Ducaton robotti ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
TompSt
Viestit: 1
Liittynyt: 25.08.2022 16:29

Ducaton robotti ongelma

Viesti Kirjoittaja TompSt »

Alkaa mennä sormi suuhun tämän ongelman kanssa sekä lompakko uhkaa tyhjentyä. Auto on 2015 vuosimallin 3 litranen Ducato comfortmaticilla, ajettu 75tkm. Vaihteistosta hävisi pakki tossa alkukesästä ja laatikko purettiin niin sisältä löytyi ylimääräinen neulalaakeri. Kaikki vaihteiston laakerit oli kunnossa mutta ylimääräinen oli pyörinyt rattaiden välissä ja rikkunut muutaman rattaan ja pakki akselin kolo oli täynnä silppua. Kaikki uusittiin ja samalla myös uusi kytkin.
Sopeutettiin fiatin ohjelmalla.

Pelaa hienosti kylmänä, mutta noin 50km ajon jälkeen ilmeisesti robotin öljyt lämmenneet niin paljon että jokin todennäköisesti päästää paineen robotissa laskemaan kun 2 vaihde keventäessä hyppää vapaalle. Kaikki muut vaihteet pysyy normaalisti päällä eikä vaikutusta ajaako manuaalilla vai automaatilla. Öljyt robotissa on uudet tutellan cs speedit.

Fiat ei tarjoa mitään korjausta robottiin vaan 5000 eurolla saa tilata uuden robotin jolle ei anneta mitään toimitusaikaa. Onko oikeasti niin että tähän ei pysty solenoidi venttiileitä vai miksi niitä kutsutaan vaihtamaan?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton robotti ongelma

Viesti Kirjoittaja VTO »

On sen verran harvinainen laatikko että tietämys voi olla vähäistä. Itse olen ZF laatikoissa nähnyt 2 tapausta että meni satunnaisesti vapaalle. Molemmissa vika siirtäjissä laatikon sisällä.
Uudessa Kaasujalka lehdessä on juttu jostain laatikko firmasta. Heittäisin kysymyksen sinne. Kenen valmistetta vaihteisto on?
Barc
Viestit: 96
Liittynyt: 01.07.2008 12:16

Re: Ducaton robotti ongelma

Viesti Kirjoittaja Barc »

Olisiko ongelma esim seuraava, vaihde menee vapaalle ajossa alle 40 km/h nopeudessa?
- tarkasta testerillä vikamuisti, myös silloin kun vika ilmenee. Järjestelmä ei kirjaa kaikkia vikoja muistiin?
- Öljymäärän tarkastus
- Öljynpaineen tarkastus (40...55 bar)
- Jos paine alhainen, tarkasta jännite pumpulta, jos jännite yli 11V ja pumpun rele kytkettynä 4...14sek ajan toimii pumppu ok.
- Hydrauliyksikön moninapaliittimen (23 napainen?) tarkastus, kytkimen liikematkan tarkastus jne. En tiedä missä asut, mutta hakeudu saamaan apua vanhoista Alfa-korjaamoista jotka olivat 2000-luvulla remmissä.
MiHe
Viestit: 2
Liittynyt: 29.01.2023 08:42

Re: Ducaton robotti ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Yleensä jos heittää vaihdetta vapaalle niin kytkin ei toimi oikein tai tee oikeaa liike pituutta (ei irrota kunnolla) ja sen takia seuraavavaihde ei kytkeydy päälle ja jättää vapaalle.
Onko kytkin alkuperäinen vai tarvike? Onhan kytkimen osat oikein eli automaattivaihteiston osat eikä manuaalin? Pari kappaletta töissä ollut vastaavia että kytkin takkuaa..
Vastaa Viestiin