Jakopään hihnan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Hei,

Onko kukaan vaihtanut Fiat 1.4 8V VVT moottoriin jakopäänhihnaa.
Korjauskirjassa sanotaan ympäripyöreästi että
pitää löysätä nokka-akselin hammasratas, sitten kiristää se takaisin.
Pitääkö sitä kääntää mihinkään, vai riittääkö että löysää ja sitten kiristää takaisin?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Karkeasti näin:
- Ajoita moottori
- Lukitse nokka-akseli
- Löysää nokka-akselin hihnapyörän pultti
- Löysää kiristin
- Poista hihna
- Vaihda vesipumppu ja kiristin
- Aseta uusi hihna
- Kiristä hihna kiristimellä (en tiedä onko automaattinen vai ns manuaalinen tuossa 8v VVT mallissa)
- Kiristä nokka-akselin hihnapyörän pultti
-Pyöritä konetta käsin ja tarkista että jako on kohdallaan (nokka-akselin lukituksen ollessa kohdallaan on moottorin alakerta oöajoitusmerkeissä).

Ja koko remontin ajan tarkkaillaan, ettei alakerta pääse kääntymään. MUISTAAKSENI alakerta ajoitetaan niin, että sylinteri 1 on YKK:ssa. Ne korjauskäsikirjan ohjeet kertovat kyllä tarkemmin.


"Miksi ne nokkapyörä löysätään ja onko pakko?"
- Nokkapyörällä ei ole kiilaa, vaan sen voi lukita nokka-akseliin mielivaltaiseen asentoon. Kun vaihto tehdään näin, että nokkapyörä löysätään, on jakopään ajoitus 100% oikein, koska kiristimen tiukalle vetämä hihna ei pääse kääntämään nokka-akselia, eikä hihnalle jää löysiä "vetopuolelle".

Vaihtoja on tehty myös tussimerkein, vaihtelevin menestyksin. Jos näin tekee, niin on ehdottoman tärkeää, ettei hihnaa hihnapyörille asettaessa hihnan vetopuolelle (moottorin etureuna/keulan puoli) hihnaan jää löysää, vaan kaikki löysä on kiristimen puolella. Muuten jako menee pieleen kun kiristin vetää löysät pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Se on muuten yllättävän vaikeaa saada ajoitus kohdalleen ainakin 16v koneessa.
Todella harvassa se on kohdallaan ja todella harva osaa sen asentaa niin , että on kohdallaan.
Mutta kyllä se onnistuu, mutta ei tarkistamatta ajoitusta.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ypsissä laitoin Manuelin jäljiltä (Espanjalainen merkkihuolto) 1.4:sen 16V paikoilleen ihan ajoituspaloilla eikä ollut kuin n. 12 astetta pielessä.
Meneekö se 8V:ssä samalla lailla?
Männät 1 ja 2 tasoihin, nokka-akselin tarkastusreikään lukitus, hihnäpyörä löysään ja hihna vaihtoon (+ vesipumppu)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: 08.08.2022 22:21 Se on muuten yllättävän vaikeaa saada ajoitus kohdalleen ainakin 16v koneessa.
Todella harvassa se on kohdallaan ja todella harva osaa sen asentaa niin , että on kohdallaan.
Mutta kyllä se onnistuu, mutta ei tarkistamatta ajoitusta.
Mikä siinä on vaikeaa? Varmaan se virhe sattuu männän tasojen kanssa (1 ja 2 tasalle, kuten yllä kerrottiin, muistin viärin siis).
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tosi hyvät ohjeet lukee jo tuossa. Tarkat ohjeet pultinkireyksistä lähtien löytyy Fiat elearn materiaaleista kun vähän googlailee. Myös Fiatforum.comin guides osiosta löytyy kuvien kera.

Itse vasta keräilen riittäviä työkaluja, kun homma leviää kummasti käsiin, jos ei ole kaikki valmiina. Kannattaa suosiolla hommata ne lukitustyökalut.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 09.08.2022 20:58 Tosi hyvät ohjeet lukee jo tuossa. Tarkat ohjeet pultinkireyksistä lähtien löytyy Fiat elearn materiaaleista kun vähän googlailee. Myös Fiatforum.comin guides osiosta löytyy kuvien kera.

Itse vasta keräilen riittäviä työkaluja, kun homma leviää kummasti käsiin, jos ei ole kaikki valmiina. Kannattaa suosiolla hommata ne lukitustyökalut.
Hyvä huomio, jotkut korjaamot saattavat jopa tarjota vuokrausperiaatteella lainaan niitä.

