Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Buongiorno
Viestit: 5
Liittynyt: 01.04.2019 22:45

Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Buongiorno »

Kytkinjärjestelmään tulee ilmaa. Pääsylinteri vaihdettu kahdesti. Oli epäily, että tarvikesylinteri päästi läpi ja nyt paikalla on alkuperäisosa. Myös putki-letkuyhdistelmä uusittu alkuperäisosalla. Korjaamolla ilmattu, mutta aika pian kytkin löystyy. Itse ilmaamalla saa kytkimen toimimaan ja alkuun kytkin toimii kuten pitääkin. Nestettä ei häviä yhtään, missään ei näy vuotoa, mutta ilmaa tulee järjestelmään jostain. Jos vuotaisi kytkinkopan sisälle, niin luulisi nestettäkin häviävän, mutta sitä ei tosiaan häviä yhtään. Onko jollain vastaavia kokemuksia? Voiko imeä ilmaa jostain, vaikka nestettä ei vuoda ulos mistään?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Jos pääsylinteri on vaihdettu kahdesti, syytös kohdistuu työsylinteriin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja am »

Sama auto ja aika samanlaisia kytkinhommia.

Puolitoista vuotta sitten pakkaskelillä aamulla kytkinpoljin oli lattiassa. Nesteet olivat vuotaneet työsylinteristä. Ostin tarvikeosat ja vein talvikelin myötä auton korjaamolle kytkinremonttiin. Asentaja soitti sit, että vaihto onnistui, mutta ilmauksen jälkeen taas tuli nesteet ulos.

Uusi valeon osa kaupasta ja vaihteisto irti uudelleen. Sen jälkeen toimi ok.

Mutta... tänä kesänä ajaessa autolla kytkinpoljin meni taas lattiaan ja ei noussut itsekseen ylös. Työsylinteri ja nyt myös pääsylinteri tilaukseen.

Kesäkelillä remontoin nämä itse tunkki-korkeudella. Arvailen, että polkimen alla oleva pääsylinteri on näissä ollut osasyyllinen, vaikka se ei vuotanutkaan nesteitä. Ehkä sieltä tuli ilmaa mukaan putkiin tai sitten ilmaa oli jäänyt kierukkaosuuteen aikaisemmilla ilmauskerroilla. Työsylinteri alkoi ehkä vuotamaan ylimääräisten ilmojen vuoksi.

Nyt on ainakin vielä nesteet pysyneet ja ilmauksen tein suihkupullon pumpulla pitkän letkun kanssa. Nuo sylinterit ja se kierukkaletku täytyy eri ohjeiden mukaan ilmata tarkasti ja nestettä sisälle het alkuvaiheessa työsylinteriin.

Työsylinterin vaihto tarvitsee vaihteiston irrotuksen, mutta saattaisi olla tarpeen, jos muut osat ovat jo uusia.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Miten työsylinteri alkaa ilmojen takia vuotamaan?
Minä syyttäisin tämän päivän vitsausta - kumi on enempi muovia ja laatumerkkienkin osat ovat yhä useammin kuttaperkkaa. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Buongiorno
Viestit: 5
Liittynyt: 01.04.2019 22:45

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Buongiorno »

am kirjoitti: 12.09.2022 17:47 Sama auto ja aika samanlaisia kytkinhommia.

Puolitoista vuotta sitten pakkaskelillä aamulla kytkinpoljin oli lattiassa. Nesteet olivat vuotaneet työsylinteristä. Ostin tarvikeosat ja vein talvikelin myötä auton korjaamolle kytkinremonttiin. Asentaja soitti sit, että vaihto onnistui, mutta ilmauksen jälkeen taas tuli nesteet ulos.

Uusi valeon osa kaupasta ja vaihteisto irti uudelleen. Sen jälkeen toimi ok.

Mutta... tänä kesänä ajaessa autolla kytkinpoljin meni taas lattiaan ja ei noussut itsekseen ylös. Työsylinteri ja nyt myös pääsylinteri tilaukseen.

Kesäkelillä remontoin nämä itse tunkki-korkeudella. Arvailen, että polkimen alla oleva pääsylinteri on näissä ollut osasyyllinen, vaikka se ei vuotanutkaan nesteitä. Ehkä sieltä tuli ilmaa mukaan putkiin tai sitten ilmaa oli jäänyt kierukkaosuuteen aikaisemmilla ilmauskerroilla. Työsylinteri alkoi ehkä vuotamaan ylimääräisten ilmojen vuoksi.

