Jakopään hihnan vaihto
Re: Jakopään hihnan vaihto
Voisiko asiantuntijat jakaa tietämystä millaiset olis 1.4 8V VVT:lle turvalliset kiristysmomentit, jos ei käytä astemittaa.
Elearn mukaan:
Nokka-akselipyörän pultti 1.8 ÷ 2.2 + 55° daNm eli 22 Nm ja 55 astetta. Onko oikeasti noin löysällä?
Ja muitakin kriittisiä kiristysmomentteja saa jakaa.
Elearn mukaan:
Nokka-akselipyörän pultti 1.8 ÷ 2.2 + 55° daNm eli 22 Nm ja 55 astetta. Onko oikeasti noin löysällä?
Ja muitakin kriittisiä kiristysmomentteja saa jakaa.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Ei pysty antamaan mitään momenttia, koska on venyvä pultti.
Se pitäisi siksi vaihtaa aina uuteen.
Löysin yhden videon jossa avataan pulttia ja oli aika tiukassa.
Se pitäisi siksi vaihtaa aina uuteen.
Löysin yhden videon jossa avataan pulttia ja oli aika tiukassa.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Olen yrittänyt etsiä tuota pulttia,eikä tarvikkeena ole saatavana.
Momenttiavaimessa asteikkokin alkaa vasta 27Nm stä, että liekö menis kauheasti pieleen.
Momenttiavaimessa asteikkokin alkaa vasta 27Nm stä, että liekö menis kauheasti pieleen.
Re: Jakopään hihnan vaihto
55 astetta ei ole ihan vähän, joten ei se kovin löysällä ole. Motonetista ja Biltemasta saa astemitan edullisesti, suosittelen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765010/ ... temitta-12
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Video näyttää noin 6:00 eteenpäin että kun avaa nokan hihnapyörän, ei hihnaa tarvitse venyttää kovin tiukaksi.
Kiristämällä kiristimen tiukkenee hihna.
https://www.youtube.com/watch?v=aL_vAwoujoQ
Kiristämällä kiristimen tiukkenee hihna.
https://www.youtube.com/watch?v=aL_vAwoujoQ
Re: Jakopään hihnan vaihto
Noinko yksinkertaista se onkin. Selvä hyvä video, mutta taisi nokan pultti olla jo valmiiksi löysätty, kun vasten lukitustyökalua aukoi ja kiristi. Ei käyttänyt nokkapyörän lukituspalaa. Jonkun mielestä se on turhake.
Nokkapyörän pultti on tässä se T55 torx, mutta Linealle on normaali M12 merkitty elearn ohjeissa. Saapa nähdä.
Nokkapyörän pultti on tässä se T55 torx, mutta Linealle on normaali M12 merkitty elearn ohjeissa. Saapa nähdä.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Pultti on M12 jossa on keskellä noin 5mm öljyreikä läpi.
Kanta on se T55 torx.
http://www.iveco-ducato.com/foto/30032620.jpg
Kanta on se T55 torx.
http://www.iveco-ducato.com/foto/30032620.jpg
Re: Jakopään hihnan vaihto
Tässä on tosi selvä SKF:n ohjevideo ilman nokkapyörän pultin löysäämistä. Fiatin ohjeissa se kuitenkin on.
https://youtu.be/X1oBYl8u7gQ
Eniten jäi mietityttämään tuo uuden hihnan kiristys.
Kiristintä käännetään niin tiukalle kuin se menee vastapäivään ohi haarukan. Nokkapyörän lukko paikalleen ja nokkapyörän pultti kiristetään. Lukitustyökalut poistetaan ja kampiakselista pyöritetään pari kertaa ympäri ja tarkistetaan ajoitus asettamalla lukitustyökalut paikoilleen uudelleen. Kiristintä käännetään myötäpäivään kunnes haarukat on kohdillaan ja lukitustyökalut poistetaan.
