Jakopään hihnan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Voisiko asiantuntijat jakaa tietämystä millaiset olis 1.4 8V VVT:lle turvalliset kiristysmomentit, jos ei käytä astemittaa.

Elearn mukaan:
Nokka-akselipyörän pultti 1.8 ÷ 2.2 + 55° daNm eli 22 Nm ja 55 astetta. Onko oikeasti noin löysällä? :?:

Ja muitakin kriittisiä kiristysmomentteja saa jakaa.
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Ei pysty antamaan mitään momenttia, koska on venyvä pultti.
Se pitäisi siksi vaihtaa aina uuteen.
Löysin yhden videon jossa avataan pulttia ja oli aika tiukassa.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Olen yrittänyt etsiä tuota pulttia,eikä tarvikkeena ole saatavana.

Momenttiavaimessa asteikkokin alkaa vasta 27Nm stä, että liekö menis kauheasti pieleen.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mauricio kirjoitti: 25.08.2022 11:54 Voisiko asiantuntijat jakaa tietämystä millaiset olis 1.4 8V VVT:lle turvalliset kiristysmomentit, jos ei käytä astemittaa.

Elearn mukaan:
Nokka-akselipyörän pultti 1.8 ÷ 2.2 + 55° daNm eli 22 Nm ja 55 astetta. Onko oikeasti noin löysällä? :?:
55 astetta ei ole ihan vähän, joten ei se kovin löysällä ole. Motonetista ja Biltemasta saa astemitan edullisesti, suosittelen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765010/ ... temitta-12
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Video näyttää noin 6:00 eteenpäin että kun avaa nokan hihnapyörän, ei hihnaa tarvitse venyttää kovin tiukaksi.
Kiristämällä kiristimen tiukkenee hihna.

https://www.youtube.com/watch?v=aL_vAwoujoQ
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Noinko yksinkertaista se onkin. Selvä hyvä video, mutta taisi nokan pultti olla jo valmiiksi löysätty, kun vasten lukitustyökalua aukoi ja kiristi. Ei käyttänyt nokkapyörän lukituspalaa. Jonkun mielestä se on turhake.

Nokkapyörän pultti on tässä se T55 torx, mutta Linealle on normaali M12 merkitty elearn ohjeissa. Saapa nähdä.
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Pultti on M12 jossa on keskellä noin 5mm öljyreikä läpi.
Kanta on se T55 torx.

http://www.iveco-ducato.com/foto/30032620.jpg
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tässä on tosi selvä SKF:n ohjevideo ilman nokkapyörän pultin löysäämistä. Fiatin ohjeissa se kuitenkin on.

https://youtu.be/X1oBYl8u7gQ

Eniten jäi mietityttämään tuo uuden hihnan kiristys.

Kiristintä käännetään niin tiukalle kuin se menee vastapäivään ohi haarukan. Nokkapyörän lukko paikalleen ja nokkapyörän pultti kiristetään. Lukitustyökalut poistetaan ja kampiakselista pyöritetään pari kertaa ympäri ja tarkistetaan ajoitus asettamalla lukitustyökalut paikoilleen uudelleen. Kiristintä käännetään myötäpäivään kunnes haarukat on kohdillaan ja lukitustyökalut poistetaan.

Ja vesipumppua ei saa kuivana pyöritellä. :geek:
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Onpa muuten tiukka tuo Gatesin kiristin. Kiristystyökalusta katkesi piikki, olipa heikko kun pitää jatkuvasti vääntää vastaan kuitenkin. Lukkorengaspihdit saaneet uuden muodon. Momenttiinvääntökin vaatisi vastavääntöä tai kiristin löystyy. :lol: ei ihan niin helppoa kuin SKF:n videolla. Tähän ns. yksinkertaiseen juttuun se sitten tyssää joksikin aikaa.

Muuten ihan kiva projekti, ajassaan on. Aiempi korjaamo oli mylhännyt piloille nokkapyörän tulpankin. :o , että yllätyksiltä ei voi välttyä.