Nyt on ainakin vielä nesteet pysyneet ja ilmauksen tein suihkupullon pumpulla pitkän letkun kanssa. Nuo sylinterit ja se kierukkaletku täytyy eri ohjeiden mukaan ilmata tarkasti ja nestettä sisälle het alkuvaiheessa työsylinteriin.

Työsylinterin vaihto tarvitsee vaihteiston irrotuksen, mutta saattaisi olla tarpeen, jos muut osat ovat jo uusia.
Kiitos kommenteistasi! Kyllä sullakin on ollut haasteita. Mun ongelma eroa sinun tapauksestasi siinä, ettei nestettä häviä yhtään. Siksi en "halua" vielä uskoa työsylinterivikaan :) Valuiko työsylinteristä ulospäässeet nesteet kytkinkotelon saumasta maahan eli tuli selvästi näkyviin?
Kertoisitko hieman tarkemmin, miten teit ilmauksen suihkupullon pumpulla?
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tänne oli joku linkin laittanut ja otin sen talteen suihkepullolla ilmaamisesta.

https://youtu.be/zvyjS91DWWU

Olen ilmankin tehnyt onnistuneesti samalla metodilla kuin jarruja ilmataan perinteisesti. Tosin ei päässyt koskaan järjestelmä tyhjäksi enkä noita alkuperäisosia ole vaihtanut. En tiedä voisiko vikaa aiheuttaa vanha jarruneste, kun eihän niitä oikeasti koskaan vaihdeta huollossa.

Vai voiko olla asentajat niin pöljiä, etteivät osaa Italian ihmeitä korjata.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kytkimien kanssa on joskus hyvä olla iso ruisku ja työntää neste väärään suuntaan. Ovat joskus viheliäisiä ilmata.
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja am »

En tiedä voisiko ilma putkessa aiheuttaa työsylinterin vuodon, mutta jostain palstalta kerran luin sellaisen vastaavan epäilyn. Kuulema jotkut ovat vaihtaneet esim. kierukan suoraksi putkeksi, kun se on vaikea ilmattava.

Tämä suihkupullo-juttu toimi kätevänä imuna ja löytyy usein siivouskaapista. Kun uusi pääsylinteri oli paikoillaan ja kierukkaputki vaihteistolle, sitten suihkupullon pumppu kirkkaan letkun kanssa kiinni kierukkaputken päähän.

Pumppu korkealle ja nestettä täyttösäiliöön. Pääsylinteri täytyy saada myös täyteen, joten kokeilun kautta välillä poljin alas/ylös. Sitten pumppaaman suihkupullon pumppua, kunnes nestettä nousee kirkasletkuun ja ilmakuplat siinä sitten vähenee vähitellen. Täyttösäiliön nestemäärää seuraten samalla.

Sen jälkeen kierukkaputki pikaisesti mustaan liitos/ilmaus-liittimeen. Sen jälkeen samaa suihkupullo pumppausta ns. virallisesta ilmausruuvista letkun kanssa. Vasta kun työsylinteristä ilmat myös poissa ja nesteet kohdillaan... ja liitokset kiinni, kokeilemaan polkimella kytkimen toimintaa.

Joissakin autoissa pääsylinterin ilmaus onnistuu myös täyttösäiliön kautta, mutta siihen hommaan tarvitsee erilaisia mutkaputkia, jotta imu onnistuu oikeasta paikasta.

... ja kyllä neste tuli vaihteiston ja moottorin liitoskohdasta pihalle, kun työsylinteri vuoti. Ilmaus ilmausruuvista tuolloin auttoi jonkun aikaa, mutta vuoti sitten uudelleen.

Autossasi jos nesteet eivät häviä yhtään täyttösäiliöstä, ihme juttu, että alussa kytkin toimisi oikein ja sitten ei... Olisiko ilmaa kuitenkin jäänyt putkiin tai sylintereihin ilmausten jälkeen . Liitoskohdissa on kumitiivisteet, mutta vuoto niistä tietäisi nestehävikkiä.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Bravo 1,4 T-Jet vm. 2008 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja am »

https://www.fiatforum.com/threads/clutch.456016/
tässä vielä yks keskustelu aiheeseen liittyen
Vastaa Viestiin