Ja vesipumppua ei saa kuivana pyöritellä.
https://youtu.be/X1oBYl8u7gQ
Eniten jäi mietityttämään tuo uuden hihnan kiristys.
Kiristintä käännetään niin tiukalle kuin se menee vastapäivään ohi haarukan. Nokkapyörän lukko paikalleen ja nokkapyörän pultti kiristetään. Lukitustyökalut poistetaan ja kampiakselista pyöritetään pari kertaa ympäri ja tarkistetaan ajoitus asettamalla lukitustyökalut paikoilleen uudelleen. Kiristintä käännetään myötäpäivään kunnes haarukat on kohdillaan ja lukitustyökalut poistetaan.
Ja vesipumppua ei saa kuivana pyöritellä.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Onpa muuten tiukka tuo Gatesin kiristin. Kiristystyökalusta katkesi piikki, olipa heikko kun pitää jatkuvasti vääntää vastaan kuitenkin. Lukkorengaspihdit saaneet uuden muodon. Momenttiinvääntökin vaatisi vastavääntöä tai kiristin löystyy. ei ihan niin helppoa kuin SKF:n videolla. Tähän ns. yksinkertaiseen juttuun se sitten tyssää joksikin aikaa.
Muuten ihan kiva projekti, ajassaan on. Aiempi korjaamo oli mylhännyt piloille nokkapyörän tulpankin. , että yllätyksiltä ei voi välttyä.
Ellei sitten olisi olemassa just sopivia pikku siirtopihtejä jotka sais siihen kiinni jykevästi. Gatesin entinen 4v hihnassa oli yhdessä kohtaa halkeama, että ei näissä 1.4 todellakaan ole syytä pitkittää hihnanvaihtoa.
Muuten ihan kiva projekti, ajassaan on. Aiempi korjaamo oli mylhännyt piloille nokkapyörän tulpankin. , että yllätyksiltä ei voi välttyä.
Ellei sitten olisi olemassa just sopivia pikku siirtopihtejä jotka sais siihen kiinni jykevästi. Gatesin entinen 4v hihnassa oli yhdessä kohtaa halkeama, että ei näissä 1.4 todellakaan ole syytä pitkittää hihnanvaihtoa.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Tuota muinoin ihmeteltiin, kun kaverilla kävi samalla lailla (?) että kiristintyökalu hajosi kun yritti pitää sillä vastaan. Ja itse tehnyt parit jakopäät kokonaan ilman tuota ja niissä kiristin "puri" paikoilleen niin, ettei sitä tarvinnut lopullisesti kiristettäessä pitää epätoivoisesti paikoillaan. Missä ero?
En nyt muista rakennetta tarkemmin, kun tuostakin on jo kymmenen vuotta niin muistikuvilla pelataan..
En nyt muista rakennetta tarkemmin, kun tuostakin on jo kymmenen vuotta niin muistikuvilla pelataan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Jakopään hihnan vaihto
Tässä kiristysmutteri on kuparinen kai, liekö puree vähän liian kovasti kiristimeen. Minä oon miettinyt pitääkö tässä olla joku prikka välissä vai jotain tököttiä. Kai kiristimissä on eroja.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Pyhä yksinkertaisuus! Eihän tuo ole uudella lukkomutterilla ja prikalla ollut yhtään vaikeaa. Typeränä vääntelin samaa ihan ok näköistä entistä mutteria kiristimeen. Toisekseen Gatesin kiristimen pinta oli eri materiaalia kuin entinen,eikä ole edes tasainen. Plus alkuperäisessä mutterissa on laippa.
Senpä jälkeen koko homma luotti, paitsi, että pitäisi saada kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit. Kireällähän se ei ole, mutta mistä Fiateissa tällaiset pidetään kiinni. Pulttipyssyillä ei sitten uskalla edes yrittää, vaikka sellasta näkee tehtävän videoilla.
Senpä jälkeen koko homma luotti, paitsi, että pitäisi saada kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit. Kireällähän se ei ole, mutta mistä Fiateissa tällaiset pidetään kiinni. Pulttipyssyillä ei sitten uskalla edes yrittää, vaikka sellasta näkee tehtävän videoilla.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Vanha laturinremmi jostain apurungon ympäri kiepauttaen?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Jakopään hihnan vaihto
Puntoissa ne pikkupultit ei ainakaan ole kovin tiukassa, onko sulla kirrausmomenttia niille?mauricio kirjoitti: ↑03.09.2022 07:38 Pyhä yksinkertaisuus! Eihän tuo ole uudella lukkomutterilla ja prikalla ollut yhtään vaikeaa. Typeränä vääntelin samaa ihan ok näköistä entistä mutteria kiristimeen. Toisekseen Gatesin kiristimen pinta oli eri materiaalia kuin entinen,eikä ole edes tasainen. Plus alkuperäisessä mutterissa on laippa.
Senpä jälkeen koko homma luotti, paitsi, että pitäisi saada kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit. Kireällähän se ei ole, mutta mistä Fiateissa tällaiset pidetään kiinni. Pulttipyssyillä ei sitten uskalla edes yrittää, vaikka sellasta näkee tehtävän videoilla.
Sämpyn tyylillä tullut muutamat kirittyä. Öljynsuodattimen avaustyökalu toimii kans tosi hyvin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Sain minä sen laitettua kun pidin pihdeillä reunasta kiinni. Ei saisi, mutta pikku jälki vaan jäi. 25Nm -28Nm on momenttialue. Nyt kun vielä sais painettua mieleensä, miten yksinkertaisilla keinoilla homma ei tyssäisi enää toiste. Olenpa typerä, kun ei tuommoiset tullu mieleenikään.
Auto toimii hyvin, kuin uusi - tietysti siihen saakka kun oppii taas sopeutumat ja pahat tavat. Myös moottorikaan ei enää liiku niin paljon. Vesipumppu ja kenties kiristin pitävät nyt ulinaa. Ensi ajon jälkeen se vaimeni. Sitä saattaapi joutua tekemään homman uusiksi, jos ei ala ääni katoamaan. Sen verran löytyy keskustelua, että Gatesin kiristin voi uutena pitää ääntä. Tässä setissä vesipumppu oli LPR:n ja oon varma ettei se kuivana päässy pyörähtämään.
200-300 euroa tästä työstä korjaamolle kuulostaa nyt ihan kelpo hinnalta, mutta kaikelle on eka kertansa. Heidmann niminen räikkä- ja hylsysarja on kyllä täyttä kuraa. Jos yhtään enemmän joutuu voimaa käyttämään, on hylsy heti pyöreänä. Ajoitus ja lukitustyökalu sarja vaikka Aliexpressistä on ihan suositeltavaa hommata.
Auto toimii hyvin, kuin uusi - tietysti siihen saakka kun oppii taas sopeutumat ja pahat tavat. Myös moottorikaan ei enää liiku niin paljon. Vesipumppu ja kenties kiristin pitävät nyt ulinaa. Ensi ajon jälkeen se vaimeni. Sitä saattaapi joutua tekemään homman uusiksi, jos ei ala ääni katoamaan. Sen verran löytyy keskustelua, että Gatesin kiristin voi uutena pitää ääntä. Tässä setissä vesipumppu oli LPR:n ja oon varma ettei se kuivana päässy pyörähtämään.
200-300 euroa tästä työstä korjaamolle kuulostaa nyt ihan kelpo hinnalta, mutta kaikelle on eka kertansa. Heidmann niminen räikkä- ja hylsysarja on kyllä täyttä kuraa. Jos yhtään enemmän joutuu voimaa käyttämään, on hylsy heti pyöreänä. Ajoitus ja lukitustyökalu sarja vaikka Aliexpressistä on ihan suositeltavaa hommata.