen aina mukana hauskaa ole (painaa sen 100kg ja vie isosti tilaa). Kaverilla oli Simca Aronden kontissa mukana joskus 1990 luvulla "jostain halpamarketista" ostettu hydraulinen saksitunkki. Se oli upee, mahtui pieneen tilaan ja nosti todella korkealle. Mistähän tollasia löytäisi?

Re: Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 09:36
Kirjoittaja Aero
Sitä en tiedä, että mistä löytäisi hytikkasaksen, mutta rrrönööö ainakin jossain vaiheessa käytti saksitunkkeja, joissa sen taitellun rautalangan sijasta oli 19mm kuusiokanta. Jos tuollasen löydät, niin se on paljon parempi kuin se rautalankataitos, kun siihen sopii rengasavain, joka on muutamaa kertaluokkaa enemmän vääntämiseen suunniteltu - ja jos sattuu olemaan räikkä ja hylsy kyydissä, niin sillä saa aika nopeasti ns. tyhjät pois.

Re: Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 12:16
Kirjoittaja Luigi
Hitsaa sen rautalankapidikkeen tilalle vaikka mutterin, tai hylsyn. Pätevä akkuporakone saattaisi jo jaksaa vääntää. Tai jos on laittanut hylsyn, niin halpisräikkäkin hoitanee hommansa.

Taitaa vain haitaritunkit olla aika leluja melkein järkiään. Yksi vanha Toyotan tunkki minulla on, joka on semi-ok, ja sitten huomattavasti vanhempi Fiatin (ehkä 1800/2300?) tunkki, joka on suorastaan hyvä.

Re: Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 13:36
Kirjoittaja wellu
Noissa ruuvivetosis on vain ongelma se raskaus ja jos akkukonetta kuljettaa mukana, niin tilaa vie jo vähintään sen mitä rämiseva tokmannin tunkki ja rahallinen panos harmittaa esim pitkäkyntisen iskiessä. :roll:

127/128/131/133 oli ainakin todella näppärä tunkki. Se työnnettiin siihen pohjassa olleeseen kannakkeeseen ja pyöritettiin kampea. Semmonen pelkkä jalka josta taipui nostotanko ulos. Minulla sellanen on vielä jossain, mutta ei sitä saa oikein modaamallakaan toimivaksi nykyvekottimiin. Se oli kevyt käyttää.

Ebay, amazon jne myy näköjään hytikkasaksia, mutta hinnat ihmeen kovia (rahteineen). Tämä kaverin tunkki maksoi kuulemma "silloin joskus" 150mk luokkaa.

Re: Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 13:38
Kirjoittaja Luigi
Ainakin 80-luvun bemareissa oli tuollainen veivattava pystyyn tuleva tunkki. Jos oikein muistan, niin nostovarsi tuli helman alasaumaan.

Re: Millainen tunkki...?

Lähetetty: 08.08.2022 13:55
Kirjoittaja Midi^
Ei nyt varsinaisesti aiheeseen mutta Stilon oma tunkki todettu ihan toimivaksi Jyväskylän ralleissa kun meni rengas puhki. Tunti siinä tuli aikatappiota siirtymällä varapyörällä ajaessa mutta ehdittiin kuitenkin pätkälle hyvinkin ajoissa. :lol:

Saatiin rengaskin pitämään paikkapullolla sitten ”iltahuollossa”. Kiitos Kuhmoisten Neste!