Ellei sitten olisi olemassa just sopivia pikku siirtopihtejä jotka sais siihen kiinni jykevästi. Gatesin entinen 4v hihnassa oli yhdessä kohtaa halkeama, että ei näissä 1.4 todellakaan ole syytä pitkittää hihnanvaihtoa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuota muinoin ihmeteltiin, kun kaverilla kävi samalla lailla (?) että kiristintyökalu hajosi kun yritti pitää sillä vastaan. Ja itse tehnyt parit jakopäät kokonaan ilman tuota ja niissä kiristin "puri" paikoilleen niin, ettei sitä tarvinnut lopullisesti kiristettäessä pitää epätoivoisesti paikoillaan. Missä ero?

En nyt muista rakennetta tarkemmin, kun tuostakin on jo kymmenen vuotta niin muistikuvilla pelataan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tässä kiristysmutteri on kuparinen kai, liekö puree vähän liian kovasti kiristimeen. Minä oon miettinyt pitääkö tässä olla joku prikka välissä vai jotain tököttiä. Kai kiristimissä on eroja.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Pyhä yksinkertaisuus! Eihän tuo ole uudella lukkomutterilla ja prikalla ollut yhtään vaikeaa. Typeränä vääntelin samaa ihan ok näköistä entistä mutteria kiristimeen. Toisekseen Gatesin kiristimen pinta oli eri materiaalia kuin entinen,eikä ole edes tasainen. Plus alkuperäisessä mutterissa on laippa.

Senpä jälkeen koko homma luotti, paitsi, että pitäisi saada kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit. Kireällähän se ei ole, mutta mistä Fiateissa tällaiset pidetään kiinni. Pulttipyssyillä ei sitten uskalla edes yrittää, vaikka sellasta näkee tehtävän videoilla.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vanha laturinremmi jostain apurungon ympäri kiepauttaen?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 03.09.2022 07:38 Pyhä yksinkertaisuus! Eihän tuo ole uudella lukkomutterilla ja prikalla ollut yhtään vaikeaa. Typeränä vääntelin samaa ihan ok näköistä entistä mutteria kiristimeen. Toisekseen Gatesin kiristimen pinta oli eri materiaalia kuin entinen,eikä ole edes tasainen. Plus alkuperäisessä mutterissa on laippa.

Senpä jälkeen koko homma luotti, paitsi, että pitäisi saada kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit. Kireällähän se ei ole, mutta mistä Fiateissa tällaiset pidetään kiinni. Pulttipyssyillä ei sitten uskalla edes yrittää, vaikka sellasta näkee tehtävän videoilla.
Puntoissa ne pikkupultit ei ainakaan ole kovin tiukassa, onko sulla kirrausmomenttia niille?
Sämpyn tyylillä tullut muutamat kirittyä. Öljynsuodattimen avaustyökalu toimii kans tosi hyvin.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Sain minä sen laitettua kun pidin pihdeillä reunasta kiinni. Ei saisi, mutta pikku jälki vaan jäi. 25Nm -28Nm on momenttialue. Nyt kun vielä sais painettua mieleensä, miten yksinkertaisilla keinoilla homma ei tyssäisi enää toiste. Olenpa typerä, kun ei tuommoiset tullu mieleenikään. :mrgreen:

Auto toimii hyvin, kuin uusi - tietysti siihen saakka kun oppii taas sopeutumat ja pahat tavat. Myös moottorikaan ei enää liiku niin paljon. Vesipumppu ja kenties kiristin pitävät nyt ulinaa. Ensi ajon jälkeen se vaimeni. Sitä saattaapi joutua tekemään homman uusiksi, jos ei ala ääni katoamaan. Sen verran löytyy keskustelua, että Gatesin kiristin voi uutena pitää ääntä. Tässä setissä vesipumppu oli LPR:n ja oon varma ettei se kuivana päässy pyörähtämään.

200-300 euroa tästä työstä korjaamolle kuulostaa nyt ihan kelpo hinnalta, mutta kaikelle on eka kertansa. Heidmann niminen räikkä- ja hylsysarja on kyllä täyttä kuraa. Jos yhtään enemmän joutuu voimaa käyttämään, on hylsy heti pyöreänä. Ajoitus ja lukitustyökalu sarja vaikka Aliexpressistä on ihan suositeltavaa hommata.
Vastaa Viestiin