Minulle aiheutti viimeksi tenkkapoon kiristin, joka olikin muuttunut edellisestä. Tarvitsi erikoistyökalun... ...onneksi tein remontin töissä, missä on sorvista lähtien kaikki. Romumetallista syntyi lukituspala, mittatangot ja kiristimen työkalut kätevästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Nyt ymmärsin miksi se nokka-akselin hihnapyörä löysätään.
Nokka-akselin hihnapyörähän saa olla vaikka missä asennossa nokkaan nähden
kunhan nokka-akseli ja kampiakseli on oikein lukituspaloilla lukittuna.
Kun nokka-akselin hihnapyörä löysätään ja uusi hihna laitetaan takaisin ,ei sitä tarvitse vetää hirveän tiukalle
kampiakselin-vesipumpun ja nokka-akselin välille.
Kiristin vedetään maksimi tiukkuuteen, niin se poistaa löysät kampiakselin- vesipumpun ja nokka-akselin väliltä, koska nyt nokka-akselin
hihnapyörä pyörii vapaasti nokkaan nähden.
Nokan ja kampiakselin suhde ei muutu, koska ne on lukittuna.
Tämän jälkeen kiristetään nokka-akselin hihnapyörä ettei hihnapyörä pyöri enää nokka-akseliin nähden.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Siinä se on edellä kiteytettynä sama asia, jota yritin ymmärtää.

Näin asiasta kertoo Gates:

https://www.gatestechzone.com/en/news/2 ... -sprockets

Hihnapyöriin kohdistuisi tavallista suuremmat voimat ja saattaisi jokin osa pettää ennenaikaisesti.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti: 09.08.2022 17:54
Mikä siinä on vaikeaa? Varmaan se virhe sattuu männän tasojen kanssa (1 ja 2 tasalle, kuten yllä kerrottiin, muistin viärin siis).
Koska hihnan kireys vaikuttaa ajoitukseen . 99% ajoitus on aina myöhäsellä.
Tuolloin kone laulaa ilosesti yläkierroksilla , mutta vääntö on heikko
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: 13.08.2022 18:17
wellu kirjoitti: 09.08.2022 17:54
Mikä siinä on vaikeaa? Varmaan se virhe sattuu männän tasojen kanssa (1 ja 2 tasalle, kuten yllä kerrottiin, muistin viärin siis).
Koska hihnan kireys vaikuttaa ajoitukseen . 99% ajoitus on aina myöhäsellä.
Tuolloin kone laulaa ilosesti yläkierroksilla , mutta vääntö on heikko
Puhutaanko nyt FIRE pohjaisista koneista? Miten se hihnan kireys vaikuttaa ajoitukseen? Jos sinne vetävälle puolelle ei asennusvaiheessa jätä löysää yhtään, niin en tajua miten se kiristimen kiriminen saa ajoituksen myöhälle? Hihnan pitäisi venyä jo asennusvaiheessa.

Ainakin kaikissa tekemissäni jakopäissä on ajoitus ollut just eikä melkein, kunhan pitää huolen tuosta ettei sitä löysää jää ns "väärälle puolen" hihnaa asentaessa. Herkästi ollaan jommasta kummasta päästä yksi hammas pielessä, eli myöhäsellä.

Venyneet ja loppuun ajetut jakopäät erikseen, mutta ainakaan 1.2 16V ei 60tkm jälkeen ollut ajoitustaan muuttanut havaittavasti, vaikka olikin jo kiristin aika pohjassa. Tai kait sen heittokellolla olisi nähnyt, mutta lukkopalalla + tasotangoilla (ne tulpan reikiin asennettavat) ei eroa silmällä nähnyt (naru apuna), kun nokka oli lukittu.

Toki niitä tussimerkein ajoitettuja jakopäitä, joissa se ajoitus oli sen hampaan pielessä, on tullut vastaan melko paljon, joten jos varma haluaa olla, on se virallisen ohjeen tapa aina varma.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: 13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.

Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti: 13.08.2022 23:32
Wesulius kirjoitti: 13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.

Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Asentaja. hihna ei ole asentaessa riittävän kireellä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: 14.08.2022 13:36
wellu kirjoitti: 13.08.2022 23:32
Wesulius kirjoitti: 13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.

Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Asentaja. hihna ei ole asentaessa riittävän kireellä.
Eli puhuttiin samasta asiasta. :lol:

Mutta sen täytyy (monessakin moottorissa, ihan merkkiin katsomatta) olla tosiaan tiukalla sieltä "vetävältä" puolelta. Kiristimellä ei tietenkään liian tiukalle kiritä (jos on manuaalinen kiristin, automaattiset hoitaa itsekseen). Monta kertaa vaihtaessa on meinannut usko loppua, että meneekö hampaille sieltä vetävältä puolelta, mutta aina on lopulta mennyt kun on jaksanut pännittää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin