Jakopään hihnan vaihto
Jakopään hihnan vaihto
Hei,
Onko kukaan vaihtanut Fiat 1.4 8V VVT moottoriin jakopäänhihnaa.
Korjauskirjassa sanotaan ympäripyöreästi että
pitää löysätä nokka-akselin hammasratas, sitten kiristää se takaisin.
Pitääkö sitä kääntää mihinkään, vai riittääkö että löysää ja sitten kiristää takaisin?
Onko kukaan vaihtanut Fiat 1.4 8V VVT moottoriin jakopäänhihnaa.
Korjauskirjassa sanotaan ympäripyöreästi että
pitää löysätä nokka-akselin hammasratas, sitten kiristää se takaisin.
Pitääkö sitä kääntää mihinkään, vai riittääkö että löysää ja sitten kiristää takaisin?
Re: Jakopään hihnan vaihto
Karkeasti näin:
- Ajoita moottori
- Lukitse nokka-akseli
- Löysää nokka-akselin hihnapyörän pultti
- Löysää kiristin
- Poista hihna
- Vaihda vesipumppu ja kiristin
- Aseta uusi hihna
- Kiristä hihna kiristimellä (en tiedä onko automaattinen vai ns manuaalinen tuossa 8v VVT mallissa)
- Kiristä nokka-akselin hihnapyörän pultti
-Pyöritä konetta käsin ja tarkista että jako on kohdallaan (nokka-akselin lukituksen ollessa kohdallaan on moottorin alakerta oöajoitusmerkeissä).
Ja koko remontin ajan tarkkaillaan, ettei alakerta pääse kääntymään. MUISTAAKSENI alakerta ajoitetaan niin, että sylinteri 1 on YKK:ssa. Ne korjauskäsikirjan ohjeet kertovat kyllä tarkemmin.
"Miksi ne nokkapyörä löysätään ja onko pakko?"
- Nokkapyörällä ei ole kiilaa, vaan sen voi lukita nokka-akseliin mielivaltaiseen asentoon. Kun vaihto tehdään näin, että nokkapyörä löysätään, on jakopään ajoitus 100% oikein, koska kiristimen tiukalle vetämä hihna ei pääse kääntämään nokka-akselia, eikä hihnalle jää löysiä "vetopuolelle".
Vaihtoja on tehty myös tussimerkein, vaihtelevin menestyksin. Jos näin tekee, niin on ehdottoman tärkeää, ettei hihnaa hihnapyörille asettaessa hihnan vetopuolelle (moottorin etureuna/keulan puoli) hihnaan jää löysää, vaan kaikki löysä on kiristimen puolella. Muuten jako menee pieleen kun kiristin vetää löysät pois.
- Ajoita moottori
- Lukitse nokka-akseli
- Löysää nokka-akselin hihnapyörän pultti
- Löysää kiristin
- Poista hihna
- Vaihda vesipumppu ja kiristin
- Aseta uusi hihna
- Kiristä hihna kiristimellä (en tiedä onko automaattinen vai ns manuaalinen tuossa 8v VVT mallissa)
- Kiristä nokka-akselin hihnapyörän pultti
-Pyöritä konetta käsin ja tarkista että jako on kohdallaan (nokka-akselin lukituksen ollessa kohdallaan on moottorin alakerta oöajoitusmerkeissä).
Ja koko remontin ajan tarkkaillaan, ettei alakerta pääse kääntymään. MUISTAAKSENI alakerta ajoitetaan niin, että sylinteri 1 on YKK:ssa. Ne korjauskäsikirjan ohjeet kertovat kyllä tarkemmin.
"Miksi ne nokkapyörä löysätään ja onko pakko?"
- Nokkapyörällä ei ole kiilaa, vaan sen voi lukita nokka-akseliin mielivaltaiseen asentoon. Kun vaihto tehdään näin, että nokkapyörä löysätään, on jakopään ajoitus 100% oikein, koska kiristimen tiukalle vetämä hihna ei pääse kääntämään nokka-akselia, eikä hihnalle jää löysiä "vetopuolelle".
Vaihtoja on tehty myös tussimerkein, vaihtelevin menestyksin. Jos näin tekee, niin on ehdottoman tärkeää, ettei hihnaa hihnapyörille asettaessa hihnan vetopuolelle (moottorin etureuna/keulan puoli) hihnaan jää löysää, vaan kaikki löysä on kiristimen puolella. Muuten jako menee pieleen kun kiristin vetää löysät pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Se on muuten yllättävän vaikeaa saada ajoitus kohdalleen ainakin 16v koneessa.
Todella harvassa se on kohdallaan ja todella harva osaa sen asentaa niin , että on kohdallaan.
Mutta kyllä se onnistuu, mutta ei tarkistamatta ajoitusta.
Todella harvassa se on kohdallaan ja todella harva osaa sen asentaa niin , että on kohdallaan.
Mutta kyllä se onnistuu, mutta ei tarkistamatta ajoitusta.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Ypsissä laitoin Manuelin jäljiltä (Espanjalainen merkkihuolto) 1.4:sen 16V paikoilleen ihan ajoituspaloilla eikä ollut kuin n. 12 astetta pielessä.
Meneekö se 8V:ssä samalla lailla?
Männät 1 ja 2 tasoihin, nokka-akselin tarkastusreikään lukitus, hihnäpyörä löysään ja hihna vaihtoon (+ vesipumppu)
Meneekö se 8V:ssä samalla lailla?
Männät 1 ja 2 tasoihin, nokka-akselin tarkastusreikään lukitus, hihnäpyörä löysään ja hihna vaihtoon (+ vesipumppu)
Re: Jakopään hihnan vaihto
Mikä siinä on vaikeaa? Varmaan se virhe sattuu männän tasojen kanssa (1 ja 2 tasalle, kuten yllä kerrottiin, muistin viärin siis).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Tosi hyvät ohjeet lukee jo tuossa. Tarkat ohjeet pultinkireyksistä lähtien löytyy Fiat elearn materiaaleista kun vähän googlailee. Myös Fiatforum.comin guides osiosta löytyy kuvien kera.
Itse vasta keräilen riittäviä työkaluja, kun homma leviää kummasti käsiin, jos ei ole kaikki valmiina. Kannattaa suosiolla hommata ne lukitustyökalut.
Itse vasta keräilen riittäviä työkaluja, kun homma leviää kummasti käsiin, jos ei ole kaikki valmiina. Kannattaa suosiolla hommata ne lukitustyökalut.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Hyvä huomio, jotkut korjaamot saattavat jopa tarjota vuokrausperiaatteella lainaan niitä.mauricio kirjoitti: ↑09.08.2022 20:58 Tosi hyvät ohjeet lukee jo tuossa. Tarkat ohjeet pultinkireyksistä lähtien löytyy Fiat elearn materiaaleista kun vähän googlailee. Myös Fiatforum.comin guides osiosta löytyy kuvien kera.
Itse vasta keräilen riittäviä työkaluja, kun homma leviää kummasti käsiin, jos ei ole kaikki valmiina. Kannattaa suosiolla hommata ne lukitustyökalut.
Minulle aiheutti viimeksi tenkkapoon kiristin, joka olikin muuttunut edellisestä. Tarvitsi erikoistyökalun... ...onneksi tein remontin töissä, missä on sorvista lähtien kaikki. Romumetallista syntyi lukituspala, mittatangot ja kiristimen työkalut kätevästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Nyt ymmärsin miksi se nokka-akselin hihnapyörä löysätään.
Nokka-akselin hihnapyörähän saa olla vaikka missä asennossa nokkaan nähden
kunhan nokka-akseli ja kampiakseli on oikein lukituspaloilla lukittuna.
Kun nokka-akselin hihnapyörä löysätään ja uusi hihna laitetaan takaisin ,ei sitä tarvitse vetää hirveän tiukalle
kampiakselin-vesipumpun ja nokka-akselin välille.
Kiristin vedetään maksimi tiukkuuteen, niin se poistaa löysät kampiakselin- vesipumpun ja nokka-akselin väliltä, koska nyt nokka-akselin
hihnapyörä pyörii vapaasti nokkaan nähden.
Nokan ja kampiakselin suhde ei muutu, koska ne on lukittuna.
Tämän jälkeen kiristetään nokka-akselin hihnapyörä ettei hihnapyörä pyöri enää nokka-akseliin nähden.
Nokka-akselin hihnapyörähän saa olla vaikka missä asennossa nokkaan nähden
kunhan nokka-akseli ja kampiakseli on oikein lukituspaloilla lukittuna.
Kun nokka-akselin hihnapyörä löysätään ja uusi hihna laitetaan takaisin ,ei sitä tarvitse vetää hirveän tiukalle
kampiakselin-vesipumpun ja nokka-akselin välille.
Kiristin vedetään maksimi tiukkuuteen, niin se poistaa löysät kampiakselin- vesipumpun ja nokka-akselin väliltä, koska nyt nokka-akselin
hihnapyörä pyörii vapaasti nokkaan nähden.
Nokan ja kampiakselin suhde ei muutu, koska ne on lukittuna.
Tämän jälkeen kiristetään nokka-akselin hihnapyörä ettei hihnapyörä pyöri enää nokka-akseliin nähden.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Siinä se on edellä kiteytettynä sama asia, jota yritin ymmärtää.
Näin asiasta kertoo Gates:
https://www.gatestechzone.com/en/news/2 ... -sprockets
Hihnapyöriin kohdistuisi tavallista suuremmat voimat ja saattaisi jokin osa pettää ennenaikaisesti.
Näin asiasta kertoo Gates:
https://www.gatestechzone.com/en/news/2 ... -sprockets
Hihnapyöriin kohdistuisi tavallista suuremmat voimat ja saattaisi jokin osa pettää ennenaikaisesti.
Re: Jakopään hihnan vaihto
Koska hihnan kireys vaikuttaa ajoitukseen . 99% ajoitus on aina myöhäsellä.
Tuolloin kone laulaa ilosesti yläkierroksilla , mutta vääntö on heikko
Re: Jakopään hihnan vaihto
Puhutaanko nyt FIRE pohjaisista koneista? Miten se hihnan kireys vaikuttaa ajoitukseen? Jos sinne vetävälle puolelle ei asennusvaiheessa jätä löysää yhtään, niin en tajua miten se kiristimen kiriminen saa ajoituksen myöhälle? Hihnan pitäisi venyä jo asennusvaiheessa.
Ainakin kaikissa tekemissäni jakopäissä on ajoitus ollut just eikä melkein, kunhan pitää huolen tuosta ettei sitä löysää jää ns "väärälle puolen" hihnaa asentaessa. Herkästi ollaan jommasta kummasta päästä yksi hammas pielessä, eli myöhäsellä.
Venyneet ja loppuun ajetut jakopäät erikseen, mutta ainakaan 1.2 16V ei 60tkm jälkeen ollut ajoitustaan muuttanut havaittavasti, vaikka olikin jo kiristin aika pohjassa. Tai kait sen heittokellolla olisi nähnyt, mutta lukkopalalla + tasotangoilla (ne tulpan reikiin asennettavat) ei eroa silmällä nähnyt (naru apuna), kun nokka oli lukittu.
Toki niitä tussimerkein ajoitettuja jakopäitä, joissa se ajoitus oli sen hampaan pielessä, on tullut vastaan melko paljon, joten jos varma haluaa olla, on se virallisen ohjeen tapa aina varma.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Re: Jakopään hihnan vaihto
Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.Wesulius kirjoitti: ↑13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jakopään hihnan vaihto
Asentaja. hihna ei ole asentaessa riittävän kireellä.wellu kirjoitti: ↑13.08.2022 23:32Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.Wesulius kirjoitti: ↑13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Re: Jakopään hihnan vaihto
Eli puhuttiin samasta asiasta.Wesulius kirjoitti: ↑14.08.2022 13:36Asentaja. hihna ei ole asentaessa riittävän kireellä.wellu kirjoitti: ↑13.08.2022 23:32Joo no en epäillytkään että olisi kokemuksesta puutetta.Wesulius kirjoitti: ↑13.08.2022 22:35 Kyllä puhutaan , kaikissa jotka olen avannut on järjestään ollut ajoitus myöhäsellä enemmän ja vähemmän.
Ja sanotaanko , että on näitä tullut availtua ja tosiaan ajoitus vaikuttaa radikaalisti myös tehoihin ja vääntöön.
Tässä kun on näitä kilpureiden tehoja tasailtu, kovin herrkiä ovat reagoimaan.
Mutta helppo virikohde kun nokat säätää sopivasti ohuempi kansitiiviste ja sytkän säätö niin helposti lähtee sen 10hp lisää
Minua lähinnä kiinnostaa, että mikä sen ajoituksen pilaa? Venyvä hihna?
Mutta sen täytyy (monessakin moottorissa, ihan merkkiin katsomatta) olla tosiaan tiukalla sieltä "vetävältä" puolelta. Kiristimellä ei tietenkään liian tiukalle kiritä (jos on manuaalinen kiristin, automaattiset hoitaa itsekseen). Monta kertaa vaihtaessa on meinannut usko loppua, että meneekö hampaille sieltä vetävältä puolelta, mutta aina on lopulta mennyt kun on jaksanut pännittää.
Minkä huollan, sen korjaan...