Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 15.09.2022 15:34

Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Ama »

Hei viisaammat, en tiedä, onko tätä asiaa kyselty kuinka moneen kertaan, mutta voiko Fiat Bravo 1.6 16v vm-99 lukea vikakoodit ja jos voi, niin miten ja missä on pistoke? Kyseessä ei ole oma autoni, mutta olen yrittänyt etsiä kyseisestä autosta pistoketta. Kiitos, jos joku osaa neuvoa.
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 15.09.2022 15:34

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Ama »

Ja jatkokysymys samaan autoon liittyen,mikähän autossa voisi olla vikana, kun on alkanut käymään huonosti, välillä käy kuin kolmella ja on tukkoinen, välillä on palanut sellainen ruiskun valokin. Ja niitä koodeja ei ole tosin saatu luettua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja wellu »

vm. 1999 autossa pitäisi olla vielä ns. "3-pinninen" töpseli, josta saa ainakin moottorinohjauksen koodeja ja dataa ulos. 1.2 Bravossa se oli muistaakseni kuljettajan puoleisen iskaritolpan lähellä, semmoinen vesitiivis pistoke:
Kuva
Tuon tapainen.

No millä tuota lukee? Jotkut "oikeat" lukuohjelmat saavat tuosta jotain ulos sopivilla adaptereilla, mutta luotettavimmaksi on osoittautunut MultiEcuScan (MES) ja siihen sopivat kaapelit. Itsellä on ollut ja on tälläkin hetkellä KKL-VAG COM kaapeli, joskin niiden erittäin kirjavan ja huonon laadun takia se ei läheskään aina toimi kuten kuuluisi (voi vaatia melkoista hienosäätöä MES:n kanssa, tietokoneen kanssa ja joskus on vain kokeiltava toista) ja "3-pin to OBD2" -adapteri. ELM palikalla saisi sitten enempi ulos (ainakin uudemmista), mutta markkinoilla on niin paljon piraatti-elm mokkuloita, että toimivan löytäminen on yhtä todennäköistä kuin lottovoitto. :lol:

Vikakoodien lukemisesta lisää tuolta:
viewtopic.php?t=36647

Mitä nuhaisuuteen, nykimiseen ja ruiskun merkkivaloon tulee. Kun kyseessä on 1.6 16V, niin väittäisin 90% varmuudella joko puolapaketin, tulpanjohtojen ja -hattujen tai molempien olevan syypää. Kaikki vastaavat mitä itse on "joutunut" rassaamaan (vissiin neljä) ja missä on ollut nykimistä, on ollut joko puolapaketissa halkeamia (ei näy kovin helposti, kipinä hyppää niistä), johdot huonot, tulpanhatut aivan soosia tai kaikki edellämainitut. Viimeisin oli semmoinen, jossa oli nuo kaikki ja oireet olivat aina kostealla säällä läsnä. Kone kävi välillä kolmella ja välillä veti nuhaisesti, välillä toimi kuten kuuluu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 15.09.2022 15:34

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Ama »

wellu kirjoitti: 15.09.2022 17:44 vm. 1999 autossa pitäisi olla vielä ns. "3-pinninen" töpseli, josta saa ainakin moottorinohjauksen koodeja ja dataa ulos. 1.2 Bravossa se oli muistaakseni kuljettajan puoleisen iskaritolpan lähellä, semmoinen vesitiivis pistoke:
Kuva
Tuon tapainen.

No millä tuota lukee? Jotkut "oikeat" lukuohjelmat saavat tuosta jotain ulos sopivilla adaptereilla, mutta luotettavimmaksi on osoittautunut MultiEcuScan (MES) ja siihen sopivat kaapelit. Itsellä on ollut ja on tälläkin hetkellä KKL-VAG COM kaapeli, joskin niiden erittäin kirjavan ja huonon laadun takia se ei läheskään aina toimi kuten kuuluisi (voi vaatia melkoista hienosäätöä MES:n kanssa, tietokoneen kanssa ja joskus on vain kokeiltava toista) ja "3-pin to OBD2" -adapteri. ELM palikalla saisi sitten enempi ulos (ainakin uudemmista), mutta markkinoilla on niin paljon piraatti-elm mokkuloita, että toimivan löytäminen on yhtä todennäköistä kuin lottovoitto. :lol:

Vikakoodien lukemisesta lisää tuolta:
viewtopic.php?t=36647

Mitä nuhaisuuteen, nykimiseen ja ruiskun merkkivaloon tulee. Kun kyseessä on 1.6 16V, niin väittäisin 90% varmuudella joko puolapaketin, tulpanjohtojen ja -hattujen tai molempien olevan syypää. Kaikki vastaavat mitä itse on "joutunut" rassaamaan (vissiin neljä) ja missä on ollut nykimistä, on ollut joko puolapaketissa halkeamia (ei näy kovin helposti, kipinä hyppää niistä), johdot huonot, tulpanhatut aivan soosia tai kaikki edellämainitut. Viimeisin oli semmoinen, jossa oli nuo kaikki ja oireet olivat aina kostealla säällä läsnä. Kone kävi välillä kolmella ja välillä veti nuhaisesti, välillä toimi kuten kuuluu.

Kiitos asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Jep, kolmepinninen on vasemman etuiskarin tornin yhteydessä (voi olla useampi varustuksesa riippuen). Omasta 2000 1.6 bravasta meni suutin. Ne on kans yks vakiovika noissa.
Imusarjan ja akun välissä tais olla viispinninen samannäkönen liitin josta voi mitata suuttimien vastusarvot vastaako toisiaan (keskimmäinen tais olla virransyöttö kaikille?). Luettu vikakoodi kanssa antoi saman sylinterin.
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 15.09.2022 15:34

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Ama »

Neverth kirjoitti: 16.09.2022 19:10 Jep, kolmepinninen on vasemman etuiskarin tornin yhteydessä (voi olla useampi varustuksesa riippuen). Omasta 2000 1.6 bravasta meni suutin. Ne on kans yks vakiovika noissa.
Imusarjan ja akun välissä tais olla viispinninen samannäkönen liitin josta voi mitata suuttimien vastusarvot vastaako toisiaan (keskimmäinen tais olla virransyöttö kaikille?). Luettu vikakoodi kanssa antoi saman sylinterin.
Kiitos tästäkin vinkistä.
Ama
Viestit: 5
Liittynyt: 15.09.2022 15:34

Re: Fiat Bravo-99 vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Ama »

:!:
Ama kirjoitti: 17.09.2022 22:44
Neverth kirjoitti: 16.09.2022 19:10 Jep, kolmepinninen on vasemman etuiskarin tornin yhteydessä (voi olla useampi varustuksesa riippuen). Omasta 2000 1.6 bravasta meni suutin. Ne on kans yks vakiovika noissa.
Imusarjan ja akun välissä tais olla viispinninen samannäkönen liitin josta voi mitata suuttimien vastusarvot vastaako toisiaan (keskimmäinen tais olla virransyöttö kaikille?). Luettu vikakoodi kanssa antoi saman sylinterin.

Kiitos kovasti tästä vinkistä. Vika löytyi ruiskusuuttimesta ja vastusarvot mittaamalla vika selvisi. Kiitos myös siitä neuvosta.
Vastaa Viestiin